5-split


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne starte en i interessant diskussion om hvorfor et 5-split, skulle være godt/ikke godt...

Jeg har selv svært ved at finde dårlige sider ved et 5 split det hedder:

Bryst

Ryg

Skulder

Arme

Ben

- hvis man primært kører store basisøvelser alle dage.

Glæder mig til at høre intelligente argumenter :)

Link to comment
Share on other sites

For den almene træningsbefolkning:

Den dårlige side ved et 5 split program er at det kun rammer en muskelgruppe pr 5/7 dage, hvilket er alt for ineffektivt/lav frekvens for optimal progression. En muskelgruppe skal gerne trænes hver 48 time, hvilket også er derfor de 2 mest udbredte programmer er 3 gange fullbody eller 4-dage-2-split programmer.

Link to comment
Share on other sites

Men lad os antage at vi ikke snakker almene motionister... men derimod folk, der på sigt gerne vil stå på en scene og hvor en stor del af deres liv pt. handler om vægtene :smilerock:

Jeg kan personligt ikke se de mange ulemper ved dette, da jeg tror på det er en god ide at kunne virkelig presse de enkelte muskler hårdt og forbi ens nuværende loft.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker folk der står på en scene/top atleter så er det meget individuelt. Kan nogen vokse på et 5 split program? ja, men det er lang fra alle og udfra min egen erfaring er det et meget lille mindretal der har gavn af et 5-split kontra 2/3-split.

Så svaret er det gode gamle svar: hvis du er top bodybuilder/atlet så giv 5-split et forsøg og se om det hjælper.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Super!

Jeg har nemlig bare fået den opfattelse at folk her på motiononline er meget imod programmer alla et 5-split.

Jeg ville derfor høre folks argumenter imod...

Jeg vil selv kalde mig super-seriøs og er også i god form... Jeg har nu kørt 5-split lidt og jeg synes selv det har "givet godt", jeg har ikke kørt det længe nok til rent faktisk at se store fremskridt, men jeg synes det virker fornuftigt...

og må indrømme jeg ikke kan se så mange ulemper ved denne form for træning, hvis man ikke har noget problem ved at træne 6-7 gange ugeligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share