Lidt forvirret nu!


Aras
 Share

Recommended Posts

Martin, kan d ikke henvise til nogle publicerede studier, som underbygger dine påstande? Hele ideen med mol er faktisk at det skal handle om træning og kost, som bygger på faktuel viden frem for tro. Derfor er spis efter din blodtype og lignende diæter ikke populære herinde...

Link to comment
Share on other sites

Det jeg siger er jo netop at kulhydrat i store mængder er hormonforstyrrende, ligemeget om det kommer fra fastfood eller havregryn.

Kulhydrat er på ingen måde et hormonforstyrrende stof. Kulhydrat er, som så mange andre fødevare, et hormonændrende stof. Præcis som fedt og protein. Der er intet farligt ved kulhydrat, kun ekstrem indtagelse af kulhydrat er farligt.

Jeg synes bare det er interessant at hele den vestlige verdens fedme epidemi startede med opfindelsen af "High Fructose Cornsirup" i 1981.

Ja, HFCS og fødevareproduktion er interessant, og jeg har hørt om den påstand før. Der er bare 2 problemer med den:

  • HFCS i fødevareproduktionen er et nordamerikansk fænomen. Fødevareproduktion i EU landene/sydamerikanske lande bruger sukker i langt større omfang end HFCS. Men der er stadigvæk en fedmeepidemi i EU/sydamerika.
  • Forskning har afvist en sammenhæng mellem fedme og HFCS: The effects of high fructose syrup: http://www.ncbi.nlm....pubmed/20516261

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Martin, du henviser til hjemmesider. Det er værdiløst som kilde. Jeg efterlyser henvisninger til førstehåndskilder som har publiceret deres videnskabelige resultater i videnskabelige tidsskrifter, så man kan finde den enkelte artikel. Alt det andet er folks private holdninger og spekulationer.

Link to comment
Share on other sites

du får et par stykker så...

Taget fra Body By Science side 271 chapter 9 - The Science of Weight Loss

1. E.J Fine and R.D Feinman "Thermodynamic of Weight Loss Diets," Nutrition and Metabolism 1 (2004) 15, NutritionandMetabolism.com/content/1/1/15

2. J.S Volek and R.D Feinman, "Carbohydrate Restriction Improves the Features of Metabolic Syndrome: Metabolic Syndrome may be defined by the response of carbohydrate restriction, "Nutrition and metabolism" 2 (2005): 31, nutritionandmetabolism.com/content/2/1/31; J.s Volek .......

..

..

6. T.V Kral and B.J Rolls, "Energi Density and Portion Size: Their independent and combined effects on energy intake" Physiology and behavior 82, no. 1 (August 2004): 131-38....

og jeg har 20 sider mere bare fra den ene bog...

Her er så en "upålidelig" kilde, som hvis man ser efter alligevel er meget pålidelig og en af de mest læste blogs på nettet for tiden.

http://www.marksdailyapple.com/a-metabolic-paradigm-shift-fat-carbs-human-body-metabolism/#axzz2144orwg4

Link to comment
Share on other sites

Her er så en "upålidelig" kilde, som hvis man ser efter alligevel er meget pålidelig og en af de mest læste blogs på nettet for tiden.

http://www.marksdail.../#axzz2144orwg4

Vil godt lige gøre opmærksom på hans egen disclaimer: http://www.marksdailyapple.com/disclaimer/#axzz210jshMm4

Bemærk især

"My words or any contributions from my staff should not be taken as a substitute for qualified medical expertise."

og

"So, while I’m a “health guy” with a biology degree and many years of fitness, health and nutrition experience to my credit, my views are just that – my views"

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg tjekket det site og det er fyldt med påstande og gamle fordumme, såsom at der er en negativ sammenhæng mellem styrketræning og gigt(der er faktisk det modsatte) eller at moderate vægte er bedre end tunge vægte når det gælder muskelvækst(det har forskning i forced reps og drop sets allerede modbevist).

Deres max intensitet, med moderat vægt vil have en negativ indvirkning på proteinsyntesen og derved muskelvækst(ja du vil stadig vokse men meget meget langsomt). Desuden skyder de også rimelig meget overmål med deres 2-3 min "time under tension" for en muskelgruppe...den sidste forskning på området jeg læste var 1 min TUT der giver den maksimale muskelvækst.

Til det med kulhydrat forbrændning vs. fedt forbrænding som kroppens energikilde:

http://www.marksdail.../#axzz2144orwg4

Med hans baggrund burde han vide bedre...han smider om sig med påstande uden at underbygge dem med data eller kommet med fejlslutninger baseret på fordomme.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de skulle underbygges med data er der jo nok ingen der gider læse dem, hvis der skal vises kilder og alt muligt konstant. Han prøver at ramme så bredt som muligt og hans mål med hele hans tilværelse er at få 10 mio mennesker til at få et bedre liv.

Det med at "vokse langsomt" - de har altså haft 60.000 personer igennem deres program på deres egne faciliter og muskelvæksten er gået lang fra langsomt. Desuden anbefaler de i bogen at Time Under Load skal ligge mellem 45 sekunder og 180 - alt efter hvilken type person man er.

Synes måske også du begynder at smide om dig med påstande omkring ham :) Folk spørger til råds på dette forum - jeg har givet mine, og folk kan selv gå ind og læse på de sites jeg har angivet. Hvis man læser Body By Science uden at tænke det samme som jeg, så vil jeg være imponeret

Link to comment
Share on other sites

Hvis de skulle underbygges med data er der jo nok ingen der gider læse dem, hvis der skal vises kilder og alt muligt konstant.

Det jo noget sludder, jeg selv og langt de fleste der beskæftiger sig med træning foretrækker henvisninger og data, især hvis det er kontroversielt. Desuden ser du oftere og oftere træningsartikler på populære træningssite, MOL er ingen undtagelse, henvise til forskning når der laves træningsprogrammer.

Det med at "vokse langsomt" - de har altså haft 60.000 personer igennem deres program på deres egne faciliter og muskelvæksten er gået lang fra langsomt.

Fordi utrænede/ustrukturerede mennesker kan gå fra at være småfede/inaktive til at være slanke/veltrænede betyder det ikke at deres kost/træning er optimal, det betyder blot at det de gør nu er bedre end det de gjorde før. Alle der beskæftiger sig med træning og kost ved at selv en smule struktur og kostomlægning kan gøre underværker.

Synes måske også du begynder at smide om dig med påstande omkring ham

Det er ikke påstande, det er en konstatering at der i bogen og på deres site henvises til forældet forskning og fejlslutninger.

Folk spørger til råds på dette forum - jeg har givet mine, og folk kan selv gå ind og læse på de sites jeg har angivet. Hvis man læser Body By Science uden at tænke det samme som jeg, så vil jeg være imponeret

Pointen med MOL er at undgå hjemmebryggede træningssystemer og kostråd, du har ikke ligefrem underbygget den pointe.

Link to comment
Share on other sites

1. E.J Fine and R.D Feinman "Thermodynamic of Weight Loss Diets," Nutrition and Metabolism 1 (2004) 15, NutritionandMetabolism.com/content/1/1/15

Der konkluderes:

"Variable thermodynamic efficiency due to dietary manipulation is permitted by physical laws, is supported by much experimental data, and may be reasonably explained by plausible mechanisms."

Han skriver altså at det ikke er umuligt. Om deres metaundersøgelse:

"It can be seen that the lower carbohydrate arm in 9 of 10 studies demonstrates increased weight reduction in comparison with the higher carbohydrate arm. Three of the studies show statistical significance (p < 0.05 or better)."

Nu ved vi ikke rigtigt hvordan de ti studier er udvalgt. Det kunne være at der var andre som er udeladt. Han laver desuden noget talgymnastik, fordi han inkluderer studier uden statistisk signifikans i argumentationen for hans påstand, men når de ikke har statistisk signifikans, så bør han undlade det. Tilbage har han tre studier ud af ti. En lidt anden historie, som siger at det er mere sandsynligt at der intet belæg er for hans påstand end det modsatte.

Meget overbevisende... :-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe okay så kom med nogle nye kilder der siger korn er sundt for mennesket og kulhydrat IKKE er roden til den fedmeepedemi vi ser idag

Sådan fungere det ikke. Man laver undersøgelse af om fødevare er skadelige, ikke om de er sunde.

...og det er allerede undersøg 100 gange at energi overskud er grund til fedmeepedemi, ikke kulhydrat.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Hehe okay så kom med nogle nye kilder der siger korn er sundt for mennesket og kulhydrat IKKE er roden til den fedmeepedemi vi ser idag :)

Ingen har nogensinde tjent penge på landbrug, medicin eller lignende vel ?

Det er faktisk en sammensværgelse af nogle bønder for 10.000 år siden nede ved Trigris som er skyld i at vi spiser korn. Det hemmelige broderskab er endelig kommet frem i lyset. Det hedder EU ;-)

Iøvrigt, den som kommer med en påstand, er også den som skal føre bevis for eller sandsynliggøre at den er rigtig. Lidt som at det er anklageren i en retssag som skal bevise at den anklagede er skyldig.

Link to comment
Share on other sites

Det er jer der påstår jeg lyver - så bare før beviserne makker. Hvorfor mon EU synes godt om korn.. Hmm?

Vi påstår ik du lyver, vi påpeger at du ikke har belæg for det du siger. Du kan ikke komme med en masse påstand også kræve at jeg eller andre beviser din påstand.

EDIT:

For det andet kommer du med nogle rimelig kontroversielle påstand og forsvare så de påstande med flere kontroversielle synspunkter.

Langt de fleste af os har forskellige kæpheste(f.eks har jeg selv en med for meget protein) baseret på vores egne erfaringer/tro, kæpheste der ikke flugter med med videnskaben eller konsensus på MOLs.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

www.bodybyscience.net

www.baye.com

www.robbwolf.com

www.paleodietlifestyle.com

www.marksdailyapple.com

www.thedreamlounge.net

Intet belæg for det jeg siger... Go read

Der er jo ikke noget videnskabelig undersøgelser der understøtter nogle af påstandene på disse sider. Vores største problem med alle de påstande du komme med, er at der ikke er nogle videnskabelige publikationer, som understøtter disse. Derudover forstår jeg virkelig ikke folk der stoler på en biolog (ham fra Marks daily apple), som mener man kan ændre sine gene ved at spise på en bestemt måde! Gade vide, hvad man skal spise for at ændre sin øjnefarve?

Link to comment
Share on other sites

www.bodybyscience.net

www.baye.com

www.robbwolf.com

www.paleodietlifestyle.com

www.marksdailyapple.com

www.thedreamlounge.net

Intet belæg for det jeg siger... Go read

et par ting:

  • 1) Det er ikke en henvisning at smide en masse links uden direkte henvisninger til ens påstand. Det vil svare til at jeg besvarede alle spørgsmål med et link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
  • 2) Et par af de links har vi allerede været igennem.
  • 3) den eneste artikel (med brugbare henvisninger) jeg kunne finde i dine links var en artikel af Staffan Lindeberg, hvor han postulere en række ting om kulhydrat(f.eks at de er skadelig for alle mennesker), men han henviser til en artikler hvor der står at det kun gælder for diabetiker og kun i begrænset omfang. Altså at diabetiker med fordel kan begrænse, men ikke fjerne kulhydrater i deres kost. Endvidere skriver Staffan Lindeberg flere steder at det er hans opfattelse at Paleo er vejen frem, men at der ikke findes konkret videnskabelig belæg for hans påstande.

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens tage fejl, men jeg er uenig med jer. Det eneste jeg gør er at promovere Paleo og vise links, hvor man kan læse alt om det, så man kan ændre livsstil og få det bedre. Ligemeget hvad i siger er der mange mange tusinde som er begyndt på Paleo og pludselig har fået det bedre med deres krop og energiniveau, så mit råd er bare at gå derind og læse om det - se hvad man synes..

Go Primal !

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sagtens tage fejl, men jeg er uenig med jer. Det eneste jeg gør er at promovere Paleo og vise links, hvor man kan læse alt om det, så man kan ændre livsstil og få det bedre. Ligemeget hvad i siger er der mange mange tusinde som er begyndt på Paleo og pludselig har fået det bedre med deres krop og energiniveau, så mit råd er bare at gå derind og læse om det - se hvad man synes..

Go Primal !

Det er det som gør det en anelse trættende at høre på, når alle kosttråde fyldes med paleo reklamer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share