Kulhydrater og væske


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Folk snakker ofte om væskevægt, og at man skal spise mindre kulhydrater så lagrer man mindre væske. Jeg har flere steder set en kulhydrat restriktiv kost foreslået som forbedring til en person som allerede er i kcal underskud...

Det gør mig lidt forvirret, for min egen forståelse er at det her med væske primært er et spørgsmål om væske bundet i kulhydrat depoter. Så hvis man gennem et stykke tid allerede har ligget i underskud så ens depoter er udtømte (bliver de nogen sinde helt udtømte?), og man sådan set aldrig kommer over ligevægt således at de kan blive fyldt op, hvorfor betyder det så noget (i forhold til væske) om man indtager kulhydrater/protein/fedt?

Har jeg helt misforstået noget, eller er det "de andre" der har misforstået noget?

Link to comment
Share on other sites

Det er mig bekendt ikke noget der er lavet omfattende studier eller forskning på, hvorfor det ofte er kædet sammen med spekulationer og pseudovidenskab.

En ting der dog er ret sikkert, er at væske ikke primært er forbundet med glykogendepoterne. Kroppen bruger væske i ufattelig mange fysiologiske processer, så at give kulhydrater hele skylden for en evt. væskeophobning er helt ude i skoven.

Min egen personlige holdning: Glykogendepoterne er som udgangspunkt altid "fyldte", også selv om du er i (moderat)kalorieunderskud. Fordi du spiser flere kulhydrater en kort periode, giver ikke en pludselig forøgning af glykogen.

Væskebalancen svinger op og ned hele dagen igennem, og den væske der bindes til glykogen er kun en meget lille del at hele væskebalancen. Et rent skud fra hoften, er at hele dagen igennem, uden nævneværdig motion, svinger glykogendepoterne iht. væske kun 2-300 gram max (forudsat du spiser regelmæssige måltider).

Udtømte glykogendepoter er nærmest kun i forbindelse med 3+ timers motion. Den der med at depoterne er udtømte hver morgen, er også helt ude i skoven.

Link to comment
Share on other sites

Hej Venan,

tak for det gode svar. Kunne du eventuelt give nogle eksempler på ting som har indflydelse på mængden af væske i kroppen?

Selv tænker jeg at ting som f.eks. saltindtag? stresshormoner? kønshormoner osv. kunne spille en rolle?

Hvorfor svinger vi i løbet af dagen? Er det fordi vi i løbet af natten har forbrugt meget af vandet i f.eks. renselses processer og tisser det ud i morgenurinen?

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Næsten alle fysiologiske processer inkludere vand, enten direkte eller indirekte. Så der er ufattelig mange årsager til væskebalancen svinger. Kroppen bruger jo væske konstant til bare at fungere optimal. Hjerte, lunger, hjerte, nyre osv. bruger konstant væske. Så du kan veje dig 5 gange på en dag, og få 5 forskellige resultater, uden at du har foretaget dig noget usædvanligt.

Ja, saltindtag, hormoner, kreatintilskud eller lign. vil alle påvirke væskebalancen. Maden du indtager, mængden af affaldsstoffer og inflamation i kroppen påvirker også væskebalancen.

Det er da muligt, du f.eks. kan minimere dit saltindtag, og derved veje ca. 500gram mindre, set over 24 timer, end du ellers ville. Men hvorfor dog? Det lyder næsten som om, man bør mindske væsken i kroppen så meget som muligt. Det gver bare ingen mening, medmindre man skal op til en BB-konkurrence, eller før en indvejning til en evt. konkurrence.

Link to comment
Share on other sites

VenaN:

Når jeg har en nysgerrighed på dette område skyldes det flere ting.

Overordnet set skyldes det tanker om motivation. Jeg er igang med et større vægttabs projekt og når man over meget lang tid skal opretholde motivationen er det for mig vigtig at få små bekræftelser på at det virker, at jeg får noget ud af mit arbejde og de ting jeg afholder fra.

Hvis man ligger i et kraftigt underskud så er der jo klare resultater og spore hurtigt, men hvis man ligger i et mere begrænset underskud så bliver de løbende resultater der holder gejsten oppe jo også mindre tydelige. Og hvis de så samtidig let "slørres" eller "udebliver" og man ikke forstår hvorfor, så er det sværere at holde gejsten oppe. Derfor er jeg nysgerrig omkring de forskellige faktorer som kan rykke ved min vægt som ikke er relateret til mit kcal indtag, så jeg kan få en større forståelse og ikke mister modet.

En anden grund var at jeg følger en af deltagerne fra DM på facebook, og siden NM har han taget ca. 10 kilo på. Jeg synes egentlig hele den proces med at manipulere med kroppen på den måde som bodybuildere gør både er interessant og spændende.

Hjerneplasticitet, Biohacking osv. er også noget som jeg længe har fundet interessant og i en hvis grad selv har en vis erfaring med i det små... Når man har læst noget af f.eks. Jesper Mogensen og generelt kender principper om hvorledes hjernen fungerer plastisk så er det jo ikke et langt skridt til at forsøge at ændre sine smagsoplevelser, sin hukommelses kapacitet, fjerne fobier osv.

At generelt opnå en forståelse for hvordan vi fungerer som menneske tillader os i en større grad at arbejde med og optimere vores tilværelse som fysiske væsner.

Så jeg har ingen trang til at manipulerer med min væskebalance som sådan, jeg har blot en ønske om at opnå en bedre forståelse, så jeg ikke spænder ben for mig selv og min motivation.

Link to comment
Share on other sites

Det med at "manipulere" med væskebalancen under et vægttab giver jo bare en "tis i bukserne effekt", som kan være både farligt og demotiverende i det lange løb. Ja, vægttabet går langsommere på et tidspunkt, ligesom styrkeforbedringer stagnere efterhånden som man bliver mere erfaren. Det er desværre en del at gamet :wink:

Hvis du vil opnå en generel bedre forståelse, vil jeg da foreslå dig at læse nogle fysiologi bøger og lign.

Hvis du vil være lidt nørdet: http://laerer.aarhusakademi.dk/aast/pdf/fys-bd1-12.pdf

Der er også en del om vandforbrug, osmose osv.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med kulhudrat og væske.. Igennem en periode på lidt over et år vejede jeg mig hver morgen, efter at have tisset(måske 5% missede, er at man ligger med lav væt af at have været på druk. Det at skide trækker også lidt i regnskabet, særligt er der nogle fødevarer som er længere i systemet, så efter f.eks stor familiemiddag kan det godt sidde lidt som så ligepludselig ryger af ved et stort besøg på porcelænstronen.

Eller hvis man igennem 24-36 timer spiser kød, fedt, og kun grønsager, og så uden at ændre sit energi indtag nævneværdigt, skyder den af i en stor portion spaghetti eller lignende, så hopper vægten snildt 1-2kg op.

Dette er ikke noget jeg har kilder/videnskab på, men blot min personlige erfaring fra den periode da jeg vejde mig, hver morgen(efter morgen urin). Mine stats dengang var en fyr med ca. 85kg kropsvægt, bmi omkring 26, med mange muskler og relativt lav fedtprocent. Min vægt kunne snildt svinge indenfor 24timer med 2-3kg.

Vh Don155

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share