Wendler 5/3/1 egnet til olympiske løft?


Brightside
 Share

Recommended Posts

Hej på panelet,

I den evige søgen på forbedring af træningen, har jeg kastet blikket på Wendlers 5/3/1 set i forhold til at fokusere yderligere på mine olympiske løft.

Jeg snakkede den anden dag med en anden mol-bruger, der henstillede til, at Wendler programmet formentligt var mere specifikt til de 4 grundøvelser som er 'født' ind i programmet, altså:

Squad, benchpress, deadlift & press(shoulderpress)

Er der nogen der har erfaring med wendler i forhold til: snatch, clean & jerk, frivend, push-press, osv?

- og er der andre programmer der har fordele frem for Wendler, når det handler mere om olympiske løft?

Jeg ser frem til at blive klogere :)

Mvh,

Jonas

Link to comment
Share on other sites

Det ville absolut ikke give nogen mening.

Det ville være helt, helt hjernedødt kun at træne træk og stød en gang om ugen, hvis man gerne vil lære de øvelser.

Derudover ville det også være helt hjernedødt kun at squatte en gang om ugen hvis man gerne vil være vægtløfter.

VL er all about technique. Man bliver ikke teknisk god til noget som helst krævende med så lavfrekvent træning.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Det ville absolut ikke give nogen mening.

Det ville være helt, helt hjernedødt kun at træne træk og stød en gang om ugen, hvis man gerne vil lære de øvelser.

Derudover ville det også være helt hjernedødt kun at squatte en gang om ugen hvis man gerne vil være vægtløfter.

VL er all about technique. Man bliver ikke teknisk god til noget som helst krævende med så lavfrekvent træning.

Hej Mads, tak for svaret.

Jeg skal formulere det mere tydeligt, hvis jeg skal drage nytte af din viden :)

I min daglige træning indgår der en del crossfit, men vægtløftningen er tildels i fokus. Idéen med at kigge på wendler i dette sammenhæng var som supplement, så jeg havde noget struktureret at forholde mig til.

Hvad siger du til det? - og hvad vil du anbefale som alternativ?

Edited by Brightside
Link to comment
Share on other sites

Nej så er wendler stadig ikke hensigtsmæssigt.

Få reps, mange sæt, høj frekvens er det der fungere bedst. Hvilke løft du skal lave hang, power, snatch, clean osv. afhænger af overvejelser omkring teknisk behov. De fleste har godt af at start fra en hang position.

Som begynder er strukturen mindre vigtigt end den teknisk vejledning og de dag til dag overvejelser du kan få fra en kompetent træner.

Det kan dog være en god ide at kombinere den teknisk træning med lidt mere strukturet progression af assistance løft:

Front squat

RDL

High bar squat

som roteres så du kan blive ved at progrediere styrkemæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Brightside, hvad er målet med din træning?

Hvis dit mål vægtløftning på konkurrenceplan er Wendlers 5/3/1 nok ikke det bedste program. Hvis du derimod gerne vil inkludere træk og stød i Wendlers 5/3/1 fordi du kan lide eksplosive træning så er der ikke noget problem.

note:

du skal gerne kunne udføre træk og stød med korrekt teknik før du inkl dem i et 5/3/1 program.

Link to comment
Share on other sites

Brightside, hvad er målet med din træning?

Hvis dit mål vægtløftning på konkurrenceplan er Wendlers 5/3/1 nok ikke det bedste program. Hvis du derimod gerne vil inkludere træk og stød i Wendlers 5/3/1 fordi du kan lide eksplosive træning så er der ikke noget problem.

note:

du skal gerne kunne udføre træk og stød med korrekt teknik før du inkl dem i et 5/3/1 program.

Kan du ikke redegøre for hvordan wendlers styrkeløft program egner sig til VLere? Jeg tvivler på der findes en eneste dygtig vægtløfter der ville anbefale den træningsmåde.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Tak for svarerne!

Mit mål med vægtløft er at skabe lidt modbalance til crossfiten. Helt specifikt vil jeg nå 100kg clean+jerk. Der er 30 derop endnu, og jeg prøver at kigge på programmer til at strukturere træningen bedre.

Jeg forstår at teknik, flere sæt, få reps anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Mads og RuneB.

Wendler mener jeg hellet ikke er ideelt til VL, fordi det i min optik er mange løft som alle sammen er langsomme løft.

Jeg ville træne VL flere gange om ugen med en træner for at blive bedre. Du kan sagtens gøre det selv og alene, men du vil nok ende med at bruge rå muskelstyrke fremfor teknik, og det er ikke altid nemt at rette dårlig teknik når du først har fået dårlige vaner.

Som assistanceløft ville jeg køre Benbøj foran, Stem og dødløft med fokus på at eksplodere fra lige over knæene.

Hermed min mening givet videre :)

Link to comment
Share on other sites

Super - mere fokus på at få en god træner, råd og vejledning. Mindre fokus på at køre et program ind over vægtløftningen.

Butchers Garage, et ganske fornuftigt crossfit og vægtløftningstilbud, ligger 2.5 km fra min lejlighed... det kunne være man skulle stoppe med alle de gode undskyldninger, og så bare komme afsted :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share