Proteinpulver på dage hvor man ikke træner?


The Phantom
 Share

Recommended Posts

Guest J.A.-Træning

+3 gram prot/kg kropsvægt er dejligt, så slipper man også for alle de carbs.

MVH. Carbs-Kongen.

Hvad har kulhydrater nu gjort? De er da super vigtige - så længe man får dem i den rette mængde, og ellers bare holder sin energibalance.

Link to comment
Share on other sites

Tak AGV for dit præcise og rationelle svar. Tænk at der skulle 3 sider i en tråd til at besvare så simpelt et spørgsmål, tror måske jeg er havnet i det forkerte forum. Det andet forum i linket ser til gengæld mere lovende ud, så jeg tror jeg dropper denne hønsegård og smutter over på det andet site. Tak for linket. Vi ses på getbig.dk

Link to comment
Share on other sites

Tak AGV for dit præcise og rationelle svar. Tænk at der skulle 3 sider i en tråd til at besvare så simpelt et spørgsmål, tror måske jeg er havnet i det forkerte forum. Det andet forum i linket ser til gengæld mere lovende ud, så jeg tror jeg dropper denne hønsegård og smutter over på det andet site. Tak for linket. Vi ses på getbig.dk

Ja, getbig.dk er bare vildt aktiv. Tråden der bliver linket til er fra 2004 og alle dem der svarer i tråden er enten her eller på bb.dk.

Link to comment
Share on other sites

"Giv en mand en shake, og han er mæt en dag. Lær ham at shake og han er mæt resten af livet"?

:hmmm:

I don't get it?

Du er meget typen der køber sit protpulver i Matas og når netto har det som spotvare?

FitnessWorld har et knaldtilbud for tiden. De kan kalder den for gainerpakken. 2 kg proteinpulver, 500 g kreatin og en shaker for 419 kr. Husk at benytte jer af tilbudet.

s&cc™ approved

Link to comment
Share on other sites

Tak AGV for dit præcise og rationelle svar. Tænk at der skulle 3 sider i en tråd til at besvare så simpelt et spørgsmål, tror måske jeg er havnet i det forkerte forum. Det andet forum i linket ser til gengæld mere lovende ud, så jeg tror jeg dropper denne hønsegård og smutter over på det andet site. Tak for linket. Vi ses på getbig.dk

Normalt er tonen rigtig god her på siden. Prøv at kigge i de andre tråde, denne tråd er ikke repræsentativ for tonen generelt.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg ville bare lige komme med en rettelse:

2-3g protein/kg kropsvægt er lige i overkanten.

Man behøver kun 1.2-1.7g/kg kropsvægt, men kan evt. tage 2g hvis man virkelig er aktiv, og bare vil være sikker. Alt over 2 er fuldstændigt overflødigt.

Just for your information. :-)

- God træning.

Nu skriver jeg også bare hvad jeg har hørt de store drenge spiser, spiser du 1.2 til 1.7 kommer du ingen vejene vil jeg mene. Stort set alle powerlifter får 2 til 3 gram pr krobsvægt.

Link to comment
Share on other sites

Det er forkert at kroppen kun kan optage en bestemt mængde protein i one go... Alt efter proteintypen og hvor meget og hvad man ellers spiser sammen med og eller inden, så kan proteiner frigives fra maden til kroppen i mere end 7 timer. Jeg mener at valleprotein frigives hurtigst med en hastighed af ca. 10g per time, hvor f.eks. kasein frigives meget langsommere.

Det er også forkert at du skal have så meget protein for at kunne vokse. De bedste undersøgelser jeg har læst om sagen peger på 1,2-1,8g/kg om dagen så vidt jeg husker. Ikke dermed sagt at du ikke kan spise så meget protein, hvis du har lyst, dog...

Læs evt. den her artikel Top 10 fasting myths explained - Martin Berkhan

10 g per time når man skal spise ca hver 2,5 til 3 time gir også 30 gram så jeg er vist ikke helt ved siden af. Martin Berkhan har jeg ikke hørt om sikkert ikke en særlig vigtig person, jeg kan også finde et video klip hvor de siger man skal ta 2 til 3 gram pr kropsvægt. Og nogle skal ha mere end andre dit og dat.

Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jeg også bare hvad jeg har hørt de store drenge spiser, spiser du 1.2 til 1.7 kommer du ingen vejene vil jeg mene. Stort set alle powerlifter får 2 til 3 gram pr krobsvægt.

Det er rigtigt, for der er hele 0.3 grams forskel på 1.7 som du ikke kommer nogle vejne med, op til 2g som alle powerliftere får. Det er de 0,3gram der gør forskellen.

Link to comment
Share on other sites

10 g per time når man skal spise ca hver 2,5 til 3 time gir også 30 gram så jeg er vist ikke helt ved siden af.

Du skrev:

Grunden til man ikke bare kan ta 100 gram i et og 100 gram i et andet måltid er at kroppen ikke kan optage så meget protein, mener det er omkring 30-40 gram.

Hvis du spiser ét måltid med 100g protein vil det alt efter typen frigives til kroppen med en bestemt hastighed. For valleproteins vedkommende viser undersøgelserne der henvises til i den artikel jeg linkede til af Martin Berkhan at det kan optages med en hastighed af 10g per time. Min logik siger mig at såfremt valleproteinet fortsat er tilgængeligt for organismen, hvor i tarmen eller blodet det nu måtte befinde sig, så vil 100g valleprotein fortsætte med at frigives i 10 timer (100g/10g/time=10timer). Så jo i forhold til de præsenterede informationer i denne tråd, så rammer du ved siden af.

Her er et klip fra artiklen jeg linkede til:

Given that 30 grams of whey protein was absorbed within 3-4 hours, I guess some people believed that meant 30 grams of protein can only be used in one sitting. Or that you had to eat every 3-4 hours to stay "anabolic." Unfortunately, people missed a few facts that made these findings irrelevant to real-world scenarios. First of all, this study looked at the absorption rate of whey protein in the fasted state. On it's own, and with no meals eaten beforehand, 30 grams of whey protein is absorbed within a mere 3-4 hours. With meals eaten earlier in the day, or if you'd consume a whey shake after a meal, absorption would be much slower.

Second of all, whey protein is the fastest protein of all and digests at 10 g/hour. Casein is much slower; in Boirie's study, the casein protein was still being absorbed when they stopped the experiment 7 hours later. Most whole food proteins are absorbed at a rate of 3-6 grams an hour. Add other macronutrients to that and they'll take longer.

Kort sagt, det meste protein du spiser frigives langsomt til kroppen, således at der selv efter 7 timer efter et måltid vil være protein tilgængeligt i blodet, for musklerne at vokse af. Så det er ikke rigtigt, at man er nødt til at spise mange små måltider hver dag, for at der er protein nok til muskelopbygning. Når det er sagt skal man selvfølgelig spise protein NOK, uanset over hvor mange måltider man spiser det.

Martin Berkhan har jeg ikke hørt om sikkert ikke en særlig vigtig person, jeg kan også finde et video klip hvor de siger man skal ta 2 til 3 gram pr kropsvægt. Og nogle skal ha mere end andre dit og dat.

Det var ikke et argumentum ad vericundiam fra min side, at henvise til Berkhan. Jeg henviste til Berkhan, fordi han i den konkrete artikel linker til en del undersøgelser, som underbygger min (og hans) pointe; at det ikke er korrekt at man kun kan optage 30-40g protein per måltid. Det var nemmere for mig at lade dig læse den artikel og selv følge de pågældende links, end det var at jeg skulle skrive en lang forklaring. Ingen grund til at lave dobbeltarbejde.

Du kunne måske henvise til nogle videnskabelige artikler der underbygger din position, f.eks. om det der magiske loft på 30-40g protein eller på at det er nødvendigt med 2-3g protein/kg kropsvægt for at blive større (i modsætning til de nævnte 1,2-1,8g)?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er bodybuilder har man behov for godt med proteiner hver dag... derfor er det også meget naturligt at hvis man drikker shakers på træningsdage, så drikker man dem også i hvile perioder.

Der går en del timer før din krop er restituret og i den tid skal der godt med proteiner indenbords.

Det korte svar er derfor ja - og det burde de øvrige herinde også blot have svaret, men nogen elsker at gøre tingene mere kompliserede end hvad de egentlig er:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt regne ud, at det er forskelligt fra person til person.

Jeg ved også, at muskler består af omkring 20 % protein.

Men vi skal jo gendanne det meste af muskelmassen flere gange på et år, så det er ikke kun 1 kg af proteinen, der bliver til muskler, hvis man opnår en tilvækst på 5 kg muskelmasse på et år.

Jeg læste en gang for mange år siden, at Arnold skrev, at hvis man spiser fornuftigt i forvejen, så er et æg ekstra om ugen nok, og det svarer vel også til omkring 1 kg om året?

(Det var før Arnold indrømmede doping. Efterfølgende har jeg ikke så meget tiltro til, hvad Arnold siger)

Jeg synes ikke, at Protein AFQ'en siger noget som helst troværdigt.

Jeg ville egentlig gerne se, hvad det videnskabelige grundlag er, hvis der findes et reelt videnskabeligt grundlag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share