Løb ved overvægt


rdt
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere,

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om løbetræning kan være problematisk at starte på, hvis man er overvægtig og fysisk inaktiv, når man starter. Jeg tænker især på, om den ekstra vægt kan give skader i knæene, men også om benenes muskler kan klare den forholdsvis store belastning. Er der nogen råd, man kan give i forhold til at starte let op eller tilsvarende, eller skal man hellere starte med crosstrainer eller romaskine, hvis man er overvægtig?

PS. Bare generelt spørgsmål, jeg prøver ikke selv at tabe mig og vejer bestemt ikke for meget.

Hilsen Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Hej RDT

Du har selv fat i svaret på dit spørgsmål :)

Ja det er hårdt for knæ og ankler at løbe hvis man vejer for alt for meget, 2 kilo kan nok ikke mærkes.

Så ja al motion på crosstrainer osv er godt nok da det jo ikke belaster knæet med vægt/tyngdekraft.

Derfor kan en gåtur være bedre for nogle, det gør ikke så ondt måske og er derfor noget der bliver gentaget flere gange.

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen råd, man kan give i forhold til at starte let op eller tilsvarende, eller skal man hellere starte med crosstrainer eller romaskine, hvis man er overvægtig?

"JA" - jeg har selv været meget overvægtig - startede ud med at gå som opstart.

Korppen skal ligge vende sig til den ekstra belastning der er (ud over de ekstra kg man slæber rundt på)

Det kunne jeg holde til, senere efter en del kg vægttab er jeg så begyndt på løb.

Crosstrainer er også fint.

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfaring - og det er helt subjektivt det her - er, at det afhænger af hvor meget overvægt vi taler om.

Da jeg startede med at løbetræne for efterhånden mange år siden, var jeg ca. 15 kg. overvægt. Jeg startede op helt basis, dvs. med et begynderprogram hvor jeg skiftede mellem at gå og løbe, og så gradvis løbe mere og mere. Jeg tabte de 15 kg efter nogle måneder, sammen med sundere kost.

10-15 kg. må vel siges at være moderat overvægtig, tror det er noget væsenforskelligt hvis vi taler fx 40 kg, men pointen er, at man altid skal starte forsigtig ud når man er nybegynder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share