Zig Zag diæt


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

Jeg prøver at sætte mig ind i zig-zag diæten.

Og jeg vil lige ridse den lange artikkel af hatfield op.

Hvis jeg forstår det ret, så:

Cut 5 dage om ugen, og æd i de 2 sidste(kunne passende være i weekenden). Under fordusætning af at man spiser ofte i cutting dagende (5 - mange måltider).

At man æder ofte, gør at man ikke "oplagrer" så meget fedt, som hvis man ellers ville have gjort i æd-dagende.

Denne anordning sikrer at man både smider fedtvægt og gainer muskalmasse samtidigt. Korrekt?

Refferance:

Zig-Zag diet

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Har selv læst om dieten i Hatfield bogen Hardoce Bodybuilding, og den virker meget intressant. Har selv overvejet at bruge den, når jeg engang begynder på WSB.

Men om den virker kan jeg ikke svare på, men Hatfield er jo kendt for ikke at være helt dum i hovedet!

Link to comment
Share on other sites

Har også læst om Zig Zag diæten og har også fulgt den. Jeg synes den virker ok. Og ja på denne måde er det muligt at opbygge muskelmasse og smide fedt samtidigt. Mange vil nok hævde, at det ikke er muligt, da det ene kræver kalorieroverskud og det andet kalorieunderskud. Med denne diæt er man jo netop i kalorieunderskud to dage og i kalorieunderskud de øvrige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere benyttet mig meget af Zig-Zag diæt-metoder. Hvis man er næsten 100 % sikker på sit ligevægsindtag alle ugens dage incl. motion osv., så er det en rigtig god diæt. Det skal bare ikke meget fejl-regnig på kalorie kontoen til før at systemet ikke har den ønskede effekt. Man ligger hele tiden så tæt på en lille smule underskud og en lille smule overskud, at der ikke er meget plads til impulsive tiltag. Jeg må erkende at jeg er gået tilbage til den lette :D metode med at være i moderat kalorieoverskud i perioder med muskelopbygning og omvendt ved cutting, så kan en misset dag letter indhentes i løbet af ugen..!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun give Tobach ret. Det kræver meget disciplin og meget kalorieregneri som i sidste ende nok er for besværligt til at man gider gøre det over længere tid. Man bliver desuden for meget slave af ernæringen - et æble vælter måske hele planen, så man får dårlig samvittighed resten af dag - det er ikke nødvendigt - DER SKAL VÆRE PLADS TIL VARIATION OG FORANDRING :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lige der gik min forståelse i vasken :retard:

Jeg renger aldrig det samlede kalorie antal, nevar have, never will.

Jeg forstår diæten således at der er plain and simple kalorieunderskud 5 dage i ugen, og overskud 2 dage i ugen (som mt. hatfield kalder PIG-OUT :D )

Så jeg gør følgende:

Man - fredag: cykler 30min om dagen. Og spiser over hele dagen, sundt, fornuftigt og ikke så meget hver gang. Jeg opfatter mig som i kalorie underskud.

Lør -Søn: Æder en masse, specielt proteinholdig med (hvilket jeg også gør på underskudsdagende, men bare ikke så meget). Lader være med at cykle /måske lidt, men nok ikke de 30min), og æder lidt mere. Så jeg opfatter mig selv som i kalorieoverskud.

Når jeg siger opfatter, så er det en gut feeling jeg har ;)

Er dette den forkerte måde at gribe den an på? Gør jeg det forkert? eller måske rigtigt?

Mvh Ethan

Ps. ifølge Hatfield er grunden til at det ikke er fedt-mæssigt "farligt", at de enzymer der oplagrer fedt, bliver produceret på et minimalt plan. Hvis man spiser mange måltider i løbet af dagen, da kroppen ikke går i famine mode.

pps. Han opstiller i hans artikkel, at det er nogle regler man skal følge fra vugge til grav. Og så er det vel næppe meningen at man skal regne kalorier hele livet igennem.

Link to comment
Share on other sites

Er dette den forkerte måde at gribe den an på? Gør jeg det forkert? eller måske rigtigt?

Det er jo ikke spørgsmålet om hvad der er rigtig eller hvad der er forkert, men et spørgmål om hvad der virker... ;) . Da jeg benyttede mig af Zig-Zag diæter, var de i øvrigt en anelse mere kompliceret og svingede mellem kalorie underskud/overskud flere gange i løbet af ugen osv. Mine erfaringer med denne form for diæt er at man ikke kan svinge for meget i +/- kalorier i forhold til ligevætindtaget. ( hvis målet atlså er at tabe fedt samtidig med at bygge muskelmasse ). Med din fremgangsmåde Ethan.. vil jeg måske mene at kroppen i for lang periode er i et katabolsk stadie ( og hvor stort ved vi ikke..), til at de 2 efterfølgende dage med kalorieoverskud ikke vil have den ønskede effekt...ikke dokumenteret, blot afprøvet på eget legme.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hej Tobach!

ja.. dagsspørgsmålet ;)

Men som du kan se i den omtalte artikkel. Så skriver Hatfield at hvis fedttab er det primære, men stadigvæk få smidt noget muskelmasse på. Så er det 5 dage i underskud, og 2 dage i overskud.

Er det primære muskelmasse, men samtidigt slippe af med lidt fedt. Så er det 5 dage i overskud, 2 dage i underskud.

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Ethan Hunt --> Egentligt er det meningen af man skal tælle kalorier helt præcist når man kører Hatfields zig-zag diæt. Men jeg tror sagtens at du kan gøre det på den måde du beskriver, ved at tage det på fornemmelsen. Dog skal du være opmærksom på at selv om han skriver at man skal holde to dages pig-out eating, så er det altså også med måde. Man skal sigte efter et kalorieoverskud på max.500. Jeg har selv kørt zig-zag diæten og jeg smed ca.3 kg, samtidig med at jeg blev stærkere.

Mvh,

Torben F

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share