Stenalderkost


Ludvigpigen
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt i krogene lidt omi stenalderkost, og nu er jeg nysgerrig efter at vide noget mere. Nogen som kan fortælle mig hvad det går ud på? Er det kost man kan tabe sig på? Fortæl fortæl:)

Evt link til nogle gode hjemmesider om det kunne også være godt

På forhånd tak:)

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har læst en udemærket artikel på et anden side. Kropsbygning . Dk måske det skulle staves på engelsk :)

Ideen bag stenalder koste er okay, men husker jeg konklusionen er den at for en der er aktiv er et nok ikke det smarte valg, men for sofa kartoflen kan det være nogle sunde principper ikke at fylde sig med for mange tomme carbs.

Link to comment
Share on other sites

Tak:)

Har googlet en del, men savner en side med konkret info omkring mængder af mad. Altså hvor mange gram kød, grøntsager og fedt.

Her er der lige så mange svar som der er paleo-folk.

Stenalderkost/Paleo findes i flere versioner, og varierer alt efter hvordan folk lever, hvor meget de træner osv osv.

Loren Cordain har skrevet bogen "Stenalderkost" som du kan købe til få penge - den sætter dig godt igang. Der er dog sket meget siden, og især hans fedtforskrækkelse er ændret.

Mht sammensætningen, så er jeg personligt tilhænger af altid at have flere grøntsager på bordet end kød. Lidt kulhydrater har man også brug for hvis træningen skal kunne fungere.

Mange kører 80/20. Dvs 80 % stenalder, og så 20 % "snyd" eller hvad man vil kalde det.

Link to comment
Share on other sites

Her er der lige så mange svar som der er paleo-folk.

Stenalderkost/Paleo findes i flere versioner, og varierer alt efter hvordan folk lever, hvor meget de træner osv osv.

Loren Cordain har skrevet bogen "Stenalderkost" som du kan købe til få penge - den sætter dig godt igang. Der er dog sket meget siden, og især hans fedtforskrækkelse er ændret.

Mht sammensætningen, så er jeg personligt tilhænger af altid at have flere grøntsager på bordet end kød. Lidt kulhydrater har man også brug for hvis træningen skal kunne fungere.

Mange kører 80/20. Dvs 80 % stenalder, og så 20 % "snyd" eller hvad man vil kalde det.

Tak for svaret:) Jeg har netop lige bestilt den bog, men øv hvis den er forældet. Hvad tænker du på i forhold til fedtforskrækkelse? Har hørt man gerne må få smør og fedtet på kødet må man lade sidde. Er det korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke som sådan forældet, du kan snildt bruge en masse derfra. Og det er lige netop sådan noget jeg mener. I bogen snakker han om at kun det bedste kød er godt nok, og at fedtet derfra er skidt, men det er ikke længere en helt opdateret mening.

Der findes en række forskellige versioner af paleo. 1.1, 2.0 osv osv. Så der er mange forskellige meninger om hvordan den skal hænge sammen. Her skal du simpelthen bare gøre hvad du trives bedst med.

Link to comment
Share on other sites

Okay tusind tak for et godt svar:)

Jeg er tilhænger af, at man skal have noget fedt hver dag af god kvalitet, så fint holdningen har ændret sig:) Ved du om man bare skal holde sig til sit normale kalorieforbrug når man kører i underskud? Plejer at køre på ca 1500 kcal, og det kan jeg jo få pænt meget stenaldermad for:)

Link to comment
Share on other sites

Er meningen med stenalder kost ikke primært at man stopper med kalorie tælling, og spiser så man føler sig mæt.

Sammensætningen af kosten vil gøre at man ikke føler sult, og at man ikke får for mange kalorier, da kød osv. mætter bedre en billige og energitætte kulhydrats fødevare som fx. ris og kartofler?

Personligt har jeg kørt noget lignende som en del af en "kur" da det er meget simpelt og nemt at gøre. Også hvis man fx er til møder med buffet osv.

Artiklen på Boddybygger .dk er netop inde på at principperne er okay. men jeg ville aldrig nogensinde kun spise sådan. Men grund ideen bag er okay.

Link to comment
Share on other sites

Tak:)

Har googlet en del, men savner en side med konkret info omkring mængder af mad. Altså hvor mange gram kød, grøntsager og fedt.

Stenalderkost (den "originale") går ud på at du må spise kød, frugt, nødder/kerner og grøntsager og du skal holde dig fra mel, ris, pasta, kartofler, mælkeprodukter og bælgfrugter - og selvfølgelig også sukker

Det er ikke noget med at du skal spise x gram af de forskellige ting, du skal bare spise til du er mæt og sørge for at du får noget fedt i din kost også såsom avocado, olivenolie og nødder/kerner

Hvis du følger dette så burde du tabe dig da der skal rigtig mange grøntsager til for at få mange kcal.

Mark Sisson har noget der hedder "Primal Blueprint" og det er meget ala Paleo (stenalderkost) men her må du så også få lidt fede mælkeprodukter såsom fløde og smør i moderate mængder

Edited by Trixi
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak for svaret:) Jeg har netop lige bestilt den bog, men øv hvis den er forældet. Hvad tænker du på i forhold til fedtforskrækkelse? Har hørt man gerne må få smør og fedtet på kødet må man lade sidde. Er det korrekt?

Alternativt kan bogen læses her: http://books.google.dk/books?id=ZnAzhoxiAmAC&lpg=PP1&hl=da&pg=PP1#v=onepage&q&f=false

Link to comment
Share on other sites

Har i øvrigt læst, at forskere for nylig har diskuteret om stenaldermennesker ikke alligevel fik lidt stivelse via nogle forskellige græsser, som de munchede på. Ved ikke, om der er noget om snakken, da det stod i I Form, men kunne da være sjovt at undersøge....

Personligt ville jeg være ked af at undvære mit grove rugbrød med sild :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har været på en slags paleo (der startede med atkins) i lidt over 5 år, i virkeligheden har jeg bare taget sukker og stivelse(bare minimal GI og GL) fra i min mad (er begyndt at komme kulhydrater i mine shake pga. bulk, og der gør det en stor forskel), jeg har dog spist(spiser) belgplanter og kerner som jeg har lyst og det har nærmest været umuligt for mig at tage på i fedt.

Har nørdet kost, og hvad jeg har kunne læse mig til har vi spist stivelse i lang tid! det er ikke helt uden grund at vi har amylase i vores spyt, så stivelse som det eneste begynder sin nedbrydelse/fordøjelse allerede i munden!

Der er undersøgelser der tyder på at det ikke er helt dårligt med lidt fuldkornsprodukter i længden(ren klid((u)/opløselig i vand) gjorde ikke nogen målebar forskel, det skulle være fuldkorn, de kunne ikke selv forklare det men spekulerede at kim i forebindelse med skallen måtte have en indtil videre ukendt sammenhæng). Så jeg har taget lidt fuldkorn tilbage i min kost, men jeg betragter det som (sund)slik ;)

Har også læst at hvis man virkelig vil slanke asap så er det minimal kulhydrat(GI + GL) og hver 7-10 dage stopfodrer man sig med kulhydrater for at chokere skjoldbrugskirtlen til at hæve forbrændingen, som holder i en uges tid...

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen grund til at tro at stenaldermanden ikke spiste nogen kulhydrater, og det er heller ikke det der står i den antropologiske litteratur. Man må gå ud fra at alt hvad der tilnærmelsesvis kunne spises, blev spist og det involverer også forskellige græsser og rodfrugter.

Link to comment
Share on other sites

der findes jo stadig mennesker som lever ret meget som de gjorde da vi her i nordeuropa var stenaldermennesker og se på hvad de spiser(stepper, højsletter, jungler og grønlændere(ja ok de sidstnævnte får så nok lidt svært ved at finde så meget stivelse ;) )), mit indtryk er at de æder og vi åd alt hvad vi kunne få fingrene i som ikke tog livet af os og gav lidt mæthedsfornemmelse.

Som jeg forstår det er der flere rødder som indeholder stivelse nok til at vi kan bruge det, kartoffler, jordskokker o.a. i afrika spiser de vist også nogle stivelsesholdige rødder med en forfriskende eftersmag af cyanid :) , grønthandlerene på nørrebro har også nogle forskellige rødder jeg ikke aner hvad hedder, som jeg føler MÅ indeholde noget stivelse, nægter at tro at en urkvinde der faldt over sådan en bandit(mens vi mænd forgæves kastede med pinde) tænkte at hun var paleo og nok hellere måtte lade den lægge...

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen tvivl omat stenaldermenneskene samlede spiselige palnter og rødder. Grunden til at vi kom videre til det næste level agerbrugssamfundet er vel at man i jægerstenalderen samlede kornsorterne i deres vilde stamformer, og så på et tidspunkt fandt på at dyrke dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share