Kostplan


Oakley
 Share

Recommended Posts

Godaften folkens,

Jeg har rodet lidt med en ny kostplan som bliver startet fra på mandag af. Derfor ønsker jeg en hurtig vurdering af en venlig sjæl eller 2.

Jeg er:

Mand

191cm

104kg

Målet er:

94kg

Jeg vil altså tabe 10kg, gerne inden for 6 måneders tid.

Jeg dyrker CrossFit 2 gange om ugen, samtidig med at jeg kører et fullbody program 2 gange om ugen også.

Ved siden af løber og svømmer jeg engang imellem.

kostplan.jpg

Håber på lidt hjælp ;-)

Mvh. Thomas

Link to comment
Share on other sites

Godaften folkens,

Jeg har rodet lidt med en ny kostplan som bliver startet fra på mandag af. Derfor ønsker jeg en hurtig vurdering af en venlig sjæl eller 2.

Jeg er:

Mand

191cm

104kg

Målet er:

94kg

Jeg vil altså tabe 10kg, gerne inden for 6 måneders tid.

Jeg dyrker CrossFit 2 gange om ugen, samtidig med at jeg kører et fullbody program 2 gange om ugen også.

Ved siden af løber og svømmer jeg engang imellem.

kostplan.jpg

Håber på lidt hjælp ;-)

Mvh. Thomas

Hej Thomas

Jeg kan se at du går efter højprotein-kostplanen, og det er umiddelbart fint nok. Jeg har blot 2 ting, jeg personligt ville ændre:

1. Dit proteinindtag ville jeg fordele lidt mere jævnt ud. Du kunne f.eks. udtage lidt fra aftensmaden og putte ind sammen med et mellemmåltid. Over 60 gram protein på et måltid får musklerne alligevel ikke gavn af (kan godt uddybe dette hvis du vil have det?).

2. I mellemmåltiderne ville jeg også forsøge at få nogle andre frugter end banan ind samt nogle flere grønsager (salat alene er der bare ikke særlig meget i).

Ellers ser det meget fornuftigt ud!

Ps: Hvis du gerne vil have et ekstra skyd fibre ind i kostplanen, så kan du supplere morgenmaden med lidt ruggryn og ved aftensmaden kan du erstatte kartoflerne med fuldkornspasta eller brunris.

Pps: Hov, det blev vist til 3 ting jeg ville ændre :)!

Link to comment
Share on other sites

1. Dit proteinindtag ville jeg fordele lidt mere jævnt ud. Du kunne f.eks. udtage lidt fra aftensmaden og putte ind sammen med et mellemmåltid. Over 60 gram protein på et måltid får musklerne alligevel ikke gavn af (kan godt uddybe dette hvis du vil have det?).

Du må gerne uddybe det for mig, eller i hvert fald begrunde dit udsagn.... for jeg er ikke sikker på at du har ret.

Link to comment
Share on other sites

@wyrste

Det havde jeg ærligt talt ikke tænkt videre over. Men vi taler vel omkring en 50g Protein som max indtag, alt efter hvem man er selvfølgelig. Jeg har flyttet 100g kylling over til et Sen Aftens måltid, så det ligger for sig selv. Havde planer om at smide det over til middagsmaden, men så ville der være 53.5g protein og 630kcal, hvilket jeg synes virker lidt voldsomt.

Jeg takker for hjælpen! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Du må gerne uddybe det for mig, eller i hvert fald begrunde dit udsagn.... for jeg er ikke sikker på at du har ret.

Det er selvfølgelig også et omdiskuteret emne, men nedenstående artikel fra Jones & Rasmussen (2009) giver et meget godt bud på hvordan det forholder sig.

Figur 1 illustrerer meget pænt forholdet imellem muskelproteinsyntesen og proteinindtaget.

BB Rasmussen Dietary protein recom.pdf

Link to comment
Share on other sites

@wyrste

Det havde jeg ærligt talt ikke tænkt videre over. Men vi taler vel omkring en 50g Protein som max indtag, alt efter hvem man er selvfølgelig. Jeg har flyttet 100g kylling over til et Sen Aftens måltid, så det ligger for sig selv. Havde planer om at smide det over til middagsmaden, men så ville der være 53.5g protein og 630kcal, hvilket jeg synes virker lidt voldsomt.

Jeg takker for hjælpen! ;-)

Det var så lidt. I det vedhæftet review nævner de at både unge og ældre får samme høje muskelproteinsyntese ligegyldigt om de indtager 30 eller 60 gram protein i et måltid. Og dertil er der selvfølgelig individuelle variationer, som du selv nævner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share