chinups - to kippe or not to kippe?


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Min kæreste havde tilfældigvis en forelæsning om rhabdo i dag (8. semester på medicin). Overlægen sagde dog at det var MEGET sjældent, han havde i sin tid som læge kun set ét enkelt tilfælde, mens det var meget mere almindeligt forekommende at folk havde ødelagt deres nyrer ved et overforbrug af protein.

Link to comment
Share on other sites

Absolut undlad at kippe og så vil jeg foreslå at du ikke ser det som en sejr at lave en chin up ved at kippe.

Meningen med chin ups (håndflade vender mod dig) og pull ups (håndflade vender væk) er at have styrke nok i ens overkrop (især rygmuskulatur og arme) til at kunne løfte kroppen op. Kippning er teknik fremfor styrke og kan endda være skadelig hvis udført dårligt.

Mit råd er at fokusere på at kunne lave et par dead hang pull ups som mål - for at styrke dine lats og dine grepsstyrke. Efter dette vil chin ups være endnu lettere og mere harmoniske.

Da du ikke kan trække dig op - Anvend istedet "negatives" ved at hoppe op og holde imod så længe du kan og prøve at sænke dig så stille og roligt. Du kan også lave skrå pull ups (lidt ligesom bent over rows) ved at finde en kasse at stå på eller finde en lavere stang og så lave rygtræk for at styrke din ryg og arme indtil du kan lave rigtige pull ups og chin ups.

Husk især at varme albue og skulderled op først og så gør det til en vane sag at træne pull ups ofte (flere gange om dagen hvis muligt) selvom du kun kan lave en halv hver gang. Igen husk at varme op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forestille mig du har holdt en nyfødt med den kommentar. Nyfødte kan ikke en skid lave pullups. :laugh:

Deres grebsstyrke er stærk nok til at de skulle kunne holde deres egen vægt (som jo er ganske beskeden på det tidspunkt) og deres griberefleks stærk nok til at det kan lade sig gøre at teste, men hvis ungen er din egen er det nok ikke et forsøg du har lyst at lave alt for meget.

At gå fra 1 til 3 pullups er også en væsentlig lettere opgave end at skulle gå fra "mangler 15 kg" til at lave den første, plus vores kære spørger er en kvinde, så det med styrkeudvikling gør bare lidt langsommere.

Når det er sagt er jeg tilbøjelig til at være enig i din tilgang.

Lav hold i toppen, hæng i bunden, excentrisk, med elastik osv.

Overdrivelse fremmer forståelsen, men det ser ud til, du ved, hvad jeg vil frem til :D Har læst om, at hvis moren dør under fødslen, så er en nyfødt stærk nok til at trække sig op til sin mors bryst.. DERFOR mener jeg ikke, at man skal gøre raketvidenskab ud af en simpel chin-up!

Det eneste hun skal høre er, at hun bare skal komme i gang. DROP de pull-downs! Fordi du kan lave pulldowns med din kropsvægt, kan du IKKE nødvendigvis lave en chin-up! Overførbarheden er altså slet ikke i nærheden af 100%!

Beklager hvis jeg "støder" nogle med mine indlæg, men jeg synes bare tit, at der går kaffeklub i den. For fanden, hvis man fx ikke kan lave en armbøjning, så prøver man regelmæssigt indtil det lykkes. Det kan godt være, at det vil hjælpe ens fremgang 0,6% hvis man samtidig laver bænkpres med 50% RM og husker at udånde 3,5 cm før lockout... Men come on. Sidstnævnte har jeg i øvrigt ingen kilde på! ;p

Ps. nu jeg husker efter, så kunne jeg heller ikke lave 1 strict dengang. Jeg kunne kun lave den med hjælp fra et hop...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste hun skal høre er, at hun bare skal komme i gang. DROP de pull-downs! Fordi du kan lave pulldowns med din kropsvægt, kan du IKKE nødvendigvis lave en chin-up! Overførbarheden er altså slet ikke i nærheden af 100%!

Beklager hvis jeg "støder" nogle med mine indlæg, men jeg synes bare tit, at der går kaffeklub i den. For fanden, hvis man fx ikke kan lave en armbøjning, så prøver man regelmæssigt indtil det lykkes. Det kan godt være, at det vil hjælpe ens fremgang 0,6% hvis man samtidig laver bænkpres med 50% RM og husker at udånde 3,5 cm før lockout... Men come on. Sidstnævnte har jeg i øvrigt ingen kilde på! ;p

Ps. nu jeg husker efter, så kunne jeg heller ikke lave 1 strict dengang. Jeg kunne kun lave den med hjælp fra et hop...

100% enig.

Link to comment
Share on other sites

Brugen af elastikker i chinups er ikke særlig effektivt - de hjælper primært der hvor man i forvejen er stærkest hvilket er meget lidt hensigtsmæssigt.

Eksentrisk + pulldowns er vejen frem.......

Rhabdomyolysis er kun et problem hvis man træner som et idiot - man er så langt fra den træningsmængde/belastning som giver resultater at det kun er folk uden træningsviden eller med et bevidst ønske om at ødelægge istedfor at bygge op.

Jeg vil mene, den hjælper, der hvor man er svagest, nemlig i bunden? Og derfor giver det god mening i mine ører at køre full rom med elastik. Det er nok ikke det mest effektive hvis ens mål er at kunne lave en chin-up HURTIGST MULIGT, men det er til gengæld skånsomt for fx led/sener.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene, den hjælper, der hvor man er svagest, nemlig i bunden? Og derfor giver det god mening i mine ører at køre full rom med elastik. Det er nok ikke det mest effektive hvis ens mål er at kunne lave en chin-up HURTIGST MULIGT, men det er til gengæld skånsomt for fx led/sener.

Men pulldown er bare complete waste of time! Men det er vigtigt at skåne led og sener, selvom man bare skal blive ved med at prøve regelmæssigt indtil man kan lave en pullup. Forcer forcer forcer!! come on...!

Hvis du kan strict pulldown'e BW, så kan du også chinne!! (det er dog svært af afgøre hvornår man pulldowner BW pga. de mange forskellige slags maskin/kabeltræk-designs...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share