Ømhed på indersiden af ankel


SimonEJ
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg søger råd om ømhed på indersiden af venstre ankel. (løbeskade)

I januar 2010 besluttede jeg at træne op til halvmarathon i september 2010. Under træning mærkede jeg smerte på indersiden af min venstre ankel, men som nybegynder, valgte jeg ikke at lytte til min krop. Jeg fortsatte med at træne, og gennemførte halvmaraton. Efter at have holdt pause i et par uger, besluttede jeg at genoptage min løbetræning. Det var umuligt. Smerterne i anklen ville ikke gå væk efter grundig opvarmning og forekom oftere og oftere i hviletilstand og oveni det fik jeg også skinnebensbetændelse.

Så jeg gik til lægen...

Lægen venviste mig til en fysioterapeut, som gav mig akupunktur mod skinnebensbetændelse, indlæg om platfod og et genoptræningsprogram.

Akupunkturen var en succes, og jeg har ikke mærket noget til skinnebensbetændelsen siden da.

Jeg fik ikke akupunktur i anklen (hvilket undrer mig) og fik at vide, at det i anklen kunne trænes væk.

Efter at have benyttet det udleverede træningsprogram i mange måneder, mærkede jeg ingen fremgang, så nu sidder jeg her, med en ny tid hos lægen og håber.

Meningen med dette indlæg, er at høre om der er andre der kan nikke genkendende til smerten i anklen, eller om I har noget erfaring med behandling af dette?

Mvh. Simon :-)

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar.

Jeg lavede lidt research her i forum omkring behandling af betændelse og faldt over bukkehornsfrø. De skulle efter sigende virke betændelsesnedsættende. Jeg luftede idéen til frokost på arbejde og en af mine kollegaer fortalte at hun havde gode erfaringer med bukkehornsfrø. Frøene skal koges til grød og bruges som grødomslag på det betændte område, så det prøver jeg nu.

Jeg skriver resultatet her, godt som skidt.

Er der andre der har erfaring med bukkehornsfrø? :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En lille update på min situation.

Bukkehornsfrøene var ikke den store succes.

Jeg har købt et par silicone hælindlæg. Dem har jeg lagt under mine skoindlæg. Nu kan jeg være på fødderne hele dagen, næsten uden smerter.

Det virker som om de forhindrer at min hæl falder ind, samt virker stødabsoberende.

Løb er der dog intet af endnu.

Er der andre der har haft samme problem med ømhed på indersiden af anklen efter overbelastning? :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En lille update på min situation.

Bukkehornsfrøene var ikke den store succes.

Jeg har købt et par silicone hælindlæg. Dem har jeg lagt under mine skoindlæg. Nu kan jeg være på fødderne hele dagen, næsten uden smerter.

Det virker som om de forhindrer at min hæl falder ind, samt virker stødabsoberende.

Løb er der dog intet af endnu.

Er der andre der har haft samme problem med ømhed på indersiden af anklen efter overbelastning? :-)

Hej :)

Jeg har siden august 2011 (nu juni 2012), gået med kraftige smerter i venstre fod (kunne dårlig nok gå). Startede på ydersiden af foden, og er siden da gået op til forfoden og nu også til indersiden af anklen og i selve anklen.

Jeg løb en del sidste år, og det var efter en løbetur jeg fik ondt. Jeg har siden da ikke løbet.

Jeg har været igennem utallige lægebesøg hos egen læge, ortopæd, reumatolog, bandagist og nu til sidst også ortopæd kirug. Inden har rigtig kunne sige mig, hvad der var galt. Har fået taget scintigrafri, MR-scanning og røntgen. Man har fundet ekstra knogler, og på indersiden af anklen har man kunne finde noget væske. Jeghar fået en del (små) blokader, hjalp den første måneds tid, nu ondt igen. Dog skal det siges, at min smerte på ydersiden af foden er væk. Har nu primørt ondt på indersiden af anklen og i forfoden. Min ortopæd kirurg startede med at mene at det evt. kunne være en stressfraktur - det var et så ikke alligevel. Så kunne det evt. være en nerveknude i forfoden, og han gav mig 2 mindre blokader i forfoden, hvilket gjorde, at jeg ikke havde ondt i hele min fod i 1 måneds tid... skønt. Så noget kunne godt tyde på, at det evt. var en nerveknude (men sådan en kan jo godt komme igen, kan evt. opereres væk - men man kan blive følelsesløs i nogle af tæerne, så man undgår helst)... Nu har min ortopædkirurg så (selvfølgelig) afsluttet mit forløb hos ham (kan dog inden for 3 månder ringe og få tid, hvis jeg får ondt). Jeg har ONDT IGEN!!!

Jeg har været hos en fysioterapeut hos Keiser Sport i Husum, og hun anbefalede mig nogle "stive", faste og hårde sko samt nogle indlæg. (Jeg købte DYRE indlæg i januar 2012, hos en bandagist i Valby - Ikke hjulpet) Jeg hørte dog super godt om Keiser Sport, og dem som havde været derude, var blevet hjulpet. Derfor tænkte jeg - de kan også være mig behjælpelige :) Jeg købte nogle sko derude - første dag fik jeg en ordentlig vabel, så de skal forhåbentlig lige gåes til. Jeg har nu besluttet at jeg også vil derud og have indlæg. Håber så at de kan hjælpe mig.

Nu du skriver silikone indlæg, er det sådan et som er "skråt", så du "vipper ud" af på foden i stedet for "ind ad"??

Min ortopæd kirurg gav mig nemlig et "kile formede" indlæg, som jeg skulle lægge i skoen, så jeg faktisk går "skråt", altså vipper ud af i stedet for ind ad... Men jeg kan ikke bruge det sammen med mine indlæg.

Det skal siges at jeg er platfodet og har nedsunken forfod samt har meget brede fødder :(

Hvor har du fået lavet dine indlæg, er dine indlæg lavet, så du vipper ud af og ikke indad eller har du bare høj svang grundet din platfod?

Hvilken form for motion dyrker du nu, når du ikke løber?

Mvh

Anette

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share