Træning til forsvarets optagelsesprøve


Rasmussen91
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg besluttede mig for, at søge tilbage i forsvaret. Ny enhed, nyt sted. Dog skal jeg nu igennem optagelsesprøver i jonstruplejren, hvilke består af alle mulige vidt forskellige. Vedrørende den fysiske del, er jeg ramt in i lidt af et problem. De fysiske krav til den uddannelse jeg har søgt hedder ca. en cooper på 2800 meter og styrke niveau 3. Selve styrke delen har jeg ikke noget problem med.

Men løbe delen driller lidt. Siden jeg blev færdig med min værnepligt i slutningen af 2011 har jeg arbejdet som frivillig i Mexico. Jeg bor i et lille lukket område, sammen med dem jeg arbejder med, hvor der ikke er mulighed for løb overhovedt. Og det frarådes på det kraftigeste, især for udlændinge. Jeg var fornylig hjemme i Danmark for lidt ferie, og var jeg ude og løbe og kunne mærke, at mit løb var blevet forringet en hel del.

Jeg løb omkring de 2500 meter på de 12 min.

Mit spørgsmål er, er der nogen måde jeg kan forbedre mit resultat uden egentlig at løbe?

Jeg har selv kigget på tabata træning, men må indrømme at jeg på selve cardio delen af træning ikke har det store kendskab til det.

Jeg håber der er nogle herinde som kan hjælpe, enten med et andet træningsprogram, eller hvilke øvelser der vil være mest optimale i tabata træning, med det mål jeg har. Det eneste træningsudstyr jeg har er en pullup bar, 2x10kgs vanddunke, og et areal på ca 3x3 meter.

Rasmussen

Link to comment
Share on other sites

Har du noget der ligner 20 meter? Et åbent stykke på 20 meter ??

Eller 10 meter ??

Princippet er at hvis du har det, så løber du 30 sekunders intervaller på denne distance hvor du bare vender hver gang.. På en 20 meters distance kan du jo faktisk lave forsvarets løbetest "military speed test" hvor man løber "ture" .. 30 sek arbejde, 30 sek pause og så kører man 10 omgange.. så skal man nå så mange 20 meter baner som muligt. Den er skide god..

Og hvis du skal have lidt blandet tolerancetræning og kredsløbstræning så laver du burpees og allerhelst hvor du kan hoppe fremad.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for svarene. Der er et fortorv på ca. de 20 meter uden foran min lejlighed. Jeg havde slet ikke tænkt på, at bruge yoyo testen til min træning.

Men hvordan skal jeg kombinere det for, at det er så optimalt som muligt. Mit træningsprogram ser lige for tiden ca. sådan her ud. 3xCoretræning, 3xStyrketræning. Skiftehvis, med hvil søndag.

Skal jeg fx. lave løbetræning 2xom ugen og 2xTabata træning med burbees?

Og med yoyo træningen, så bare 10 omgange, bestående af 30 sekunders løb og 30 sekunders pause, hvor jeg bare giver den fuld hammer?

Rasmussen

Link to comment
Share on other sites

Hvad har du tid til ?

Hvis du har tid og hvad har du lyst til ?

Hvis det er din kondition som du skal forbedre, så havde jeg løbet 3 gange om ugen. Men bruger du det der "tabata" som kondition eller styrketræning ?

I princippet kunne jeg også sagtens have fundet på at lave

- Løb + styrke

- Core (teknisk set restitutionsdag, for core kan man altid træne)

- Løb + styrke

- Core

- Løb + styrke

og så fortsætter du bare i den stil. Her kan du så frit smide en fridag ind og droppe et coretræningspas hvis du vil, eller smide et styrketræningspas ud. Det skal jo stadig være sjovt at lave og må aldrig blive en belastning for dig at "skulle" træne... Men løb, da det er det du skal have boostet skal du have 3 x om ugen.

Jeg kender ikke det der tabata halløj, men som jeg har forstået er det så ikke bare cirkeltræning ?

Og hvis jeg må være så fræk at spørge, nu er jeg selv sergent i hæren. Jeg har godt set at de har nye optagelseskrav, men hvor søger du hen med de optagelseskrav som du beskriver ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har søgt ind som mp-konstabel i søværnet, hvis det ikke dur vil jeg se om jeg kan få en hru kontrakt ved hæren.

Vedrørende tiden, så har jeg ca. 2 timer dagligt som jeg kan bruge på hvad jeg vil. Mit mål er lidt, at min træning ikke tager mere end 1 til 1,5 timer, da jeg har nogle andre ting jeg laver for at stresse af.

Pt. ser min træning sådan ud:

Mandag-Styrke

Tirsdag-Core

Onsdag-Styrke

Torsdag-Core

Fredag-fri

Lørdag-Styrke

Søndag-Core

De her træningspas har fungeret fint for mig, og fungerer lidt som lidt afstressning ved siden af.

Tabata træning var noget jeg blev introduceret til af min delingsfører i hæren. Han fortalte flere gange, hvordan han havde brugt det som træning i sønderborg, til at forbedre sig til løbe eksamen der. Så det går under kondition. Min tanke var det ville fungere lidt som et hiit program.

Men 3xLøbetræning på mine styrketræningsdage, vil højst sandsynligt være den hurtigeste måde at forbedre min coopertest på? Jeg skal ikke løbe fx. 4 gange om ugen, eller vil det bare være spild?

Og jeg skal bare lade tabata træningen ligge på hylden?

Rasmussen

Link to comment
Share on other sites

Nej nej hvis du er glad for tabata så behold det endelig, du kan snildt lave coretræning og løb på samme dag og ja 3 dage med løb er rigeligt, specielt på dit niveau som jeg kan se det. Du presser jo dig selv til det yderste på de 10 minutters intervalløb så det er vigtigt at restituere på off-days.

Og husk det skal gøre ondt ;) men ikke for meget..

Du får helt sikkert brug for det hos MP'erne...

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen Rygsvømmer :)

Jeg regner med at lave ændre mit træningsprogram så det ser sådan her ud nu, med udgangspunkt i dine råd:

Mandag-Styrke

Tirsdag-Core + yoyo træning

Onsdag-Styrke

Torsdag-Core + yoyo træning

Fredag-fri

Lørdag-Styrke

Søndag-Core + yoyo træning

Flere råd omkring evt. ændringer er velkommen, men ellers tror jeg bare jeg vil prøve og holde mig til det her træningsprogram og se hvordan det virker for mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share