Blodsukker kontrol


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg har som nogen måske ved, været på "diæt" siden 1 Februar.

Med diæt er der vel nærmere tale om en periodisk livsstils ændring, som primært har bestået af at skære alle dårlige carb kilder fra, boostet protein og komplekse kulhydrater, og startet med motion.

De første 4-5 måneder er gået ok, men den sidste har været noget op ad bakke.

For det første er vægttabet stallet (på trods af at motions træningen er optimeret), og for det andet er mit blodsukker gået amok. Det påvirker klart mit temperament, og min tålmodighed generelt hvilket er rimelig frustrerende. Jeg føler mig sulten konstant på trods af at jeg ikke har korrigeret kosten yderligere.

1: Er der nogen der har et bud på hvorfor dette pludselig har ændret sig?

2: Er der nogen der har et bud på hvordan jeg kan få lidt ro på igen?

Link to comment
Share on other sites

Har du målt dit blodsukker, eller er det "bare" et gæt?

Uden overhovedet at vide det, tror jeg ikke det er blodsukkeret det er galt med. Hvertfald ikke med mindre du har ændret kraftigt på din kost (eller der går meeeget lang tid mellem dine måltider), som du siger du ikke har.

Har du skruet op for motionen, siden du føler dig sulten?

Føler du dig træt i løbet af dagen, eller har du masser af energi til træning osv.?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om andre med samme problem. Martin fra Lean gains har postet en ting om det for nyligt, selv om det ikke dækker præcist.

Har selv spekuleret en smule over emnet og tror der er flere ting på spil.

1: Lav/faldende fedtprocent medfører stigende insulinfølsomhed og faldende leptin produktion og faldende ligevægtsbehov. Alt i alt giver det sikkert en god appetit!

2: Kost med højt protein indhold, specielt højkvalitet animalsk, i forhold til total energi, kan tænkes at lede til insulin overshooting (specielt i kombi med1!) og dertilhørende blodsukker fald efter måltider.

Hvorvidt der er nogen løsning, der kan eliminere problemet, er jeg ikke sikker på, men IF folket påstår stædigt at IF kan eliminere problemet. Personligt tror jeg at en ændring af dine makro'er kan være et forsøg værd. En sænkning af protein og øgning af fedt og/eller kulhydrat kan muligvis hjælpe, det er dog værd at bemærke at du så er nød til at finde på mere mættende fyldstof, da højt protein er pænt mættende.

Afhængig af hvor meget protein du spiser for tiden kan det jeg skriver, være mere eller mindre relevant, da jeg ikke vil anbefale en decideret proteinfattig diæt (120+ g om dagen, afhængig af energi restriktion).

Link to comment
Share on other sites

Har hørt om andre med samme problem. Martin fra Lean gains har postet en ting om det for nyligt, selv om det ikke dækker præcist.

Har selv spekuleret en smule over emnet og tror der er flere ting på spil.

1: Lav/faldende fedtprocent medfører stigende insulinfølsomhed og faldende leptin produktion og faldende ligevægtsbehov. Alt i alt giver det sikkert en god appetit!

2: Kost med højt protein indhold, specielt højkvalitet animalsk, i forhold til total energi, kan tænkes at lede til insulin overshooting (specielt i kombi med1!) og dertilhørende blodsukker fald efter måltider.

Hvorvidt der er nogen løsning, der kan eliminere problemet, er jeg ikke sikker på, men IF folket påstår stædigt at IF kan eliminere problemet. Personligt tror jeg at en ændring af dine makro'er kan være et forsøg værd. En sænkning af protein og øgning af fedt og/eller kulhydrat kan muligvis hjælpe, det er dog værd at bemærke at du så er nød til at finde på mere mættende fyldstof, da højt protein er pænt mættende.

Afhængig af hvor meget protein du spiser for tiden kan det jeg skriver, være mere eller mindre relevant, da jeg ikke vil anbefale en decideret proteinfattig diæt (120+ g om dagen, afhængig af energi restriktion).

Det var tanker lidt ala dem jeg ledte efter, og så småt havde gjort mig. Svært at sige hvad der er rigtigt, men jeg oplever ihvertfald pt at kroppen reagerer anderledes end den hidtil har gjort.

Jeg har ikke fået målt blodsukker, men følelsen viser sig som konstant sult, og den følelse man har når man liiiige er blevet lidt for sulten og det hele "kører" på en. Den rå cardio er rimelig uændret, men de sidste uger har jeg leget lidt med WOD´s i forbindelse med træningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share