Skulderoverbelastning og tastatur skrivning


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Kære Kloge hoveder.

Jeg er ved at blive desperat.

Jeg har en overbelastning i min højre skulder, og så længe jeg passer på med min træning virker den til at være i bedring - eller virkede til at være i bedring.

Min fys kalder det en rotatorcuff problematik og generelt så laver jeg stabilitetsøvelser og udstrækning af bryst og skulder som behandling.

Nu er det begyndt at genere den at jeg skriver på tastatur, hvilket er rimelig problematisk da jeg de næste mange dage skal skrive rigtig meget, der er ikke rigtig nogen vej uden om.

Jeg mistænker at jeg sidder forkert eller hvad man skal sige. Jeg har et hæve-sænkebord og har prøvet at hæve og sænke løs, men jeg er egentlig usikker på hvordan det bør være indstillet, nogle gange kan en ting føles fint, og så senere ikke. Hvordan skal man sidde?

Jeg mistænker også at stramme nakkemuskler måske gør et eller andet så jeg måske kommer til at hæve den... Kunne det være noget som irriterede?

Jeg ved jo godt i ikke kan give endelige svar og jeg burde konsultere min fys, men jeg kan først komme derned i næste uge og der er "lang tid til" i denne situation. Alle indput og ideer er velkomne.

Link to comment
Share on other sites

Av, det er sgu en sur situation!

Men du har stramme hofter -> oversvaj i lænd -> overkrum i øverste ryg -> dårligt udgangspunkt for skulderbladets placering og stabilitet -> dårlige skuldre

Derfor: 1, Stræk hoften med en dørkam i ryggen, stræk således din lænd hele tiden har kontakt til dørkarmen. 2, lav et chest-expansion stræk i et hjørne eller en dørkarm, så du åbner dit bryst og svajer i øvre ryg (prøv at krum lænden samtidigt). 3, forlæng nakken + øvre ryg, mens du skriver (ved at skyde nakken tilbage samtidigt med at du laver dobbelthage)

Og sidst men ikke mindst: KOnstruer din egen skulderkompositionssele med et par underbukser - tag et par mindre strækkelige underbukser/trusser/lign på som en cardigan (= en arm i hvert ben-hul, så skridt-stoffet sidder mellem skulderbladene)

Eller som din læge vil sige: Tag 2 ipren + 2 panodil

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver også meget og har engang imellem skulderproblemer, som minder om det, du fortæller. For mig virker det at flytte musen til den anden hånd. Også selv om det ikke ændrer på, at begge hænder stadig er på tastaturet.

Og hvis det ikke virker i længden, så har min kiropraktor nu to gange løst problemet ved at tage presset af en fastklemt nerve i nakken, som gav smerter ud i skulderen. Det hjælper naturligvis ikke, hvis det er en overbelastning af rotator cuff-muskulaturen, du døjer med, men alt er et forsøg værd, når det gælder skulderproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Av, det er sgu en sur situation! Men du har stramme hofter -> oversvaj i lænd -> overkrum i øverste ryg -> dårligt udgangspunkt for skulderbladets placering og stabilitet -> dårlige skuldre Derfor: 1, Stræk hoften med en dørkam i ryggen, stræk således din lænd hele tiden har kontakt til dørkarmen. 2, lav et chest-expansion stræk i et hjørne eller en dørkarm, så du åbner dit bryst og svajer i øvre ryg (prøv at krum lænden samtidigt). 3, forlæng nakken + øvre ryg, mens du skriver (ved at skyde nakken tilbage samtidigt med at du laver dobbelthage) Og sidst men ikke mindst: KOnstruer din egen skulderkompositionssele med et par underbukser - tag et par mindre strækkelige underbukser/trusser/lign på som en cardigan (= en arm i hvert ben-hul, så skridt-stoffet sidder mellem skulderbladene) Eller som din læge vil sige: Tag 2 ipren + 2 panodil

Fed humor :4smartass:

og den med de 2 ipren og 2 panodil er købt på stedet - det er vejen frem :pumpin: - indgår i enhver aktiv idrætskvindes diæt.

Edited by JernHenrik
Link to comment
Share on other sites

Av, det er sgu en sur situation!

Men du har stramme hofter -> oversvaj i lænd -> overkrum i øverste ryg -> dårligt udgangspunkt for skulderbladets placering og stabilitet -> dårlige skuldre

Derfor: 1, Stræk hoften med en dørkam i ryggen, stræk således din lænd hele tiden har kontakt til dørkarmen. 2, lav et chest-expansion stræk i et hjørne eller en dørkarm, så du åbner dit bryst og svajer i øvre ryg (prøv at krum lænden samtidigt). 3, forlæng nakken + øvre ryg, mens du skriver (ved at skyde nakken tilbage samtidigt med at du laver dobbelthage)

Og sidst men ikke mindst: KOnstruer din egen skulderkompositionssele med et par underbukser - tag et par mindre strækkelige underbukser/trusser/lign på som en cardigan (= en arm i hvert ben-hul, så skridt-stoffet sidder mellem skulderbladene)

Eller som din læge vil sige: Tag 2 ipren + 2 panodil

HAHA Durden!

Tak for dit hurtige og hjælpsomme svar, jeg burde have dig på speed-dial eller noget...

Jeg er sikker på at de aldrig ville glemme mig på mit praktik sted hvis jeg gav mig til at spadsere rundt med en sådan anordning af den lyserøde og flæsede slags.

Jeg antager dog at pointen er at jeg muligvis kunne have godt af at trække skuldrene ned og tilbage?

Hvis jeg har forstået dig korrekt så tror jeg du har ret, for hvis jeg låser min skulder af i denne position med min rygmuskler så kan jeg bruge min skuldre med langt mindre issues, lige som det også var det der gjorde at jeg kunne lave overhånds pull-downs uden issues.

Jeg har ikke helt givet op på trusseideen, selv om jeg indtil videre ikke synes den fungerer super godt (jeg antager det kan gå under tøjet heh) indtil videre, men jeg tænker at måske noget Gaffatape kunne hjælpe mig ligeledes?

Jeg skriver også meget og har engang imellem skulderproblemer, som minder om det, du fortæller. For mig virker det at flytte musen til den anden hånd. Også selv om det ikke ændrer på, at begge hænder stadig er på tastaturet.

Og hvis det ikke virker i længden, så har min kiropraktor nu to gange løst problemet ved at tage presset af en fastklemt nerve i nakken, som gav smerter ud i skulderen. Det hjælper naturligvis ikke, hvis det er en overbelastning af rotator cuff-muskulaturen, du døjer med, men alt er et forsøg værd, når det gælder skulderproblemer.

Tak for svaret, jeg har ligeledes rykket musen over i den anden hånd da det er der små løft med hånden der irriterer! Jeg ved ikke så meget om det med nerver, så jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad det er eller ej, men min fys er vist ret overbevist.

Link to comment
Share on other sites

HAHA Durden!

Tak for dit hurtige og hjælpsomme svar, jeg burde have dig på speed-dial eller noget...

Jeg er sikker på at de aldrig ville glemme mig på mit praktik sted hvis jeg gav mig til at spadsere rundt med en sådan anordning af den lyserøde og flæsede slags.

Jeg antager dog at pointen er at jeg muligvis kunne have godt af at trække skuldrene ned og tilbage?

Hvis jeg har forstået dig korrekt så tror jeg du har ret, for hvis jeg låser min skulder af i denne position med min rygmuskler så kan jeg bruge min skuldre med langt mindre issues, lige som det også var det der gjorde at jeg kunne lave overhånds pull-downs uden issues.

Jeg har ikke helt givet op på trusseideen, selv om jeg indtil videre ikke synes den fungerer super godt (jeg antager det kan gå under tøjet heh) indtil videre, men jeg tænker at måske noget Gaffatape kunne hjælpe mig ligeledes?

Trus-selen var kun ment som når, du sidder foran computeren (monter den under tøjet, hvis du sidder sammen med andre) og den var ment som en støtte til at holde skuldrene på plads. Selvfølgelig er det bedre, hvis du aktivt holder dem på plads, men det tvivler jeg på du gør gennem flere timer foran skærmen! Så der kunne trus-selen aflaste lidt. Tape kunne virke som en reminder om, at du slacker og skal trække skuldrene tilbage.

On that note, sørg for samtidigt med tilbagetrækningen, at du også ekstender øvre ryg.

Link to comment
Share on other sites

Trus-selen var kun ment som når, du sidder foran computeren (monter den under tøjet, hvis du sidder sammen med andre) og den var ment som en støtte til at holde skuldrene på plads. Selvfølgelig er det bedre, hvis du aktivt holder dem på plads, men det tvivler jeg på du gør gennem flere timer foran skærmen! Så der kunne trus-selen aflaste lidt. Tape kunne virke som en reminder om, at du slacker og skal trække skuldrene tilbage.

On that note, sørg for samtidigt med tilbagetrækningen, at du også ekstender øvre ryg.

Jeg ved ikke helt hvad det vil sige og ekstendere den øvre ryg og jeg forstod heller ikke helt din første beskrivelse.

Skal jeg bare sidde rank med en heliumballon på hovedet?

Link to comment
Share on other sites

Tror han snakker om retraktion af hovedet. Bevæg hovedet bagud uden at kigge hverken op eller ned. (Man får en stor dobbelthage når man gør det rigtigt).

Stil dig evt op a en væg med en lille bold i baghovedet. Bolden skal så mases flad mens næsen peger lige frem. Det er den bevægelse der snakkes om.

Link to comment
Share on other sites

ps højden på bordet skal ca være sådan at dine underarme hviler på bordpladen når du sidder/står ret. Hvis det er for lavt krummer du sammen og hvis det er for højt spænder du i skuldrene.

tag evt tastaturet tættere på maven - så belasteren du ikke skulderen helt så meget.

Link to comment
Share on other sites

ps højden på bordet skal ca være sådan at dine underarme hviler på bordpladen når du sidder/står ret. Hvis det er for lavt krummer du sammen og hvis det er for højt spænder du i skuldrene.

tag evt tastaturet tættere på maven - så belasteren du ikke skulderen helt så meget.

Hej Cat!

Tusind tak for svarene.

Hvordan går det med huset, hænger i i?

Og hvad med din egen træning?

Link to comment
Share on other sites

Trus-selen var kun ment som når, du sidder foran computeren (monter den under tøjet, hvis du sidder sammen med andre) og den var ment som en støtte til at holde skuldrene på plads. Selvfølgelig er det bedre, hvis du aktivt holder dem på plads, men det tvivler jeg på du gør gennem flere timer foran skærmen! Så der kunne trus-selen aflaste lidt. Tape kunne virke som en reminder om, at du slacker og skal trække skuldrene tilbage.

On that note, sørg for samtidigt med tilbagetrækningen, at du også ekstender øvre ryg.

Kan man købe en anordning som er designet til det? har enormt fremadroterede skuldre og selvom jeg tænker over min holdning, går der 5 min og så hænger jeg igen.

Link to comment
Share on other sites

Kan man købe en anordning som er designet til det? har enormt fremadroterede skuldre og selvom jeg tænker over min holdning, går der 5 min og så hænger jeg igen.

Koncentrer dig da om at få nakken og musklerne heromkring trænet op så!

Link to comment
Share on other sites

Ahh gider ikke lige skrive et langt indlæg lige nu Christian, men kan du ikke lige skrive hvad du har gjort i forhold til træning, genoptræning osv i forhold til skuldrene, så skal jeg nok lige vende tilbage. Skulderen er ret kompliceret i forhold til styrkeforhold i de omkring liggende muskler. Det kan være alt fra nakke til lats, der spiller ind.

PS. Undskyld hvis vi trådkaprer Jaaanie.

PPS. Jaaanie masser dine halsmuskler og det af nakken du selv kan nå. Kombineret med lidt stræk af brystmuskulaturen burde det kunne holde det på afstand.

Link to comment
Share on other sites

Køb dig et band og lav 100 lette band pull aparts hver dag. Det kan være fordelt enten 25 x 4, 12 x 8, 10 x 10 eller hvad du nu har lyst til.

Men det vigtige er at man ikke laver dem alle i træk, right? Det er det jeg synes at kunne forstå på Poul når jeg har fået behandlinger hos ham. Hellere lidt påvirkning flere gange end udmattelse få gange.

Link to comment
Share on other sites

Men det vigtige er at man ikke laver dem alle i træk, right? Det er det jeg synes at kunne forstå på Poul når jeg har fået behandlinger hos ham. Hellere lidt påvirkning flere gange end udmattelse få gange.

Så vidt jeg husker anbefaler Defranco og Wendler vist bare at man får det gjort på en eller anden måde. Om man spreder det ud hen over dagen, eller laver dem indenfor en vist tidsrum @ 10 min, betyder vist ikke så meget igen. Men jeg tror måske det ville være gavnligt for de fleste at sprede det ud henover dagen.

Edited by essensen
Link to comment
Share on other sites

Kan man købe en anordning som er designet til det? har enormt fremadroterede skuldre og selvom jeg tænker over min holdning, går der 5 min og så hænger jeg igen.

Selen var ment som nødløsning i en kritisk opgavesituation - som allerede tråden siger - do it right:) MEN er der ikke noget med, at du har scheuermanns i lænden? Jeg er ikke fagekspert, men hvis der er forandringer på strukturen et sted, så har det formentligt afgørende inddflydelse andre steder!

Forreal?? HVornår er han begyndt på det? Og hvordan har han fået "krejlet" sig tilladelse til en autorisering? (jeg troede man skulle være kiropraktor) (snakker vi om den samme poul?)

Link to comment
Share on other sites

Selen var ment som nødløsning i en kritisk opgavesituation - som allerede tråden siger - do it right:) MEN er der ikke noget med, at du har scheuermanns i lænden? Jeg er ikke fagekspert, men hvis der er forandringer på strukturen et sted, så har det formentligt afgørende inddflydelse andre steder!

Forreal?? HVornår er han begyndt på det? Og hvordan har han fået "krejlet" sig tilladelse til en autorisering? (jeg troede man skulle være kiropraktor) (snakker vi om den samme poul?)

Du behøves ikke være kiropraktor for at lære ART. Der er også fysioterapeuter der tager kurser i det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share