Lårdomskvaler igen-igen


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Her har jeg været før men nu er jeg efterhånden blevet så gammel at jeg også i cykelsæsonen er nødt til at styrketræne hvis ikke stængerne skal ende som tandstikkere - før i tiden undlod jeg bare at vægttræne skidtet i sommerhalvåret men det slipper jeg nok ikke fra længere.

Problemet er at jeg lige akkurat i lårstrækkerne bliver noget så hæsligt øm. Doms er ellers dejligt men ikke når det hæmmer træningen de næste mange dage og man i øvrigt "hopper" rundt for ikke at skulle bøje i knæleddet.

Så jeg skal finde et kompromis. Jeg ved godt at det ikke er optimalt men hvor får jeg mon mest udbytte af "en lille pose doms"?

a - skære i vægt - her er vi på 50-60% af den mulige belastning.

b - skære i reps, så jeg stopper sættet langt væk fra fail.

c - skære i sæt (1-2 worksæt)

b er jo en variant af a men tænker at i a vil jeg rotere mellem 3 og 15 reps mens jeg i b næppe kommer over 5-6 reps.

I øvrigt er der en klar tendens til at jo flere reps, jo værre er ømheden selvom belastningen føltes relativ ens men det er jo ikke særligt varierende altid at ligge på 1-6 reps.

Link to comment
Share on other sites

Ved det - men vil jo også gerne have gang i cykleriet igen og der er DOMS ikke så fedt når man ikke engang kan gå på trapper.

Det trælse er bare at alt andet på kroppen kan jeg godt træne sjældent uden at blive særligt øm, selv hvis jeg går til vaflerne, men lige quads som jeg skal bruge til at cykle med :4slap: helt klar mismatch af forældre, her :tongue:

Jeg må bare sætte volumen lavt og se om jeg kan snyde et lille ekstrapas ind hist og pist og ellers lide med ynde

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Husker du har snakket om det samme sidste eller forrige år! Bruger selv bentøjet en del i udholdenheds sammenhænge. Din strategi er logisk i mine øjne. Lavere vægt eller færre reps.

Tror dog godt man kan opbygge en slags tolerance, der tillader en både at styrketræne og cykle hårdt i sæsongen. Man må dog acceptere at ens quads er lidt møre det meste af ugen. Prøv at undgå intensiv cykeltræning ca 24 timer efter styrketræning, det kan også hjælpe lidt. Med let cykeltræning mener jeg cykling med puls under 70-75% af maks hele tiden og ikke længere en 90 min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share