Taber vægt, men hvor?


zenzation
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er 18 år og vejede for 2 måneder siden ca. 80 kg, nu er jeg nede på 73,5 kg uden at dyrke nogen speciel form for motion andet end at jeg prioritere at gå lidt mere og ændret mine kostvaner. Når nu jeg hiver sådan en pose dyrefoder frem der vejer 2,5 kg tænker jeg at jeg umiddelbart har tabt mig meget rent vægt mæssigt, problemet er at jeg ikke har lagt mærke til det. Problemer er at jeg ikke rigtigt ved hvor kiloerne er tager fra, det eneste sted jeg lige umiddelbart kan mærke at der måske er fjernet lidt er lårene. Jeg er ikke typen der render rundt og vejer og måler mig hver anden dag, men det er virkelig frustrerende at vide at man er 6½ kg lettere uden selv at have lagt mærke til det.

Tænker på at dyrke noget motion, har ikke adgang til fitness så man må vel ud i skoven og løbe en tur? Er der desuden forskellige måder at øge fedtforbrændingen på forskellige steder af kroppen? Jeg vil f.eks RIGTIG gerne af med det fedt jeg har siddende på maven frem for lårene som jeg egentlig er fint tilfreds med. Tror i det hele taget ikke at jeg har tabt mavefedt af de 6,5 kg, og det er ellers den primære grund til mit vægttab, så det er lidt trals.

Hvad gør man i sådan en situation?

Link to comment
Share on other sites

Bare bliv ved, kroppen ser ikke efter hvor den fjerner fedtet så det er spild af kræfter hvis du fokuserer på det. Vi er meget forskelligt indrettet ang. hvor vi laver depoter, og efterfølgende taber os hurtigst.

Det lyder dog lidt underligt hvis du ikke kan mærke på dit tøj at du har tabt 6½ kg. men hvis du fortsætter så skal mave-fedtet nok også forsvinde.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Tillykke med dit flotte resultat.

Umiddelbart tænker jeg at noget af dit vægttab er væske, sådan er det altid når man begynder at spise mindre, så rydder kroppen lidt op i depoterne og udskiller også noget af den væske som er tilknyttet. Derfor er det måske ikke udelukkende 6,5kg fedt du har tabt.

Hvor man taber sit fedt fra på kroppen er der ikke så meget man kan gøre for at vælge, dette er langt hen af vejen genetisk bestemt. Så hvis du oplever at tabe dig på lårene frem for på maven kan du igennem et vægttab ikke gøre så meget ved det.

Hvis du vil have mavefedtet væk må du tolerere at det sker når kroppen synes det er en god idé, og det kan godt være det er det sidste sted du kommer til at tabe dig.

Der er dog et par muligheder her som du muligvis kan benytte dig af, ud over den genetisk forudbestemte lagring af fedt, så mener jeg der er noget om at f.eks. stress eller dårlig kost kan have indflydelse på at fedtet bliver lagret på maven. Jeg kender ikke det helt specifikke, men du kan prøve at søge videre og se om der er nogle gode oplysninger du kan bruge.

Ud over det snakker du selv om motion, det er en rigtig god idé. Ikke blot vil det gøre dig overordnet sundere men hvis du begynder at styrketræne har du muligheden for at eventuelt opnå det du efterspurgte i forhold til at slanke sig på bedstemte steder på kroppen. Hvis du f.eks. smider resten af det fedt du ønsker at smide og du synes dine ben bliver "for tynde" eller din numse "for flad". Så kan du gennem styrketræning øge lidt på din muskelmasse i disse områder og herved få en flot strutnumse og kurvede ben sammen med den flade mave.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share