Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober


Bjergtrold
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Bjergtrold skrev:

Og på sin vis også dejligt at kunne koncentrere mig om målet i form af at gennemføre.

Ja, absolut. Jeg havde jo et lidt hasarderet projekt i form af et maraton i marts, og jeg - hånden på hjertet - aldrig været så mørbanket allerede halvvejs i et motionsløb, og jeg har aldrig været så tæt på at opgive uden rent faktisk at opgive. Alligevel var de sidste 1-2 km en fornøjelse, hvor jeg faktisk kunne løbe nogenlunde og havde overskud til lidt sproglig pingpong med nogle danske medløbere.

Matt Fitzgeralds 'Brain Training for Runners' bliver ved med at spøge i mit hoved, for han leverer overbevisende svar på, hvorfor det er sådan. Jeg husker det samme til mit bjergmaraton i 2014, hvor alle er HELT færdige, når man når det højeste punkt omkring km 39. Herefter går det nedad, og det dæmrer for en - sådan for alvor! - at man kommer igennem. Derfor løber de fleste som unge vårharer de sidste 2-3 km.

Fitzgeralds svar er, at det er hjernen - og ikke brændstofdepoterne - der er begrænsningen. Hjernen registrerer, at man er på vej ud i noget snavs, som man kan risikere at dø af. Så den lukker ned for systemerne for at sikre kroppen. Det store kommandocenter mellem ørerne tænker længere frem, end man selv gør. Det forklarer den ellers uforklarlige slutspurt hos fladmaste motionister den sidste km af et maraton eller halvmaraton.

Et af hans andre eksempler er også slående: Alle var overbeviste, at det var kropumuligt at løbe en mile under 4 minutter. Så gjorde Roger Bannister det, og inden for et år havde flere andre løbere præsteret det samme. Det blev bevist, at det var muligt, og så er der åbnet en dør for den grå klump på øverste etage

Ikke at jeg lige ved, hvad du kan bruge det til, men kan du løbe 15-16 km, kan du naturligvis også løbe 21 km. Måske kan det hjælpe at visualisere de sidste 500-1000 meter, hvor målstregen er inden for syns- og rækkevidde. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Henrik S. skrev:

Ja, absolut. Jeg havde jo et lidt hasarderet projekt i form af et maraton i marts, og jeg - hånden på hjertet - aldrig været så mørbanket allerede halvvejs i et motionsløb, og jeg har aldrig været så tæt på at opgive uden rent faktisk at opgive. Alligevel var de sidste 1-2 km en fornøjelse, hvor jeg faktisk kunne løbe nogenlunde og havde overskud til lidt sproglig pingpong med nogle danske medløbere.

Matt Fitzgeralds 'Brain Training for Runners' bliver ved med at spøge i mit hoved, for han leverer overbevisende svar på, hvorfor det er sådan. Jeg husker det samme til mit bjergmaraton i 2014, hvor alle er HELT færdige, når man når det højeste punkt omkring km 39. Herefter går det nedad, og det dæmrer for en - sådan for alvor! - at man kommer igennem. Derfor løber de fleste som unge vårharer de sidste 2-3 km.

Fitzgeralds svar er, at det er hjernen - og ikke brændstofdepoterne - der er begrænsningen. Hjernen registrerer, at man er på vej ud i noget snavs, som man kan risikere at dø af. Så den lukker ned for systemerne for at sikre kroppen. Det store kommandocenter mellem ørerne tænker længere frem, end man selv gør. Det forklarer den ellers uforklarlige slutspurt hos fladmaste motionister den sidste km af et maraton eller halvmaraton.

Et af hans andre eksempler er også slående: Alle var overbeviste, at det var kropumuligt at løbe en mile under 4 minutter. Så gjorde Roger Bannister det, og inden for et år havde flere andre løbere præsteret det samme. Det blev bevist, at det var muligt, og så er der åbnet en dør for den grå klump på øverste etage

Ikke at jeg lige ved, hvad du kan bruge det til, men kan du løbe 15-16 km, kan du naturligvis også løbe 21 km. Måske kan det hjælpe at visualisere de sidste 500-1000 meter, hvor målstregen er inden for syns- og rækkevidde. 

Tusind tak kære Henrik og det er da så super brugbart, at du snart skal have et coaching honorar :hippy:

Ja og nu glæder jeg mig endnu mere til at komme hjem og læse i mit eget eksemplar, som er landet i Århus i går.

Lige nu er jeg på mit yndlingshotel, som dog er forvandlet til hundested pga forestående udstilling i messecenter Herning. 
Foreløbigt haft det ok men vil helst ikke have et af hundeværelserne næste gang. 
Simpelthen så dejligt at få puttet to gode pas ind.

Træning d 16.5

5 z1

5z2

4 x 5 min i z3 med 3 minutters z1 ind imellem

Holdt den konservativt i 5.27

5 z2

5 z1

Træning d 17.5

35 minutters recovery run i z1

Kroppen skulle lige i gang men så gik det rigtig fint :hippy: 

Håber i morgen at kunne få løbet fredagens intervaller og er også meldt til Bodyfit og yoga. We’ll see.

Dejlig dag til Jer derude :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bjergtrold skrev:

... og nu glæder jeg mig endnu mere til at komme hjem og læse i mit eget eksemplar, som er landet i Århus i går.

Fedt, det kan du roligt gøre. Det er virkelig en interessant bog med en hel aha-momenter undervejs.

Jeg vil sætte den højt på min liste over spændende 'motionslitteratur' sammen med en anden bog, jeg læste for efterhånden mange år siden, og som jeg fandt frem igen på min Kindle den anden dag: 'Zen and the art of running' af Larry Shapiro. Han sætter de forskellige aspekter at løb, kontinuerlig træning, præstationer og meget mere ind i en buddhistisk ramme og hele den livsfilosofi og-tilgang, man benævner 'at være i zen'. Den har også en del aha-momenter.

https://www.amazon.com/Zen-Art-Running-Making-Peace/dp/1598699601

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

På 17/5/2023 at 07:44 , Henrik S. skrev:

Fedt, det kan du roligt gøre. Det er virkelig en interessant bog med en hel aha-momenter undervejs.

Jeg vil sætte den højt på min liste over spændende 'motionslitteratur' sammen med en anden bog, jeg læste for efterhånden mange år siden, og som jeg fandt frem igen på min Kindle den anden dag: 'Zen and the art of running' af Larry Shapiro. Han sætter de forskellige aspekter at løb, kontinuerlig træning, præstationer og meget mere ind i en buddhistisk ramme og hele den livsfilosofi og-tilgang, man benævner 'at være i zen'. Den har også en del aha-momenter.

https://www.amazon.com/Zen-Art-Running-Making-Peace/dp/1598699601

Tusind tak super løber og nu også Amazon pusher Henrik. Den røg også i kurven og skulle lande i næste uge :hippy: 

Udover "Brain training for runners", så kom jeg i går hjem til "How bad do you want it" og "80/20 triathlon". Sidstnævnte også super, super interessant fordi, at den faktisk præsenterer en smart måde at træne langdistance tri på. Ved ikke om jeg vil kalde det "unfinished business" men fx i sidste uge i Slotssøbadet, så må jeg bare erkende, at jeg elsker at være i vandet, svømme og bevæge mig i vand og min fascination af triathlon går jo mange mange år tilbage. Tror, at jeg deltog i mit første tri stævne helt tilbage i starten af 90'erne fordi min daværende kæreste Christian hang ud med en masse crazy sportsfolk. Og i min tid i Blovstrød løverne, dvs endnu tidligere 86-87, ja der begyndte vi jo også at kombinere løbetræningen med svøm og cykling. Foreløbigt har jeg luret lidt på nogle af programmerne og det ser virkelig sjovt, klogt og spiseligt ud. Nå tri er jo ikke mit næste mål lige nu men den form for allround træning, som der ligger i svøm, løb og cykling kommer jo aldrig helt skidt tilbage. 

Apropos tri, så fik jeg i øvrigt i går besked/invitation fra carbon pusher K, som tilbage i 2015 i forbindelse med Ironman Nice, solgte mig min super racer cykel og som jeg så i øvrigt havde nogle dates med (manden ikke cyklen). Men som så også efterfølgende introducerede mig for begrebet "semisingle" :crazy: = en slags forklaring på, at det var en noget mærkelig oplevelse at blive klog på, hvad der egentlig foregik og hvor han egentlig var. Men selvfølgelig også udtryk for, at jeg var naiv og romantisk og med nogle lidt flydende grænser. Not f.. anymore. Det bliver et nej tak her fra. Kan mærke, at jeg meget hellere vil hænge ud med folk som er gode for mig, inkl mit eget gode selskab og de ting, som optager mig. 

På 17/5/2023 at 07:26 , Bjergtrold skrev:

Håber i morgen at kunne få løbet fredagens intervaller og er også meldt til Bodyfit og yoga. We’ll see.

Well nåede faktisk i går aftes at få meldt mig fra holdene for at være sikker på, at jeg kunne få sovet ud. Well men så var jeg faktisk vågen kl 6 og det var dejlig nemt at tulre over til:

Træning d 18.5

Styrke

Bodyfit 1 time - very nice

Yoga

Også en dejlig time. Det er altså skønt at være på hold og få det hele lidt foræret på den måde

Løb

Fitzgerald uge 8 - fredags intervaller - short interval run 3

5 min z1

5 min z2

6 x 1 1/2 min i z5 med 2 1/2 min i zone 1 indimellem

Startede i 4 min pr km men halvandet minut føltes for langt, så nedskalerede til 4 min og 17 sekunder pr km og det var tilpas. Kan godt lide interval tanken, at der altid lige skal være overskud til at kunne løbe 1-2 intervaller mere og ved, at jeg i gamle dage havde det med at løbe alt for hurtigt. 

Var jo også lidt mærket af de 2 foregående timer. Tilsidst 5 min i z1.

Alt i alt super dejligt pas og skønt at have resten af dagen til at nå en masse.

Dejlig ferie til Jer derude, der måtte have det.

:hippy: 

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 19.5

Løb

30 minutters recovery run i Z1

Vidste ærligt talt ikke rigtig hvor jeg var, eller hvad jeg skulle da uret ringede kl 4 i morges. Fandt dog så heldigvis ud af det og fik snøvlet mig over til FW. Det er faktisk så lyst om morgenen nu, at jeg godt kunne løbe udenfor fra kl tidligt og dermed have lidt mindre pres på at komme i bad + i tøjet og til toget på under 10 minutter. 

Anyhow super dejligt at have trænet allerede. 

Kunne virkelig godt tænke mig noget mere yoga + styrke oveni løbetræningen de næste dage men skal lige pusle det på plads. Regner med, at den lange tur bliver i morgen og formentligt udendørs men mere som ud og hjem rute på asfalt målet 17.6 km :hippy:

Dejlig weekend/ferie til Jer derude :sun:

Link to comment
Share on other sites

På 19/5/2023 at 06:22 , Bjergtrold skrev:

 Regner med, at den lange tur bliver i morgen og formentligt udendørs men mere som ud og hjem rute på asfalt målet 17.6 km :hippy:

Well kan så lige opdatere og skrive, at det i stedet blev til tastatur marathon med en del deadlines til næste uge, hvor jeg bare kunne mærke, at jeg først fik ro i sjælen når jeg var godt i gang med dem. Normalt og særligt på det seneste har jeg haft prioriteret træning super højt men trængte lige til det andet. Desuden super tung, så at jeg slet ikke forstår det og da jeg i morges var lidt (meget) off, så fik jeg også snakket mig selv ind, at jeg da trængte til en dobbelt espresso :devil:

Det var til gengæld virkelig, virkelig dejligt og hvor ville jeg ønske, at jeg bare kunne holde det til en lille smule. Overvejer også om jeg skal have et glas vin i aften når jeg skal spise ude ovenpå teatertur med tidligere kollega. Ja så verden er lidt a lave og så alligevel ikke. 

Håber at være frisk til lang tur i morgen og har også nogle overvejelser om at få suppleret al cardioen med lidt personlig træning igen. Kan mærke, at jeg lidt mangler styrketræningen i forhold til at få lidt form på kadaveret. 

Nå var bare det jeg ville skrive kære dagbog og så tanker om en dejlig solfyldt weekend til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

På 20/5/2023 at 13:45 , Bjergtrold skrev:

Håber at være frisk til lang tur i morgen og har også nogle overvejelser om at få suppleret al cardioen med lidt personlig træning igen. Kan mærke, at jeg lidt mangler styrketræningen i forhold til at få lidt form på kadaveret. 

Træning d 21.5

Løb

17.6 k

I bogen "Brain training for runners" skriver Fitzgerald rigtig meget om det med at lytte til kroppen og være parat til at afvige fra program. Ja og var faktisk ikke helt sikker på, at jeg skulle løbe hele distancen, så valgte at løbe på løbebånd og se hvordan det gik. På en eller anden måde, så gik det faktisk ganske godt. Har godt nok haft spist som en elefant både i går og i dag men nød at løbe og havde gode oplevelser med undervejs lige at være nede at gå, få lidt vand og så speede op igen.

Hæl har grundlæggende haft været god på det seneste. Kan så godt mærke, at den er lidt ekstra stiv i morges men ikke på en træls måde. Svært at forklare.

Ellers så 3 Nespresso kapsler i morges og nød det helt ind til benet. Fik et dejligt glas hvidvin lørdag, så holder kun fast i slik rehab lige nu og har ikke tal på det. Heller ikke en frisk vægt da elektronisk ting driller. Mine robotter var også faldet af netværket og ja bøvlet. 

Til gengæld lavet aftaler med PT Stine, så nu kommer jeg igang med at få bygget lidt muskel op igen og så må jeg fortsætte med at spise godt og sundt + måske lidt mindre. 

Har ikke helt besluttet om jeg skal nå morgenpas inden tog til Odense i morgen, eller om jeg skal gemme det til i morgen eftermiddag. 

Søde drømme til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 23.5

meget apropos min bog om “ Zen and the art of running” anbefalet af superløber Henrik, ja så endte jeg med at sove lidt længere og havde god lejlighed til at træne eftermiddagsløb ovenpå tog = normalt ikke favorit. Men igen meget af det handler om dumme fastlåste mønstre inde i hovedet, som er gode at udfordre.

Med en lur hjem fra Odense gik det i hvert fald fint med 35 minutters løb i z1, 2 og 3. Ovenpå søndagens lange tur lå zone3 dog i dsg betydeligt lavere end normalt og blev helt klart fundet ud fra perceived effort.

Dog god solid følelse i højre hæl og mere sådan generel træt i krop = ok ovenpå næsten 18 k søndag.

Tror også at det bliver eftermiddagsløb i morgen og nok ikke svømmehal i Viborg, selvom, at jeg havde tænkt tanken. 
 

Ja og så et kæmpestort tillykke til seje Emma her fra Århus, som kom på toppen af Mt Everest. Så fantastisk :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 24.5

Recovery run 30 min i zone 1

Dagens vigtigste begivenhed at sætte Nespresso maskinen op i skab igen.

Nåede ikke at få ondt i maven men mærkede effekten på søvnen, som blev lettere (mere overfladisk) og med tidlig opvågnen kl 3 og ja duer bare ikke.

Satser på at holde mig clean og så snuppe en  kop på dag for 1/2 Marathon d 11.6.

Ja så opdaterede stats i dag:

Kaffe rehab dag 2, alkohol dag 5, slik dag 33

Har dog været lidt slem til at spise en del chokolade men i går spiste jeg bare lidt muesli til dessert og kan tydeligt mærke, at jeg er blevet bedre til at værdsætte rigtig mad. Way to go og vil prøve også at holde mig fra chokolade i større mængder. 
Morgenvægt 54.6. 
Håber at nå foundation løb i dag inden dræber intervaller i morgen tidlig.

Senere i dag svøm med miss Spinderella

Dejlig dag til boardet :hippy:

Nb bliver uden “position trainer”

Hvor jeg ovenpå sidst fik et grimt gnavsår. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Update

Træning d 25.5

Løb

Foundation run opvarmning og afjog 5 min i Z 1, 20 i Z2

Svøm

900 m og hyggelig Fika mad bagefter med søde Spinderella

Træning d 26.5

Løb

Short interval run 

5 Z1, 5 Z2, 8 x 1 min i Z5, 2 minutters intervalpause, skippede afjog 5 min i z1 for at kunne nå i bad og videre afsted på job. Knaldede den første af på 4 min/km men kroppen var slet ikke oplagt nok til det ovenpå vågen kl 4 og de foregående dages træning. Fik det dog til at fungere fint i 4.17 på de næste syv. Tror ikke, at jeg er kommet i dårligere form. Træner bare meget mere og længere. 

Træning d 27.5

Løb

Recovery run, 25 min i Z1

Styrke

Dejlig, dejlig PT time med super dygtige træner Stine. Det var så skønt at være tilbage og har nu lagt planer for det meste af sommeren = resten af mit liv skal indrettes på træningen = meget meget sundt for mig. 

Stats:

Kaffe rehab dag 5, alkohol dag 7, slik dag 36, kom jo noget senere i gang med at skippe chokoladen men spiste senest tirsdag, så der må jeg være på dag 4. 

Savner det virkelig ikke når jeg får masser af god mad. Morgenvægt 54.6. 

Senere sushi med søde miss Betty Boop :hippy: 

Dejlig pinse til boardet :hippy: 

I morgen kun semi lang tur 12.8 k, næste søndag (4.6) er oplægget 10 miles = 16 k inkl med indlagt fartleg. Vil overveje om det skal være lidt mindre, for synes egentligt, at de de 17.6 har haft siddet lidt tungt i benene først på ugen (læs det meste af ugen) og vil jo gerne være frisk til 1/2 marathon d 11.6. 

Nå vi får se.

Stay strong derude!!! Og i øvrigt dejligt med lidt mere MOL aktivitet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 28.5

Løb

12.8 k i Z1/Z2

Slow and steady 

Ville gerne have løbet udenfor men applewatch ligger i kittellomme og ja kunne nok godt have sjusset mig lidt frem til et sted mellem Blommehaven og Moesgaard men min autisme/OCD kunne ikke rigtig have det. Desuden kom jeg godt i gang med at skille/samle IKEA fidusen, som har haft stået urørt siden påske. Er NÆSTEN i mål men kan ikke få skuffe til at glide rigtigt på forskydelige lister, hvis jeg lukker den helt. 

Nå har aftalt med mig selv, at jeg gerne vil trappe svøm lidt op = få smidt mig selv i vandet hyppigt og så uden de store ambitioner om, at det skal være langt. Kom lige 5 minutter i lukketid så blev bare til lille men dejligt pas.

Svøm

500 m + dejlig sauna

Guess that's it. 

I morgen PT kl 8.30 og så pakker jeg svømme tasken igen for lille pas. 

Stats Kaffe rehab dag 6, alkohol dag 8, slik dag 37, chokolade dag 5.

Fik ikke vejet mig i morges men tror, at det er omkring de 55 kg. 

Jeg har reaktiveret MyfitnessPal for at få en ide om sammensætningen af måltiderne. På mange måder er jeg slet ikke i tvivl om, at jeg er på vej til noget sundere. Alene pga ikke længere at indtage så mange junk kalorier. Får masser af kalorier nu men af den mættende gode slags og føler virkelig, at jeg har det bedre. Sov simpelthen så godt og tungt i nat og overskuddet til blikdåse halløj indfandt sig jo af sig selv. Selvom at det lyder blasfemisk, så overvejer jeg at pakke homegym væk. Bruger det jo ikke i øjeblikket og det ville være godt med noget ekstra plads i den reol, hvor det står. 

Nå og ellers har jeg overgivet mig til "The last of us" på HBO. Må erkende, at det er mega flot lavet og medrivende. Kender jo ikke til historien fra computerspilsverdenen men spændende er det. 

Fortsat dejlig pinse til boardet :hippy: 

 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 29.5

Styrke

Dejligt PT pas med coach Stine, hvor vi var igennem nogle grundøvelser; pull ups, squat, et bensdødløft, bænkpres og balle/baglårs øvelse, som jeg af en eller anden grund altid glemmer navnet på. Til sidst noget mave/lænd. Absolut noget at arbejde med alle steder = fedt og uden at jeg alligevel er blevet helt slap, slap. Det er dejligt. 

Svøm

500 m

Kunne godt have svømmet længere men arbejder meget med det mentale, hvor jeg i den grad har negative følelser forbundet med at skulle over på svømmestadion. Har så mange gode undskyldninger og lige nu kan jeg mærke, at det vigtigste er, at jeg kommer derover og så skal distancen nok komme når jeg er mere tilvænnet. Alt sammen fint i tråd med zen bogen, som super løber Henrik anbefalede. 

Havde dog også nogle ting som stressede lidt undervejs med en skrattende MP3 afspiller = ikke så meget zen og min foxy røde ferrari badedragt er nok ikke helt så meget svømmedragt, så lidt dum følelse af, at jeg hele tiden skulle trække ned i den. 

Nå begge dele er der jo heldigvis råd for og på sigt vil jeg i gang med at træne vendinger for at få mere flow ind i oplevelsen. 

Har beredskabsvagt den næste uge fra i morgen men i følge men chef er det ok, hvis der er en kortere periode, hvor jeg ikke er tilgængelig.

Ellers lykkedes jeg i går med at få samlet dåsen = arkiv skabet helt og begynder lige så stille at tage hul på noget omrokering. Min udfordring helt klart nogle gange (og vist nok lidt typisk ADHD), at det at skulle flytte nogle få ting. Ja at det somehow meget hurtigt udvikler sig en meget gennemgribende flytten rundt, hvor alt er i spil og kaos hersker og det lige indtil, at energien dør og så sejler det hele i en periode. 

Stats: Kaffe rehab dag 7, alkohol dag 9, slik dag 38, chokolade dag 6. Vægt 55.4 kg i morges. 

Dejlig pinse solskinsdag til boardet :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 30.5

Løb

Fitzgerald tempo run light

Oplægget 40 min med centrale 20 min i z3 og så opv og afj i z1 og z2

Mit blev nok snarere 7.5 i z1 og 7.5 i z2 og så 15 i z3, dvs 30 min og så afj ned i bruser og til tog. Er bare lidt tungere at få gang i kroppen kl 5 op morgenen. 

Var igen i god tid til toget men det er virkelig små marginaler, som bliver afgørende når det skal gå så stærkt. Fx havde jeg taget jeans, skjorte og trøje med i dag = mere besværligt end bare at tage kjole og strømpebukser på. Eller i hvertfald når der er få sekunder/minutter til at nå det hele. 

Stadig super dejligt at have passet i hus og potentielt med mulighed for yoga i eftermiddag :hippy:

Stats: kaffe rehab dag 8, alkohol dag 10, slik dag 39, chokolade dag 7. Vægt 55.0

Dejlig dag til Jer derude :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

Træning d 1.6

Styrke

1 dejlig times PT med seje coach Stine. Startede ud med walking lunges med sandsæk og så ellers meget funktionelt inspireret med KB og TRX. Very nice

Løb

30 minutters helt roligt løb

I går hviledag. Var træt da jeg vågnede på hotel og kom for sent hjem fra job til at kunne nå andet end sushi og "The last of us". 

Fra morgenstunden i morges havde jeg ret store ambitioner om både interval pas, styrke og så svøm men blev mere og mere realistisk. 

Til gengæld fået betalt rejse og printet pakkeliste ud, så at jeg er klar til møde med resten af holdet i KBH i næste uge. 

Ja og så en lille smuk, smuk sang, som har kørt på repeat de sidste dage :hippy: 

 

:hippy:

Link to comment
Share on other sites

Træning d 2.6

Løb

Long interval 

Oplægget 4 x 3 min i zone 4.

Forlods havde jeg en forestilling om 5 min/k men var nødt til at justere da kroppen var særdeles træt, da jeg landede på løbebåndet kl lidt over 5.

Gik mig stille i gang og fik tilbagelagt de 4 x 3 min i 6 min/km, 5.27, 5.27 og 5 til sidst, 2 min pause imellem og afjog var hæsblæsende bad og omklædning. 

Stadig godt tilfreds med at gennemføre og sundt for mig at opleve, at træning kan være ok og også selvom, at det ikke er perfekt. 

Har fået kendskab til 2 deltagere mere på ekspedition. M som var min Mera Peak guide i 2017 og M som var med på turen i 2022. Virkelig søde og gode mennesker med masser af humor og selvironi. L var min guide i 22 og er helt fantastisk og så er jeg spændt på, hvem der ellers kommer med :hippy: 

Nå har noget forberedelse til dagen.

Dejlig solskinsdag og weekend til boardet :hippy: 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 3.6

Løb

30 minutters recovery run i Z1

Ben dog betydeligt bedre ovenpå god nats søvn.

Også selvom, at jeg har massive DOMS ovenpå torsdags styrke.

Jeg drak kaffe i går (og en lille kop nu) + spiste nogle karameller. Og forleden lidt chokolade. Vægt tung men af en eller grund er jeg ikke så utilfreds i tiden. Føler at jeg er meget mere trænings minded, nyder det, sover rimeligt og er god til at planlægge ting + glæder mig til Nepal. 
Gider dog ikke have mave bøvl i næste weekend med 1/2 Marathon, så skal lige moderere lidt. 
Nå stuegang kalder

:hippy: 

NB fik allergi venligt værelse på stamhotel = ingen astma men et lille dyr havde efterladt noget på repos = ret ulækkert. Sagde det i receptionen og håber for de næste gæster, at det bliver fjernet. 

Link to comment
Share on other sites

Update 

Træning d 4.6

Løb

Long run med speed play light

Halverede distancen til 8 k men bibeholdt del med at få løftet tempoet lidt undervejs. Først opvarmning og så 4 x 1 mil (1.6 k), hvor de første 400 m var i zone 3 og så 1200 m i zone 2. Bortset fra den første hvor jeg stadig var ved at få liv i kroppen, så passede det med 5 min/km som zone 3 og fik også løftet mig selv op i 5.27 som zone 2. Normalt er det jo zoner og jeg har ofte løbet langsommere men dejligt engang imellem at mærke lidt fart i fusserne. 

Hold nu op en sjov og tilfredsstillende måde at træne på og trods fortsat ømhed fra torsdagens walking lunges, så føltes kroppen faktisk fin og godt med. 

Derefter direkte videre til 

Styrke

PT med coach Stine og oplæg underkrop; Hack squat, hip thruster, bulgarian split squat, kick backs og noget dejlig core træning også. 

Træning d 5.6

Styrke

Tidligt morgen PT pas og heldigvis denne gang med overkrops træning; bænkpres, flyers, millitary press, noget TRX inkl biceps/triceps. Very nice. 

Har helt glemt at få opdateret stats men drikker jo både (lidt) kaffe og har også spist chokolade, så må være slik og alkohol = dag 45 henholdsvis 16. Morgenvægt 54.7 kg. 

Er meget optaget af at få (nok) god og sund mad, så at jeg har energi til træningen. Vil helst bibeholde vægt og ikke stige for meget men omvendt, så gider jeg ikke at bruge mange penge på PT og så være for svag pga sult. Been there done that. 

Var inde for at se om der ikke var et yoga hold i eftermiddag men det er der ikke og formentlig pga Grundlovsdag. Well mit arbejde er ikke anderledes og kunne honestly godt have brugt lidt shopping ovenpå en uges vagt. Well men så sparer jeg selvfølgelig de penge. 

Var tidligt vågen i morges, så håber på også at kunne sove tidligt og så tidligt op til løb inden job og efterfølgende tur til KBH. 

Onsdag morgen forhåbentligt udendørs løb og så torsdag mere morgen PT og eftermiddagssvøm. 

Dejlig solskinsdag til boardet :hippy: 

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 6.6

Løb

Fitzgerald fast finish light

Oplæg 35 min men justerede til 25 da jeg havde brug for ekstra tid i omklædning til at holde styr på bagage. Alligevel lykkedes det mig fx at miste badeskums flaske og måtte bruge tid på at lede efter den. Spændt på om den pludselig dukker op i en rygsæk lomme. Husker at jeg engang fandt en hjemme bagt bolle i et af mine rygsæk overtræk, hvor den (bollen) så havde rejst rundt i lang tid. Typisk distræte mig men kan mærke, at jeg bliver bedre og bedre til at planlægge og eksekvere, jo mere at jeg træner det. 
Anyhow dejligt at få rørt mig fra morgenstunden og være “on the road” til morgendagens bjerg træf i Kbh. 
Nå dejlig dag til boardet her fra :hippy:

Nb stats vægt 54.2, slik dag 46, alkohol dag 17

Fik mikroskopisk lille kaffekop inden træning og har lidt med i tog. 
Skal for enhver pris holde mig fra job kaffe og så må jeg se om jeg får lidt i morgen tidlig

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

Træning d 7.6

Løb

Fitzgerald foundation run 35 min. Super super smuk tur langs havnefront her i KBH og ned og rundt på Kastellet. Det er mærkeligt, at områder som engang var mit gamle hood, ja at de pludselig føles ligeså eksotiske, som fx løb i Barcelona eller Chicago. 

Her er bare smukt på sådan en solfyldt morgen og når jeg så tænker på alle de år, hvor jeg boede i KBH og løb området tyndt både med Sparta, aLone og fx til marathon ramte de sidste km nede foran Amalienborg - ja så er jeg bare glad for, at jeg mentalt har bevæget mig et bedre sted hen. Når jeg tænker tilbage, så var der så mange bekymringer, crazy ting jeg udsatte mig selv for og var ulykkelig over. Jeg kan ikke gøre det om men kun glæde mig over, at jeg lever et anderledes liv i dag og trods alt er landet meget godt med mulighed for at gøre ting, som opleves meningsfulde. Ja og så er jeg selvfølgelig også glad for, at jeg trods alt dengang havde glæden og interessen for løb = nok noget af det der gør, at jeg stadig prøver at holde mig i gang og holde lidt liv i kroppen. Det betyder meget, at jeg allerede dengang fik grundlagt den livsstil, som gør det naturligt for mig at have løbetøjet i tasken og futte afsted fra morgenstunden. Også selvom, at det går lidt langsommere nu. En dag som i går følte jeg mig også overraskende frisk langt op ad dagen ovenpå god morgentræning. Vil dog indrømme, at jeg var fristet af at hoppe på tog til Århus da jeg ved 5 tiden på Vejle station ventede på lyntoget, som skulle tage mig til København. Nå tog det planlagte tog og kom også godt herover. 

Fik i morges sovet videre til 6.30 ovenpå tidlig opvågnen kl 3.30 og har vist fået dagens kop kaffe = note to selv - skal huske at sige nej når jeg bliver tilbudt senere i dag!!!!!!

Nå dagen kalder. God dag til Jer derude :hippy: 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Bjergtrold skrev:

Træning d 7.6

Løb

Fitzgerald foundation run 35 min. Super super smuk tur langs havnefront her i KBH og ned og rundt på Kastellet. Det er mærkeligt, at områder som engang var mit gamle hood, ja at de pludselig føles ligeså eksotiske, som fx løb i Barcelona eller Chicago. 

Her er bare smukt på sådan en solfyldt morgen og når jeg så tænker på alle de år, hvor jeg boede i KBH og løb området tyndt både med Sparta, aLone og fx til marathon ramte de sidste km nede foran Amalienborg - ja så er jeg bare glad for, at jeg mentalt har bevæget mig et bedre sted hen. Når jeg tænker tilbage, så var der så mange bekymringer, crazy ting jeg udsatte mig selv for og var ulykkelig over. Jeg kan ikke gøre det om men kun glæde mig over, at jeg lever et anderledes liv i dag og trods alt er landet meget godt med mulighed for at gøre ting, som opleves meningsfulde. Ja og så er jeg selvfølgelig også glad for, at jeg trods alt dengang havde glæden og interessen for løb = nok noget af det der gør, at jeg stadig prøver at holde mig i gang og holde lidt liv i kroppen. Det betyder meget, at jeg allerede dengang fik grundlagt den livsstil, som gør det naturligt for mig at have løbetøjet i tasken og futte afsted fra morgenstunden. Også selvom, at det går lidt langsommere nu. En dag som i går følte jeg mig også overraskende frisk langt op ad dagen ovenpå god morgentræning. Vil dog indrømme, at jeg var fristet af at hoppe på tog til Århus da jeg ved 5 tiden på Vejle station ventede på lyntoget, som skulle tage mig til København. Nå tog det planlagte tog og kom også godt herover. 

Fik i morges sovet videre til 6.30 ovenpå tidlig opvågnen kl 3.30 og har vist fået dagens kop kaffe = note to selv - skal huske at sige nej når jeg bliver tilbudt senere i dag!!!!!!

Nå dagen kalder. God dag til Jer derude :hippy: 

Lyder da som den perfekte start på det, der åbenbart er Global Running Day i dag, den 7. juni:

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Running_Day

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bjergtrold skrev:

 

Fik i morges sovet videre til 6.30 ovenpå tidlig opvågnen kl 3.30 og har vist fået dagens kop kaffe = note to selv - skal huske at sige nej når jeg bliver tilbudt senere i dag!!!!!!

Update mht kaffe, at jeg fik lille kop i forbindelse med video optagelse og desuden nu STOR nyder en Cortado på café Europa = også dejligt spot fra gamle dage og dejligt at kunne beholde mit bord lidt endnu. 
Er forholdsvist tungt lastet med rygsæk og computer taske og butikkerne er også alt for dyre og eksklusive til mit budget :blink:

Må stadig erkende, at jeg er en misbruger, som ikke kan holde mig til aftale om lille kop :devil::strat:

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Gregers TF skrev:

Men du ved det og får samlet op inden det løber løbsk, så du klarer det, selvom du “snyder” lidt. Og du værdsætter det imens, så :cooldance:
 

Tak kære Gregers :hippy: 

Det mærkelige er også, at jeg lige nu egentlig føler mig ret frisk og godt sovende + med ok mave. Spekulerer på om det i virkeligheden også er alt det slik/sukker, som jeg tidligere spiste som gav mig en masse problemer. Og selvfølgelig drikker jeg heller ikke den helt stærke (N)Espresso, så det gør måske også en forskel. Vi får se. Ved gensyn med bjergven Martin i går var det en af de ting han spurgte til som det første - nemlig min rehab status for det var så vildt, som jeg klarede op i Nepal da jeg begyndte at indtage kaffe. 

Havde i hvert fald brug for morgenkoppen da jeg vågnede lidt over 5 ovenpå mindre end 5 timers søvn og inden morgen træning med Coach S.

Super super inspirerende møde med hele holdet i går. Nogle af de andre er totalt hardcore og en har fx været på Everest og de øvrige "7 summits". Dog også flere som mig der har prøvet nogle semihøje bjerge og bare elsker livet i bjergene/camps. Ja og jeg er 100 % tryg ved mine to guider, som jeg kender fra 2017 og 2022. Men helt klart et boost til lige at give den en ekstra skalle med træningen + sund mad. Tilbragte jo så hele dagen med tung rygsæk og fancy højhælede sandaler, så har fået vabel (ikke smart) og kastede mig lige præcis ind i tog på Hovedbanegården, så at jeg på et tidspunkt sad i den forkerte vogn til Esbjerg. Heldigvis var det først i Fredericia, at toget blev delt, så kunne nå at rette op på det men fuck altså min koncentrationsevne var brugt på det tidspunkt. 

Ved godt, at det altid er en del af gamet at have lyst til at hoppe af før en konkurrence men har faktisk også nogle rationelle overvejelser mht om det er sk..smart med 1/2 marathon lige nu. I løbet af de sidste uger har min hælspore/akillessene ting fået det meget bedre og det hjalp så meget, at jeg kun løb de 8 i søndags + at jeg er sindssygt glad for at være kommet i gang med styrketræningen og egentlig lige nu har lyst til at give den gas og ikke skulle bruge dage til uger på at komme mig. 

Nå har besluttet mig for at hente startnr i morgen anyhow og så får vi se, hvordan at kroppen havde det. Havde både Bulgarian split squat og dødløft (light) på programmet i dag.

Træning d 8.6

Styrke

PT pas med super træner Stine. Tog næsten 8 pull ups/chins med BW (uden elastik) - underhåndsgreb og havde også dips + core + flyers og back flyers, dødløft og Bulgarian split squat som beskrevet. 

Så dejligt.

Senere i dag svøm og i bedste fald når jeg også noget foundation run inden. 

Dejlig dag til Jer derude :hippy:

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Bjergtrold skrev:

Senere i dag svøm og i bedste fald når jeg også noget foundation run inden. 

Well sad til et møde, hvor der i forvejen var tårnhøjt frafald, så vigtigt for mig at deltage i hele mødet = ikke noget løb.

Svøm flød også ud i sandet da vi endte med at sætte os ud ved udendørs bassinet og bare nyde solen. Kunne godt have hoppet i og plasket lidt og har også noget vippe sjov fra Stifinder kurset, som jeg gerne vil have indhentet = mere unfinished business. 

Somehow var jeg bare for træt og øm i vabel /fødder - excuses excuses. Spiste også en pakke Salmiakki, så må nulstille slik tæller. Som jeg også skrev i går, så er der imidlertidig INGEN tvivl om, at der er massive benefits ved ikke at indtage store mængder slik dagligt, så vil fortsætte. Ja så alkohol dag 20 og slik dag 1. Lige nu fungerer det med den lille kop Espresso pulver kaffe fra morgenstunden men vi får se.

Gårsdagens morgenvægt 53.7 kg men tror, at det var ekstra lavt pga onsdagens program uden rigtig aftensmad. 

Har i øvrigt fundet ud af, hvorfor at jeg ikke kan få vægt til at opdatere. Viser sig, at den ikke kan kobles på 5G udgaven af mit internet men der må være en dual band funktion i min router for når jeg aktivt vælger 2.4 GHz og geninstallerer, så opdaterer den en enkelt gang men falder så af. Ved ikke om der er nogen løsninger på det, eller mere moderne vægte, som kan med 5G. Havde jo det samme problem med støvsuge/vaske robot men de var åbenbart i stand til at fungere med nuværende router/5 G forbindelsen. 
 

Ligegyldigt hvad der sker på søndag, så har jeg besluttet fra næste uge at starte forfra på Fitzgeralds level 1 1/2 Marathon program. Det passer rigtig godt med 16 uger tilbage inden Nepal og ikke super lange ture her i de mest travle sommermåneder, hvor jeg bliver nødt til at lægge kort (max 35 min) træning inden tog. Prisen på overnatning på yndlingshotel er fordoblet over de sidste måneder, så ikke længere helt så attraktivt.  I onsdags talte vi også meget om bakke/trappe pas med rygsæk, som virkelig godt inden afgang. Den lange søndags tur kunne sagtens transformeres til det og nogle af foundation run dagene giver også netop mulighed for crosstraining som alternativ. Super guide Line fremhævede også yoga som forberedelse, og som vi faktisk netop dyrkede næsten hver morgen på Mera Peak turen. 
Ellers en masse udstyr, som jeg skal have bestilt og styr på. 

Og skal vist også YouTube uddanne mig i basal bjergbestigning. Helt optimalt, hvis jeg havde kunnet nå på Gletcher trænings kursus i Norge men tror hverken, at tid eller økonomi er til det i sommer. Meget positivt, så virkede de virkelig erfarne og dygtige folk på turen, så relaxed og overskudsagtige, at de forhåbentligt også kan lære fra sig. Men som Lars fra Kipling også sagde, så kan bare det at tage støvler på jo være næsten uoverkommeligt når først højden rammer. Og ja så er jeg jo nødt til at være ret selvkørende og have styr på abseiling, 8 tal og Prusik knuden/knob + de korrekte 3 finger systems luffer + de rigtige dunbukser, så at jeg fx kan tisse i højden med sele på uden at sætte sikkerhed over styr. 

Min dagstursrygsæk skal måske også være lidt større mv mv 

Nå er vist nok “kære dagbog” fra mig i dag. Som superkompensation for længe siden besluttet, at der ikke skulle trænes i dag og så får vi se, hvad weekenden bringer. 
Dejlig weekend til boardet :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

  • Bjergtrold changed the title to Mera Peak, Himalaya Nepal, 6465 moh, oktober

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share