Hurtigere fodskifte - håndbold


håndbold capitano
 Share

Recommended Posts

Yo,

Jeg er 17 år, og spiller herrehåndbod. Jeg er belvet rykket op som herre i starten af sæsonen, så det er derfor nogle større gutter jeg spiller imod, i forhold til hvad jeg er vant til ;). Jeg er 188 cm og vejer ca. 82 kg, hvorimod de spillere jeg kæmper mod, er 90 kg. +/-. Det gør selvfølgelig, at de er fysisk overlegne, men også at de jo har nogle flere kilo at slæbe rundt på. Da jeg har et hurtigere fodskifte, udnytter jeg dette, det er dog ikke altid nok, og derfor er mine spørgsmål:

1) Er der nogle som ligger inde med et godt, simpelt træningsprogram til håndboldspillere (Primært skud og hop, jeg tænker) og 2) Nogle som kender nogle øvelser, som kan give mig et endnu hurtigere fodskifte

Håber i kan hjælpe!

Mvh

Capitano ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Capitano,

Udover hvad dhestbech foreslår, kunne det også være en mulighed at tilfører en eller to "speed ladder" øvelser i din træning for at øge hastigheden af dine skridt og retningsskift. Kan ved korrekt instruktion være ret effektiv.

MVH

SportsFys

Link to comment
Share on other sites

Young et al. (1996) also found

low correlations (r¼70.10) between an unloaded

counter-movement jump and the 20-m CODS test.

Similarly, Djevalikian (1993) reported low (r¼0.15)

and non-significant correlations between power

measures (15-s vertical jump performance) and a

''boomerang run'' that involved seven changes in

direction: four 908 turns and three 1808 turns (the

test is run in both directions, providing a time to

completion for a trial involving entirely right turns

and a trial involving entirely left turns).

contrast, Negrete and

Brophy (2000) reported moderate and significant

correlations (r¼70.60; P50.05) between singleleg

isokinetic squat strength and a complex, multidirectional

CODS task.

It would appear that strength and power measures

have an influence on change of direction speed

(Negrete & Brophy, 2000), but that this relationship

might only be observable when comparing tasks

involving changes of direction speed over short

distances. One might then infer that for sports such

as badminton, and for field sport players involved in

changes of direction over short distances (e.g. soccer

goalkeeping), strength and power measures have a

stronger relationship with changes of direction speed

than athletes who perform directional changes with

higher speeds over longer distances (soccer forward).

However, this is not entirely clear.

Djevalikian (1993) investigated the relationship

between reactive strength and change of direction

speed. A statistically significant (P50.05) correlation

(r¼0.42) was reported between the depth jump

measure of reactive strength and the boomerang

CODS task.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Yo,

Jeg er 17 år, og spiller herrehåndbod. Jeg er belvet rykket op som herre i starten af sæsonen, så det er derfor nogle større gutter jeg spiller imod, i forhold til hvad jeg er vant til ;). Jeg er 188 cm og vejer ca. 82 kg, hvorimod de spillere jeg kæmper mod, er 90 kg. +/-. Det gør selvfølgelig, at de er fysisk overlegne, men også at de jo har nogle flere kilo at slæbe rundt på. Da jeg har et hurtigere fodskifte, udnytter jeg dette, det er dog ikke altid nok, og derfor er mine spørgsmål:

1) Er der nogle som ligger inde med et godt, simpelt træningsprogram til håndboldspillere (Primært skud og hop, jeg tænker) og 2) Nogle som kender nogle øvelser, som kan give mig et endnu hurtigere fodskifte

Håber i kan hjælpe!

Mvh

Capitano ;)

styrketræning for benene burde ikke have nogen direkte effekt på din evne til retningsskifte (samme som fodskift??). Styrketræning for benene burde dog øge både din spring evne, nærkamps evner og accelerations hastighed, plus der et stort potential for at tag nogen kilo på hvis du for nogen større skinker i sammenligning med at træne skuldermusklerne :)

jeg kan ikke finde nogen reference på speed ladder træning i forhold til retnings skift . Det har en lille effekt på spring højde og accelerations hastighed, dog afhængig af hvordan man laver dem. Det gælder ikke om at lave hurtige korte skridt, dvs. flytte fødderne hurtigt. Denne type træning har ingen evidens bagved sig og giver teoretisk hellere ikke mening. springene skal have karakter af kraftfulde afsætte.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share