Contract and lengthen


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Er der en klog gut, som kan give mig en liste på hvordan man "fully contract and fully lengthen any major muscle"?

Jeg har fundet ud af at det ikke er så simpelt, som det ellers lyder; f.eks. strækker man først sin triceps 100 % når du også har håndfladen vendt bagud... har jeg i hvert fald lært.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle,

Er der en klog gut, som kan give mig en liste på hvordan man "fully contract and fully lengthen any major muscle"?

Jeg har fundet ud af at det ikke er så simpelt, som det ellers lyder; f.eks. strækker man først sin triceps 100 % når du også har håndfladen vendt bagud... har jeg i hvert fald lært.

Mvh.

Bevægeligheden dine led, er vist ikke begrænset af musklers længde. Det er nok nærmere bindevæv og ligamenter der begrænser denne. Hvad skal du bruge det til?

Desuden bruges m. triceps brachii ikke til bevægelse af hånden, så jeg forstår ikke hvorfor håndfladens orientering skulle have noget at gøre med et stræk i m. triceps brachii.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror spørgeren refererer til at visse hoveder af visse muskler er biartikulære, altså går over to led, hvilket komplicerer hvornår de er strukket hhv. sammentrukket. Du kan se glimrende beskrivelser af disse forhold på exrx.net for hver enkelt muskel...

Ahh, active/passive insufficiency. Sådan forstod jeg ikke lige spørgsmålet.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror spørgeren refererer til at visse hoveder af visse muskler er biartikulære, altså går over to led, hvilket komplicerer hvornår de er strukket hhv. sammentrukket. Du kan se glimrende beskrivelser af disse forhold på exrx.net for hver enkelt muskel...

må indrømme at jeg ikke kan finde det.

Link to comment
Share on other sites

må indrømme at jeg ikke kan finde det.

Fx. http://www.exrx.net/Muscles/Gastrocnemius.html

The biarticulate gastrocnemius muscle [1, 2 ] enters passive insufficiency through the completion of ankle dorsal flexion when the knees are more extended or through the completion of knee extension when the ankles are more dorsal flexed. The biarticulate gastrocnemius muscle [1, 2 ] enters active insufficiency through the completion of knee flexion when the ankles are more plantar flexed (hamstrings becomes more active) or through the completion of ankle plantar flexion when the knees are more flexed (soleus becomes more active). In the seated calf raise (knees flexed to 90º), the gastrocs are virtually inactive while the load is borne almost entirely by the soleus.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share