John Broz om overtræning


lupus
 Share

Recommended Posts

Har lige siddet og læst i en tråd hvor en træner der kalder sig John Broz udtaler sig om forskellige ting i forhold til vægtløftning. På et tidspunkt i tråden dukker emnet overtræning op:

this is a tough one to swallow for most... THERE IS NO SUCH THING AS OVERTRAINING!!! if you can't do something you are not in good enough shape. Here is a story:

IF you got a job as a garbage man (or run a jackhammer, or some other physically demanding job) and had to pick up heavy cans all day long, I'm sure the first day would be very difficult - possibly almost impossible for some to complete so what do you do? take 3 days off and possibly lose your job? NO! you would take your sore, beaten self to work the next day. You would mope around and be fatigued - much less energetic than the previous day, but you would make yourself get through it. Get home, soak in the tub, take aspirin, etc. The next day would be worse..etc. etc. Eventually you will be running down the street tossing cans around and joking with your coworkers. How did this happen? You forced your body to adapt to the job at hand! IF you cant' squat everyday, lift heavy everyday then you are not OVERTRAINED, you are UNDERTRAINED!

Could a random person off the street come to the gym with you and do your exact workout? probably not - cause they are undertrained. Same goes with most when compared to elite athletes.

Jeg må sige at det går imod alt hvad jeg tidligere har lært/læst. Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Har lige siddet og læst i en tråd hvor en træner der kalder sig John Broz udtaler sig om forskellige ting i forhold til vægtløftning. På et tidspunkt i tråden dukker emnet overtræning op:

Jeg må sige at det går imod alt hvad jeg tidligere har lært/læst. Synspunkter?

Der er lidt om snakken. Læs eventuelt Pavel Tatsulinis "Grease the groove"

http://trainingdimensions.net/SOS/SOS%202007/Grease%20the%20Groove%20for%20Strength.pdf

Link to comment
Share on other sites

han refere til vægtløfttrænings trænings periodisering hvori man integrere overtræning i længere periode som en måde at akkumulere nok overload til at der sker en progrediering. Det er der sådan set ikke noget specielt ved. Herudover så kryder han det med lidt simplicifering, overdrivelse, bro sprog og no pain no gain... terminologi... så lyder det lækkert og han skaffer en masse opmærksomhed...

essensen er at denne type periodisering virker godt, på meget trænet løfter, men er uegnet for de fleste. Herunder de folk der ikke dyrker vægtløftning, ikke er superviseret af en træner, og så er det en god ide at være på krudt samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Der er lidt om snakken. Læs eventuelt Pavel Tatsulinis "Grease the groove"

http://trainingdimen...%20Strength.pdf

grease the groove har det til fælles med john broz tilgang at man kører daglig træning af primær løft, uden at gå all out. Grease the groove er dog langt mindre velbeskrevet, og stammer fra Pavel som ikke har nogen vægtløfter baggrund, men tilgengæld skyder om sig med pseudo videnskabelig ideer omkring det mirakuløse ved kettlebell træning til sportsfolk imens john broz tilgang har en historisk baggrund i den bulgarske vægtløftning... der har et udtal af meget høje sportslig præstationer.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Overtræning er et ret kontroversielt emne efterhånden. Jeg kender nogle få individer, som har haft succes til at træne sig svagere. De har typisk været overmotiverede og trænet med ekstrem høj intensitet, gjort rigeligt brug af forced reps etc. En kortere layof og genoptagen træning på et mere moderat plan, har normalt været nok. De mennesker jeg har mødt har alle været bodybuildere/motionister og har kørt deres sæt på en helt anden måde end vægtløftere.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

problemet med overtræning er at definitionen er forskellige. En nemme definition kunne være at sige at det akkumulerede overload fra et træningspas påvirker det næste træningspas.

Jeg har mødt tonsvis af folk der har trænet sig svagere.

essensen er at det for begynder ikke er nødvendigt at træne i længere perioder hvori de er i overtræning, mens det modsat for avanceret udøver kan være en nødvendighed for at progrediere.

Link to comment
Share on other sites

han refere til vægtløfttrænings trænings periodisering hvori man integrere overtræning i længere periode som en måde at akkumulere nok overload til at der sker en progrediering. Det er der sådan set ikke noget specielt ved. Herudover så kryder han det med lidt simplicifering, overdrivelse, bro sprog og no pain no gain... terminologi... så lyder det lækkert og han skaffer en masse opmærksomhed...

essensen er at denne type periodisering virker godt, på meget trænet løfter, men er uegnet for de fleste. Herunder de folk der ikke dyrker vægtløftning, ikke er superviseret af en træner, og så er det en god ide at være på krudt samtidig.

What he said

grease the groove har det til fælles med john broz tilgang at man kører daglig træning af primær løft, uden at gå all out. Grease the groove er dog langt mindre velbeskrevet, og stammer fra Pavel som ikke har nogen vægtløfter baggrund, men tilgengæld skyder om sig med pseudo videnskabelig ideer omkring det mirakuløse ved kettlebell træning til sportsfolk

Det har Kenneth Jay så til gengæld... - altså non-pseudo-science ideer

Link to comment
Share on other sites

han refere til vægtløfttrænings trænings periodisering hvori man integrere overtræning i længere periode som en måde at akkumulere nok overload til at der sker en progrediering. Det er der sådan set ikke noget specielt ved. Herudover så kryder han det med lidt simplicifering, overdrivelse, bro sprog og no pain no gain... terminologi... så lyder det lækkert og han skaffer en masse opmærksomhed...

essensen er at denne type periodisering virker godt, på meget trænet løfter, men er uegnet for de fleste. Herunder de folk der ikke dyrker vægtløftning, ikke er superviseret af en træner, og så er det en god ide at være på krudt samtidig.

du tager fejl. John broz taler ikke om overreaching som en del af et periodiseringsprincip. Han Han siger at når man træner over evne og bliver ved med det så sker der noget radkikalt andet med en løfters træningstolerance...

Normalt når man taler om overreaching betyder det at man har perioder med reduceret træningsbyrde efter loading perioderne. Dét taler John Broz imod. Han siger man skal blive ved med at træne igennem, for så vil ens samlede evne til at tåle træning stige...

Link to comment
Share on other sites

grease the groove har det til fælles med john broz tilgang at man kører daglig træning af primær løft, uden at gå all out. Grease the groove er dog langt mindre velbeskrevet, og stammer fra Pavel som ikke har nogen vægtløfter baggrund, men tilgengæld skyder om sig med pseudo videnskabelig ideer omkring det mirakuløse ved kettlebell træning til sportsfolk imens john broz tilgang har en historisk baggrund i den bulgarske vægtløftning... der har et udtal af meget høje sportslig præstationer.

Jeg forstår ikke hvorfor du blander vægtløftning ind i billedet? Hvorfor skulle Pavel have en vægtløfter baggrund for at kunne udtale sig om work capacity?

Link to comment
Share on other sites

du tager fejl. John broz taler ikke om overreaching som en del af et periodiseringsprincip. Han Han siger at når man træner over evne og bliver ved med det så sker der noget radkikalt andet med en løfters træningstolerance...

Normalt når man taler om overreaching betyder det at man har perioder med reduceret træningsbyrde efter loading perioderne. Dét taler John Broz imod. Han siger man skal blive ved med at træne igennem, for så vil ens samlede evne til at tåle træning stige...

Men vel stadig ikke bare så hovedløst, som man kan foranlediges til at tro, når man hører hans retorik?!(som RuneB også nævner)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor du blander vægtløftning ind i billedet? Hvorfor skulle Pavel have en vægtløfter baggrund for at kunne udtale sig om work capacity?

jeg ser det som om vi diskuttere John Broz træning og ikke work capacity.. anyways jeg tror ikke hans trænings principper er effektiv til andet end vægtløftning, han mener selv noget andet.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser det som om vi diskuttere John Broz træning og ikke work capacity.. anyways jeg tror ikke hans trænings principper er effektiv til andet end vægtløftning, han mener selv noget andet.

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke glimrende med andre trænings former end vægtløftning. Det handler vel i bund og grund om hvad målet er. Jeg er naturligvis enig i at man ikke udenvidere kan overføre det på hvad som helst.

Jeg forsøgte mig med Pavels tilgang til Chin træning stærkt inspireret af hans artikel for et års tid siden. Det kostede en mindre skulder skade.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Enig her. Jeg oplevere også at John broz giver udtryk for det Anders siger hvis man tolker den overordnet retorik. Men efter at have brugt tid på at forstå ham bedre og hans baggrund, så oplever jeg ham som jeg har beskrevet

jeg har også brugt tid på at finde ud af hvad det er der sker i average broz gym og det der adskiller broz doktrinen fra den klassiske forståelse af overreaching/overtræning er at broz taler om en reel præstationsnedgang på op til flere måneder, hvor man normalt kun snakker om uger i forbindelse med klassisk træningsplanlægning i forbindelse med loading perioder. Det synes jeg er en væsentlig og kvalitativ forskel

Link to comment
Share on other sites

det lyder meget passende i forhold til det jeg har forstået fra ham...

jeg mente ikke 1-2 overload med efterfølgende deload. Men lange perioder... hvori der sker en adaption til belastningen men hvori der i en periode er præstations nedgang, og klassisk overtrænings symptomer som f.eks. ændrede humør = dark times.

Link to comment
Share on other sites

der stor forskel på at lave en 1RM i dødløft i forhold til 1RM OL løft. Når man tænker på CNS udtrætning.

John broz virkede til vægtløftning. Men jeg har ikke hørt at nogen har fået den til at virke til styrkeløft

Netop også derfor Broz ikke anbefaler samme tilgang som han har i OL løftene og squat til dødløft. Du kan finde det i den lange Q&A tråd der findes på nettet, hvor han anbefaler at man maxer ud meget få gange i dl i løbet af et år, men istedet holder sig til doubler og tripler mellem 70 og 85%. I BP anbefaler han 3 gange om ugen, hvoraf en er med et andet greb. I squat foreslår han hans "normale" tilgang, med squat hver dag.

Jeg ved ikke om særligt mange styrkeløftere bruger hans tilgang, men ved da at Thomas Jagd har haft ret god fremgang i bænk ved at benytte sig af noget lignende, og har også kendskab til en fra min klub der prøved i rå bænk og øgede med 5kg på 3 måneder (ikke begynder, og heller ikke en der sædvanligvis stormer frem).

Og så er der også om det er overførbart til hele udstyrs delen i i SL, f.eks. squat...puha, der ville jeg nok holde mig fra at gå i udstyr hver dag, om ikke andet.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noget med, at hans løftere klarer sig en hel del dårligere til stævne, end de gør til træning.?

Pat Mendes har lavet 207 i snatch til træning, men hans rekord til US nationals var på 177, over et halvt år senere.

Either way, han er et beast.

Det har nok nærmere noget at gøre med, hvilke "kosttilskud" de er på udenfor konkurrenceperioden.

Link to comment
Share on other sites

Det har nok nærmere noget at gøre med, hvilke "kosttilskud" de er på udenfor konkurrenceperioden.

Den er jeg med helt på. Og det er jo det, som skal tages in mente når man begynder at squatte nær max hver eneste dag.

Jeg er dog enig i, at folk kan tåle en langt højere frekvens, end hvad gængs fremgangsmåde er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share