Forslag til morgenmad og tilbehør


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu kørt diæt i 7 uger, og har en del "to go" endnu.

Pt har jeg holdt mig til havegrød, frugt, evt rester fra gårsdagens aftens mad, til morgenmad.

I praksis er det dog havegrød der er bedst tilgængeligt, men jeg kan simpelthen ikke få skidtet ned.

Hvad har i erfaringer med morgen mad der er let at lave, og relativt lavt på kca?

Ligeledes har jeg et problem mht tilbehør til aftensmad. Rodfrugter, broccoli salat, i 100 varianter hænger mig ud af halsen.

Har i andre forslag til tilbehør der er kulhydrat fattigt?

Pft

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke hvad det gør ved fordøjelsen og produktets næringsværdi, men jeg har før smidt skidtet i en blender med en banan og lidt chokolade proteinpulver, også bare hamret det...

jeg har også et par gange most en banan ud i, det hjælper lidt på smagen. Nu gør jeg det hellere ikke nemmere for mig selv ved at nægte at putte kunstigt sødestof på, men jeg forsøger at holde mit indtag af den slags nede.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor SKAL du have kulhydrat til morgenmad? Hvis du ikke kan lide havregrød, så lad dog vær med at æde lortet :laugh:

F.eks. rejer i lage eller andet let tilgængelig, blandet i en simpel salat.

Hvis du har prøvet 100 varianter af grøntsager, er du heldig der findes tusinde. Personligt er jeg glad for squash/zucchini eller store svampe stegt på panden (grill smager genialt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser selv Æg til morgenmad, istedet for Havregryn. Hvis du alligevel vil have lidt karbs om morgenen er en omgang grov rugbrød med Hamburgeryg ret god. Smid lidt stærk sovs på, så bliver det endnu bedre.

En ægge kage ting om morgenen kan også laves. Mix 1-2 æg med noget Fromag frais 0.2% (netto har en) Og lidt (15g) hvede eller havreklid. Jeg smider selv noget sødemiddel i, men er du ikke til den slags kan du nok finde noget andet til at forbedre smagen.

Champions er også super gode, Kål osv, er også god føde hvis det bliver lavet rigtigt..

Du kan også bare drikke en liter mælk om morgenen. Det burde give dig noget energi :4disguise:

Link to comment
Share on other sites

Kød og nødder - ny kombi hver dag!

Ellers er jeg blevet ret glad for truck-tilberedningen: 500 gram hakket oks, et løg, 4 æg - godt blandet i en gryde (brun kødet først)

Eller: dåsetun, kokosmælk og tomatpurre (opvarmet, så kokosmælken blandes)

Eller: scrambled eggs er faktisk ret hurtigt at lave

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser ikke før efter 12 og træner altid fastende. Siger ikke at det kan fungere for dig, men det er da et forsøg værd, hvis du ikke allerede har prøvet det.

Jeg bruger ofte tiden som jeg sparer om morgenen på at forberede et lækkert måltid til at bryde min faste med senere på dagen.

Da jeg stadig spiste morgenmad spiste jeg ofte æg, bacon, rugbrød, diverse kødpålæg med lav fedtprocent og salater, evt. med en smule pasta i. Smoothies havde jeg tit lyst til, men jeg synes at det var en plage med alle de frø og kerner som enten skulle sies fra eller accepteres i munden, så det blev sjældent til noget. Men hvis du putter havregryn og protein-pulver i din smoothie bliver det faktisk (efter min ydmyge mening) meget mættende. Havregrød spiste jeg nogle enkelte gange, men synes også at det var pisse kedeligt. Jeg spicede det lidt op med ristede mandler, ristede havregryn, rosiner, ristet rugbrød, kanel, fløde eller cremefine, æbler, abrikoser og ikke mindst kunstigt sødemiddel :wink: så gled det ned og mættede helt fantastisk. Ikke altsammen på samme tid, men sådan til lidt afveksling her og der.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor SKAL du have kulhydrat til morgenmad? Hvis du ikke kan lide havregrød, så lad dog vær med at æde lortet :laugh:

F.eks. rejer i lage eller andet let tilgængelig, blandet i en simpel salat.

Hvis du har prøvet 100 varianter af grøntsager, er du heldig der findes tusinde. Personligt er jeg glad for squash/zucchini eller store svampe stegt på panden (grill smager genialt).

Ehh hvor ser du at jeg skal have kulhydrater til morgenmad?

Men ja rejer m.m ville være ok. Jeg er også ret begejstret for æg. Hvad jeg dog ikke er begejstret for er lang tilberednings tid om morgenen.

Mht svampe som tilbehør, så er det lækkert. Men der skal godt nok mange til før at mætte noget som helst desværre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiser selv Æg til morgenmad, istedet for Havregryn. Hvis du alligevel vil have lidt karbs om morgenen er en omgang grov rugbrød med Hamburgeryg ret god. Smid lidt stærk sovs på, så bliver det endnu bedre.

En ægge kage ting om morgenen kan også laves. Mix 1-2 æg med noget Fromag frais 0.2% (netto har en) Og lidt (15g) hvede eller havreklid. Jeg smider selv noget sødemiddel i, men er du ikke til den slags kan du nok finde noget andet til at forbedre smagen.

Champions er også super gode, Kål osv, er også god føde hvis det bliver lavet rigtigt..

Du kan også bare drikke en liter mælk om morgenen. Det burde give dig noget energi :4disguise:

Æg er jeg ret begejstret for. Og det bør jeg nok genindføre. Ligeledes har jeg netop brugt et par skiverrugbrød med noget kylling, kalkun eller skinke i. Men nærings indholdet er i den lave ende.

Mht 1 liter mælk, så skaber det cirka 0% mæthed. Plus det stadig giver en sjat carbs. Jeg har skåret mit mælke indtag ned fra 2-3 liter pr dag til under 1 liter pr dag

Kød og nødder - ny kombi hver dag!

Ellers er jeg blevet ret glad for truck-tilberedningen: 500 gram hakket oks, et løg, 4 æg - godt blandet i en gryde (brun kødet først)

Eller: dåsetun, kokosmælk og tomatpurre (opvarmet, så kokosmælken blandes)

Eller: scrambled eggs er faktisk ret hurtigt at lave

Hmm taler vi morgen eller aftens mad nu? Trucker mad var ok hvis jeg bare var mig. Meeeeen det skal være noget konen og hendes lillebror også gider spise. Men kød og æg er jeg enig i altid er vindere

Jeg spiser ikke før efter 12 og træner altid fastende. Siger ikke at det kan fungere for dig, men det er da et forsøg værd, hvis du ikke allerede har prøvet det.

Jeg bruger ofte tiden som jeg sparer om morgenen på at forberede et lækkert måltid til at bryde min faste med senere på dagen.

Da jeg stadig spiste morgenmad spiste jeg ofte æg, bacon, rugbrød, diverse kødpålæg med lav fedtprocent og salater, evt. med en smule pasta i. Smoothies havde jeg tit lyst til, men jeg synes at det var en plage med alle de frø og kerner som enten skulle sies fra eller accepteres i munden, så det blev sjældent til noget. Men hvis du putter havregryn og protein-pulver i din smoothie bliver det faktisk (efter min ydmyge mening) meget mættende. Havregrød spiste jeg nogle enkelte gange, men synes også at det var pisse kedeligt. Jeg spicede det lidt op med ristede mandler, ristede havregryn, rosiner, ristet rugbrød, kanel, fløde eller cremefine, æbler, abrikoser og ikke mindst kunstigt sødemiddel :wink: så gled det ned og mættede helt fantastisk. Ikke altsammen på samme tid, men sådan til lidt afveksling her og der.

Jeg forstår hvad du siger, men jeg synes det er en uvane at skippe morgenmaden. Jeg har en forpligtigelse til at være nogenlunde skarp hele dagen på job, og det er jeg bestemt ikke uden morgenmad. Men ellers flere glimrende forslag

5 æg+300 g grøntsager

rød peber/gulerødder/broccoli er nice, specielt når de ikke er tilberedt, alle der er uenige skal holde deres KÆFT.

Jeg kan forstå at alle stemmer kraftigt på æg :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får fornemmelsen af at du går efter ret lave fedtprocenter i din kropssammensætning?! For så kan du muligvis ikke bruge mine "opskrifter" til noget...

Grød er ellers værd at indlede et livslangt kærlighedsforhold til - efter min mening! :tongue:

Hvis du skal det, stå skal du bage l din pige lidt varm! :wub: Her nogen forslag til havregrød:

Vælg én spise i hver kategori, som du synes ser spændende ud sammen med de andre

FRUGT                                                    TØRRET FRUGT                                   NØDDER/ KERNER

banan/æble/pære/appelsin            rosiner/dadler/abrikoser/figner        nødder/solsikkekerner/mandler/ valnødder

Og husk det kinesiske udsagn: Spis som en kejser til morgenmad, som en konge til frokost og som en tigger til aftenmad. :4mewantfood:

Du kan også prøve med grød af hirseflager eller boghvedeflager, men jeg er bange for at de kræver endnu mere tilvænning. Det er alt sammen lettest optageligt hvis det står i blød 8-24 timer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hehe har et dagligt indtag på lidt under 1600 kcal (har anorekSi og skal tage på) men selv jeg får en god og sund morgemad fx:

2,dl frugt yoghurt

15g eller 50ml: musly

Evt: en grovbolle på 105 kcal

2dl fedtfattig kakao 0,4 (husk kalk)

Dette giver mig et samlet kcal på: 252 kcal

Min yoghurt er så letmælk men du kan jo vælge ceasy 0,1 fedt + færre kcal

(tro på mig selv om jeg har anoreksi dette giver intet der betyder noget og mega sundt ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe har et dagligt indtag på lidt under 1600 kcal (har anorekSi og skal tage på) men selv jeg får en god og sund morgemad fx:

2,dl frugt yoghurt

15g eller 50ml: musly

Evt: en grovbolle på 105 kcal

2dl fedtfattig kakao 0,4 (husk kalk)

Dette giver mig et samlet kcal på: 252 kcal

Min yoghurt er så letmælk men du kan jo vælge ceasy 0,1 fedt + færre kcal

(tro på mig selv om jeg har anoreksi dette giver intet der betyder noget og mega sundt ;)

Link to comment
Share on other sites

Mit forslag: 200gr skyr 270gr yoghurt 15gr akacie honning 1 1/2 æble snittet ned i blandingen. Suppler med et par æg for at booste protein og fedt + mætter ganske fint.

jeg er fan af dette forslag, det ligner meget noget jeg selv kunne finde på at spise.

Skyr er dog efter min menign modbydelig surt så jeg bruger i stedet Fromage fraise som har et stort set lige så fint proteininhold og er lige en smule billigere.

Imorges spise jeg en rugbrød og en pakke røget filet og lidt mayo, kaffe og et æble. Gulerødder, flere æbler og æg til at supplere med i løbet af formiddag og eftermiddag.

Og helt ærlig hvad med corn flakes, er de bare yt eller hvad? Jeg er ret glad for lidt formage fraise med cornflakes et æg ved siden af.

Men ja omelet er også godt. JEg bliver ved med at have ambitioner om at lave en mega æggekage mens jeg alligvel står og laver aftensmade som så kunne fodre mig de næste 4 morgener. Men den er måske ikke helt så nem hvis det også skal brødefødde familien. Men helt ærlig, de elsker vel cornflakes?

Hytteost blandet med fromage fraise, med æbler/æblemos/rødgrød/bær/blabla, og evt kanel/mynte og lidt sukker/sødemiddel det er også lækkert.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer i ægge-koret.

Der er INGEN forberedelsestid i at smide 2-3 æg på en pande tilsat efter behov: krydderier, ost, grøntsager, kød. Det kan passe sig selv i 3-5 min mens du laver noget andet. Fibre må komme fra de grøntsager du benytter og/eller dagens andre måltider.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share