Vægtskiver under hælen når man squatter?


mm86
 Share

Recommended Posts

Hvad går det ud på? Der hvor jeg træner er der flere der bliver instrueret i det, af personalet. Har det nogle fordele overhovedet? I min verden, ser det ud som om det er ret usundt for knæet, at squatte på den måde?

Derudover har jeg længe spekuleret over, om der er nogle ide i, at stoppe sit dødløft 20cm over jorden, og løfte op igen koncentrisk.. Af en eller anden grund har jeg en ide om, at det er dårligt for lænden, da jeg tænker den skal bremse løftet, istedet for man smider vægtstangen på jorden, og starter løftet forfra..

Jeg har søgt en smule på BB.dk, hvor der er nogle gode artikler syntes jeg, men jeg kan ikke finde noget om vægtløfte teknikker.. Hvis der er nogle der kender til den ovenskrevende måde at løfte på, og fordele/ulemper, vil jeg meget gerne høre. Hvis i kender en god artikel, gerne på dansk, må i også meget gerne linke..

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Squat:

Så vidt jeg HUSKER er vægte under hælene for folk med lange ben(lår) og en kort torso/overkrop - som oftest meget høje mennesker/en del kvinder - det hjælper til at stå mere oprejst. Problemet med vægte under hælene er så at du belaster dine knæ mere.

Dødløft:

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, mener du at folk stopper deres dødløft 20 cm fra jorden - Altså de starter deres dødløft fra gulvet, lavet et normalt dødløft, sænker vægten stopper den 20 cm over gulvet og løfter vægten igen?

Eller:

De starter løftet, løfter vægten 20 cm og sænker den så igen?

Edited by mr_defecto
Link to comment
Share on other sites

Vægtskiver under fødderne kan give lidt af den samme effekt af VL sko i og med at du hæver hælen 1-2 centimeter. Men det kan aldrig erstatte rigtige VL sko, så i min verden er det kun en nødløsning som kan hjælpe hvis man ikke er mobil nok. Sådan som jeg har fået det forklaret så kan det hjælpe med manglende fleksibilitet i ankelleddet, men man opnår ikke den stabilitet ved en vægtskive som man gør ved VL-sko.

i mine øjne ville det hjælpe folk mere at smide deres løbesko med høj støddæmpning og enten squatte i bare tæer eller helt flade hårde sko. Og hvis de vil lave VL squat så køb nogle sko dertil.

mht dødløftet, så kan jeg heller ikke se ideen i ikke at lave komplette gentagelser, med mindre man laver deciderede rack pulls.

Bare min mening givet videre.

Link to comment
Share on other sites

Hvad går det ud på? Der hvor jeg træner er der flere der bliver instrueret i det, af personalet. Har det nogle fordele overhovedet? I min verden, ser det ud som om det er ret usundt for knæet, at squatte på den måde?

Løftet hæl = mere oprejst, større knævandring = mere quads.

Derudover har jeg længe spekuleret over, om der er nogle ide i, at stoppe sit dødløft 20cm over jorden, og løfte op igen koncentrisk.. Af en eller anden grund har jeg en ide om, at det er dårligt for lænden, da jeg tænker den skal bremse løftet, istedet for man smider vægtstangen på jorden, og starter løftet forfra..

Dorian Yates dødløfter (dødløftede) f.eks. på denne måde.

I bunden af dødløft er dine glutes og hams meget aktive, de er mindre aktive længere oppe, så hvis man kun er ude på at træne sin ryg med sit dødløft, kan det gøres på denne måde.

Det er kun dårligt for lænden hvis du laver det forkert.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Mht. dødløft. Jeg går for tiden på Fitnessworlds BodyFit-hold, der er et styrkehold med fokus på tungere vægte og færre gentagelser (i forhold til fx deres Stram-op hold, hvor man bruger lette vægte og maaaaaange gentagelser.) Her "dødløfter" vi ved at starte oprejst med vægtstangen hængende foran, så kører vi den ned til et stykke under knæet, og op igen. Det svarer nok lidt til det løft, mm86 beskriver, hvor man stopper 20 cm over jorden og kører op igen. Det skal lige bemærkes, at det selvfølgelig ikke er med megamange kg - de fleste har mellem 15 og 25 kg på der, vil jeg to) Når jeg efter min ferie skal i gang med at styrketræne på egen hånd, skal dødløft selvfølgelig indgå, og der vil jeg selvfølgelig gøre det rigtigt (løfte op fra gulv - oprejst - tilbage til gulv) og med flere kg. Men vil det sige, at den måde vi dødløfter på på de hold er fuldstændig virkningsløs? Eller er der en idé i det, som mm86 også spørger om?

Edited by Retchen
Link to comment
Share on other sites

Retchen,

Det kommer an på et par ting: et normalt dødløft starter fra gulvet hvor stangen ca. er 20 cm over gulvet(altså standard 45 cm i diameter vægtskiver).

I de fleste danske fitness centre bruger man desværre ikke rigtige styrkeløftskiver(altså skiver der altid er 45 cm i diameter og hvor vægten variere) derfor hvis du løfter mindre end 60 kg(20 kg skiver er næsten altid 45 cm), er stangen længere nede og du skal have en større mobilitet/ROM for at kunne hive vægten op af gulvet.

Mange har ikke den nødvendige mobilitet til at hive en vægtstang op af gulvet hvis den starter i ~15 cm højde.

Så lang historie kort:

I mange center "dødløfter" man fra et squat rack fordi folk ikke har den fornødne mobilitet og styrke til at løfte 60 kg. Jeg vil dog sige at hvis teknikken er på plads kan de fleste løfte 60 kg i dødløft en eller 2 gange.

Og jo det giver også noget at dødløfte fra et squat rack, men du skal gerne så hurtigt som muligt i gang med regulær dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente at dødløfte fra et squat rack, som i andre har gættet :-D.. altså man løfter vægten af squatracket, går ud på gulvet med vægten, og sænker vægten til 20cm over jorden. Men tak for svarene, det var alt hvad jeg behøvede at vide.. Jeg fortsætter bare som jeg hidtil har gjort, med min træning.

Link to comment
Share on other sites

Men vil det sige, at den måde vi dødløfter på på de hold er fuldstændig virkningsløs? Eller er der en idé i det, som mm86 også spørger om?

Jeg deltog selv lidt på sådan et hold engang i januar. Det er ikke virkningsløst, men heller ikke optimalt - må være svaret :-) En enkelt råd er dog at på disse hold er teknikken ikke i højsædet, hvilket er ok når vægten er så lav. Så hvis du vil i gang med den rigtige slags, så få råd og vejledning så du sikrer dig at du udfører øvelsen korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share