Klatring


^Mads
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Jeg begyndte fornyligt på at klatre som et alternativ til styrketræning.

Der er dog et spørgsmål der nager mig..

Er der nogen som ved hvad det gennemsnitlig kcal-tab er ved klatring?

Pulsen er oppe, men det er hovedsageligt pga. min skræk for højder.

Jeg ved ikke om det er muligt at svare på, da det er et bredt spørgsmål og afhænger vel af niveau, teknik, tid mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder som en fin idé med klatring - det kan du sagtens blive stærkere af.

Man at finde ud af hvor mange kalorier det forbrænder er straks værre.

Ved styrketræning er det ikke umuligt at lave et overslag, da man kan måle hvor meget der løftes, hvor langt og hvor mange gange, og ud fra dette beregne det udførte arbejde.

Klatring vil jeg mene er noget sværere at kvantificere. Du kan sige du kravlede X højdemeter, men hvordan skal man vurdere alt det statiske arbejde, sideværs bevægelser samt at grebene jo gør kæmpe forskel på hvor hårdt/svært det er at hænge fast.

Klatring er en form for styrketræning hvor sammenhængen mellem puls og den reelle forbrænding er dårlig, dvs et pulsur vil formentlig skyde langt over, da pulsen nok er højere ved klatring end et tilsvarende energiforbrug udført som konditræning (løb, cykling eller den slags).

Så giv den gas med klatring, men lad være med at bekymre dig om hvor meget det måske, måske ikke forbrænder. Det er den styrkende effekt, der er vigtig, ikke energiforbruget.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

Jeg forestillede mig også at det var stort set umuligt at udregne, men ville bare være rart med et ca. tal når jeg udregner min kcal-forbrænding. :)

Et konservativt bud herfra er 300-500kcal pr time, men så skal du også give den rimelig godt med gas. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share