Lidt forvirret nu!


Aras
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg gerne vil tabe mig ca. 5-8 kg. og er derfor i kcal underskud på 500 pr. dag. Jeg søger en del på nettet af ren interesse, og bliver ofte bekræftet i at dette er vejen frem, men så faldt jeg over denne artikel, som gjorde mig lidt (meget) forvirret

http://www.alun.dk/sund-kost/protein-sundhed-fitness-vaegttab.html# (læse fra "hvorfor slankekure ikke virker")

Jeg hæfter mig ved det at man også taber muskelmasse ved cut, hvilket nedsætter ens stofskifte og derfor tager man mere på ved endt cut. Så jeg tænker hvad er effekten af øget muskelmasse = øget stofskifte vs. at cutte mht. vægttab..?

Så hvordan opretholdes muskelmasse ved cut og kan det lade sig gøre? Måske er det egentlig bedre bare at holde sit kcal-indtag så man hverken er under eller over og så spise det rigtige...?

Håber at der er nogle som kan sætte disse ting i et lidt klarere lys for mig :-)

Jeg er meget i tvivl om jeg skal fortsætte med at cutte, eller gå over til at spise mit ligevægtsindtag, nogenlunde normalt sundt med meget protein og så styrketræne mere..

Link to comment
Share on other sites

Det er LIGE PRÆCIS derfor man aldrig må tænke i kalorier. Man skal samarbejde med kroppen. Hvis du vil tabe dig skal du nedsætte dit KULHYDRAT indtag alt hvad du kan.

Drop ALLE kornprodukter og sukkerprodukter. Spis i stedet for masser af fed mad og protein.

Indtager vi ikke kulhydrat flyver vores insuliniveau ikke op og ned og lige pludselig kan kroppen omdanne fedt til glykogen. Derfor skal man tømme glykogendepoterne ( muskler ).

Når depoterne er tømt kan kroppen altså "tømme" sig selv for fedt.

Dyrk derefter benhård styrketræning 2 gange om ugen af et kvarters varighed ( efter et kvarter skal du ikke kunne gå ).

Hvis dette efterleves vil du se et vægttab på omkring 500g-1000g om ugen - og de bliver der :)

Skriv hvis du har spørgsmål..

Link to comment
Share on other sites

Ok Martin. Tak for svar...

Meeen jeg foretrækker at spise varieret. Kommer aldrig til at kunne proppe mig kun med fedt og protein. Det skal jo gerne være holdbart i længden for mig. Og ville aldrig undvære mine havregryn om morgenen. Der kan skrives tykke bøger om hvor sunde de er ;)

Det skal måske siges at jeg er 24 år og vejer 68 kg og er 173 cm så det er ikke fordi jeg er fed :) Vil bare gerne liiige se lige så smækker ud som jeg gjorde da jeg var 20 :-)

Så hvis jeg forstår dig ret så droppe cut og styrketræne mere. Pt træner jeg på diverse hold i fitness 3-4 gange om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Det er LIGE PRÆCIS derfor man aldrig må tænke i kalorier. Man skal samarbejde med kroppen. Hvis du vil tabe dig skal du nedsætte dit KULHYDRAT indtag alt hvad du kan. Drop ALLE kornprodukter og sukkerprodukter. Spis i stedet for masser af fed mad og protein. Indtager vi ikke kulhydrat flyver vores insuliniveau ikke op og ned og lige pludselig kan kroppen omdanne fedt til glykogen. Derfor skal man tømme glykogendepoterne ( muskler ). Når depoterne er tømt kan kroppen altså "tømme" sig selv for fedt. Dyrk derefter benhård styrketræning 2 gange om ugen af et kvarters varighed ( efter et kvarter skal du ikke kunne gå ). Hvis dette efterleves vil du se et vægttab på omkring 500g-1000g om ugen - og de bliver der :) Skriv hvis du har spørgsmål..

Hvad fanden kan man nå på et kvarter?

Link to comment
Share on other sites

Det er LIGE PRÆCIS derfor man aldrig må tænke i kalorier. Man skal samarbejde med kroppen. Hvis du vil tabe dig skal du nedsætte dit KULHYDRAT indtag alt hvad du kan.

Drop ALLE kornprodukter og sukkerprodukter. Spis i stedet for masser af fed mad og protein.

Indtager vi ikke kulhydrat flyver vores insuliniveau ikke op og ned og lige pludselig kan kroppen omdanne fedt til glykogen. Derfor skal man tømme glykogendepoterne ( muskler ).

Når depoterne er tømt kan kroppen altså "tømme" sig selv for fedt.

Dyrk derefter benhård styrketræning 2 gange om ugen af et kvarters varighed ( efter et kvarter skal du ikke kunne gå ).

Hvis dette efterleves vil du se et vægttab på omkring 500g-1000g om ugen - og de bliver der :)

Skriv hvis du har spørgsmål..

Martin, hvad er det for noget sludder du skriver? Et moderat kalorieunderskud, som trådstarter også har, evt kombineret med styrketræning (det er ikke det samme som fitnesss) for at bevare muskelmasse, er en prøvet vej til et vægttab.

Hvis du havde ret skulle alle med sukkersyge (som af naturlige årsager følger den diæt du foreskriver) være undervægtige. Det er de altså ikke i den virkelige verden, så jeg syntes at du skal henvise til baggrunden for dine påstande, evt forskningsartikler etc, som understøtter det du skriver. Man kan ikke tabe sig, hvis man indtager mere energi end man forbruger, ligesom man ikke kan tage på, hvis man bruger mere energi end man indtager. Det er ikke raketvidenskab.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg forstår dig ret så droppe cut og styrketræne mere. Pt træner jeg på diverse hold i fitness 3-4 gange om ugen.

Når det kommer til vægttab, så er rækkefølgen, næsten, altid:

  • 1) få styr på din kost
  • 2) mere styr på din kost
  • 3) styrketræning(fokus på de store løft, træningspas tager 40-60 min) for at modvirke muskelmasse tab.
  • 4) kardio til husbehov.

Link to comment
Share on other sites

Det er LIGE PRÆCIS derfor man aldrig må tænke i kalorier. Man skal samarbejde med kroppen. Hvis du vil tabe dig skal du nedsætte dit KULHYDRAT indtag alt hvad du kan.

Drop ALLE kornprodukter og sukkerprodukter. Spis i stedet for masser af fed mad og protein.

Indtager vi ikke kulhydrat flyver vores insuliniveau ikke op og ned og lige pludselig kan kroppen omdanne fedt til glykogen. Derfor skal man tømme glykogendepoterne ( muskler ).

Når depoterne er tømt kan kroppen altså "tømme" sig selv for fedt.

Dyrk derefter benhård styrketræning 2 gange om ugen af et kvarters varighed ( efter et kvarter skal du ikke kunne gå ).

Hvis dette efterleves vil du se et vægttab på omkring 500g-1000g om ugen - og de bliver der :)

Skriv hvis du har spørgsmål..

Du har tydeligvis overhovedet ikke styr på hvad du snakker om.

At paleokost er utroligt ensidigt er en ting. At det virker til vægttab er ganske fint. Noget andet er at det er fuldstændig uden videnskabligt fundament. Jeg tror personligt ikke at det er vanvittigt sund. Nu kommer det sædvanlige argument " jamen sådan har vi spist i milioner af år før os" Ja det er fuldstændig rigtigt. Men i de millioner af år var middellevetiden nede omkring 30-35 år. Det vil sige at skadelige effekter af denne kost ikke har haft indflydelse på stenaldermenneskets overlevelse. Vigtigst af alt er det at det der har betydning evolutionært er at man når den fertile alder, hvilket de fleste vel i dag ikke kan stille sig tilfredse med.

Desuden kan fedt IKKE omdannes til glucose. Glyceroldelen i tracylglycerol kan, men fedtsyrerne kan ikke.

Vil desuden meget gerne se resultatet af 2 x 15 minutters træning om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til vægttab, så er rækkefølgen, næsten, altid:

  • 1) få styr på din kost
  • 2) mere styr på din kost
  • 3) styrketræning(fokus på de store løft, træningspas tager 40-60 min) for at modvirke muskelmasse tab.
  • 4) kardio til husbehov.

Når du siger få styr på sin kost mener du så at cutte ??

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil tabe dig, ja - så skal du cutte(kcal underskud som du gør nu). Du kan opretholde dine muskelmasse ved at styrketræne 2-3 gange om ugen med et fornuftigt program.

Tak skal du have. Det er også det jeg selv er kommet frem til, så nu går jeg på jagt efter et passende program.

Link to comment
Share on other sites

Den svenske undersøgelse der er også meget fin, men stadig svært at konkludere noget bestemt ud fra den. Vi ved ikke noget om hvor varieret de har spist og hvor hårdt de har styrketrænet. Desuden snakker artiklen ikke om de mange andre tal, der rent faktisk er drastisk forbedret hos gruppen... Men ja klart er det noget man skal forholde sig til, især fordi svenskerne virkelig har taget stenalderdiæten til sig..

Siden hvornår er havregryn "varieret kost" :P ? For mig virker de ret kedelige.. man kan selvfølgelig proppe sukker på med noget dejligt mælk fra køer - som også er på korn ;)

Ved du hvor mange forskellige slags fisk der findes ? Hundredevis.. Grøntsager? Same thing. Nødder? Varieret kost er altså ikke havregryn, kartofler og pasta...

Og til det med "hvad fanden kan man nå på et kvarter" ... En cooper test er 12 min ikke? Prøv at skift mellem armbøjninger og airsquats i 15 min - vil gerne se hvor mange du når :P

Ideen er at træningen ikke er HÅRD nok, hvis den tager mere end et kvarter.

Til det med dem som har sukkersyge.. Hmm hvorfor har de sukkersyge? Nåh ja kroppen gjorde dem allergisk overfor kulhydrat fordi det er noget møg for deres krop - så ja de følger Paleo. De bliver ikke undervægtige fordi deres krop vil autoregulere dem imod deres naturlige genetiske output eller udtryk. De får selvfølgelig at vide fra medicinfirmaerne at det er "okay" at spise noget kulhydrat, så længe de tager deres medicin :)

Og det med kalorier er nemlig mere raketvidenskab end man tror. Måske kan nogen bare "cutte" og smide alt fedtet, men vi er alle forskellige. Nogle har en naturlig fedtprocent på 20% og andre har på 3 %.

Det hele hander om hormonet insulin og hvis niveauet af insulin i kroppen er højt - som det bliver ved mange kulhydrater - så kan kroppen ikke bruge dens fedtdepoter, og vi bliver sultne hver 3. time eller oftere...

Hvis kroppen bare havde lyst til at smide alt fedtet væk i en periode uden så meget mad, så var menneskeheden sgu nok ikke overlevet så længe som vi er..

Til argumentet med at stenaldermennesket blev 35 år - ved du at tallene også tæller børnedødeligheden med ved fødsel? Dengang døde omkring 1/3 af nyfødte indenfor de første få måneder. Desuden var der nogle som blev til tigerføde.. Og nå ja hvis man brækkede et ben, så døde man sgu. Kender i nogen der har brækket noget? :P Så i mine øjne er det slet ikke et argument at se på dødeligheden.

Det med den fertile alder - jeg synes det er scary at USA i 2009 havde epidemi i gammelmandssyge - sukkersyge - hos 9 måneders børn. De har fået kulhydrat mens de lå i mors mave.. Eller at nogensteder får piger menstruation som 9 år.

Så nu har jeg prøvet at svare på det hele :) I mine øjne er et "Cut" simpelthen bare skidt for kroppen, du vil garanteret mærke større træthed af det også.

Nå ja, det med at intet af dette er "testet" eller forsket i er jo bare løgn :) Læs Body By Science f.eks. af Dr. Doug McGuff - fantastisk navn også :D

Glæder mig til at svare på flere protester :) Skal lige siges jeg har kun selv troet på Paleo i et par måneder og jeg prøver ikke at "skide" på nogen herinde overhovedet.

Link to comment
Share on other sites

Til det med dem som har sukkersyge.. Hmm hvorfor har de sukkersyge? Nåh ja kroppen gjorde dem allergisk overfor kulhydrat fordi det er noget møg for deres krop - så ja de følger Paleo. De bliver ikke undervægtige fordi deres krop vil autoregulere dem imod deres naturlige genetiske output eller udtryk. De får selvfølgelig at vide fra medicinfirmaerne at det er "okay" at spise noget kulhydrat, så længe de tager deres medicin :)

Øhhh, hvad er det for noget sludder? Ingen gang hvis vi ser på type 2 diabetes er der nogen sammenhæng mellem kulhydrat og diabetes.

Og det med kalorier er nemlig mere raketvidenskab end man tror. Måske kan nogen bare "cutte" og smide alt fedtet, men vi er alle forskellige. Nogle har en naturlig fedtprocent på 20% og andre har på 3 %.

Igen sludder, der er nok en variation(på få %, hvis det er så meget) på hvor lavt forskellige mennesker kan få deres fedtprocent, men at sige at nogen har en " naturlig fedtprocent" på 20 og andre 3, er absurd.

Til argumentet med at stenaldermennesket blev 35 år - ved du at tallene også tæller børnedødeligheden med ved fødsel? Dengang døde omkring 1/3 af nyfødte indenfor de første få måneder. Desuden var der nogle som blev til tigerføde.. Og nå ja hvis man brækkede et ben, så døde man sgu. Kender i nogen der har brækket noget? :P Så i mine øjne er det slet ikke et argument at se på dødeligheden.

Hvis vi ser på hulemands skeletter kan vi se 3 ting:

  • de døde i en ung alder(30-40).
  • de har sammenvoksede brud, altså døde de ikke af et benbrud, men havde basal forståelse for lægehjælp.
  • udpræget fysisk nedslidning, mangel symptomer og ældningstegn i 30-40 alderen som de fleste i dag først får omkring 50-60 års alderen.

Betyder det at deres kost var crap? Ja det gør det faktisk, hulemandens kost var crap – det du spiser er en mærkelig hybrid, alt for fedt fattigt og protein rigt i forhold til hulemanden. For resten spiser du tilskud?

Det med den fertile alder - jeg synes det er scary at USA i 2009 havde epidemi i gammelmandssyge - sukkersyge - hos 9 måneders børn. De har fået kulhydrat mens de lå i mors mave.. Eller at nogensteder får piger menstruation som 9 år.

Igen sludder, forskerne er uenig om hvorfor piger får tidlig menstruation(nogen mener det er hormonforstyrrende stoffer andre vores energirige kost(fastfood), men det forklar ikke hvorfor ALLE piger ikke får tidlig menstruation), men forskerne er enig om at det IKKE er kulhydrat der er synderen.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Mænds fedtprocent er gennemsnitligt på 11%, kvinder 18% - det er jo bare blevet målt?

Du siger jeg spiser fedtfattigt i forhold til hulemanden? Jeg spiser fiskeolie og D vitamin som tilskud.

Synes bare stadig ikke vi kan sammenligne os med hulemenneskets dødelighed, overhovedet. Hvor stort et forløb ser man over f.eks? 1 mio år ? eller bare nogle tilfældige?

Det jeg siger er jo netop at kulhydrat i store mængder er hormonforstyrrende, ligemeget om det kommer fra fastfood eller havregryn.. Om det er ALLE er bare et skidt argument når vi ser på mennesker. Hey jeg havde en mormor der blev 102 selvom hun røg i 60 år - agtigt argument? Man kan stadig godt snakke om størstemængden af mennesker.

Jeg synes bare det er interessant at hele den vestlige verdens fedme epidemi startede med opfindelsen af "High Fructose Cornsirup" i 1981.

Link to comment
Share on other sites

Synes bare stadig ikke vi kan sammenligne os med hulemenneskets dødelighed, overhovedet.

Hvis man ikke kan sammenligne hulemenneskets dødelighed med vores, hvordan kan du så sammenligne deres kost med vores og konkludere at deres kost var sundere? Baseret på hvad?

Synes også det er værd at tænke over at hvis kulhydrater er så dårlige for os, hvorfor er vi så indrette sådan at det er kroppens primære energikilde?

Jeg synes bare det er interessant at hele den vestlige verdens fedme epidemi startede med opfindelsen af "High Fructose Cornsirup" i 1981.

Mener du at alle kulhydrater kan smides i samme kasse? At der ikke er forskel på sukker og stivelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger at den kost de spiste ikke har noget som helst med dødelighedstallene at gøre, da levevilkårene var totalt forskellige fra dem vi har idag. Og kulhydrater skal netop IKKE være kroppens primære kilde.

Hvad skal du bruge kulhydrat til? ja, du skal bruge cirka 70 gram i din lever og cirka 200 gram i dine muskler, men udover det? 150g kulhydrat om dagen er RIGELIGT for almindelige mennesker.

Og selvfølgelig kan man ikke smide alle kulhydrater i samme klasse :) Men high fructose sirup er fabrikeret billigt sukker, der ikke afhænger af afgrøder eller noget som helst - derfor er der satme sukker i næsten alt vi køber, der er færdiglavet eller behandlet..

Fandt lige en video med Mark Sisson som ligesom er frontfiguren i primal diet. Selvom tv kanalen er lidt slesk ved han altså hvad han snakker om..

http://www.youtube.com/watch?v=z91yWqXYztM

Link to comment
Share on other sites

Øhm ja det kan godt være, men som jeg skrev er det ikke meningen! Vi er naturlige fat burners og set gennem den menneskelige evolution har vi aldrig spist kulhydrat i særligt store mængder. Hvis du ikke spiser al den kulhydrat bruger kroppen bare af fedtdepoterne..

Igen finder jeg lige Tv køkkenet frem :D

http://www.youtube.com/watch?v=sgjdMHmZyYk

Link to comment
Share on other sites

Øhm ja det kan godt være, men som jeg skrev er det ikke meningen! Vi er naturlige fat burners og set gennem den menneskelige evolution har vi aldrig spist kulhydrat i særligt store mængder.

Hvordan er du nået frem til den konklusion? Hvordan kan vi være naturlige fat burners, når vi fra naturens side er indrettet til at forbrænde kulhydrater først?

Link to comment
Share on other sites

Den svenske undersøgelse der er også meget fin, men stadig svært at konkludere noget bestemt ud fra den. Vi ved ikke noget om hvor varieret de har spist og hvor hårdt de har styrketrænet. Desuden snakker artiklen ikke om de mange andre tal, der rent faktisk er drastisk forbedret hos gruppen... Men ja klart er det noget man skal forholde sig til, især fordi svenskerne virkelig har taget stenalderdiæten til sig..

Siden hvornår er havregryn "varieret kost" :P ? For mig virker de ret kedelige.. man kan selvfølgelig proppe sukker på med noget dejligt mælk fra køer - som også er på korn ;)

Ved du hvor mange forskellige slags fisk der findes ? Hundredevis.. Grøntsager? Same thing. Nødder? Varieret kost er altså ikke havregryn, kartofler og pasta...

Og til det med "hvad fanden kan man nå på et kvarter" ... En cooper test er 12 min ikke? Prøv at skift mellem armbøjninger og airsquats i 15 min - vil gerne se hvor mange du når :P

Ideen er at træningen ikke er HÅRD nok, hvis den tager mere end et kvarter.

Til det med dem som har sukkersyge.. Hmm hvorfor har de sukkersyge? Nåh ja kroppen gjorde dem allergisk overfor kulhydrat fordi det er noget møg for deres krop - så ja de følger Paleo. De bliver ikke undervægtige fordi deres krop vil autoregulere dem imod deres naturlige genetiske output eller udtryk. De får selvfølgelig at vide fra medicinfirmaerne at det er "okay" at spise noget kulhydrat, så længe de tager deres medicin :)

Og det med kalorier er nemlig mere raketvidenskab end man tror. Måske kan nogen bare "cutte" og smide alt fedtet, men vi er alle forskellige. Nogle har en naturlig fedtprocent på 20% og andre har på 3 %.

Det hele hander om hormonet insulin og hvis niveauet af insulin i kroppen er højt - som det bliver ved mange kulhydrater - så kan kroppen ikke bruge dens fedtdepoter, og vi bliver sultne hver 3. time eller oftere...

Hvis kroppen bare havde lyst til at smide alt fedtet væk i en periode uden så meget mad, så var menneskeheden sgu nok ikke overlevet så længe som vi er..

Til argumentet med at stenaldermennesket blev 35 år - ved du at tallene også tæller børnedødeligheden med ved fødsel? Dengang døde omkring 1/3 af nyfødte indenfor de første få måneder. Desuden var der nogle som blev til tigerføde.. Og nå ja hvis man brækkede et ben, så døde man sgu. Kender i nogen der har brækket noget? :P Så i mine øjne er det slet ikke et argument at se på dødeligheden.

Det med den fertile alder - jeg synes det er scary at USA i 2009 havde epidemi i gammelmandssyge - sukkersyge - hos 9 måneders børn. De har fået kulhydrat mens de lå i mors mave.. Eller at nogensteder får piger menstruation som 9 år.

Så nu har jeg prøvet at svare på det hele :) I mine øjne er et "Cut" simpelthen bare skidt for kroppen, du vil garanteret mærke større træthed af det også.

Nå ja, det med at intet af dette er "testet" eller forsket i er jo bare løgn :) Læs Body By Science f.eks. af Dr. Doug McGuff - fantastisk navn også :D

Glæder mig til at svare på flere protester :) Skal lige siges jeg har kun selv troet på Paleo i et par måneder og jeg prøver ikke at "skide" på nogen herinde overhovedet.

Haha du er sjov :-) Det med havregrynene var ikke i forbindelse med varieret kost, men med henblik på dine kommentarer om kulhydrater. Og hvem har sagt at min kost kun af pasta, kartofler og havregryn? Hehe. Lad vær med at lægge ord i min mund, tak :) Har slet ikke nævnt hvad jeg indtager udover havregryn. Og ja det der grøntsager og fisk kender jeg godt en smule til ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at gå en tur ud i naturen. Næsten ligemeget hvor du er på kloden vil din diæt komme til at bestå af hovedsageligt fedt, dernæst protein og til sidst kulhydrat. Og det er jo ikke min personlige konklusion..

Når kroppen får ekstra energi i form af kulhydrat - som i naturen forekommer i form af frugt vil jeg tro - vil den selvfølgelig spare på fedtdepoterne og brænde kulhydratet af først, ellers ville vi dø. Problemet i dag er bare vi får alt alt alt for meget kulhydrat. Troede efterhånden det var almen viden at vi tager på af sukker og ikke af fedt...

Link to comment
Share on other sites

Fordi kulhydrat burde være en sjælden resurse for os. Når vi får det øges niveauet af hormonet der styrer lagringen af fedt - insulin - så vi kan lagre fedt og brænde kulhydrat af. F.eks. i blåbærsæsonen spiser vi meget blåbær og kroppen vil gerne leve af energien fra dem, uden at smide kropsfedt..

Desuden er det jo ikke MIN konklusion..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share