BMI og vægt% -fis!


egoland
 Share

Recommended Posts

Jeg har lovet mit firmas "fys" en "lammer" (=hårdt slag på skulderen), næste gang hun siger BMI!!!

Jeg er 192 høj, vejer godt 110, er 53, og kraftigt bygget - mit håndled er fx 21 cm i omkreds, og jeg måler vel 115-120 cm om brystet, noget mindre om maven, og kan ikke fat i noget fedt der! Jeg styrketræner også lidt.

Alligevel: Taster jeg mine tal ind i diverse BMI-målere, er jeg grovfed, og burde slanke mig voldsomt! Taster jeg mine tal ind i fedtprocentmåleren her på siden, får jeg en fedtprocent på vej mod de 30! Taster jeg det ind her: http://www.chatbreak.dk/opskrifter/maal_din_fedtprocent.htm, er jeg indenfor normalen, idet den tager højde for fx knoglebygning, idet den måler omkredsen på håndledet.

Ifølge lægen er alle målinger indenfor rammerne af specifikationerne, og jeg render rundt med et kondital, der har smadret mangen en ung dame til spinning, når de prøver at hænge på den gamle her!

Men måske er det min forviring over det her med tal - men så forklar mig det lige. Jeg kan IKKE få det til at hænge sammen i mit hoved!!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du skriver ikke hvor høj du er, men man kan sagtens være "grovfed" og have en god kondition. Mht- knoglebygning har jeg læst et sted, at et kraftigt knoglesæt vejer kun omkring et par kilo mere end et normalt. Så mon ikke der er noget om snakken.

Jeg har selv brugt undskyldningen med kraftig knoglebygning, men har alligevel tabt mig 40 kilo (130-90, 184 cm). Uden at vide det vil jeg tro at mine håndled er blevet mindre, jeg ved jeg er gået en skostørrelse ned, 6-7 buskestørrelser og fra xxxl til xl-l i trøjer.

Men hvis du er muskuløs (styrketræner/bodybuilder) så kan BMI være meget misvisende.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du skriver ikke hvor høj du er, men man kan sagtens være "grovfed" og have en god kondition. Mht- knoglebygning har jeg læst et sted, at et kraftigt knoglesæt vejer kun omkring et par kilo mere end et normalt. Så mon ikke der er noget om snakken.

Jeg har selv brugt undskyldningen med kraftig knoglebygning, men har alligevel tabt mig 40 kilo (130-90, 184 cm). Uden at vide det vil jeg tro at mine håndled er blevet mindre, jeg ved jeg er gået en skostørrelse ned, 6-7 buskestørrelser og fra xxxl til xl-l i trøjer.

Men hvis du er muskuløs (styrketræner/bodybuilder) så kan BMI være meget misvisende.

Jeg er 192 høj, og styrketræner også lidt - har egentlig altid haft "rigeligt" med muskler

Link to comment
Share on other sites

Få målt din fedt %

Den der med kraftig bygget er det ikke et andet ord for at være overvægtig.

Fejl agtig er der mange midaldrende mænd, der ikke syntes de er tykke fordi de ikke kan få fat på fedet på maven, problemet er at fedet typisk sætter sig som viceralt fedt i byghulen blandt de indre organer, hvilke gør det mere farligt. (risiko for blodpropper)

Det bedste ville være at du for målt din fedt % evt på en maskine der også kan måle hvor fedtet er fordelt.

Generelt vil kondital og fedt % sige meget mere om sundhed end BMI.

Ellers siger talje målet også noget om sundhed, da det som sagt er fedet på maven der er det falige:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/talje-hoejde_ratio_beregner/

Link to comment
Share on other sites

Generelt vil kondital og fedt % sige meget mere om sundhed end BMI.

Ellers siger talje målet også noget om sundhed, da det som sagt er fedet på maven der er det falige:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/talje-hoejde_ratio_beregner/

Vil det dermed sige, at BMI er noget fis????

Og fedt% er, så vidt jeg kan finde ud af, i sidste ende egentlig ret svært at få entydigt og nøjagtigt. Det kommer meget an på metoden, og resultatet kan svinge mange mange %

Link to comment
Share on other sites

Vil det dermed sige, at BMI er noget fis????

Og fedt% er, så vidt jeg kan finde ud af, i sidste ende egentlig ret svært at få entydigt og nøjagtigt. Det kommer meget an på metoden, og resultatet kan svinge mange mange %

BMI er som udgangspunkt et ganske fint værktøj at bruge for fagfolk, fordi det er så nemt at bruge, og det mere end ofte rammer ret præcist. Læger og fys'er kan ikke lave en konditest på alle patienter, og en fedtprocent måling kan være langt mere upræcis en BMI.

For BB'er eller andre med stor muskelmasse kan BMI være misvisende, men i disse tilfælde er man ofte ikke i tvivl om at man ikke bør bruge BMI'modellen.

Så med mindre du har en meget stor muskelmasse, ja så er du nok overvægtig.

Eller sagt på en anden måde. Hvis du pt. har en lav fedtprocent, bør du nok overveje at stille op til DM i BB.

Link to comment
Share on other sites

Mine bukser hænger nede om r... på mig, og jeg går og hakker nye huller i mine livremme :wink: , men jeg ved da også godt, der er et lille stykke vej endnu. MEN jeg har nu stadig min tvivl mht det der BMI. Efter at have tjekket formlen lidt nøjere, og derefter tænkt selv, er jeg nået til følgende: Nogle er smalskuldrede, og har smalle hofter = nemt til lavt BMI, mens brede skuldre og bred hofte = svært til lavt BMI, så nej, jeg synes lige umiddelbart ikke, den er retvisende at bruge. Så længe parametrene kun er højde og vægt, er det simpelthen ikke godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Hej

BMI er ikke et præcist værktøj, men for en stor del af befolkningen kan det anvendes som en rettesnor.

Så du har ret i at BMI ikke er nok til at vurdere folks helbred, men det fungerer fint som en indikator.

Jeg tror du er i gang med at finde undskyldninger for ikke at gøre noget ved din overvægt, "kraftig knoglebygning" "bredde skuldre" osv. osv. Jeg har selv været der.

Link to comment
Share on other sites

Grovfed er lidt overdrevent at kalde et BMI på 29! Det være sagt, så er det de færreste mænd med BMI 25+, der er decideret magre (fedtprocent 10-). Uden at kende dig, vil jeg tro at du kunne veje 90 kg uden at se sygelig mager ud.

Hvorvidt din vægt er et problem der bør gøres noget ved er dog en anden sag og frem for alt, din egen sag.

I øvrigt er en spinningstime ikke nogen videre pålidelig måde at måle ens kondition på og men medmindre din kondi er meget lav, vil du kunne træde flere watt end selv veltrænede kvinder af normal vægt.

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

Taljemål er en god indikator. Mål dig med et målebånd ca. 5 cm over navlen. Hvis du måler over 92 cm er du for tyk.

Ikke forstået: Hvor kommer 92 cm fra???

Jeg vil godt godtage BMI som en grov indikator - men heller ikke mere end det :tongue:

Men ideen om liv-vidden som under det halve af højden, kan jeg godt se noget ide i - så er det - nogle vil kalde det sludder - med knoglebygning i mine øjne elimineret.

My goal is set: Jeg vil reducere min livvidde til det halve af min højde!

Link to comment
Share on other sites

Ikke forstået: Hvor kommer 92 cm fra???

Jeg vil godt godtage BMI som en grov indikator - men heller ikke mere end det :tongue:

Men ideen om liv-vidden som under det halve af højden, kan jeg godt se noget ide i - så er det - nogle vil kalde det sludder - med knoglebygning i mine øjne elimineret.

My goal is set: Jeg vil reducere min livvidde til det halve af min højde!

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/test_dit_taljemaal/

Det om taljemålet kommer fra ovenstående artikel her på MOL. jeg bruger det selv og lægger ikke vægt på BMI.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share