Hopskud i håndbold


Håndboldspilleren111
 Share

Recommended Posts

Regner ikke med min træner ved det, da han overhovedet ikke har taget hverken trænerkurser eller noget. Måske ved han det fra hans egen træning. Hører ham lige ad!

Jeg har desværre ikke ikke så meget plads så jeg kan ikke jumpsquate. Men begynder måske snart i center, så kan jeg måske komme til at lave nogle jumpsquats.

-Hvad med sådan noget som benpres?

Link to comment
Share on other sites

Godt nok er det håndbold, men med 20 års erfaring som træner og spiller i volleyball på divisions-niveau blander jeg mig alligevel :-)

Springhøjde kombineret med skudstyrke er afhængigt af en komplet og (næsten) all round styrketræning uden speciel forfordeling af bestemte muskelgrupper. Læg, lår, baller i afsæt. Skuldre, mave, ryg og biceps i aftræk/skud.

Træningsmæssigt skal du lægge vægt på styrke hvad angår afsæt/spring og relaterede muskler. Muskler relateret til skud skal du lægge vægt på fleksibilitet/reaktionsevne/hastighed (da du skal ikke blive for stor/tung).

Udover alm styrketræning er bakkeløb og bakkehop som en anden skriver gode øvelser. Derudover er træning af ALLE springøvelser MED blyvest et must!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Gammelpot, den forstod jeg ikke lige!

Muskler der bruges til afsæt/spring: baller, lægge, lår. Her skal det være tung træning=større muskler.

Muskler der bruges til selve skuddet/aftrækket. Ryg, skulder, biceps, mave. Her skal du træne reaktion og hurtighed.

Hvis du er i tvivl om hvordan du lægger træningspas der retter sig imod ovenstående, vil jeg anbefale at du tar et par timer med instruktør i et center.

Ok? :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share