Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

:happy::omg::surrender::ill::newtongue::4goodbye:

Nå så er det heller ikke værre men dagen har budt på oplevelser og erkendelser der gør, at jeg er nødt til at justere og nok introducere Detox version 2.

Allerede da jeg væltede ud af sengen i morges var jeg mega svimmel på en måde, som jeg genkender både fra i vinters og fra sidste faste periode og som jeg nok siden hen har lært at relatere til tidligere omtalte binyre træthed, fuldstændig i tråd med gårsdagens hypoglycæmi reaktion. Ja og dybest set i tråd med hvad mange skriver om binyre træthed og faste = no go. Har jo i en periode tænkt, at problem var væk med reduktion i koffein indtag men det er det jo ikke. Spiste meget morgen mad og drak mere end en kop kaffe og var alligevel fortsat svimmel til yoga + at jeg blev mere og mere forkvalmet og til sidst så meget, at jeg overvejede at forlade workshop og stillinger med hovedet nedad. Her lejrede vores lærer mig så i en såkaldt "restorative" yoga stilling og efter lidt tid på skjoldet havde jeg det så meget bedre, at jeg kunne fuldføre resten af dagen. Siger jo i virkeligheden noget interessant om, at nogle af de skadelige virkninger ved fx koffein kan begrænses ved grundlæggende at få kroppen til at slappe af, formentlig via en eller anden parasympaticus effekt, som modvægt til sympaticus = adrenalin virkning. Stadig var mine tanker fyldt med erkendelser om, dels ikke at fortsætte faste forsøg men dels og nok værre, at jeg nok bliver nødt til igen at sige farvel til koffeinet, for jeg har ikke løst problemet :4goodbye::4goodbye:

En af de andre deltagere på yoga workshop var både yoga lærer og Schlerose patient, en ung kvinde og hun havde vha omhyggeligt udvalgt kost og yoga bevæget sig fra kun at kunne gå begrænset med rollator og til nu at kunne fungere, om ikke normalt, så dog betydeligt bedre. I det perspektiv synes jeg egentlig også, at jeg bør kunne gøre en indsats for at få det bedre og huske at føle mig taknemmelig over (så vidt jeg ved) ikke at have en potentielt livsfarlig sygdom hængende over hovedet.

Ellers en rigtig spændende dag, i hvert fald da jeg først kom på højkant, hvor vi arbejdede rigtig meget med vejrtrækningen og også berørte nogle meget mere eksistentielle emner, hvor yogaen måske allermest kommer til sin ret, hvilket nok også i forhold til mit arbejdsliv betyder meget.

Træning d 14.9

Yoga

Bandha workshop 9.30-16.30

Løb

10 k, Blommehaven camping t/rt med tilbageløb på stranden helt tæt på bølger etc

Ved ikke om jeg er klar til at droppe kaffen helt fra i morgen men på sigt bliver det planen. Ved jo, at jeg kan men også at det bliver hårdt....

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

Lyder ikke som en rar oplevelse. :unhappy: Mht. at droppe koffein, så fortalte berber-apotekeren mig, at de drikker en te lavet af verbena og rosmarin om morgenen, netop fordi det virker opkvikkende. Måske kunne det være et bud på substitut?

Glæder mig til at snakke med dig snart. :sun:

Tak søde det lyder spændende. I virkeligheden har jeg jo mange spændende urte theer men til detox denne gang har jeg nu alligevel erkendt, at intet kan komme til at smage lige så godt som kaffe. Eller give lige så godt et "kick in the butt" - alt det dopamin rush, som jo også er baggrunden for de skadelige effekter for mig :hippy:

Glæder mig meget til at høre mere om alt snart :sun:

Træning d 15.9

Yoga

Bikram 90 minutter. Følte mig godt nok rusten og stiv til en start men blev jo en god praksis alligevel. Håber virkelig på noget mere regelmæssighed i det nu. Lidt for hårdt med 3 dage off, 3 dage på etc.

Detox version 2. Dag 1

Jeg havde egentlig taget beslutningen om koffeinstop allerede i går men det forhold, at jeg lå vågen mellem 3 og 5 gjorde det naturligvis kun lettere. Nåede både at bruge min "12 minute sleep booster" og Brainsynchonizations app indtil jeg åbenbart faldt i søvn og vågnede alt for sent. Således helt udtværet meget af formiddagen men fik gjort mine ting. Havde allerede i går taget nogle panodiler og det fortsatte jeg med. Måske abstinenserne ikke har ramt mig endnu, eller også er de mere milde denne gang, ovenpå mit mere beherskede forbrug. Der er naturligvis ting jeg kommer til at savne men der er også en række dejlige ting, som jeg glæder mig til at sige goddag til nu. Må bare konstatere, at en god nats søvn er super værdifuld. Kostmæssigt bliver det også lettere og måske en dag jeg vil kunne faste rigtigt men skal lige ind i stabil rytme med kost og søvn.

God uge til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Ja Det lyder som en grim oplevelse forleden.

Jeg er vedvarende skeptisk overfor adrenal fatique som fænomen og vil derfor gerne finde alternative forklaringer ;)

En dag med faste OG motion tømmer vel de umiddelbart tilgængelige sukkerlagre i leveren og gør et solidt indhug i musklernes ditto. En stor morgenmad kan ikke nå at fylde bare tilnærmelsesvist op, men jo større måltid, jo længere transittid i ventriklen. Du trænede ikke med mad i ventriklen?

Let gastrit-agtige symptomer pga et døgns faste og stort måltid og kaffe?

Det springene punkt er selvfølgelig, da vi begge tolker dit ildebefindende som udtryk for tilstand med for lille mængde energi til rådighed, om det er en patologisk tilstand? Er det mangel på binyrenarkhormon, der gør mobiliseringen for træg, eller er det "blot" et system, der ikke er gearet til det endnu/kan følge med? Det lyder jo som om, at dine mekanismer kunne nå at reagere, da først du lå på skjoldet?

Er det kaffe eller faste og meget motion, der er problemet? :)

Link to comment
Share on other sites

PS: vil selvfølgelig ikke blande mig i selve beslutningen om kaffe-abstinens :)

Men som enhver ægte læge er man vel en smule polemisk ;)

:hippy: :1112: :4winkkiss: Thx doc. Alle kommentarer er meget velkomne og det er jo kun priviligeret med sådan en intern medicinsk stuegang her i min lille log og du skal også være skeptisk overfor adrenal fatique begrebet. Det ville jeg også have været før i tiden og jeg ville stadig ønske, at der lige var en nem måde at undersøge for det på. Ved dog, at min astmalæge, der både er trope og lungemediciner tidligere har haft udredt nogle af hans andre patienter for det. I og med at vi i perioder får så store mængder steroid inkl per os, så er det noget han ser som en reel trussel.

Og det er fuldstændig rigtigt, at det kan være svært at gennemskue, hvad der er hønen/ægget og medvirkende/udløsende årsager. Grundlæggende synes jeg også, at det er pinligt som sådan en anden kvaksalver/hypokonder at diagnosticere mig selv med diverse syndromer. Mht svimmelheden søndag, så startede det jo det sekund jeg stod ud af sengen og nærmest kollapsede ind i væggen og min klare opfattelse var, at det var udtryk for ortostatisk hypotension = igen et af kernesymptomerne på adrenal fatique og noget jeg havde meget mere i vinters, hvor jeg var mest presset. God teori med mavesæk men den var nu ret tom fordi vi skulle udføre en helt særlig mula bandha øvelse.

The bottom line er stadig, at ligegyldigt hvad der var/er på færde, så er jeg TRÆT TRÆT TRÆT af ikke at sove om natten og alene den manglende nattesøvn kan sagtens i sig selv være årsag til vægtøgning, tristesse, uoverkommelighedsfølelse og rigelig grund til at prøve at løse problemet ved at holde mig fra kaffe. En mindre stressende hverdag står nok ikke lige for døren, måske nærmest tværtimod de kommende år.

Jeg er jo nok snarere schizoid end polemisk og åbenbart i stand til at indtage et nyt standpunkt hver 5. dag :blush: men nu vil jeg pinedød stå fast. Var igen i nat vågen fra 2-4 og først i dag kom abstinenshovedpine for alvor ovenpå kaffe søndag morgen. Måske en dag jeg kan drikke lidt kaffe men lige nu er det søvn, sunde kostvaner, træning og så få håndteret en milliard opgaver de næste uger, der tæller + forvalten mig selv i næste uge i Madrid :violin:

Træning d 16.9

Morgentræning coach H

Opvarmning + små cirkler; skuldre, mave, baglår. God træning omend jeg var lidt mere træt end de foregående gange og ikke adrenalin/koffein kicket :4goodbye:

Yoga

Bikram 90 minutter. Næsten helt ind til klassens start havde jeg bare lyst til at forlade lokalet og så blev det bare en rigtig fin praksis. Glæder mig til meget mere i morgen.

:heartpump: Søde drømme

Link to comment
Share on other sites

Jamen det lyder da klart som den rigtige beslutning, at droppe kaffen :)

Jeg er selv lidt træt af, at vågne mellem fire og fem om morgenen. Men ikke nok til at droppe de tre fire kopper om morgenen ;)

Selvom jeg er skeptisk angående binyretræthed, så må man jo sige, at det jo ikke er sådan, at fx pankreas bare sætter ud, når man får type to diabetes. Det er vel et kontinuum fra velfungerende pankreas til syg pankreas. Og det samme kunne gælde binyrerne. At der er et kontinuum mellem velfungerende binyrer og Mb. Addison?

Link to comment
Share on other sites

Lol, det begynder snart at være svært at følge med :tongue:

Skal endelig ikke misforstås - bliv endelig ved at nørde lægetermerne, meget sjovt at være vidne til.

Mvh

Læser også med bøvl med nattesøvnen :dry:

Har btw prøvet melatonintilskud, som tidligere blev nævnt. Det blev lettere at falde i søvn men til gengæld, var det sikkert som amen i kirken, at ligge vågen 2-3 timer midt på natten.

Link to comment
Share on other sites

@jsc :hippy: thx super doc og i gamle dage elskede jeg også at være tidligt vågen, fik skrevet min afhandling færdig på den måde, havde tidlige træningspas inden døgnvagter på medicinsk afdeling i Viborg etc, etc. Ja men må bare tage alvorligt, at det er en ny tid og en ny situation for mig nu.

Og meget af det jeg har læst om adrenal fatique er helt i overensstemmelse med hvad du siger. Addison er bare den tilstand vi hyppigst forbinder med binyreinsufficiens.

Både Lancet og Lancet Endocrinology har gode status artikler om binyreinsufficiens fra i sommer 2014 og jeg prøver at få dem vedhæftet når jeg kan komme i kontakt med hospitalets server. I Lancet artiklen beskriver de bla hvordan den overvejende årsag til tertiær binyreinsufficiens er længere tids forbrug af steroid.

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(13)61684-0/fulltext#article_upsell

Indenfor træningsverdenen er de også begyndt at se på overtræning og kronisk træthed og i min situation tror jeg faktisk ikke, at det gjorde noget godt for mig sidste sommer, uden helt tilstrækkelig træning at gennemføre en halv ironman og efterfølgende tur på GR 20 på Korsika efterlod mig jo også med en komplet smadret krop.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3648788/

@Gregers :hippy: Tak for at læse med super cykel myg Gregers og jeg lurer også stadig i din log og tænker stadig, at du er langt sejere end du selv ser det :1356: Og ja kan godt se, at diskussionen er ved at antage et lidt nørdet "get a room" præg men finder det simpelthen så spændende at kunne reflektere over de her trænings/kost/vane/sundheds ting med nogen og det gør en KÆMPE forskel for min motivation i forhold til at ændre på ting. Kan søreme også godt forstå, at du bøvler med søvnbesvær med de skiftende vagter og hårde program. Fortsat rigtig god træning og søvn.

Ja og så blev det jo detox.ver 2. dag 3. Vågnede af mig selv 5.30 ovenpå en goood nats søvn :wub: og havde varme fødder. Det var også en ting jeg bemærkede i sommer. Nemlig at jeg uden koffein er mindre kuldskær og føler mig mere kølig til Bikram. Må være noget med karkontraktion og igen et spørgsmål om adrenalin/sympaticus aktivering.

Selvfølgelig savner jeg kaffen men somehow mindre end i sommer. Kroppen føles grundlæggende bedre, på vej.

Træning d 17.9

Yoga

Bikram 90 minutter

Havde også haft pakket tasken til indendørs jog men kom først fra hospitalet lidt over 5 pga en masse visitationer. Nå så er jeg forhåbentlig så meget desto mere frisk til tempo torsdag hos coach H i morgen

Sweet dreams :wub:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 19.9

Morgentræning coach H

Gang på bånd 15 minutter. C2 7 x 40/20

30/30 dvs 30 sekunders arbejde af hver af 2 øvelser, 4 runder af hver

1. Med bold (lille og blød) i ryggen på gulvet - lang mave, kort mave/bold mellem knæ op til brystet

2. Op på kasse 1 ben ad gangen/KB over head press, one arm, 6 kg

3. Lounges/incline dumbbell bench press, 9 kg i hver hånd

4. Clean & press 17 kg inkl vægtstang/planke

Så ud på gangen og 4 runder af gå/løb mod modstand hvor coach havde mig i sele, gik lige i baglårene

5. Tov i bevægelse/kabeløvelse med begge hænder i håndtag og sidevers træk med strakte arme

Yoga

Bikram 90 virkelig dejlige minutter. Svedte helt vildt og føler mig grundlæggende bedre hydreret efter kaffestop.

Fysisk tror jeg, at det bliver godt med en pause i morgen, hvor jeg har en aftale men mentalt havde det været dejligt at kunne blive i rytmen.

Ellers vågen af mig selv 4.09 men følte mig udhvilet. Har til nogle tidspunkter i dag været fristet af bare en lille kop decaf... Binyrebiblen understreger meget klart, at det er bedst at være helt uden men foreslår, at man bare tager et par sip af et glas, hvis det er helt umuligt at undvære. Well jeg kan jo sagtens og har det så meget bedre på søvn og også mht liige at bremse mig selv. Stod 1 m fra nogle småkager i dag og var lækkersulten ovenpå frokost men nåede at tænke en ekstra gang og så kunne jeg jo sagtens undvære dem. Way to go!!!!!!

Sov godt derude :wub:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Ellers vågen af mig selv 4.09 men følte mig udhvilet. Har til nogle tidspunkter i dag været fristet af bare en lille kop decaf... Binyrebiblen understreger meget klart, at det er bedst at være helt uden men foreslår, at man bare tager et par sip af et glas, hvis det er helt umuligt at undvære. Well jeg kan jo sagtens og har det så meget bedre på søvn og også mht liige at bremse mig selv. Stod 1 m fra nogle småkager i dag og var lækkersulten ovenpå frokost men nåede at tænke en ekstra gang og så kunne jeg jo sagtens undvære dem. Way to go!!!!!!

Sov godt derude :wub:

Det er sejt, at du bare trækker igennem med kaffeabstinens og det lyder til, at du allerede nyder fordelene af det :D

Hvordan er søvnen bedre nu? Indslumring, soven igennem eller?

Det lyder ikke til, at du er så plaget af hovedpine denne gang, hvilket da bare er super :D

Nu har din blog igen tændt mit nørdegen og jeg må lige høre: adrenal fatique, hvad skal det egentlig forståes som? Subklinisk addisons, forbigående addisons,en blanding, eller noget fjerde?

Link to comment
Share on other sites

Det er sejt, at du bare trækker igennem med kaffeabstinens og det lyder til, at du allerede nyder fordelene af det :D

Hvordan er søvnen bedre nu? Indslumring, soven igennem eller?

Det lyder ikke til, at du er så plaget af hovedpine denne gang, hvilket da bare er super :D

Nu har din blog igen tændt mit nørdegen og jeg må lige høre: adrenal fatique, hvad skal det egentlig forståes som? Subklinisk addisons, forbigående addisons,en blanding, eller noget fjerde?

Thx doc :hippy: Det er absolut den positive måde at se på det på, så tak igen. Til andre tidspunkter tænkte jeg bare, at det var for dårligt, at jeg ikke bare kunne holde op en gang for alle. Fordelen er nok, at jeg havde det tilpas dårligt søndag til, at jeg bare vidste, at noget måtte ske. Og ja det har ikke været så slemt som sidst. Dels fordi, at mit forbrug er mindre og dels så fortsatte jeg jo sidst med Decaf og tror, at det holdt abstinenser i live. Dækkede jo også mig selv godt ind med Panodil og Ipren fra søndag eftermiddag til tirsdag eftermiddag :1112:

Mit primære søvnproblem har hele tiden været opvågnen midt på natten og så dér meget svært ved at falde til ro. Ja og når jeg så endelig faldt i søvn, så helt bombet nogle timer senere når jeg skulle op. I morges vågnede jeg igen tidligt kl 4 men havde så haft 6 timers samlet og dyyyb god søvn. Kan stadig tydeligt mærke, hvordan fx styrten rundt på job en dag som i dag også giver masser af adrenalin uden, at der er kaffe involveret. Ja så absolut nødt til at blive bedre til at slappe af stadig :hippy:

http://www.sciencebasedmedicine.org/fatigued-by-a-fake-disease/

Ovenstående er et godt eksempel på, at adrenal fatique på ingen måde er accepteret indenfor lægevidenskaben. Der foreligger ikke noget bevis og der er da utvivlsomt mange mennesker der bliver prakket en fejldiagnose på.

I Lancet Review beskriver de tertiær binyreinsufficiens fx udløst af længerevarende steroid forbrug og det er nok mest den hat jeg ville putte min egen case ind over. Meen måske jeg bare af andre årsager får det godt af at følge Wilsons råd i biblen "Adrenal Fatique".

Som tidligere nævnt føler jeg en stor ydmyghed omkring de ting vi ikke ved endnu. For 40 år siden ændrede Einhorn overlevelsen for Testikel kræft fra 10-95 %. I min intro stilling talte vi med Bugspytkirtelkræft patienter om, at der ikke var en egnet behandling. I dag er det stadig alvorligt men der er flere muligheder etc

Som vi tidligere talte om kan det også være Insulin resistens der er problemet. Nogle af mine nærmeste samarbejdspartnere er Medicinske Endokrinologer og jeg må prøve at spørge dem ved lejlighed.

Lige nu er jeg som ovenfor nævnt indstillet på at gøre alt, der hjælper mig til at finde balance mellem søvn og vågentilstand, job og fritid, mad, træning etc etc

Træning d 19.9

Løb

Morgenløb 5 k. God oplevelse.

Havde pakket svømmetasken men havde så meget jeg skulle nå, så ramte Sushi Plus 19.30 og nu er det snart sovetid.

:heartpump: God weekend til boardet

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bestemt på, at en delvis/subklinisk tertiær binyrebarkinsufficiens på iatrogen baggrund kunne være en mulighed :) Igen kan man spørge, om de endokrine organer fungerer binært, eller om der er tale om et kontinuum? Jeg ville nok satse på det første.

Anywho, så tror jeg du har helt ret i, at gode råd mod binyretræthed nok generelt er gode råd for en generel sundere livsstil 😊

Det med at vågne tidligt om morgene kan jeg desværre godt genkende. De sidste par måneder er jeg vågnet kl 04, næsten på minutter, hvilket ikke engang min lille datter gider. Så kan jeg ligge og rotere til hun vågner kl 5-6.

Jeg kan snildt falde i søvn, så det er nok ikke kaffen.

Jeg tror også det er en super idé, at holde træningsintensiteten under rødglødende i perioder, hvor arbejdet eller resten af livet stresser én.

Jeg læste forresten en artikel om kaffe mm, du lige får: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/5_mistakes_that_killed_my_progress&cr=

I hvert fald afsnit 3 og 4 minder lidt om det vi har snakket om 😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bestemt på, at en delvis/subklinisk tertiær binyrebarkinsufficiens på iatrogen baggrund kunne være en mulighed :) Igen kan man spørge, om de endokrine organer fungerer binært, eller om der er tale om et kontinuum? Jeg ville nok satse på det første.

Anywho, så tror jeg du har helt ret i, at gode råd mod binyretræthed nok generelt er gode råd for en generel sundere livsstil

Det med at vågne tidligt om morgene kan jeg desværre godt genkende. De sidste par måneder er jeg vågnet kl 04, næsten på minutter, hvilket ikke engang min lille datter gider. Så kan jeg ligge og rotere til hun vågner kl 5-6.

Jeg kan snildt falde i søvn, så det er nok ikke kaffen.

Jeg tror også det er en super idé, at holde træningsintensiteten under rødglødende i perioder, hvor arbejdet eller resten af livet stresser én.

Jeg læste forresten en artikel om kaffe mm, du lige får: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/5_mistakes_that_killed_my_progress&cr=

I hvert fald afsnit 3 og 4 minder lidt om det vi har snakket om

Yo super doc :hippy: tak for inspirerende kommentarer og T Nation link, hvor jeg faktisk syntes, at jeg kunne relatere mig til nærmest alle punkterne. Er selv så slem til at skrue på alle knapper på en gang og så utålmodigt ikke forstå, hvorfor at verden ikke ændrer sig på 3 dage. Og beskrivelsen af eftermiddags low ovenpå masser af koffein igennem dagen er spot on. Det minder jeg mig selv om når jeg længes efter kaffe, for synes faktisk ikke, at jeg har haft det så meget på det seneste.

Selv for en superfly :superman: som dig, ja der lyder det nu lidt hårdt at være vågen kl 4 :w00t: Også fordi, at du formentlig ikke falder i søvn kl 21. Og interessant det med, at du mere ville forvente indsovningsbesvær på koffein. I dag har jeg læst flere spændende artikler om natlig opvågnen pga hypoglykæmi og skriver nok noget om det en af dagene. Sammenhængen med koffein og måske binyrerne :innocent: kunne stadig være der men en artikel beskrev også noget om tryptophan-serotonin-melatonin aksen, så det hele kører ligesom i ring for mig sammen med cortisol og histamin.

Med binær tænker jeg, at du mener tændt/slukket versus kontinuert, dvs mere eller mindre velfungerende? For det sidste taler måske, at mange af vore organer har en stor reservekapacitet, således at nogle dele kan kompensere, hvis andre hænger i bremsen. For det første taler måske alle feedback mekanismerne i hormon akserne, så der hele tiden forsøges opretholdt en eller anden homeøstase. Meget fascinerende og meget vi ikke ved.

Efter at jeg i går faldt i søvn kl 21 vågnede jeg af mig selv kl 4 og var egentlig ret vågen men alligevel træt på sådan en blød måde, som anti koffein tiltag gør ved mig. Efter noget hirsegrød faldt jeg derfor i søvn til et par timer mere. Very nice :hippy:

Træning d 20.9

Yoga

Bikram 90 minutter. Vi havde alle ejeren C og dagens lærer mistænkt for at have skruet ekstra op for varmen for der var ekstremt varmt. To forlod lokalet og selv var jeg nede og sidde på knæ i 2 omgange og på et tidspunkt hældte jeg vand ud over ansigtet og blev så skældt helt vildt meget ud. Bagefter flød vi tilgengæld totalt ud i loungen og der var en fantastisk fælleskabsfølelse fordi vi er så mange der er der en hel del.

Løb

10 k, smuk aftentur i Marselisborg skoven. Løber langsomt i tiden men nød det 100 % da jeg var afsted. Way to go.

Nå skal skrive fondsansøgning til Novo Nordisk men overvejer at gøre det fra morgenstunden, hvis jeg igen vågner tidligt.

http://www.elephantjournal.com/2014/01/the-3-ayurvedic-ground-rules-for-restful-sleep-julie-bernier/

Til sidst en sjov lille artikel om tusind årig gammel medicin, Ayurveda der i virkeligheden slet ikke er så dumt. Jeg er nok en blanding af Kapha og Vata og Kapha delen skulle sjovt nok ikke have så meget brug for søvn. Vata delen har vist.

:heartpump: Sweet dreams

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten ikke fantasi til at forestille mig, at hypoglykæmi kunne forekomme i mit yderst velnærede korpus. Så tror jeg mere på den tryptophan-serotonin-melatonin ting du må endelig skrive eller linke til interessante artikler om dette emne

Arghhh med de vægte du kaster rundt med :4flex: :pumpin: så bliver der vist nu alligevel forbrændt lidt sukker i løbet af et døgn :4whistling: Noget helt andet, at hypoglykæmi vist desværre sagtens kan ramme selvom vi har depoterne fyldt godt op og så er vi tilbage ved insulin, cortisol, binyrefunktion etc etc. Ja og jeg vender tilbage med trypthophan etc ting men må vist først lige få færdiggjort ansøgning, hvilket jeg lidt frygter bliver et 24-7 projekt udover almindeligt arbejde frem til deadline torsdag :wacko::blink::eh: diskuterede derfor også med mig selv i morges om jeg havde fortjent en lille kop decaf :wootdance: well lod dog fornuften råde og skejer tilgengæld lidt ud i lakrids nu :slut:

Apropos hypoglycæmi og søvn, så eksperimenterede jeg i nat med at indtage lidt druesukker da jeg var vågen omkring ved 2 tiden og faldt i hvert fald hurtigt i søvn og sov godt til kl 6. Læste i øvrigt også, at bronkodilatatorer , altså beta 2-adrenerge agonister kan give søvnløshed og bla giver anledning til frigivelse af insulin (der kan give hypoglykæmi), hvilket måske har været medvirkende til søvnproblemer de sidste uger, hvor jeg, ovenpå luftvejsinfektion, både har haft taget Symbicort morgen og aften :4george:

Træning d 21.9

Yoga

90 skønne Bikram minutter der næsten føltes helt kølige sammenlignet med i går. Super dejlig stemning og undervejs kommenterede lærer Ocean sjovt nok på det, som jeg selv nævnte i log i går, nemlig at det er et rigtig hyggeligt fællesskab der er opstået. Og der var endda nogle nye yogier, der havde beskrevet, at de følte sig meget velkomne. Forestiller mig, at det må være lidt ligesom vinterbadere der nok har den samme eufori ovenpå det kolde vand, som vi har når vi har overlevet varmen :hippy:

Svøm

1000 m

Succeskriteriet 500 m og kunne egentlig godt have svømmet længere men vil så gerne have easy-peasy fornemmelsen, der gør, at jeg kommer tilbage, forhåbentlig allerede i morgen. Dystre udsigter for sauna men maybe someday.

Nå gotta get back to work

Den fortsat gode søndag til boardet :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Det er hjertevarmende, at lakrids kan være det rimelige og fornuftige valg 👌

Jeg tror helt sikkert, at bronkodilatorer kan være stimulerende og søvnforstyrrende. Når du har haft perioder med behov for systemiske binyrebarkhormon, har du så prøvet SMART - Symbicort maintenance and rescue therapy - hvor man bruger Symbicort (alm, ikke forte) både som vedligeholdelsesbehandling og som PN. Ideen er, at man får ekstra steroider hver gang man har PN behov.

Mine lungelægevenner er ret glade for det. Måske bare fordi firmaet inviterer på gode middage, for at sælge konceptet 😉

Link to comment
Share on other sites

Det er hjertevarmende, at lakrids kan være det rimelige og fornuftige valg

Jeg tror helt sikkert, at bronkodilatorer kan være stimulerende og søvnforstyrrende. Når du har haft perioder med behov for systemiske binyrebarkhormon, har du så prøvet SMART - Symbicort maintenance and rescue therapy - hvor man bruger Symbicort (alm, ikke forte) både som vedligeholdelsesbehandling og som PN. Ideen er, at man får ekstra steroider hver gang man har PN behov.

Mine lungelægevenner er ret glade for det. Måske bare fordi firmaet inviterer på gode middage, for at sælge konceptet

:laugh: Vi ved jo begge, at der havde været langt mere fatale og i forhold til min koffein addiction "place of no return" valg, hvis først jeg havde hengivet mig til kaffe djævlen :devil: Når det er skrevet, så endte jeg faktisk med at drikke en kop decaf :blush: og ja det havde INGEN effekt på min "post middagslur" træthed og egentlig godt at opleve, for så behøver jeg ikke at være fristet af det længere :innocent:

Og det er netop sådan min astma læge har anbefalet mig at bruge Symbicort og jeg har ikke været i kontakt med hurtigt virkende beta 2 agonister i mange mange år. Grundlæggende så er hans filosofi nu også, at jeg helst skal være så velbehandlet, at jeg ikke oplever anfald. Ovenpå en luftvejsinfektion kan det så nogle gange være svært at skelne imellem almindelig hoste og så bronkieirritation, som nok mest er den måde jeg oplever astmaen på, heldigvis efterhånden sjældent, at jeg oplever decideret åndenød. Førstnævnte kan så også være generende nok.

Mhmmm og jeg kan kun forestille mig, at dine venner selvfølgelig er dygtige uafhængige og evidensbaserede læger, der ikke ligger i med medicinalindustrien, eller nogen andre, bortset selvfølgelig fra deres ægtefolk :innocent::innocent:

Ellers har jeg, af søvn hygiejniske flyttet mobil ud af soveværelset og burde heller ikke være i kontakt med noget blåt lys fra computer senere end kl 20. Tror således, at jeg vil prøve at skrive på nogle af ansøgningsafsnit på papir i hånden og det også selvom, at det virker lidt Molbo.

Søde drømme til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Måske molbo - men alt andet lige meget mere besværligt at lade sig distrahere af de andre sider end lige at klikke hvor man ikke skal. :4smartass:

Sweet dreams, smukke!

Tak søde og spændt på hvordan din træningssession har været i dag :innocent: Apropos overspringshandlinger, så tænkte jeg faktisk også i løbet af weekenden, at jeg egentlig også grundlæggende trængte til at slappe af og lave noget helt andet men ikke altid, at deadlines er med os i den proces :clown2:

:innocent::innocent::innocent::innocent::surrender::surrender::surrender::surrender:

Hvis eventuelle læsere af min log snart er trætte af at læse om min uendelige kaffe on/off historie, så forstår jeg det godt. Ligegyldigt med søvn, mave, binyrer whatever, i dag måtte jeg simpelthen konstatere, at jeg simpelthen ikke kan fungere med nuværende store arbejdspres på urtethe og den semi depri/grumpy/på hælene følelse det giver mig. Bliver bare for slow, for trist og det fungerer bare ikke med interesserede studerende, kaotiske vagtplaner, sygemeldinger, opsigelser, fondsmiddelansøgning indenfor nyt og innovativt forskningsområde etc etc etc. Overgav mig således til en kop formiddags Espresso pulver og det var ganske sweet men ikke vildt kick som sidst, så sikkert tegn på, at jeg er mere afgiftet denne gang. Let´s keep it that way men foreløbig vil jeg drikke min ene morgen kop indtil jeg finder på noget andet... I sommer var jeg nok lidt bange for om jeg gav op for hurtigt men i dag indså jeg, at den eneste grund til, at jeg nok holdt den så længe var ferien og det forhold, at jeg ikke skulle leve op til nogen forpligtelser. Må nok bare i gang med at cardio træne mig noget mere træt.

Træning d 22.9

Yoga

Bikram 90 minutter. Hvor jeg længe bare har haft nydt øvelserne, varmen og det at komme ud på den anden side, så i dag fantastisk fornemmelse af, at jeg faktisk har rykket mig betydeligt. Nice også selvom, at det ikke er målet i sig selv. Klokken var over 8 da jeg nåede hjem så ikke noget svøm men forhåbentlig så meget desto mere frisk til morgentræning i morgen

:heartpump:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share