Mit stoftskifte er ødelagt grundet anoreksi. Hvad skal jeg gøre?


Amalie Ancher
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker, at du skal snakke med diætisten og lægen om dette, og ikke diskutere det på et debatforum som her.

Hvis du lider af anorexi er det jo vigtigt at du holder fast i de mennesker, som kender dig og din situation, og som derved kan give dig den bedste vejledning.

Held og lykke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du har anorexsi og skriver herind for at få hjælp til at tabe dig yderligere.????? Jeg tror du har misforstået hvilken form for hjemmeside du har logget ind på. Det er ikke en pro-ana hjemmeside, men et forum hvor man diskuterer motion og træning!

Og som det er skrevet længere oppe. Kontakt din læge.

Link to comment
Share on other sites

snak med lægen. Når det er sagt, så er det helt umuligt at du har taget så meget på. der skal 7000 kcal til at tage et kilo fedt på, det har du slet ikke fået.

to ting:

du skal ikke veje dig så ofte, det er langt oftest væskebalancen, der er forskellig fra dag til dag

Du skal ikke forsøge at tabe dig, når du har anoreksi. Jeg synes du i stedet bør henvende dig til den behandler, du er i kontakt med og snakke med vedkommende om det.

Link to comment
Share on other sites

Amalie, du skriver selv at du har anoreksi. Hvis du skulle være i tvivl så er det altså en sygdom, og undskyld jeg siger det men så er du ikke selv istand til at vuderer hvad din vægt bør være, da du jo har et sygeligt forhold til din vægt.

Hold dig til hvad læger og diatister siger.

Ang. dit stofskifte så er eneste måde at få det "normalt" på er at du spiser og 885 kcal er IKKE at spise, det ligger langt under dit basisbehov. Jeg går ud fra det er et minimum, sat af din diatist, og du bør under ingen omstændigheder gå under elller prøve at justere.

Link to comment
Share on other sites

Hvis din gamle diæt var anoreksi-kost, så er den øgede vægt kun at du har fået en smule kulhydrater lagret i kroppen og da kulhydrat tilmed binder lidt vand, så kan det ses på vægten.

I praksis har du IKKE taget på. Og vægtøgningen er nok allerede stoppet eller i hvert fald lige ved, idet det trods alt er små mængder kulhydrat (og vand) som kan lægges på lager.

Det er lidt ærgeligt at du kun har villet være med til fedtet fra dine 5 mandler og ikke fra fedtstof. Der er mange vitaminer som er fedtopløselige og dem får du problemer med at mangle. Ikke nu - ikke om 4 uger - men det kommer!!!

Om man vil veje sig hver dag eller ej er en religionssag. Vægten VIL svinge op og ned. Op til et par kg. Går man i "panik" over det, er det skidt at veje sig hver dag. Omvendt er det ærgeligt at være depri i en hel lang uge, hvis den ugentlige vejedag ligger på en af de dårlige dage.

Ellers er jeg helt enig i at du skal lytte til din diætist og lade ham/hende styre det meste af slagets gang. Nu var jeg godt kun ramt af BING men kan godt huske at man træffer nogle forkerte valg uden man selv kan se det.

3kg er MEGET når man vejer så lidt som du gør, så hvis diætisten siger 55 - go for it! Slip tøjlerne. Det føles lidt farligt. Been there - done it. Men det er for fedt bagefter :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg ved intet om anoreksi men jeg kan på følgende hjemmeside (http://patienthaandbogen.dk/psyke-hos-born/sygdomme/anoreksi-behandling-9281.html) se at der findes "Telefonrådgivning for spiseforstyrrelser". Jeg tænker at de kender til de mange tanker og spørgsmål man i sygdomsforløbet kan stå overfor herunder den bekymring du har for en ret moderat vægtøgning. Måske de har råd til hvorledes du kan tackle det.

God bedring!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kære Amalie...

Kender din verden- desværre alt for godt. Kan læse du er i behandling, men undre mig når jeg læser at du vejer dig... Første skridt i behandlingen er at slippe sin vægt - vejes hos behandleren og lære at se og leve med kg- tallet.

Og det i sig selv er en kamp. Gør dig selv en kæmpe tjeneste- og vis din spiseforstyrrelse at den ikke har magt ved at bede dine forældre om at smide vægten ud.....

Jeg ved ikke hvor du bor, men i Gentofte er der et behandlings sted der hedder stoloegården, om de behandler unge under 18 ved jeg ikke. Men de er meget anerkendte verden rundt ift behandling af spiseforstyrrelser. Din læge skal henvise dig dertil.

Ønsker dig al held og lykke, med at bekæmpe din bedste ven (spiseforstyrrelsen) når du er klar til det... Der er en sej kamp men bestemt det hele værd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share