Kalorieunderskud


JegErJacob
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg træner i fitness hver; tirsdag, torsdag og søndag.

For at opbygge muskelmasse, skal man være i kalorieoverskud, samt have en hviledag efter træning (som jeg har forstået det).

Men om lørdagen, der har jeg jo ikke trænet dagen før. Kan jeg godt tillade mig der, at være i kalorieunderskud, for at tabe mig? Jeg vil dog ikke gøre det, hvis det vil påvirke min muskelmasse.

Det vil sige, at min uge vil se sådan her ud:

Mandag

- Kalorieoverskud

Tirsdag

- Fitness + kalorieoverskud

Onsdag

- Kalorieoverskud

Torsdag

- Fitness + kalorieoverskud

Fredag

- Kalorieoverskud

Lørdag

- Kalorieunderskud

Søndag

- Fitness + kalorieoverskud

Derved vil jeg jo alle dagene (undtagen lørdag), holde min træning, have kalorieoverskud samt have en hviledag. Om lørdagen, vil jeg så være i kalorieunderskud og derved tabe fedt på kroppen.

Men vil dette fungere eller vil det gøre mere skade end godt?

Tak for hjælpen! :)

Link to comment
Share on other sites

For at kunne give dig råd, må du afsløre noget om højde og vægt nu og hvor længe du har trænet. I starten kan man sagtens tabe sig og få større muskler og styrke medmindre du er meget tynd nu. Men når man har trænet nogle år og måske har en lav fedtprocent, kan det være nødvendigt med kalorieoverskud for at få større muskler. Selve styrken er også afhængig af nerverespons og dermed mere afhængig af restitution mm. Bente Klarlund har lige sagt god for fastedage (http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/sundhedsp/ECE1613099/klarlund-at-faste-hver-anden-dag-kan-virke-som-slankekur/), noget man har kendt til i lange tider i Kina. Spørgsmålet er så mere hvor mege man får udrettet sådan en dag og hvordan det samspiller med styrketræning

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 1.74 og vejer 64 og er tynd. Har trænet i tre måneder, intensivt. Jeg spiser sundt og rører ikke slik eller andet. Det skal siges at jeg altid har været i god form (har løbetrænet).

Jeg har overvejet at tage lørdag som en kalorieunderskuds-dag. Har prøvesmagt Allevos milkshake (http://www.allevo.nu/Site/Templates/Product.aspx?id=1942&epslanguage=DK), som i kan læse om her.

Jeg vil gerne tabe mig en smule, selvom jeg næsten ikke har noget fedt på kroppen, så jeg får en så lav fedtprocent som muligt, for at få mavemusklerne endnu mere frem.

Men er denne løsning ok?

Tak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 1.74 og vejer 64 og er tynd. Har trænet i tre måneder, intensivt. Jeg spiser sundt og rører ikke slik eller andet. Det skal siges at jeg altid har været i god form (har løbetrænet).

Jeg har overvejet at tage lørdag som en kalorieunderskuds-dag. Har prøvesmagt Allevos milkshake (http://www.allevo.nu...&epslanguage=DK), som i kan læse om her.

Jeg vil gerne tabe mig en smule, selvom jeg næsten ikke har noget fedt på kroppen, så jeg får en så lav fedtprocent som muligt, for at få mavemusklerne endnu mere frem.

Men er denne løsning ok?

Tak!

Derfor vil jeg måske erstatte nogle af mine måltider med Allevo om lørdagen, så jeg taber mig. Men er det en god løsning? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jacob,

Det lyder umiddelbart som en dårlig ide. For det første, hvis du vil have mere markerede muskler og er tynd i forvejen, giver det ingen mening at skære ned på maden. Det vil kun gå ud over dine resultater af styrketræningen. Er du tynd allerede, bør du gå efter at tage på i muskelmasse. Hvis du da på et senere tidspunkt mener, at der er kommet for meget fedt med sammen med musklerne, så kan du tage en kortere periode med kalorieunderskud for at tabe det. Startede selv på 59 kg og vejer nu ca 70. Og jeg forventede at skulle gøre det samme med at lave vægttab bagefter, men det har vist sig unødvendigt, fordi jeg stadig har en lav fedtprocent. Endelig mener jeg ikke, at man kan planlægge kosten sådan, at man tager på 5 dage om ugen og taber sig 2, f.eks. Du er enten i ligevægt, i overskud eller underskud generelt set, ikke bestemte ugedage. Og husk: Spis stadig sundt, selvom du ønsker at tage på i muskelmasse.

Håber dette svar kan bruges. Hilsen Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Hej Jacob,

Det lyder umiddelbart som en dårlig ide. For det første, hvis du vil have mere markerede muskler og er tynd i forvejen, giver det ingen mening at skære ned på maden. Det vil kun gå ud over dine resultater af styrketræningen. Er du tynd allerede, bør du gå efter at tage på i muskelmasse. Hvis du da på et senere tidspunkt mener, at der er kommet for meget fedt med sammen med musklerne, så kan du tage en kortere periode med kalorieunderskud for at tabe det. Startede selv på 59 kg og vejer nu ca 70. Og jeg forventede at skulle gøre det samme med at lave vægttab bagefter, men det har vist sig unødvendigt, fordi jeg stadig har en lav fedtprocent. Endelig mener jeg ikke, at man kan planlægge kosten sådan, at man tager på 5 dage om ugen og taber sig 2, f.eks. Du er enten i ligevægt, i overskud eller underskud generelt set, ikke bestemte ugedage. Og husk: Spis stadig sundt, selvom du ønsker at tage på i muskelmasse.

Håber dette svar kan bruges. Hilsen Rasmus

Mange tak for svaret.

Ja, det er nok også min konklusion på mit spørgsmål, efter en masse tænkning ;)

Før jeg begyndte at træne vejede jeg 58. Nu vejer jeg 64, hvilket hovedsageligt er muskelmasse + at jeg tabte mig en smule efter jeg begyndte at træne.

Men hvad hvis nu jeg ved, at jeg skal ud og drikke om aftenen, hvor der for det meste bliver hældt en masse kalorier ned? Kan jeg så godt hele dagen være i kalorieunderskud (ved f.eks. at bruge Allevos produkter) og så om aftenen når jeg drikker, så får jeg jo de "resterende" kalorier. Så tager jeg vel ikke på, hvorimod hvis jeg spiste normalt + drak om aftenen, ville indtage en masse flere kalorier.

Tror du/i man kan bruge Allevos produkter i denne sammenhæng? Det skal jo siges, at i Allevos produkter er der alle de proteiner, kulhydrater osv. som man skal bruge :)

Link to comment
Share on other sites

Principielt i forhold til energiindtag, så er svaret formentlig ja, du kan godt begrænse energiindtaget om dagen, hvis du ved at der kommer en masse om aftenen/natten. Men så gør du din usunde kost (alkohol mm) endnu mere usund ved at tilføje noget mere kunstig energi. Du skal både tænke på makronutrienter (protein, kulhydrat og fedt), som du får dækket af et slankeprodukt, men også mikronutrienter som vitaminer, mineraler mm. samt kostfibre, som du kun får fra rigtig mad. Derfor vil jeg holde fast i, at pointen er at tage på i muskelmasse, og det gør du ved at spise en masse sund, rigtig mad, og kun evt. bruge pulvere mm. som supplement lige efter træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share