15 År og vil igang med at tabe mig, hjælp!


Nicolai15
 Share

Recommended Posts

Hej derude..

Jeg er 15 år og vejer 76 kg. Min højde er 174 og jeg vil virkelig gerne af med min overvægt. Det drejer sig bare, om at smide de 10-15 kg. Jeg er kraftig bygget. Jeg har bare brug for lidt hjælp til at starte på min kur. Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der er godt at spise til Morgenmad, Frokost, aftensmad og måske natmad?

Jeg har også et par spørgsmål: Kan jeg drikke andet end vand, som ikke skader mig? Hvad med flutes? Feder hvide flutes for meget?

Jeg har regnet ud at, mit kalorieindtag maks må være 1971 kalorier om dagen.

Venlig hilsen Nicolai.

Link to comment
Share on other sites

For at tabe sig skal du være i kalorieunderskud. Man kan ikke snakke om at flutes feder. Det er kalorieoverskudet der medfører fedtdeponering. Spis godt med kød, grøntsager, æg, nødder etc. og sørg for at være i kalorieunderskud.

Okay, tak for svaret :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt korrekt. Der er mad, der hæmmer din forbrænding og mad der styrker din forbrænding. Og mad der kører dit blodsukker op og ned så du bliver mere sulten, så som hvede og sukker (juice osv). Hvis du ikke har trænet sent, kan du fint droppe natmaden, hvorimod der er undersøgelser der viser, at hvis man spiser solid morgenmad (nok proteiner i som havregryn eller æg f.eks.), vil man være tilbøjelig til at spise mindre resten af dagen. Mad indtaget sent på dagen er tilbøjelig til at sætte sig, da du ikke forbrænder noget særligt på den tid af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt korrekt. Der er mad, der hæmmer din forbrænding og mad der styrker din forbrænding. Og mad der kører dit blodsukker op og ned så du bliver mere sulten, så som hvede og sukker (juice osv). Hvis du ikke har trænet sent, kan du fint droppe natmaden, hvorimod der er undersøgelser der viser, at hvis man spiser solid morgenmad (nok proteiner i som havregryn eller æg f.eks.), vil man være tilbøjelig til at spise mindre resten af dagen. Mad indtaget sent på dagen er tilbøjelig til at sætte sig, da du ikke forbrænder noget særligt på den tid af dagen.

Okay, tak for svaret :-)

Link to comment
Share on other sites

Morgenmad:

Æg

Fordi der er godt med protein i og godt med fedt i der giver dig noget mætheds fornemmelse. lave evt en gang ægge biks hvor du blander 2 æg op med 20 g rughavre gryn og en smul mælk, og på panden med det.

Du kan evt smide lidt kustigts sød i, og en smule kanel.

Ellers er 30 gram rugbrød med fx 100 gram fedt fattig ost også en mulighed.

Din frokost kan afhængig af dit planlægning godt bestå af fx 1 pakker hamburgerryg (120-140 gram fedt fattigt kød), igen 2 skiver rugbrød (Og nej det skal ikke være hvidt brød eller flutes).. Ca 60 gram. Og gerne er skovlfuld grønssager. 200-500 gram. Det giver maven noget at arbejde med.

Hvis du ikke gider at gøre for meget ud at grønsagerne kan man sagtens købe en gang færdig blandet frossent. En pose med 1 kilo koster vel omkring de 12 kroner. med gulerødder ærter osv.

Det er bedre at lave det selv, men din alder taget i betragtning tror jeg ikke det er i køkkenet du gider bruge tiden?

Aftensmaden skal nok være omkring de

220-240 gram fedt fattigt kød.

omkring 30-50 gram brød eller 100-150 gram pasta eller kartofler

Og igen 200-500 gram grønsager.

Jeg har ikke lige tjekket protein Kulhydrat og fedt. Men denne måde har hjulpet mig til at smide nogle kilo. Din alder taget i betragtning kan det være du skal have en smule mere, men principperne er de samme.

Fokus på gode proteiner og kulhydrater, og sundt fedt.

Grønsagerne hjælper dig så du føler dig mæt, og du burde holde forbrændingen oppe.

Og du behøver ikke noget natmad.

Du burde nok også se lidt på at få bevæget dig lidt. Du skal gerne op og svede 30-60 minutter om dagen. Igen ift din alder er 60 minutter nok et godt mål. Gerne mere.

Link to comment
Share on other sites

Morgenmad:

Æg

Fordi der er godt med protein i og godt med fedt i der giver dig noget mætheds fornemmelse. lave evt en gang ægge biks hvor du blander 2 æg op med 20 g rughavre gryn og en smul mælk, og på panden med det.

Du kan evt smide lidt kustigts sød i, og en smule kanel.

Ellers er 30 gram rugbrød med fx 100 gram fedt fattig ost også en mulighed.

Din frokost kan afhængig af dit planlægning godt bestå af fx 1 pakker hamburgerryg (120-140 gram fedt fattigt kød), igen 2 skiver rugbrød (Og nej det skal ikke være hvidt brød eller flutes).. Ca 60 gram. Og gerne er skovlfuld grønssager. 200-500 gram. Det giver maven noget at arbejde med.

Hvis du ikke gider at gøre for meget ud at grønsagerne kan man sagtens købe en gang færdig blandet frossent. En pose med 1 kilo koster vel omkring de 12 kroner. med gulerødder ærter osv.

Det er bedre at lave det selv, men din alder taget i betragtning tror jeg ikke det er i køkkenet du gider bruge tiden?

Aftensmaden skal nok være omkring de

220-240 gram fedt fattigt kød.

omkring 30-50 gram brød eller 100-150 gram pasta eller kartofler

Og igen 200-500 gram grønsager.

Jeg har ikke lige tjekket protein Kulhydrat og fedt. Men denne måde har hjulpet mig til at smide nogle kilo. Din alder taget i betragtning kan det være du skal have en smule mere, men principperne er de samme.

Fokus på gode proteiner og kulhydrater, og sundt fedt.

Grønsagerne hjælper dig så du føler dig mæt, og du burde holde forbrændingen oppe.

Og du behøver ikke noget natmad.

Du burde nok også se lidt på at få bevæget dig lidt. Du skal gerne op og svede 30-60 minutter om dagen. Igen ift din alder er 60 minutter nok et godt mål. Gerne mere.

Tak for svaret, det vil jeg prøve så! Helt anerledes end, hvad jeg plejer og spise til de forskellige måltider! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt korrekt. Der er mad, der hæmmer din forbrænding og mad der styrker din forbrænding. Og mad der kører dit blodsukker op og ned så du bliver mere sulten, så som hvede og sukker (juice osv). Hvis du ikke har trænet sent, kan du fint droppe natmaden, hvorimod der er undersøgelser der viser, at hvis man spiser solid morgenmad (nok proteiner i som havregryn eller æg f.eks.), vil man være tilbøjelig til at spise mindre resten af dagen. Mad indtaget sent på dagen er tilbøjelig til at sætte sig, da du ikke forbrænder noget særligt på den tid af dagen.

Fyldt med ævl.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt korrekt. Der er mad, der hæmmer din forbrænding og mad der styrker din forbrænding. Og mad der kører dit blodsukker op og ned så du bliver mere sulten, så som hvede og sukker (juice osv). Hvis du ikke har trænet sent, kan du fint droppe natmaden, hvorimod der er undersøgelser der viser, at hvis man spiser solid morgenmad (nok proteiner i som havregryn eller æg f.eks.), vil man være tilbøjelig til at spise mindre resten af dagen. Mad indtaget sent på dagen er tilbøjelig til at sætte sig, da du ikke forbrænder noget særligt på den tid af dagen.

Kroppen er fuldstændig ligeglad med, hvornår på dagen den får kalorierne. Hvis man er i underskud samlet set, så taber man sig.

Link to comment
Share on other sites

Det er diskutioner der er taget gentagne gange i andre tråde. Tråd starteren spurgte om hvad der var godt at spise og hvornår.

Der er vel ingen grund til at gøre tingene for komplicerede til at starte med?

Mine råd skulle være rimeligt god garanti for et vægt tab, og her er ikke tale om komplicerede tale om mikro nitrinoer, og intermitting fasning osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu et spørgsmål...

Jeg tænker på kalorie underskud? Jeg indtager cirka mellem 400 kcal - 800 kcal om dagen, og vil gerne vide om, jeg skal være i underskud hver dag?

Vil det betyde, at jeg skal være aktiv hver dag? Og forbrænde mere end nærmest 800 kcal? Taber man sig ikke, hvis man sænker kalorieindtaget? :-)

Link to comment
Share on other sites

800 Kcal om dagen? Det er meget lidt, og forklare nok også hvorfor du får hovedpine..

Beregn dit ligevægt indtag. Med beregneren herind og læg så 500 Kcal i underskud om dagen. Det skulle give et vægttab på omkring 500 gram, give or take.

800 Kcal er alt for lidt. Jeg ville skønne i omegnen af 2500 Kcal som ligevægt

Link to comment
Share on other sites

Du må på ingen måde begive dig ud i at løbe i over en time, hvis du kun spiser 4-800 kcal om dagen! Du er i gang med at ødelægge din krop fuldstændig!! Som Arcus skriver, skal du ligge 500 kcal i underskud for at tabe dig et halvt kg om ugen - det er opskriften på et SUNDT vægttab, hvor din krop også kan følge med, og hvor du ikke skader dig selv. Dermed skal du op at indtage 2000 kcal om dagen, da du ifølge denne beregner http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/ har et ligevægtsindtag på ca. 2500 kcal - det vil sige, at din krop forbrænder 2500 kcal om dagen bare ved at holde sig i live og lave diverse daglige gøremål (spise, sove, gå rundt). Til de 2500 skal du lægge din motion, dvs. hvis du løber i en time skal/kan du spise mere.

Link to comment
Share on other sites

Så må jeg igang med, at indtage flere kalorier. Kan også mærke, at jeg har sultet mig selv en del...

Det lyder som en god plan. Der kommer ikke noget godt ud af at sulte sig selv - jeg har selv tabt 8,5 kg indtil videre ved at ligge mellem 500 og 900 kcal i underskud om dagen - 900 kun på dage, hvor jeg dyrker motion for 4-500 kcal. Jeg spiser aldrig under de 1500 kcal som er mit basalstofskifte, da det er det min krop skal have for at fungere optimalt :) Og nej, det går ikke lige så hurtigt som ved diverse mirakelkure, men til gengæld ved jeg, at det bliver nemmere at holde, når jeg er færdig med at tabe mig :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en god plan. Der kommer ikke noget godt ud af at sulte sig selv - jeg har selv tabt 8,5 kg indtil videre ved at ligge mellem 500 og 900 kcal i underskud om dagen - 900 kun på dage, hvor jeg dyrker motion for 4-500 kcal. Jeg spiser aldrig under de 1500 kcal som er mit basalstofskifte, da det er det min krop skal have for at fungere optimalt :) Og nej, det går ikke lige så hurtigt som ved diverse mirakelkure, men til gengæld ved jeg, at det bliver nemmere at holde, når jeg er færdig med at tabe mig :)

Okay, men har indtaget 1180 kcal idag. Regner med at indtage 500-800 kcal endnu, da mit basalstofskifte skal have 2000 kcal om dagen, men så skal jeg også ud og gå i en time. Så måske ialt 1000 kcal mere idag.. :)

Edited by Nicolai15
Link to comment
Share on other sites

Okay, men har indtaget 1180 kcal idag. Regner med at indtage 500-800 kcal endnu, da mit basalstofskifte skal have 2000 kcal om dagen, men så skal jeg også ud og gå i en time. Så måske ialt 1000 kcal mere idag.. :)

Det lyder fornuftigt. Fortsæt på den måde, så skal du nok se resultater! :)

Link to comment
Share on other sites

Endnu et spørgsmål. Nu tænker jeg på en halv liters cola. Hvis man drikker sådan en, også går i en time, så er den vel forbrændt ikk? Altså, der er 210 kalorier i en halv liters cola og, hvis man går i en time har man cirka forbrændt 300 kalorier. Så, det skulle vel ikke være noget problem vel? Nu tænker jeg ikke på at drikke cola hver dag, men måske 1 om ugen?

Link to comment
Share on other sites

Endnu et spørgsmål. Nu tænker jeg på en halv liters cola. Hvis man drikker sådan en, også går i en time, så er den vel forbrændt ikk? Altså, der er 210 kalorier i en halv liters cola og, hvis man går i en time har man cirka forbrændt 300 kalorier. Så, det skulle vel ikke være noget problem vel? Nu tænker jeg ikke på at drikke cola hver dag, men måske 1 om ugen?

Nej, der sker ikke det store ved at drikke en halv liter cola om ugen, hvis du har lyst til det. Så længe du totalt set er i underskud, taber du dig stadig. :) Man kunne jo så lade være med at drikke colaen og så være de 200 kcal ekstra i underskud, men det skal jo samtidig heller ikke være for trist at tabe sig, for så går man død i det. Så drik roligt en cola engang imellem, men vær opmærksom på, at den selvfølgelig trækker en smule i den forkerte retning.

Link to comment
Share on other sites

Nej, der sker ikke det store ved at drikke en halv liter cola om ugen, hvis du har lyst til det. Så længe du totalt set er i underskud, taber du dig stadig. :) Man kunne jo så lade være med at drikke colaen og så være de 200 kcal ekstra i underskud, men det skal jo samtidig heller ikke være for trist at tabe sig, for så går man død i det. Så drik roligt en cola engang imellem, men vær opmærksom på, at den selvfølgelig trækker en smule i den forkerte retning.

Super, men går ud og går den væk, så jeg alligevel får 200 ekstra kcal i underskud:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har regnet ud at, jeg har tabt mig 1 kilo på næsten en uge allerede! :)

Når du skriver, at du har regnet det ud, mener du så i forhold til dit indtag, eller har du vejet dig? :) Desværre følges de sjældent ad, er min erfaring. Nogle uger står vægten stille, selv om jeg i teorien skulle have tabt 0,5-1 kg, andre uger har jeg tabt 1 kg selv om jeg kun "burde" have tabt mig 200 gram. Blot til info, så du ikke bliver skuffet når du træder op på vægten og måske opdager, at den ikke er så lav, som du havde regnet dig frem til. Men hvis du har ligget næsten 7000 kcal i underskud i løbet af ugen, har du i hvert fald klaret det rigtig flot! Og så er det bare med at hænge i, også i de perioder, hvor badevægten ikke samarbejder :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share