detox/southbeach part 1


saspigen
 Share

Recommended Posts

Kære medlemmer

i øjeblikket kører jeg en 10 dages udrensningskur der udelukkende består af frugt, nødder og grønt i alle afskygninger (minus kartoffel), lyst kød og fisk i moderate mængder, udrensnings-te bestående af sennep og hvidtjørn og te lavet med citron og ingefær samt en masse vand og hjemmelavede frugt/grønsagsjuice til morgen. Alt mørkt kød, alkohol, forarbejdede fødevarer, salt, mejeri-produkter og kornprodukter og stivelse er bandlyst. jeg kan mærke at det har hjulpet gevaldigt på mit taljemål allerede, og denne del af kuren varer 10 dage.

d. 12 Januar begynder jeg på min southbeach kur fase 1, hvor frugt, al form for stivelse og div. tilsætningsstoffer er bandlyste. her gen-introduceres små mængder af mejeri produkter med lav fedtprocent, f.eks hytteost, feta, lidt yoghurt og mælk/soyamælk og æg i små mængder. mørkt kød, visse rodfrugter som rødbede, kartoffel og gulerod er ikke tilladt i denne fase pga. for meget sukkerindhold. tanken er at kroppen skal drænes for sukker-depoter der påvirker insulinen i blodet. det værste at undvære, er frugten - men som erstatning for det søde kick man kan mangle, kan man indtage frugt läkerol i meget små mængder når trangen bliver for overvældende. det må man ikke under selve detox fasen.

d. 24 begynder part 2 hvor en genintroduktion af alm. mælk (mini) og groft brød i mindre mængder bliver flettet ind i det samlede billede, samt kød som f.eks bacon, svinefilet, entrecote osv. - igen anbefaler man at stivelsesholdige produkter bliver serveret i små mængder, og gerne den grove form f.eks fuldkornspasta i stedet for alm. hvid pasta.

denne kur har tidligere virket for mig, fordi den først stripper din kost fuldstændigt, dernæst bygger den langsomt op igen med sund erstatning - dét kombineret med motion 3-4 gange om ugen har sikret mig en str. 36 i stedet for en 40/42 som jeg var før i tiden. jeg er, pga motionen, også mere stram og har mere muskelmasse.

det jeg mangler er nogle gode tips til gode kombinationer af madvarer, der også kan booste mit energi niveau, særligt under detox og fase 1 på southbeachen.

anyone??

Edited by saspigen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er 1,73 og vejer ca ml. 64-68 kg svingende efter hvad uge/måned vi taler om. der er virkelig ikke tale om et vægtab på mere end max ønsket 5 kg, og programmet her anbefales KUN at køre i over en kort periode, max 1 mnd - da man ikke skal eliminere kulhydrater for længe, da det "sløver" forbrændingen. problemet med mine kg, er at de er fordelt hovedsageligt på hofte, mave og numse men er heldigvis også dé steder jeg kan se at vægttabet fungerer. derfor kører jeg ikke mere end 1 mnd af gangen fokuseret på de generelle få kcal jeg får og dé begrænsede fødevarer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sørger du ikke for at lave en ordentlig "madplan". Kort sagt, indtag det du skal bruge.

Det du har gang i der er, som det er blevet skrevet før, noget hokus pokus, og de kilo du smider i forbindelse med dit selvpineri, vil jo ryge på igen når du begynder at spise som du gjorde før din kur.

En fornuftig mængde stivelse: pasta, kartofler osv. En fornuftig mængde proteiner: kød, kød, kød. Og så grøntsager: Hvis det er noget du har problemer med at få spist, så ha" det som mål at få spist en halv pose frysegrøntsager om dagen.

Det er let at skrue op eller ned for kalorieindtaget, hvis du er nogenlunde klar over hvor meget du spiser i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Gudderman, der er nogle typer der tager massivt på af kulhydrater. Som du kan se - og som det åbenbart igen er vigtigt at understrege - kulhydraterne er jo kun dømt ude i en periode, særligt hvor man "renser ud" - hvis man så tror på dén slags. Kan kun sige hvordan jeg selv har det, og jeg har det virkelig godt i min krop. Jeg føler mig meget mindre oppustet og utilpas og føler ikke jeg er sulten eller særligt sukkertrængende - det er derfor denne kur virker så godt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart at kuren virker i et stykke tid, for du skriver jo selv at du nærmest udelukker stivelse, og derved en stor del af dine daglige kalorier.

Du skriver så også selv, at du har prøvet kuren før med succes. Det kan kun tydes som at du har tabt dig, og så igen taget den tabte vægt på igen. Hvis det ikke er et tegn på at dine normale spisevaner ikke fungerer ordentligt, så ved jeg ikkee hvad det skal betyde. Selvfølgelig hvis du er typen der godt kan yo-yo vægten, så skal du da bare blive ved på den måde du spiser nu..

Link to comment
Share on other sites

kære G. du formoder en masse ting. kig og se at jeg skriver at min vægt svinger ud med max 4 kg og det er alene pga julen og pga en skade der gjorde at jeg ikke kunne træne i december. jeg tror træningen spiller meget mere ind, end selve kosten bevares nu hyggede jeg mig meget mere i dec end "normalt" hvorfor den manglende træning ikke kunne få bugt med de ekstra kalorier jeg så indtog. derfor er jeg på denne kur igen og er nået til den sidste dag i selve detox´en - det føles herligt!! :-)

southbeach kuren har jeg levet efter siden efteråret 2010, fase 2 hvor man spiser moderate mængder af stivelse i sin kost, i form at sundt groft brød og max 1 type kulhydrat fra en korn-kilde pr. dag - her er ikke tale om yoyo vægt, nærmere livsstilsomlægning. og jeg savner noget inspiration til nogle ekstra mad kilder jeg kan spise af, indenfor de rammer jeg nu lever.

yoyo slankekure er dømt til at tabe, da de ganske som du siger: kun virker en kort periode. tak fordi du tog dig tid til at svare. men jeg leder altsa fortsat efter nogle konkrete ideer til hvordan kosten kan suppleres med madvarer der gør at jeg også kan få noget ud af min træning og samtidigt være sund! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share