Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

Jeg vil til gengæld gerne vade rundt i kaffespørgsmålet, da jeg synes det er den mest interessante problemstilling på MOL i lang tid ;D

Jeg kan ikke lade være med at lege djævelens advokat. At du elsker kaffe og savner at drikke kaffe synes at fremgå ret tydeligt :)

Du har skåret det helt ud, da du havde betydelige bivirkninger af den mængde koffein du indtog, hvad mekanismen så end var.

Du spekulerer så i, om du kunne indtage en betydelig mindre mængde koffein, såsom én god kop kaffe om morgenen, uden ubehagelige bivirkninger?

Da du jo på ingen måde kan gøre uoprettelig skade ved at prøve at indtage en kop i morgen og jeg heller ikke tror, at du ikke vil kunne lade være igen, hvis du synes du får for mange bivirkninger.

Drikker du den om morgenen er effekten på nattesøvnen minimeret og får du lidt i maven først giver den nok mindre binyrepåvirkning, qua de mekanismer vi tidligere har diskuteret :)

Er livet næsten ikke for kort til at nægte sig selv noget, man virkelig påskønner, hvis ikke det er nødvendigt.

Og hvad ville du sige til en veninde eller en patient, der spurgte dig til råds i en lignende situation :)

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

:hippy: :sun::w00t:

Dejligt med liv i loggen

@Henrik - Well superløber eftersom, at jeg selv har vadet rundt i kaffe spørgsmålet den sidste måneds tid, så er kommentarer vedrørende det naturligvis (også) velkomne!!!!

http://www.mayoclinic.org/healthy-living/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20049372

Jvf linket så indeholder en kop standard brygget kaffe på 237 ml mellem 95 og 200 mg koffein og en Espresso på 30 ml mellem 47-75 mg koffein. Ja så i forlængelse af det du skriver, så er det jo fuldstændig rigtigt, at der i det meget mindre volumen er mindre koffein, selvom at smagen og styrken er mere koncentreret. Der er jo meget store forskelle til, hvor stærk kaffe bliver brygget, hvor store glas er etc etc.

Når jeg skriver Espresso, så refererer det jo til mit excessive overforbrug, hvor jeg med Nescafés instant Espresso pulver fyldte godt op i et af de store glas fra Ikea og ja gentog stuntet et par gange om dagen. Det har seriøst været meget store doser og måske derfor, at jeg (kombineret med masser af sukker) har haft problemer og mange dårlige virkninger af kaffen.

@jsc :hippy: :4winkkiss: Mange tak for de kloge ord og mens du skrev dem kan jeg berette, at jeg helt uafhængigt af dine tanker, dvs på egen hånd var nået frem til nøjagtigt det samme og stod på løbebåndet med Coach H med en dejlig lille kop kaffe fra 7-11 indenfor rækkevidde

:surrender::surrender::surrender: So sweet...verden i farver :clown2::heartpump:

Ingen tvivl om, at jeg igennem de senere år har haft et betydeligt søvnunderskud og ingen tvivl om, at der har været gavnlige virkninger af at cutte kaffe mht søvn og mave. Synes også, at jeg på det seneste har haft været god til "glasset er halvt fyldt" / konstruktiv / positiv tankegang, inkl tagen vare på mig selv og troldebo. Jeg har været ekstremt fokuseret på at få noget godt ud af ferien herhjemme og ikke kaste mig ud i et bjerg eller soleventyr, som jeg tidligere har haft gjort det i, vejret har jeg taget ovenfra og ned, nydt min yoga etc etc. Well og både i går og tidligt i morges var jeg så bare pludselig så p.. træt af at være i zombieland, nærmest sove mere end vågentilstand, overkomme lidt og føle mig blurred indeni hovedet. Jeg har ikke artiklerne by hand men har i flere omgange læst, hvordan koffein er kendt for at reducere risiko for Alzheimers og frekvensen af depression er beskrevet mindre hos kaffe drikkere. Selv Auryveda taler om, at Kapha (mudder) typer som mig har godt af lidt indre ild/spark om man vil.

Ja og var bare træt i morges, gad ikke avisen, gad ikke noget, gad ikke min the og besluttede mig for at give "en kop kaffe om dagen" konceptet en chance. Hvis problemet er insulin resistens, så drejer det sig nok i endnu højere grad om totalt at skære ned på sukker og kulhydrater. Hvis ikke jeg kan holde mig til en kop, så kender jeg nu konsekvenserne og "surt show" følelsen af slet ikke at indtage kaffe. Vil hellere bruge viljestyrke og diciplin på nogle sundere spisevaner så. På vej til træning besluttede jeg mig derfor for straks at suge en kop fra 7-11 og tage med.

Ja og selvom, at det bare var en enkelt kop, så kunne jeg godt mærke, at den ramte hårdt (og godt suk) har følt mig dejligt fyldt med energi og glæde. Ja og det er min hjerne på speed men selvfølgelig også, at der er meget at være taknemmelig for. Mave har da absolut været lidt urolig men allerede i morgen tidlig har jeg muligheden for at dosere lidt forsigtigt. Har både købt ind til Espresso instant, hele bønner og en mini bistro kande til selvmalede grove og fint Espresso pulver til kande til komfuret + noget decaf. Yes jeg er addict men har vist heller ikke andre laster i tiden :innocent::innocent: Har any how nået mere i dag end den sidste uge tilsammen.

Træning d 19.8

Morgen training coach H

9 minutter på løbebånd, max hældning 15 % Concept 2, 2 x 500 m, 1 minuts pause

Så en lille sød skulder cirkel og derefter en masse TRX for baglår, sideplanker, alm planke, Jane Fonda øvelse for balle. Very nice. Ikke så puls tung en dag men kan allerede nu regne ud, at der så er lagt godt i kakkelovnen til torsdag.

Yoga

Bikram 90 minutter, også very nice. Begynder virkelig at kunne mærke effekten af at have været der regelmæssigt nogle gange nu og fik high five fra træner Stephen for en god indsats i dag da jeg gik.

Havde også nyt out fit med en farvet top og et par ekstra tights på. Investerede også i noget blødt og gråt joggingagtigt fra Nike, som jeg vil have på til mere traditionel yoga i morgen i stedet for tights. Tilbringer næsten mere tid i træningsgear end almindeligt tøj i tiden, så syntes, at det var en ok lille ferie treat.

Sov nu godt derude. Spændt på om jeg kan falde ned men tror det :surrender:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Ha ha, jeg gik ind for at skrive et indlæg med støtte til anti-kaffe projekt og modvægt til lokken i fordærv fra jsc aka doktor kaffe-pusher! :laugh:

Afholder mig fra at udfolde de store argumenter, men vil nøjes med at glædes på dine vegne over genfunden energi - og håbe på at det kan lykkes at holde indtaget på et lavt-moderat niveau. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, jeg gik ind for at skrive et indlæg med støtte til anti-kaffe projekt og modvægt til lokken i fordærv fra jsc aka doktor kaffe-pusher! :laugh:

Afholder mig fra at udfolde de store argumenter, men vil nøjes med at glædes på dine vegne over genfunden energi - og håbe på at det kan lykkes at holde indtaget på et lavt-moderat niveau. :smile:

Arghhh søde dine indlæg og kloge tanker er altid meget velkomne og jeg ved, at din støtte helt sikkert havde rummet et stort element af omsorg. Well nu har jeg jo udelukkende lokket mig selv i fordærv og indtag SKAL holdes på lavt niveau for ellers har det hele været forgæves. Glæder mig til vi snart ses :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg satser jo på at kaffen er meget mindre afhængighedsskabende for dig en smøgerne i sin tid var det for mig - og dermed at mine indspark forhåbentlig var overflødige alligevel. Men hvis du på et tidspunkt bliver nødt til at være hard-liner igen, så siger du bare til! :ninja:

Og glæder mig også til at se dig, smukke! :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Altså, jeg satser jo på at kaffen er meget mindre afhængighedsskabende for dig en smøgerne i sin tid var det for mig - og dermed at mine indspark forhåbentlig var overflødige alligevel. Men hvis du på et tidspunkt bliver nødt til at være hard-liner igen, så siger du bare til! :ninja:

Og glæder mig også til at se dig, smukke! :4winkkiss:

Tak ven og dine indspark er aldrig overflødige. I lyset af mine erfaringer de sidste uger, så er min hjerne i den grad wired til koffein og jeg betragter det som meget afhængighedsskabende. Omend, som vi også har haft skrevet om det, omdiskuteret hvor skadeligt det er. Kunne bare mærke, at det var skadeligt for mig at være så grå i grå inde i hovedet og så må vi se, hvordan det går. Og er altid taknemmelig for din opbakning og støtte i forhold til at holde mig på dydens smalle sti :hippy: Let´s stay in touch :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Som de siger: "Great minds think alike (when they have had their coffee)".

Jeg læste i en pub-med artikel, jeg nok ikke kan finde igen, om koffein. at den stimulerende effekt af koffein fortager sig, men den søvnforstyrrende effekt ikke gør.

Det giver også god mening. Du har drukket tiltagne mængder koffein, for at kompensere for den manglende nattesøvn med koffeininduceret stimulans, indtil du kom op på et særdeles stort niveau. Har selv været der.

Nu nyder jeg morgenkaffen i ekstrem grad. Smagen, at tågerne letter (stimulering/abstinenser ) og så bare hele ritualet.

Det eneste er, at det skal være GOD kaffe og kun om morgenen. Og det virker altså også mere sundt (wholesome) end at kværne glas efter glas af stæk instant kaffe, som jg også var slem til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv landet samme sted som jsc. Drikker te til morgenmaden og tager hul på formiddagen med en rigtig god kaffe (latte), nogle gange efterfulgt af en espresso lidt senere på formiddagen. Derefter er det te, vand, juice eller whatever resten af dagen, men yderst sjældent kaffe. Det fungerer for mig.

Link to comment
Share on other sites

Som de siger: "Great minds think alike (when they have had their coffee)".

Jeg læste i en pub-med artikel, jeg nok ikke kan finde igen, om koffein. at den stimulerende effekt af koffein fortager sig, men den søvnforstyrrende effekt ikke gør.

Det giver også god mening. Du har drukket tiltagne mængder koffein, for at kompensere for den manglende nattesøvn med koffeininduceret stimulans, indtil du kom op på et særdeles stort niveau. Har selv været der.

Nu nyder jeg morgenkaffen i ekstrem grad. Smagen, at tågerne letter (stimulering/abstinenser ) og så bare hele ritualet.

Det eneste er, at det skal være GOD kaffe og kun om morgenen. Og det virker altså også mere sundt (wholesome) end at kværne glas efter glas af stæk instant kaffe, som jg også var slem til.

Well, that's just mean! :sneaky2:

Jeg tænker at vi må være forskellige i vores koffeinfølsomhed, for jeg kan godt drikke 5-6 kopper kaffe på en arbejdsdag, og så helt glemme at drikke kaffe på en fridag... Når det så er sagt, kan jeg godt genkende at jeg ikke helt får det der kick, som jeg engang gjorde.

Link to comment
Share on other sites

:hehe::smile::wootdance:

Mhmm dejligt og hyggeligt at læse alle input i diskussionen og om alle de gode vaner med Latte og Espresso inklusive, superløber Henrik. Kaffe er godt nok et fascinerende emne. Mht koffein følsomhed så må der simpelthen også være en eller anden form for op/nedregulering, tilvænning/tolerance men også i forhold til vores tendens til at være afhængige, få abstinenser. Er begyndt at læse lidt om adenosinreceptorer i hjernen og kan ikke lade være med at tænke på migræne, hvor smerterne i hovedet også udløses af store dilaterede blodkar, hormonpåvirkning, stress......

Ja og enig i det lidt nedslående men alligevel fascinerende i, at søvnforstyrrelsen består mens stimulerende effekt aftager. Hvordan kan hjernen skelne? Må være to forskellige mekanismer. Kan godt lide formuleringen, at tågerne letter og livskvaliteten der breder sig fra morgenstunden og har straks fulgt doctors order :1112: med i morges selv at male Mocca Sidamo bønner fra Etiopien groft og så tilberede min ego/single/mini bistro kande :heartpump:

Ja og tiltrods for, at jeg faktisk havde tilbragt halvdelen af natten i vågen tilstand med at læse "Svalens graf", så glædede jeg mig stadig som et lille barn over morgenkaffen. Føles også som en anden og bedre identitet at være kaffedrikker. Forhåbentlig var søvnløsheden udtryk for den lidt ekstreme virkning i går, for på sigt skulle det jo nødigt være sådan igen. Håber at kunne ramme en koffein dosis, der lige er sådan lidt sweet spot/tantra agtig, hvor jeg får nok til at holde abstinenserne væk men heller ikke mere end det.

Træning d 20.8

Yoga

Vinyesa - 1 time + 15 minutter

Chandra - blid yoga - 1 time + 30 minutter

Dejlige formiddags klasser i stilfærdige Yoga Collective med sol ind igennem de store ruder.

Bikram - 90 minutter

Også god klasse selvom at jeg følte mig lidt mindre smidig end i går.

Svøm

1100 m. Super glad for at få taget hul på svøm igen efter lang tids pause. Succes kriteriet 500 m, så ok tilfreds og virkede godt ovenpå Bikram, ligesom jeg huskede det fra sidste år. Rigtige omklædningsrum med sauna er ikke klar efter ombygning, så eneste minus, at det blev nogle noget våde timer, først til Bikram og bad derefter, hvor det er umuligt at blive tør og så super fugtige boldhals omklædningsrum, der slet ikke er designet til at rumme så meget bad og omklædning. Elsker at blive gennemtør i saunaen. Det er halvdelen af svømme oplevelsen.

Nå sidder her og dufter til kaffebønner og glæder mig til i morgen tidlig :heartpump:

Forhåbentlig ovenpå lidt mere søvn :hehe: :hippy:

Søde drømme

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 21.8

Morgentræning med coach H - Tempo torsdag

9 minutter på løbebånd, hælding 12-15 %

5 x 1 minut, 30 sekunders pause på Concept 2

30/30 sekunder med 2 øvelser gentaget x 4

1.Op på kasse 1 ben ad gangen/jack knifes

2. Mountain climbers/planke med armskift

3. Viper øvelser åbne/lukke havelåge/op over hovedet og ned imellem benene

4. Rygøvelse på bold/armbøjninger på bold

5. TRX baglårs/hofte øvelse/mave

6. Mave/mere mave tror jeg

Tilsidst svane + Jane Fonda øvelse. Hårdt pres på kroppen meget af timen. Very nice og sveddryppende

Yoga

1 time og 15 minutters blid yoga inkl god mental træning

Bikram 90 minutter

Ellers lå jeg i nat kun vågen fra 1 til halv tre og faldt meget nemt i søvn igen ved brug af hypnose sove app.

Vi får se. Nød igen morgen mokka helt uhæmmet og ja mit sind er bare bedre stillet på koffein. Også selvom, at kaffe helt sikkert forstyrrer søvn og mave lidt. Spiste også en müesli fidus der nok havde givet mave probs anyways.

Pønser lidt på om jeg skulle nå noget morgen spin inden formiddags yoga men mon ikke det ender med, at jeg bare drikker dagens wonder cup med min avis og ligeså stille kommer i yoga outfittet.

Søde drømme til alle (inkl mig selv) :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 22.8

Yoga

1 time og 30 minutter - hatha flow

1 time og 15 minutter - Yin

90 minutter Bikram

Havde absolut en forestilling om, at der også skulle være tid og kræfter til noget cardio i dag men var tilstrækkeligt ristet og træt og sulten da jeg nåede hjem.

I nat vågen mellem 1 og 3 men lå så også og læste og kunne muligvis godt være faldet hurtigere i søvn, hvis jeg straks havde grebet til "anderen metoden" såsom hypnose app, der til sidst endte med at lulle mig godt i søvn.

Samlet set føler jeg mig stadig langt mere glad og velfungerende på et lille drys morgen koffein også selvom, at der er en pris. Kan ikke helt finde ud af om jeg har lidt mindre bremse i forhold til søde sager end i sidste uge?

Vi får se, hvad der sker i den kommende nat :ninja::ninja:

Den gode weekend til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger spændt med i kaffesagaen :)

Jeg har været alene hjemme med den ældste det meste af den sidste halvanden uge pga igangsættelse, fødsel, urinretension (efter epiduralen) og nu er lillebror indlagt med gulsot. Hun vågner kl 0500 senest, så jeg er kronisk træt, da jeg ikke får lagt mig kl 2100 ;)

Mit indtag af kaffe er derfor tættere på en kande, end en kop. Suits me just fine ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger spændt med i kaffesagaen :)

Jeg har været alene hjemme med den ældste det meste af den sidste halvanden uge pga igangsættelse, fødsel, urinretension (efter epiduralen) og nu er lillebror indlagt med gulsot. Hun vågner kl 0500 senest, så jeg er kronisk træt, da jeg ikke får lagt mig kl 2100 ;)

Mit indtag af kaffe er derfor tættere på en kande, end en kop. Suits me just fine ;)

:hippy: Yo super dad du er altid velkommen og jeg er kun glad for, at andre end mig interesserer sig for (pardon my french) brainf.. koffein. En kande lyder helt på sin plads med de udfordringer du er oppe imod i tiden. Bøjer mig med dine buddies i støvet for at få plads til træning samtidig med job og familie. God bedring med den lille.

Jeg ærgrer mig lidt over, at jeg ikke var endnu mere systematisk i min tilgang til at overskue virkningerne af genoptaget kaffeindtag, fx i forhold til vægt af kaffebønner men bliver nok meget svært at beregne præcis, hvor meget koffein der kommer ud af en vis mængde. Ja for det må jo afhænge af hvor groft bønnerne bliver malet, trækketid, etc etc.

Sandheden er jo, at jeg tirsdag drak en kop decaf ved middagstid oveni morgen koppen og onsdag var der faktisk også en rest bønner, som jeg lige bryggede en mini ekstra kop på :innocent::blush::devil::w00t:

I går var jeg tilgengæld helt straight uden ekstra kaffe og sov måske derfor godt indtil kl lidt i fire, hvor jeg faktisk lynhurtigt igen faldt i søvn og sov først en og så to timer mere. En god og anderledes følelse af i dag at være helt udhvilet. I et forsøg på at titrere mig langt ned fik jeg dog brygget dagens kop for tynd, så supplerede med lidt ekstra i morges. Fik også en kop varm kakao i Øst for Paradis sidst på dagen inden dejligt møde med "Magic in the moonlight" med god ven. Føltes nu ikke så koffeinholdigt men vi får se, hvad natten bringer.

Træning d 23.8

Yoga

Yin - 1 dejlig time + 15 minutter i Yoga collective fra formiddagsstunden

Bikram - 90 fabelagtige minutter, hvor jeg meget tydeligt havde fornemmelsen af at rykke mig i flere af stillingerne. I de stående synes jeg egentlig også, at det går godt med at holde maven inde og at den måske endda er lidt defineret efterhånden. I de siddende bliver jeg stadig lidt overrasket over, hvor godt jeg fylder på min måtte med hofter og lår og der er jo pga varmen ikke så meget spandex til at holde alting på plads, som ved almindelig træning. Well kender jo vejen og ved, at den består af træning og stop for sukker, hvilket også vil være en god idé af en milliard andre grunde.

Løb

Maffetone på bånd - 90 minutter, super flow.

Vidste bare, at jeg ikke ville komme ud, hvis jeg først tog hjem, så havde pakket rygsækken rigtig godt til hele dagen og det fungerede virkelig godt. Absolut værd at arbejde videre med. Når først hverdagen starter bliver jeg nødt til at være meget effektiv og kreativ, hvis der fortsat skal være tid til træning og især yogaen, som jeg i perioder ender med at forsømme. Da jeg løb i dag kunne jeg bare så tydeligt mærke, hvordan min krop var langt mere samarbejdsvillig og slet ikke dårligt at løbe ovenpå Bikram, således at kroppen allerede var godt varm og smidig.

Nå ovenpå god film og god mad på "Englen", nu i gang med tøjvask og bliven klar til endnu en dejlig dag i morgen.

Søde drømme til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 24.8

Yoga

Bikram 90 minutter. Kunne godt mærke, at det var tidligere på dagen og at jeg havde løbet i går. Stadig en fin klasse med en god energi.

Bodyfit

1 h. God fornemmelse af at presse mig selv lidt og få lidt tungere vægte på.

Spin

1 h med coach H som spinning guru. Første interval = den snigende død og derefter 5+5+4 x 30-20-10

Midt imellem dagens pas en enkelt lille date med efterårets vagtplaner, så jeg ikke bliver væltet helt omkuld af det når jeg starter om 1 uge. Faktisk lidt hyggeligt og på mange måder er jeg nok en hverdagstrold, der godt kan lide mit job og især sålænge, at der også er tid til lidt træning ind imellem. Dvs i hvert fald så længe, at der ikke er vilde og eksotiske eventyr af den ene, eller den anden slags i farvandet :hippy:

Til aften dejlig sushi og skumfiduser med smukke miss Spinderella. Slut på en dejlig weekend og fra i morgen tidlig mere dejlig yoga. Beklager, at mit tillægsordforråd er lidt begrænset her sidst på dagen.

Forholdsvist tidligt vågen i morges men ikke natteroderi. Drak en mikroskopisk kop decaf på kontoret ved 14 tiden. Nyder stadig morgenkaffen men ville ønske, at mave havde det ligeså godt, som da jeg var af koffein. Ikke klar til at stoppe igen lige nu i hvert fald.

Søde drømme :clown2:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 25.8

Yoga

1 time og 30 minutters hatha flow

1 time og 15 minutters blid (chandra)

90 minutters Bikram

Formiddagens sessioner meget forløsende og med intense stræk især svarende til min højre hofte. Fik nok ikke helt at drikke i formiddag og var måske også lidt træt inden dagens Bikram session men ville nå at sige farvel til Elena og Stephen, der har været nogle virkelig dejlige instruktører i de sidste måneder. Selv har jeg jo kun oplevet det de sidste 14 dage men det har også været rigtig fint. Anyhow meget presset af varmen og var virkelig nødt til at tage det et åndedrag og en øvelse ad gangen. Tror, at jeg står over på Bikram i morgen.

Løb

60 minutter Maffetone på løbebånd. Igen en god oplevelse med løb lige ovenpå Bikram. Ville meget gerne have løbet ude i skoven men ligesom forleden, så vidste jeg bare, at det ikke ville blive, hvis ikke jeg tog det på vejen hjem fra Bikram

Styrke

Pull ups BW - 2 sæt af 5 gentagelser. Muligt, at min vægt er høj i tiden men noget af det er vist også muskler for god fornemmelse.

I morgen tidlig træning med coach H allerede kl 7.30, så skal tidligt op og forhåbentlig ikke ligge for meget vågen i nat. Natten til i dag kortvarigt vågen ved 2 tiden men faldt forholdsvist hurtigt i søvn igen.

Søde drømme :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte på med dit løb - kan du ikke bare smide din taske i FW ved Nørreport og så løbe i Risskov? Ved godt at det ikke er det samme som Marselis, men det er dog stadig skov - og kan ikke tage dig mange minutter at løbe derhen fra Nørreport. :smile:

Ser ellers virkelig godt ud med al det yoga! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

:hippy: :sun: :hippy: :sun:

@Spinderella - tak for godt forslag søde og ja der er i virkeligheden mange muligheder. Det jeg så godt kan lide ved løbebåndet er, at jeg så slet ikke behøver at tænke i rute, trafik eller andet distraherende men bare kan starte uhyggeligt langsomt og ligeså stille stige i tempo. Vi får se. VIlle nok helst cardioe om morgenen og så bare skulle nå noget yoga efter job.

@jsc - Thx :4flex: og ja ligegyldigt hvor meget jeg gerne bare ville være en lille yoga alf, så er jeg bare mere disponeret for at være sådan lidt Pippi Langstrømpe agtig med nemt til at blive stærk :clown2:

I hvert fald i tiden, hvor jeg spiser, sover og træner :innocent:

Træning d 27.8

Morgentræning med coach H

9 minutter på løbebånd, 5 x 1 minut på C2 med 30 sekunders pause

Liggende øvelser på måtte:

På ryggen med strakte ben mod himlen, der langsomt sænkes

Svane, på maven med løft af overkrop og ben

Side planke

Almindelig planke

Jane Fonda, dvs liggende på siden med nederste ben bøjet og det øverste strakt. Øverste ben føres op og bagud og så ned og røre med tåen (foran kroppen)

Bækkenløft med 1 ben løftet ad gangen

Mavebøjninger med sidebøjninger

Trx-øvelser blandet

LIlle overkrops cirkel

Knælende træk ned foran bryst

Clean & press

Små vægte med armene ud til siden og op foran kroppen

Spin

1 h

Yoga

Halvanden time hos meget Ashtanga inspireret instruktør C. Hårdt og jeg var virkelig brugt i dag.

Imellem morgen og eftermiddagspas husalfe projekter og en enkelt lille middagslur. Var så også fjerde dag i træk, at yoga blev toppet med cardio. I gamle dage bare sådan det var men tid, krop og sted er en anden nu.

Apropos, så så jeg til aften DR´s program om bolig mareridt med fokus på skimmelsvamp og de stakkels mennesker, der ikke kunne få forsikringsselskaberne til at anerkende, hvor mega MEGA sundshedsfarligt det er. Samtidig noget rystende, at en familie med 3 små børn vælger at bo i et hus, der er fyldt med skimmelsporer og støv. Ved godt, at alternative løsninger kan være rasende dyre men alligevel.

Nå søde drømme til boardet :heartpump:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 27.8

Yoga

Vinyesa 1 time og 15 minutter

Chandra 1 time og 15 minutter

Bikram 90 minutter

Var godt brugt i morges. Kroppen værker som hos den gamle krage jeg åbenbart er. Som et tegn på, at kroppen løsner, ørhed snarere end smerte svarende til dybt inde under højre balle. Derudover foregår der et eller andet mærkeligt i mit venstre knæ når jeg står og skal til at skifte retning og endelig, så har jeg ligesom sidste efterår, hvor jeg dyrkede meget Bikram en sovende højre arm/højre hånds fingre om natten, som tegn på, at et eller andet trykker. Hmmm men derudover har jeg det faktisk ganske godt og føler mig meget afslappet inde i hovedet. Befriende at være så meget andet end mit job. For nogle uger siden havde jeg egentlig haft svært ved at forestille mig at kunne slippe den identitet i så høj grad, men det føles meget virkelig dejligt. Ja og lige om lidt går det hele jo så løs igen.

I morgen tidlig træning hos coach H, så blid yoga og forhåbentlig når jeg lige at liste et Bikram pas ind inden sushi med god veninde. De to nye gæstelærere Ocean og Lee er ankommet fra USA og Oceans time i dag var bare super behagelig.

Efter at jeg de sidste dage ikke har haft spist rugbrød har mave haft det betydeligt bedre, så nok ikke koffein i så høj grad som frygtet. Vågner fortsat ved 2-3 tiden men læste faktisk et eller andet sted, at det er ret normalt at sove i to etaper og at det ikke behøver at være skadeligt. Nu får vi se. Nyder fortsat min morgenkop helt vildt :wub:

Søde drømme :heartpump:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 28.8

Morgentræning med coach H, tempo torsdag

9 minutter på løbebånd. C2 7 x 43 sekunder, 20 sekunders pause

Herefter som tema hop over små hække, ca 12 stk, både sidehop og fremad hop, så 1 øvelse og tilbage igen med 1 anden øvelse. Hver runde gentaget x 4 og så nye øvelser

1. runde

HOPPE LOPPE :clown2: squat KB 12 kg 15 stk HOPPE LOPPE :clown2: KB one arm swings 8 kg x 10 og forfra indtil i alt 4 x

2. runde

HOPPE LOPPE :clown2: Viper 8 kg, op over hovedet og ned imellem benene højre/venstre forrest x 10,HOPPE LOPPE :clown2: Mave øvelse båd med 8 kg's bold ud til højre/venstre x 12, forfra indtil i alt 4 x

3.runde

HOPPE LOPPE :clown2: front raise, side raise med små håndvægte på 2 kg x 10, HOPPE LOPPE :clown2: Jack knifes x 20, forfra indtil i alt 4 x

Ingen af styrke øvelser vilde eller prangende men i kombination med hoppe puls 40 minutters sveddryppende og stønnende arbejde :heartpump: Desuden, for sådan en fumle tumler som mig utroligt godt med koordinations øvelsen i at skulle hoppe over noget i forskellige retninger.

Coach H ved, at det er udfordrende for mig og havde derfor selvfølgelig julelys i øjnene igennem hele sessionen. At en af hans kolleger kom forbi og begyndte at kommentere på min tiltagende mængde overkropsmuskler, bidrog naturligvis til den gode stemning.

Skriver det ikke for at være selvpromoverende men i modsætning til for år tilbage, så var jeg tidligere på året seriøst slap og ligegyldigt hvad coach H satte mig i gang med, så havde jeg tudefjæs, kunne ikke overskue det, vægtene var for tunge. Dybe suk og uoverskueligheds fornemmelse undslap mig næsten ligegyldigt, hvor nænsomt programmerne blev skruet sammen. og jeg manglede i den grad glæde ved træningen. Glæden der ellers i mange mange år var min væsentligste drivkraft for at træne, Ja pludselig var den all gone og jeg forstod i meget høj grad hvorfor, at det kan være så umådelig svært for folk at drive sig selv væk fra sofaen.

Jeg havde så mange grunde til ikke at træne, så svært ved at få pakket taskerne med træningsgear. Det er dejligt at glæden er tilbage nu og udover coach H´s gode evne til at presse mig i de rette doser, så handler det jo om søvn, mad, yoga og tid + overskud til at træne. Ja og det er måske mit væsentligste formål med at skrive de her ting nu, som en reminder til mig selv om at huske at træne.

Også når hverdagen lige om lidt banker på og der kommer til at være lange dage men også tendensen til at de lange dage, for lidt søvn, for dårlig mad til uhensigtsmæssige tidspunkter i uhensigtsmæssige mængder, ja at det altsammen giver koncentrationsbesvær, der øger tendensen til at opgaver tager længere tid, længere dage og den onde cirkel af mangel på træning, dårlig søvn etc etc.

Yoga

Chandra - blid med åbning af hjerte chakra som tema, 1 time og 15 minutter. Selvom at det for mange vil lyde lidt for spirituelt, så er det for mig egentlig bare basal livsfilosofi, psykologi om man vil. Mange af øvelserne med sundt fokus på både at åbne op til verden men samtidig væren på egen banehalvdel, afgrænsen sig og passen på sig selv. Ovenpå HOPPE-LOPPE session dejligt, at det meste foregik liggende på gulvet. Bagefter forfaldt jeg for første gang til fristelsen i det forhold, at Yoga Collective befinder sig lige ovenpå Frellsen chokolade på Strøget og måtte naturligvis spise en Mokka :heartpump: flødebolle inden dagen skred videre i hæsblæsende tempo.

Bikram - 90 minutter. Endnu en fabelagtig session med Ocean ved roret og nåede lige præcis et hurtigt bad, hente sushi + lidt sødt og nå hjem i tide inden sød veninde A kom på besøg. Tidsplanen dog ved at skride i 7-11 hvor cigaret automatten var brudt sammen og kunden foran mig i stedet skulle eksplorere udvalget af snus frem og tilbage, blå versus røde dåser. Blander mig aldrig i fremmede menneskers vaner, eller leger frelst men som minutterne gik havde jeg alligevel lyst til at fortælle den unge mand, at det var sundere for ham helt at droppe tobakken. Nå igen i lyset af mine erfaringer med helt at undvære koffein, så :bowdown: bøjer jeg mig stadig i støvet for folk, der formår at holde op med at ryge. Politiken skrev forleden om en X-ryger, der lykkedes ved langsomt at glæde sig over, at der kunne gå fra 10 til pludselig 20 sekunder imellem, at han tænkte på at ryge.

Mht koffein så i dag opvågnen lidt i 5, hvilket jeg ikke betragtede som natlig men snarere praktisk når jeg lige om lidt, alligevel skal op til den tid. Aviser ankom tidligt og dagens kop i dag (stadig) french press = bistro men i dag på mørkt ristede arabiske bønner, der også helt fintmalede ville være velegnede til Espresso :wub:

Indrømmer, at jeg har toppet op med en mikroskopisk kop decaf med lidt mælk. I'm an addict :laugh:

Senere formiddags yoga i Yoga Collective, Bikram kl 16 og hvis der er mere i kroppen, så ville jeg rigtig gerne svømme lidt. Kroppen og især benene dog meget brugte ovenpå i går. Knæ smerte tilgengæld helt væk og lidt mindre sovende fornemmelse i fingre i nat.

Dejlig dag og weekend til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share