Core-Rutine - Gode forslag?


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Well på 45 minutter i morges lavede jeg følgende:

5x5 squat

5x1 dødløft

3x5 RDL

3x5 BOR

2x5 Ab rollouts

2x20 Lunges

Bagefter chillede jeg i fem minutter. Inklusiv opvarmning og omklædning tog det en time.

DET synes jeg er en fin corerutine.

Hvis du nu lavede front squat i stedet og filede lidt hist og her, kunne det gå hen og blive helt "core".

Det vil til enhver tid slå 45 minutters planke, situps, getups, rollouts etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Well på 45 minutter i morges lavede jeg følgende:

5x5 squat

5x1 dødløft

3x5 RDL

3x5 BOR

2x5 Ab rollouts

2x20 Lunges

Bagefter chillede jeg i fem minutter. Inklusiv opvarmning og omklædning tog det en time.

DET synes jeg er en fin corerutine.

Hvis du nu lavede front squat i stedet og filede lidt hist og her, kunne det gå hen og blive helt "core".

Det vil til enhver tid slå 45 minutters planke, situps, getups, rollouts etc etc.

Well nu er det sikkert fint for dig at lave et program som dette, men i min optik støjer du i tråden. Det handler ikke om at lave squat/dødløft mm. Bro, jeg er rimelig godt klar over hvad det opbygger :smile:.

Hvis jeg begyndte på det, ville jeg få problemer med DOMS, muskel-vækst og muligvis overbelastnings-skader, derfor har jeg brug for et core-program, ellere rettere bare lidt inspiration ;)

Link to comment
Share on other sites

Statisk træning kan nu nemt tage 30-40 min. F.eks. 3x2 min planke med 1 min pause er allerede 10 min.

Er det ikke bare de helt almindelige øvelser du er interesseret i som planke, sidebro, rygbro osv.?

I så fald er der vel intet i vejen med forsvarets app. som allerede nævnt.

Øvelserne er vel mere eller mindre bare: http://forsvaretsuddannelser.dk/Uddannelse/Pages/Coretest.aspx

Så lav det om til et program, så er det vel hjemme. Medmindre det skal være et eller andet popsmart hipster-program.

Link to comment
Share on other sites

Hvad med TRX?

- Skal lige siges jeg ikke selv har prøvet dem. Men de virker nemme at gå til, og der følger vidst nok et program med.

Jeg ville nok vælge TRX force, men det er nok næsten det samme program, som de "almindelige".

Nogle der har erfaringer med disse?

Edited by KRF
Link to comment
Share on other sites

Complexes har også været oppe at vende før:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/screw_cardio_four_complexes_for_a_shredded_physique

De fleste complexes er nok ikke decideret core-træning, men prøv at se på 'Tumminello's Weight Plate Circuit'. - Den har jeg selv forsøgt mig med, og den tror jeg måske ville kunne gøre det.

- Men jeg synes at 45min coretræning lyder af meget - Hvis vi taler skadesrisiko og fare for overtræning, så vil jeg tage nogle mindre pas, ex. én gang om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Motta, ved godt, at du sikkert synes det lyder fjollet, men prøv at tage en time med pilates, mensendieck eller yoga. Udover at du får nye input og prøver nogle helt nye øvelser, får du også arbejdet med afspænding/vejrtrækning. Og det er der altså mange triatleter, der kan bruge :bigsmile:

Citat af svømmetræner fra AGF til min tri-svømmetræner lige inden træning med mit hold: "Andreas, du bliver altså nødt til at lære dine folk at SLAPPE AF!!!!" :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Sandt, man opbygger ingen corestyrke ved at squatte eller dødløfte.

Hvad med planke? Det er så populært.

Eller et pilateshold? De træner vist meget core.

Man opbygger BESTEMT corestyrke ved at træne Squat og dødløft!!! Det er jo den centrale del for overhovedet at lave de øvelser!!!!

Link to comment
Share on other sites

armagaaaad..... Keder du dig idag?

Men derfor er det da stadig spild af tid at bruge 45 minutter på core. Hvorfor tænker du selv så lang tid?

Hvis jeg var dig ville jeg kigge på øvelserne fra det første t-nation link, som JB viste. Jeg bilder mig ind, at de der split-stance-kneeling øvelser er gode til sådan en triatlet - du får trænet stabiliteten effektivt over både hofte, midtersektion og skulder. WIN!

Desuden er det vel begrænset hvor domset du bliver af 2x12 lette squats. 45 minutters planke tror jeg går mere ud over din svømmetid end squatten gør ved løb+cykling

Link to comment
Share on other sites

La motta dyrker triatlon, så det er med det henblik.

Det er bare mærkelig du roder så meget rundt i styrketræning når du har været på siden så mange år. Jeg skrev forleden en helt masse omkring vægttræning til tri...

30-45 min coretræning er overkill

du ville ikke hellere brug lidt tid på hoften og underben..

Link to comment
Share on other sites

Vil du stadig lave din normale styrketræning? I så fald kan core delen nok undlades som en specifik træning. Som de andre også nævner burde du få trænet rigeligt med core ved dødløft, swings og meget andet. Jeg har selv luret på måske at dyrke noget pilates eller noget i den dur, for at få noget anderledes styrke og måske også lidt mere smidighed. Det kan måske betyde at jeg kan sidde en smule mere aerodynamisk på cyklen, eller bare få mere styr på vejrtrækningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke, at det virker off-topic at pointere, at man kan lave et helt full body-program på 30-45 min, og få coretræning med som del af det. 30-45 min til coretræning virker som utroligt meget tid at bruge på nogle (forholdsvis) små muskelgrupper. Og pointen er helt valid; jeg har eksempelvis fået sixpack næsten udelukkende af at squatte. Men valget af coreøvelser handler også om, hvad du vil bruge det til. Hvis det er for at supplere ex. squat og dødløft, så er planke og sideplanke gode, fordi du netop er interesseret i stor statisk styrke. Triatleter tilføjer gerne "push-up plus"-bevægelsen, hvor man hæver og sænker skulderbladene, mens man ligger i planken, for at give serratus anterior nogle ekstra tæsk. Stivbenet dødløft er jeg også en stor fan af som videregående øvelse, fordi den træner nogle af de mindre rygmuskler, som man glemmer i mange styrketræningsprogrammer.

Håber dette hjælper.

Link to comment
Share on other sites

Stivbenet dødløft er jeg også en stor fan af som videregående øvelse, fordi den træner nogle af de mindre rygmuskler, som man glemmer i mange styrketræningsprogrammer.

Kan du uddybe dette? og måske give en forklaring på hvad du kalder "Stivbenet dødløft"?

Ikke at jeg tror at det er forkert - eller jo, det gør jeg.

Men jeg er meget interesseret i info omkring dette! i forhold til Dødløft vs. Stivbenet dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Thx for svar det sgu fedt med noget brugbart.

Vil lige starte med at knytte en kommentar til Fameboy, jeg syntes det er fedt du siger din mening, og jeg er ret godt klar over at et fullbody program er en bedre udnyttelse af tiden, men jeg tror du misser lidt hvad det er jeg efterspørger. Jeg er som skrevet Triatlet, og søger ikke at optimere min træning, så jeg kan nå en masse på 45min. For mig er 45min core ikke full-blown crossfit-jizz action, men snarer 5-6 gode øvelser, hvor jeg kommer hele vejen rundt. I min efterspørgsel indgår der meget simpelt at få lidt inspiration til træning, og ikke hvordan jeg skal træne.

En helt anden diskussion er om 45min core er det rigtige. Den diskussion gider jeg slet ikke deltage i. Jeg har gjort et valg der hedder at få en træner der strukturere alt min træning, og så følger jeg hans dirigent-stok uden spørgsmål. Det er en ny måde for mig at træne på og superfedt at lade en anden bærer ansvaret! Nu står der så 1x om ugen 45min core, og jeg følger i hans spor, fordi der er en mening med galskaben, og det er at træne en fornuftig Core. Hvis jeg "over-do'er" så ender jeg måske i skader eller overtræning.

Tak for de gode råd, og super at mærke MOL kan bruges til lidt andet end "fyr-den-af og prol-tråde" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share