hjælp, kan ikke tage på ! !


mrlundt
 Share

Recommended Posts

Hej, Motion-Online

(Er helt ny på forummet, så ta' godt imod mig.)

Jeg er en fyr på 18 år og jeg har problemer med at tage på. Selvom jeg syntes jeg spiser rigeligt :)

Jeg har aldrig været særlig god til at tage på.

Har svært ved at spise store portioner på en gang. Derfor kommer jeg tit til at spise om aftenen, natten. :blush:

Er der nogen der har en mad-plan(eller lignende.) som jeg kan følge ?

Eller ting som jeg skal undgå og ting jeg helst skal spise ?

Og hvad med drikkevarer ?

Data:

57,8 kg

182cm høj

BMI 17.21

Mål:

Brystkasse: 85

Talje: 66

Hofte: 83

Link to comment
Share on other sites

Hej, Motion-Online

(Er helt ny på forummet, så ta' godt imod mig.)

Jeg er en fyr på 18 år og jeg har problemer med at tage på. Selvom jeg syntes jeg spiser rigeligt :)

Jeg har aldrig været særlig god til at tage på.

Har svært ved at spise store portioner på en gang. Derfor kommer jeg tit til at spise om aftenen, natten. :blush:

Er der nogen der har en mad-plan(eller lignende.) som jeg kan følge ?

Eller ting som jeg skal undgå og ting jeg helst skal spise ?

Og hvad med drikkevarer ?

Data:

57,8 kg

182cm høj

BMI 17.21

Mål:

Brystkasse: 85

Talje: 66

Hofte: 83

Træn hård styrketræning 3 gange om ugen. Helkropsprogram, ingen split.

Spis 5-6 gange om dagen. To eller tre af dine måltider kunne være en stor shake, enten som du selv blander eller som du køber færdig (havregryn, sødmælk, proteinpulver/weightgainer, pasteuriseret æggehvide, frugt evt. frossen etc.) Gå tidligt i seng, stå sent op. Du kan snildt klemme 1000kJ ind i en shake uden at det føles som noget stort måltid der gør dig ked og tung om hjertet. Spis sovs til dine kartofler. Indtag ikke lightprodukter. Spis rigeligt med kød og brug smør på dit brød.

Vej dig selv med tøjet på, lige efter du har spist, inden du har skidt eller tisset... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej, Motion-Online

(Er helt ny på forummet, så ta' godt imod mig.)

Jeg er en fyr på 18 år og jeg har problemer med at tage på. Selvom jeg syntes jeg spiser rigeligt :)

Jeg har aldrig været særlig god til at tage på.

Har svært ved at spise store portioner på en gang. Derfor kommer jeg tit til at spise om aftenen, natten. :blush:

Er der nogen der har en mad-plan(eller lignende.) som jeg kan følge ?

Eller ting som jeg skal undgå og ting jeg helst skal spise ?

Og hvad med drikkevarer ?

Data:

57,8 kg

182cm høj

BMI 17.21

Mål:

Brystkasse: 85

Talje: 66

Hofte: 83

Hej, jeg havde samme problem som dig, jeg har fundet denne løsning for at tage på:

Find dit ligevægts-indtag i kalorier, altså hvor mange kalorier du skal bruge for at holde dig i live hver dag, spis så omkring 500 kalorier EKSTRA oven i hver dag, for de ekstra kalorier er dem som du tager på af.

Dit ligevægts-indtag af kalorier kan faktisk være meget højt, jeg skal selv indtage cirka 3.000 kalorier HVER dag for "bare" at holde mig i live, og jeg spiser fra 500 til 1.200 kalorier EKSTRA, altså sammenlagt mellem 3.500 kalorier og 4.200 kalorier HVER dag, for at tage på.

Jeg er almindelig af bygning og gennemsnitlig højde :-)

(de 4.200 kalorier hver dag er vist det samme som en professionel fodboldspiller indtager hver dag,

så måske lidt mindre end det, hvis du ikke har brug for så mange kalorier)

Men det VIRKER! jeg tager omkring 1 kg. på HVER uge!

VIGTIGT!: HOLD REGNSKAB MED DIN UGENTLIGE VEJNING, så du skriver ned hvad du vejer hver 7. dag,

det er meget vigtigt for din motivation til at ville spise videre! Jeg bruger selv samme trick!

Spis som de andre siger, en 5-6 gange i løbet af dagen, HVER dag, så kan du spise 5-6 mindre portioner i stedet for nogle få kæmpe portioner, der kan være svære at komme igennem.

Kan du ikke spise store portioner mad, så sørg for at have noget du "let" kan spise/drikke.

Jeg drikker blandt andet en halv til en hel liter Kakao skummetmælk HVER dag, og kommer peanuts i min aftensmad, som en af de meget nemme måder at få ekstra kalorier på.

SØRG FOR AT DU ALDRIG er sulten! - hverken lidt eller meget sulten, det er mega-vigtigt for at tage på!

Lige inden du går i seng, kan du spise/drikke lidt yoghurt eller andet nemt/hurtigt at spise,

så du ikke "taber" dig i løbet af natten, det trick bruger jeg selv, og DET VIRKER!

Min madplan HVER dag kan se sådan her ud:

(jeg udskifter aftensmad og mellem-mad med noget nyt som har tilsvarende indhold af kalorier, efter 7 dage for ikke at blive træt af den samme mad hver uge)

Morgenmad:

250 gram Yoghurt - 187.5 kc

50 g. Müsli - 235 kc

225g. Æblejuice - 90 kc

225g. Appelsinjuice 90 kc

78g. Rundstyk 2 stk.- 202.8 kc

25g. SkinkeOst Buko - 57.5 kc

25g. Nutella - 142.5 kc

= 1.005,3 kc.

----------------------------------

Snack:

50g. Nuts & Fruit Mix - 235 kc

Vand

= 235 kc.

----------------------------------

Middagsmad:

105g. Bondebrød Rugbrød - 231 kc.

65g. Leverpostej - 98.8kc

200g. Sodavand - 90 kc

30g. Peanuts - 183 kc

100g. Kakao Skummetmælk - 60 kc

= 662,8 kc.

----------------------------------

Mellemmad:

400g. Kakao Skummetmælk - 240 kc

= 240 kc.

----------------------------------

Aftensmad:

600g. Pasta Bolognese - 660 kc.

55g. Peanuts (i maden) - 335.5 kc

180g. Sodavand - 81 kc

500g. Æblejuice - 200 kc

= 1.276,5 kc.

------------------------------------

RESULTAT for 1 dag:

= 3.419,6 kc.

-------------

-------------

Du kan selvfølgelig ændre på madplanen som du selv ønsker.

Ovenstående madplan/madvarer koster cirka 300 kr. om ugen i NETTO/REMA1000/BRUGSEN

(hvis du køber de billige mærker: Brugsens "XTRA", Rema1000's "LANDLORD", Netto's egne billige varer)

Madvarer jeg/du tager på af:

Pasta (alle slags nudler, skruer o.s.v.)

Nødder (peanuts, og poser med blanding af tørret frugt og forskellige nødder)

Hvidt brød (Toastbrød, franskbrød o.s.v.)

Rugbrød

(gå efter dem med mange kalorier i, jeg spiser de store runde "Bondebrød" rugbrød som ikke er så tørre

og 1 stk. "Bondebrød" rugbrød er næsten så stor som 2 stk."almindelige" mere tørre rugbrød)

Kærgården Original(har mange kalorier i forhold til margarine/minarine - køb ikke "fedt-reduceret")

Sødmælk

Sødmælks Yoghurt

Kakao Skummetmælk (1 L. Matilde Kakaomælk 14,95kr. eller 1 L. "Lille Lise Kakaomælk" 6,95kr. fra Netto)

Leverpostej (f.eks. Stryhns med bacon i)

Nutella (smør-bar chokolade-pålæg til f.eks. toastbrød)

Müsli (en blanding af tørrede frugter og nødder, køb den slags du kan lide, mange forskellige slags.)

Flæskesvær (en god del kalorier i som naturlig slik/snack - køb dem med fedt på, ikke de tørre)

Vej dig uden tøj på, på en god vægt cirka hver 7. dag, om morgenen FØR du spiser morgenmad men EFTER du har været på toilet, så får du den rigtige vægt! :-)

Håber du kan bruge det til lidt inspiration og hjælp :-)

Hilsen

"tagepå"

Link to comment
Share on other sites

Vil du gerne være fed?

Hej The-Pimp, nej jeg ønsker ikke at blive for fed.

Jeg ønsker at tage på, og det gør jeg lige nu ved at følge min madplan,

- jeg kan forstå på mrlundt at han også ønsker at tage på.

Når jeg har taget det på jeg gerne vil, så udskifter jeg min madplan med sundere madvarer, og skruer ned for kalorie-indtaget igen, så jeg i stedet for at blive ved med at tage på, så bare holder min nye vægt stabil uden at tabe mig.

Min madplan er lavet for at tage på hurtigt, den er nem at regne med, ca. 1kg. om ugen tager jeg på,

så det er nemt at udregne hvor mange uger jeg skal blive ved med at følge min nuværende madplan, for at tage de kilo på/få den fedtprocent jeg gerne vil have.

Jeg har 2 x 30 minutters cykling om dagen til og fra arbejde og 1 times træning om dagen efter arbejde,

så jeg kan sagtens have en normal/sund hverdag, og samtidig tage på i den periode hvor det er de ekstra kilo, som er målet (og bagefter skrue ned for kalorierne når målet er nået og spise mere sundt og almindeligt igen).

Hilsen

tagepå

Link to comment
Share on other sites

Hej The-Pimp, nej jeg ønsker ikke at blive for fed.

Jeg ønsker at tage på, og det gør jeg lige nu ved at følge min madplan,

- jeg kan forstå på mrlundt at han også ønsker at tage på.

Når jeg har taget det på jeg gerne vil, så udskifter jeg min madplan med sundere madvarer, og skruer ned for kalorie-indtaget igen, så jeg i stedet for at blive ved med at tage på, så bare holder min nye vægt stabil uden at tabe mig.

Min madplan er lavet for at tage på hurtigt, den er nem at regne med, ca. 1kg. om ugen tager jeg på,

så det er nemt at udregne hvor mange uger jeg skal blive ved med at følge min nuværende madplan, for at tage de kilo på/få den fedtprocent jeg gerne vil have.

Jeg har 2 x 30 minutters cykling om dagen til og fra arbejde og 1 times træning om dagen efter arbejde,

så jeg kan sagtens have en normal/sund hverdag, og samtidig tage på i den periode hvor det er de ekstra kilo, som er målet (og bagefter skrue ned for kalorierne når målet er nået og spise mere sundt og almindeligt igen).

Hilsen

tagepå

Men med et så højt indtag af usunde madvarer og med ca. 1 kilo ekstra om ugen, så tager du meget fedt på.. hvorfor ikke skrue ned for tempoet og så træne imens?

bare nysgerrig.

Link to comment
Share on other sites

Men med et så højt indtag af usunde madvarer og med ca. 1 kilo ekstra om ugen, så tager du meget fedt på.. hvorfor ikke skrue ned for tempoet og så træne imens?

bare nysgerrig.

Enig. Det er imho dårlige råd der bliver givet - bortset fra salts.

Find nogle sunde alternativer, og styr langt uden om hvidt brød, pasta, nutella etc. Det giver jo ingen mening at fylde sig med det junk.

Der er masser af alternativer der er lige så energi-tætte, og som du heller ikke bliver alt for mæt af nu du skal spise ofte.

Gør som Salt siger. 5-6 måltider om dagen. Hvert måltid skal indeholde f.eks. X g fedt Y g kulhydrater og Z g proteiner. Så du kommer til at ligge i overskud. et eks. kunne være 20gfedt/30g kulhydrat/40 g protein per måltid. Præferencer for tallene er forskellige og også efter størrelse etc.

Fyr ind med weight gainer shakes før/under/efter træning.

Havregryn,

kartofler,

rødt kød (masser af det),

æg (incl blomme),

ris (gerne hvid, brun ris bliver man så mæt af hvis man skal spise igen om et par timer..),

oliven-olie,

nødder/mandler,

bananer,

avocado,

protein-shakes med oliven-olie i inden sengetid.(ikke weight-gainer, dvs. minus carbs)

Hvis du vågner om natten for at tisse (lad være med at stille vækkeuret) så skyl en ned magen til.

Og så videre.

Når du så spiser meget, skal du også træne hårdt mange gange om ugen.

Jeg har prøvet strategien med, æd alt hvad du kan se inden for rækkevidde, og jo, jeg tog på meget hurtigt, og blev hurtigt meget større - men skulle også rive en måned mere ud af kalenderen for at skrælle det ekstra fedt af igen. Og tror ikke at jeg kom meget længere i det lange løb. Tværtimod fik jeg dårlige spisevaner.

Hvis du ikke er sulten, er der et lille tip, som jeg syntes fungerer fint. Få dit blodsukker til at falde, lige inden du skal til at spise. Gør det ved, at få blodsukkeret til at stige ved at drikke noget juice et stykke tid inden, så du får et insulinspike. Lad dog være med, at bruge det hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det er imho dårlige råd der bliver givet - bortset fra salts.

Træn hård styrketræning 3 gange om ugen. Helkropsprogram, ingen split.

Spis 5-6 gange om dagen. To eller tre af dine måltider kunne være en stor shake, enten som du selv blander eller som du køber færdig (havregryn, sødmælk, proteinpulver/weightgainer, pasteuriseret æggehvide, frugt evt. frossen etc.) Gå tidligt i seng, stå sent op. Du kan snildt klemme 1000kJ ind i en shake uden at det føles som noget stort måltid der gør dig ked og tung om hjertet. Spis sovs til dine kartofler. Indtag ikke lightprodukter. Spis rigeligt med kød og brug smør på dit brød.

Vej dig selv med tøjet på, lige efter du har spist, inden du har skidt eller tisset... :wink:

:blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share