Stivelse i kost, godt eller skidt


KenthJensen
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg synes man hører mange udtale, at man skal holde sig langt væk fra madvarer der indeholder stivelse, såsom majs, kartofler og rugbrød.

Hvad pokker er det folk mener er så farligt ved det, og er der noget om snakken?

Har prøvet at google emnet, og ender altid på fanatiske Lene Hanson agtige kure, som ikke virker særlig nyancerede, og som går stik imod de generelle kostråd fra sundheds styrelsen.

Hvad er sandt og hvad er skrøner her?

Link to comment
Share on other sites

Delte meninger findes om alt, væn dig til det! Stivelse er i mine øjne, den form for kulhydrater man bør spise mest af, såfremt man ikke følger en meget low carb diet. Ofte er folk der forbander stivelser, fokuserede på kulhydrater generelt og mener at kulhydrater er særligt fedende eller på anden måde skadelige for helbredet.

Personligt mener jeg ikke at kulhydrater i sig selv er specielt onde, men mange oplever dog rimelig succes med kulhydrat restriktioner, særligt i forhold til overvægt (fedme).

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er så det værste sludder at lukke ud.

Kig denne tråd.

http://www.butcherslab.dk/forum/showthread.php?17-Start-guides-til-paleo-2.0

Trolder du den? Kan vi ikke lige hæve niveauet over blogscience?

Nedenstående er sgu "det værste sludder at lukke ud".

12 trin til at fjerne de tre sygdomsagenter og genskabe vores oprindelige forbrænding - på en effektiv og praktisk måde

Hvad og hvad? "Genskab vores oprindelige forbrænding? Det er jo bare tosset.

7. 2-3 måltider om dagen er bedst. Spis ikke som en planteæder

Hvorfor?

10. De fleste moderne frugter er bare slik fra et træ. Hold fx igen med sukkerbomber som æbler og vandmelon. Spis i moderation, udeluk hvis du vil tabe dig

HAHAhoho, sukkerbombe? Vandmelon? Jebus.. Ingen frugt hvis man vil tabe sig?

11. Eliminer bælgfrugter. De indeholder plantegifte

Hvorfor er det kun bælgfrugter der indeholder plantegift?! Og hvad menes der med plantegift? Gud, det er dumt.

OG så det absolut dummeste til sidst:

12. Hvis du er allergisk til mælkeprotein, så drop mælk og ost. Spis stadig smør og fløde

.....

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Nu vælger du sådan set også at sætte spørgsmål til nogle ting du ikke har sat dig ordentligt ind i :)

Topic kører på hva stivelse er for en slags, som j.f. Punkt 3.

http://www.archevore.com/panu-weblog/2009/6/23/the-argument-against-cereal-grains.html

tann3r, Hvis ikke du tror på at insulinniveau har noget med forbrænding at gøre, så har du jo heller ikke gjordt din research.

Alle de punkter du sættet spørgsmål ved er jo gennemgået hvis man læser igennem. http://www.archevore.com/get-started/

Hvis dette er det første du hører om denne sunde diæt/hulemandsdiæt, så har du en spændende verden foran dig :)

Edited by Niklas_M
Link to comment
Share on other sites

Det kan være, at jeg bare er blevet troldet, men here goes:

Nu vælger du sådan set også at sætte spørgsmål til nogle ting du ikke har sat dig ordentligt ind i :)

Jeg tror det er omvendt.

Topic kører på hva stivelse er for en slags, som j.f. Punkt 3.

http://www.archevore.com/panu-weblog/2009/6/23/the-argument-against-cereal-grains.html

Det link omhandler korn, og manden bag blogen mener, at alle har cøliaki. Han prøver så at fremlægge det som videnskabeligt, men det er og bliver en omgang lægmandslogik, der misbruger nogle henviser til sidst i indlægget. Det er fint at diskuterer cøliaki, men det der, er under niveau.

Desuden skriver sammen person, at stivelse er helt fint i dit andet link.

tann3r, Hvis ikke du tror på at insulinniveau har noget med forbrænding at gøre, så har du jo heller ikke gjordt din research.

Hvad er det for en sløj stråmand, du hiver ud af ærmet? Kan du ikke qoute, der hvor jeg skriver at insulinniveauet ikke noget med "forbrændingen" at gøre?

Jeg kender udmærket insulin, og dens regulering af metabolismen i kroppen. Gør du?

Alle de punkter du sættet spørgsmål ved er jo gennemgået hvis man læser igennem. http://www.archevore.com/get-started/

De er ikke gennemgået. De bare skrevet på engelsk. Dog virker det som om, at den danske version er et par niveauer dummere end den engelske.

Kan du ikke prøve, at forklare mig hvorfor det, jeg quoter i mit første indlæg, er rigtigt? Fordi jeg kan ikke se det. Prøv gerne uden at henvise til en blog.

Hvis dette er det første du hører om denne sunde diæt/hulemandsdiæt, så har du en spændende verden foran dig :)

Desværre, er det ikke første gang.

Link to comment
Share on other sites

Mit input i dette topic, har fra starten været at anbefale/henvis til Paleo/Stenalderkost, da det langt hen af vejen fraråder stivelse-indholdige madvarer.

AndreasH nævner, at ..."men mange oplever dog rimelig succes med kulhydrat restriktioner, særligt i forhold til overvægt (fedme)."...

Så understøtter jeg dette, med min henvisning til Paleo, da mine egen erfaringer er gode.

Når Vectus skriver

..."det der er interessant er antallet af kalorier i madvaren, hvis du ønsker vægttab"... Så er du vel også enig i at dette ikke er korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Mit input i dette topic, har fra starten været at anbefale/henvis til Paleo/Stenalderkost, da det langt hen af vejen fraråder stivelse-indholdige madvarer.

Har du overhovedet læst dit eget link? Her er et par quoutes fra http://www.archevore.com/get-started/:

"For healthy non-diabetics, starch is good."

"If you are trying to lose weight, really minimizing fructose and eating 50-70g a day of carbohydrate as starch is recommended"

"Plant storage organs like potatoes and sweet potatoes are nutrient laden and well tolerated by most people. Bananas and plantains are convenient starchy fruits."

Er det at fraråde stivelse? På paleo spises der masser af stivelse, bare ikke fra korn. Det er korn, som er jeres fjende. Skal jeg virkelig fortælle dig det?

AndreasH nævner, at ..."men mange oplever dog rimelig succes med kulhydrat restriktioner, særligt i forhold til overvægt (fedme)."...

Så understøtter jeg dette, med min henvisning til Paleo, da mine egen erfaringer er gode.

Når Vectus skriver

..."det der er interessant er antallet af kalorier i madvaren, hvis du ønsker vægttab"... Så er du vel også enig i at dette ikke er korrekt?

Jeg vil anbefale at man følger "Nordic Nutrition Recommendations 2004" i forhold til E% fordeling af makroernæring, så justerer sit energiindtag(antallet af kalorier) afhængigt af ens mål.

Edited by tann3r
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share