EM 2012 - den officielle MOL-tråd


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Så er EM igang. Her har vi en tråd til at drøfte slutrundens resultater.

Jeg lægger ud og siger at Tyskland vinder EM.

21 min gået af Polen-Grækenland og grækerne virker tamme (det vidste vi godt) og polakkerne virker stærke denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tyskerne som farvoritter. Spanien er også værd at nævne.

Desuden tror jeg godt Polen kan overraske (tiltrods for 1-1 mod Grækenland). Grækenland er fortsat undervurderet og det kan vise sig at være den sværeste puljekamp for polakerne.

Jeg tvivler stærkt på at Danmark har chancer i vores pulje. Mit bud er at vi bliver sendt hjem fra vores dårligste EM nogensinde...

Link to comment
Share on other sites

Rusland ser stærke ud i offensiven. Men de skal formentlig møde enten Tyskland eller Holland (med mindre Danmark overrasker meget eller Portugal en god slat) og det bliver sq en hård nød at knække for russerne. Var de ikke havnet i samme halvdel som os, så havde jeg også set dem gå ret langt.

Link to comment
Share on other sites

Min kommentar til gårsdagens kamp.

Danmark vandt fortjent. Det krævede held og manglende fløt i to situationer der burde havde givet straffespark. Men sejren var fortjent fordi danskerne spillede som et sammenhængende hold. Offensivt selvfølgelig langt fra en af vores bedste kampe. Dertil var hollændernes styrke offensivt for stærk der både i oplæg til kampen og i kampen gjorde at vi nødt til at tænke på defensiven i alle facetter af vores spil. Men defensivt spillede vi forrygende. Agger, Kjær og Poulsen spillede nær verdensklasse og Jacobsen spillede en god kamp. Stephanen Andersen spillede perfekt, frataget den ene bøf, hvor han spillede den lige hen til en hollænder. Midtbanen arbejdede som en sindssyg. Bendter arbejdede som en hest.

Hollænder vist i deres pasningsspil at de har klasse og i momenter var deres gennembrud i verdensklasse. Men generelt havde vi styr på dem og fik lukket ned for deres kvaliteter.

Selvfølgelig syntes jeg mit bud på 1-1 var optimistisk. Men ikke lalle-optimistisk. Danmark har i 20 år været kendt for to ting: i) vi er typisk bedst når vi ikke skal styre spillet fuldkommen, men kan nøjes med kontrolleret boldomgang og ellers stærke kontraangreb og ii) at vi har det svært med at slå "nemme" modstandere, mens vi næsten altid spiller op til vores bedste, når vi møder klassemodstandere.

Jeg har altid syntes at danskernes analyse af landsholdets nogenlunde vedvarende spillestyrke de sidste 20 år har været misvisende. Den generelle vurdering af det danske spil har altid været bedømt ud fra, hvordan de spiller mod jævnbyrdige/svagere modstandere. Danmark har siden 80'erne kun sporadisk haft flere internationale klassespillere af typen der laver kontrolleret kreativt offensivt spil. Vi har derfor ikke overraskende haft svært ved spille overbevisende angrebsspil mod hold vi mener vi burde kunne "udspille". Derfor husker vi mere, at når vi møder de store hold i verden, så bliver vi naturligt presset tilbage (fordi modstanderne har kvalitet) og må leve på god organisering og god kontrafodbold. Vi tænker derfor på Danmark som "ikke har noget at komme med generelt". Det er dog forkert. Vores utrolige række af sejr og deltagelse i EM og VM slutrunder viser, at vi har masser at komme med (vores lille befolkning og dermed lille talentmasse in mente).

Vi skal bare ikke tro at vi kan spille champagnefodbold som i 80'erne. Ja faktisk var selv 80'er holdet mere et kontrahold end et hold der sad på bolden hele kampen og scorede efter behag. Ser man tilbage på kampene i 80'erne, så vil man opdage at langt de fleste mål vi scorede var i omstillingsspillet og kontraer. Kun fordi vi havde så mange klassespillere, der så smukt kørte rundt med bolden husker vi det som om, at vi dengang fuldkommen styrede kampene. Faktum er, at Danmark er et omstillings-/kontrahold og at vi netop skal måle vores styrke på, hvor god vi er til dette, når vi de bedste hold i verden.

Og her er der naturligvis smuttere, hvor vi bliver udspillet. Men det er ikke det generelle billede. Det generelle billede er, at selv verdens bedste hold skal kæmpe hårdt for at slå os og hvor en uafgjort eller en sejr til Danmark ikke ligger uendeligt langt væk.

Derfor troede jeg som altid også på Danmark til denne slutrunde. Klart, at det stadig er sandsynligt at vi kan tabe de sidste to kampe i puljen.....det er jo to klassehold vi stadig har tilbage. Men modsat så mange andre, så har jeg aldrig troet på, at vi mod nogen af de tre hold ville blive udspillet (med mindre modstanderen ramte en drømmedag, hvor alt lykkedes for dem).

Med danskernes selvtillid og generelle havende nogenlunde styr på Portugal sammenholdt med at Portugal faktisk viste stor styrke mod frygtede Tyskland så sætter jeg Danmark-Portugal helt åben. 33 % på hver af de tre mulige udfald.

Link to comment
Share on other sites

Min kommentar til gårsdagens kamp.

Danmark vandt fortjent. Det krævede held og manglende fløt i to situationer der burde havde givet straffespark. Men sejren var fortjent fordi danskerne spillede som et sammenhængende hold. Offensivt selvfølgelig langt fra en af vores bedste kampe. Dertil var hollændernes styrke offensivt for stærk der både i oplæg til kampen og i kampen gjorde at vi nødt til at tænke på defensiven i alle facetter af vores spil. Men defensivt spillede vi forrygende. Agger, Kjær og Poulsen spillede nær verdensklasse og Jacobsen spillede en god kamp. Stephanen Andersen spillede perfekt, frataget den ene bøf, hvor han spillede den lige hen til en hollænder. Midtbanen arbejdede som en sindssyg. Bendter arbejdede som en hest.

Du er helt væk

Link to comment
Share on other sites

Havde frygtet at slutrunden ville blive ala sidst til VM-i africa med en masse røvsyge indledende kampe, men må sige jeg har været underholdt i alle kampe so far!

Fuck jeg glæder mig til Eng-Fra imorgen.... Frisk bud - 2-0 til England!

/

Link to comment
Share on other sites

Fuck jeg glæder mig til Eng-Fra imorgen.... Frisk bud - 2-0 til England!

Optimistisk må siges ;)

Nå, vi tabte til Portugal (CR er og bliver en joke) og Tyskland (Gomez) bankede Holland, hvad så nu?

3.gif Tyskland -- 2 -- 2 -- 0 -- 0 -- 3-1 -- 6

12.gif Portugal -- 2 -- 1 -- 0 -- 1 -- 3-3 -- 3

1.gifDanmark -- 2 -- 1 -- 0 -- 1 -- 3-3 -- 3

9.gif Holland -- 2 -- 0 -- 0 -- 2 -- 1-3 -- 0

Sakset fra bold.dk

Hvis vi får tæv af Tyskland og Portugal ligeledes får bank af Holland, hvad så?

Hvis de to kampe slutter 1-0 så Danmarks og Portugal's målscore ender 3-4 hvad så?

Edited by Albertsen33
Link to comment
Share on other sites

Optimistisk må siges ;)

Nå, vi tabte til Portugal (CR er og bliver en joke) og Tyskland (Gomez) bankede Holland, hvad så nu?

3.gif Tyskland -- 2 -- 2 -- 0 -- 0 -- 3-1 -- 6

12.gif Portugal -- 2 -- 1 -- 0 -- 1 -- 3-3 -- 3

1.gifDanmark -- 2 -- 1 -- 0 -- 1 -- 3-3 -- 3

9.gif Holland -- 2 -- 0 -- 0 -- 2 -- 1-3 -- 0

Sakset fra bold.dk

Hvis vi får tæv af Tyskland og Portugal ligeledes får bank af Holland, hvad så?

Hvis de to kampe slutter 1-0 så Danmarks og Portugal's målscore ender 3-4 hvad så?

Hvis begge kampe ender 1-0, så ses først på målscore og her er DK og Portugal bedre end Holland (3-4 vs. 2-3), herefter ses på indbyrdes opgør mellem DK og Portugal, så derfor går Portugal videre.

Link to comment
Share on other sites

Nå, vi tabte til Portugal (CR er og bliver en joke) og Tyskland (Gomez) bankede Holland, hvad så nu?

Og fuldt fortjent, vi skal være glade for at CR7 havde en dårlig dag ellers kunne det virkeligt være blevet grimt. Ligefrem at kalde en af verdens 2 spillere en joke, manden har trods alt scoret 60 mål for Real Madrid i denne sæson og 54 sidste sæson.

Jeg tror at Portugal og Tyskland går videre. Holland har tabt deres mojo og taber til Portugal, mens Tyskland viser sig at være for stærke til DK.

Link to comment
Share on other sites

Danmarks præstation

Overordnet gik det bedre end de fleste (ink undertegnede) regnede med og det må siges at være flot, at helt hen til det 80. minut i den sidste kamp var vi kun et enkelt mål væk fra at gå videre.

Som alle andre så vil jeg også se organiseret offensiv fodbold fra det danske landshold. Men det var altså tre klassemodstandere i FIFA's top 8 vi var oppe imod. Mod så skræmmende, boldstærke, kreative og teknisk stærke modstandere er det ikke underligt, at vi blev nødt til at tænke mere defensivt end offensivt. Det blev dermed som forventet et dansk hold der stod defensivt og hvor vi skulle leve på vores kontra.

Samlet må man sige, at vi gjorde det godt. I alle tre kampe producerede modstanderne betydeligt flere chancer end os......hvilket ikke er underligt. Men generelt hold vi stand.

Kampene kan som sådan ikke bruges til pejlemærke for fremtiden. I den kommende kvalifikation og forhåbentlige slutrunde, da vil Danmark af naturlige grunde skulle være meget mere offentsivt indstillet, da vi ikke kommer til at møde hold af samme vilde kvalitet. Derfor kan vi ikke rigtigt bruge spillestilen i Ukraine som udgangspunkt for fremtiden.

Hvis man ikke kan vurdere holdet som helhed i fremtidens lys, så kan man da komme med udsagn om spillere der springer i øjnene i enten positivt eller negativt, set som enkeltmandspræstationer.

Stephan Andersen: Har altid været en god målmand. Har måske lige droppet lidt for meget og været lidt for usikker i feltet til at supermålmand. I tre kampe med stort, stort pres og stakkevis af farlige situationer bemærkede jeg kun to egentlige fejl fra Andersen. Et skidt udspark mod Holland lige til Robben og et misset forsøg på at bokse bolden væk mod Tyskland. Det må siges at være småting med det pres vi var under. Ellers klasseredninger på stribe. Indtil Lindegaard eventuelt viser at være verdensklassemålmand så kan Andersen ikke trues på pladsen.

Simon Kjær: Flot slutrunde. Bliver aldrig gode venner bolden og det fremadrettede spil. Men rent defensivt spillede han tre flotte kampe, hvor han ikke mange tabte duelle. På sigt (indenfor 2 år) ser jeg dog stadig Bjelland som manden ved siden af Agger, og hvis udviklingen fortsætter måske en Okore på samme plads indenfor 3-4 år. Men vi har ikke kvaler i midterforsvaret, her er DK godt kørende.

Daniel Agger: Verdensklasse. Intet mindre. Stærk i dueller, forudseende i forsvarsspillet, vildt kæmpende, rolig boldomgang, vigtig i det opbyggende spil og farlig ved egne hjørnespark. Agger ved at nærme sig de øverste pladser i verdenstoppen på sin plads. Liverpool er for lille en klub til hans evner.

Simon Poulsen: Meget svært at bedømme fremtiden for ham. Han har klart forbedret sig defensivt. Og fremad er han en stærk back. Men mod tre verdensklassemodstandere, hvor alle omkring havde nok at gøre med deres egne opgaver og han derfor ikke kunne opbakning altid, da vidste han, at han trods alt ikke er i international klasse i sine defensive kvaliteter. Men i kvalifikationen vil vi næppe så stærke modstandere, at han ikke vil få mere naturlig opbakning i kampene og da er han måske sikker nok. Det vil tiden vise. Indtil vores Ajax-talent viser styrke og stabilitet, så tror jeg godt vi kan satse på Poulsen.

Christian Eriksen: Havde kun forventet en halvgod slutrunde af ham. Men selv halvgod slutrunde nåede han ikke op på. Tre skuffende kampe, hvor han kun sporadisk viste kvalitet, men generelt slet, slet ikke var med til at præge kampene eller Danmarks fremadrettede spil. Men det skal nok komme. Om tå år bliver han god.

Rommedal: Han har ikke fordums hurtighed. Og uden max hastighedskvaliteter er han en ordinær spiller. Dette bør være Rommes sidste betydende landskamp.

Bendtner: Rigtig, rigtig god slutrunde af ham. To mål, stærk i hovedspillet, god at spille op til, god til at spille bolden rundt, ingen underlige nykker og konstant arbejdende for holdet. Se det er den klasse som vi meget gerne ser ham udvise i alle kampe de kommende år. Spiller Bendter fremover som han spillede i Ukraine, så begynder han at nærme sig det talent vi alle ved han har.

Og ellers vendter vi bare på at vores voldsomt talentfulde U19-hold begynder at slå igennem som voksne.......og så ser det hele faktisk meget fornuftigt ud for fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hold da op en skuffende og røvsyg semifinale. Det kan to så stærke offensive hold ikke være bekendt.

Var ikke specielt overrasket. Spaniens kampe er IMO tit kedelige p.g.a. de holder så meget på bolden. Under VM var mange af deres playoff kampe også utroligt chance fattige., men deres spillestil virker.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke specielt overrasket. Spaniens kampe er IMO tit kedelige p.g.a. de holder så meget på bolden. Under VM var mange af deres playoff kampe også utroligt chance fattige., men deres spillestil virker.

Det er der mange rundt omkring i verden, der er begyndt at se - af en eller anden grund bare næsten ingen danskere. Folk er for glade for Barcelona til at ville kritisere tiki-taka stilen.

Problemet er simpelthen at Spanien er for gode til short pass spillet til at en modstander kan gå ud og angribe dem på deres egen facon. Ethvert hold er nødt til at være reaktive overfor Spanien, hvilket leder til endnu mere tika-taka.

Jeg håber, for fodbolden og underholdningens skyld, at Tyskland snupper det her EM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share