hvorfor er kvinder langsommere end mænd


soren312
 Share

Recommended Posts

mænd løber hurtigere end kvinder, også hvis man kigger på coopers test, så skal en kvinde også løbe langsommere end en mand for at få samme resultat. Men hvorfor løber kvinder langsommere end mænd? er det pga deres fedt procent, eller har det noget med de røde blodlegemer at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Jeg gætter på en væsentlig forklaringsvariabel ligger i udformningen af kvinders bækken og lårbenets vinkel.

Mange kvinder kan have glæde af at løbe. Men nogen kvinder forekommer mig mindre heldigt bygget til det. Man kan ofte se kvindelige løbere hvor underbenene roterer mellem hvert nedslag der skyldes knæene vender indad.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

kan i linke noget af det, så ville det virkelig være rart? :D

Det jeg skrev omkring kvinders knoglebygning dikterer en bestemt inoptimal løbestil udledte jeg af et Gedankenexperiment - tankeeksperiment. Ved at kigge anatomiatlas hvor mænd og kvinders underkrop kunne sammenlignes. Men prøv at Google noget i retning af "Q angle women runner". Jeg læser desuden umiddelbart i en af artiklerne at det ikke nødvendigvis altid er sundt for kvinder at løbe af rent anatomiske årsager. Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Jeg gætter på en væsentlig forklaringsvariabel ligger i udformningen af kvinders bækken og lårbenets vinkel.

Mange kvinder kan have glæde af at løbe. Men nogen kvinder forekommer mig mindre heldigt bygget til det. Man kan ofte se kvindelige løbere hvor underbenene roterer mellem hvert nedslag der skyldes knæene vender indad.

men er det så fordi de er bygget sådan eller er det fordi de ikke har trænet ordentligt før så deres muskulatur er blevet for slap til at føre kroppen korrekt? Mange går jo fra sofakartoffel til, jeg-skal-være-løber uden noget videre og en slap krop kan vel godt lære at løbe uhensigtsmæssigt?

Link to comment
Share on other sites

Det jeg skrev omkring kvinders knoglebygning dikterer en bestemt inoptimal løbestil udledte jeg af et Gedankenexperiment - tankeeksperiment. Ved at kigge anatomiatlas hvor mænd og kvinders underkrop kunne sammenlignes. Men prøv at Google noget i retning af "Q angle women runner". Jeg læser desuden umiddelbart i en af artiklerne at det ikke nødvendigvis altid er sundt for kvinder at løbe af rent anatomiske årsager.

Sidstnævnte kunne jeg godt tænke mig en reference på. Det skal vist uddybes lidt, hvad forfatteren mener. Man kan jo argumentere for, at det ikke er sundt for nogen at løbe af anatomiske årsager, hvis man overtræner eller har skævheder i kroppen...

Der er forskel på kvinder og mænds skeletter, og måske kan det være til mændenes "fordel". Til gengæld har kvinder en anden fedt-sammensætning i kroppen, som giver mere optimale fysiske forudsætninger på andre områder (såsom forbrændingen) ift. fx. ultraløb. Det ses da også, at forskelle mellem kønnenes løbetider udlignes, jo længere distancerne bliver. Se fx nedenstående link:

http://books.google....running&f=false

Mon ikke der findes forskellige studier, som afspejler forskellige holdninger?

Edited by Stinelykke
Link to comment
Share on other sites

Det har ikke ret meget med muskelmasse at gøre. En mandlig bodybuilder kan ikke løbe hurtigere end end spirrevip på måske 55 kg, måske med undtagelse af de ekstremt korte distancer. Desuden er anatomiske forskelle (længden af lårbensknoglen, for eksempel) ikke noget, der betyder ret meget. Det skyldes i stedet:

1) Hjertet er mindre og har normalt lavere slagvolumen

2) Kvinder har lavere hæmatokrit-værdi end mænd, dvs. færre røde blodlegemer pr. ml blod, hvilket giver en lavere iltoptagelse.

3) Kvinder har højere fedtprocent, og skal derfor trække et større antal "overflødige" kg over distancen.

Bemærk at alle tre ting kan trænes (2 dog kun med højdetræning, ikke ved at løbe), og kvinder kan derfor vende disse tre punkter til fordele; de skal blot træne forholdsmæssigt hårdere end en mand skal, for at opnå denne fordel.

Hilsen Rasmus

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Selv blandt de mest trænede kvinder i verden er der en forskel på ca 10% i forhold til mænd over de samme distancer og på mellem distancerne er forskellen endnu større. Denne forskel forklares fint af forskelle i fedtprocent og hæmatokritværdi.

I forhold til cooper testen antages det at kvinder har en dårligere løbeøkonomi end mænd og derfor behøver en kvinde ikke at løbe helt så langt som en mand for et givent kondital. Løbeøkonomien synes at være ret ens, når man kigger på elite løbere, men for utrænede ses der ofte en forskel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share