Fedtprocent/er dette sundt


Heleneoj
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er 16 år og træner meget fitness. Hver dag, 1,5-2 timer, både cardio og styrketræning. Jeg har store stærke knogler og har en høj muskelmasse/spændstighed af natur. Jeg vejer 59-60 kg og er egentligt en pæn pige, alt sidder som det skal. Mit problem er at jeg er blevet gjort opmærksom på, at jeg er for tynd, trænet osv, af et par stykker efterhånden. Herudover har jeg uregelmæssig/sommetider udeblivende menstraution. Jeg er lidt bekymret for mit helbred, selvom jeg ikke synes jeg ser for tynd ud, bare sund og trænet.

Det skal lige nævnes at jeg selv er ansat i et fitnesscenter, så jeg træner hensigtsmæssigt, men ønsker bare lidt objektiv syn på sagen nu!! :)

BODY TYPE: Female, athletic

Age: 16 år

Height: 164 cm

Vægt: 60 kg

BMI: ca. 22

BMR: ca. 1600

Fedt %: 16,5-17%

FAT MASS: 10,5 kg

FFM: 49

TBW: 36 kg

Er den helt gal eller????

Link to comment
Share on other sites

En fedtprocent på 17 er da i den lave ende for en pige, men er langtfra at være underernæret. Så hvis du føler dig frisk og kan passe din træning, så gør du bare det.

Udeblivende mens kan sagtens komme fra hård træning, og er nok noget du bør holde øje med. Prøv evt. at undgå at træne hårdt omkring den periode.

Link to comment
Share on other sites

En fedtprocent på 17 er da i den lave ende for en pige, men er langtfra at være underernæret. Så hvis du føler dig frisk og kan passe din træning, så gør du bare det.

Udeblivende mens kan sagtens komme fra hård træning, og er nok noget du bør holde øje med. Prøv evt. at undgå at træne hårdt omkring den periode.

Tusind tak for hurtigt svar. Jeg føler mig sund og rask, så jeg ville være ked af at skulle skrue ned for min træning. Men på den anden side, så vil jeg heller ikke gå på kompromis med min sundhed, det er vigtigt ikke at blive fanatisk omkring sin træning!! :)
Link to comment
Share on other sites

Udeblivende menstruation er ikke et godt tegn. At "tage den lidt med ro" i den periode er ikke godt nok. Menstruationscyklus er en cyklus, og fucker man med sine hormoner undervejs i den cyklus, påvirker det naturligvis hele cyklus. Som pige midt i puberteten, virker det ikke som en smart plan.

Reproduktion er en af vores mest basale funktioner, og når kvindens krop lukker ned for denne, er det fordi den er stresset. Ikke bare i ugerne omkring, men over lang tid.

Link to comment
Share on other sites

At basere ens generelle sundhed ud fra en impedans vægt eller lign. er temmelig skørt.

Jeg gætter også på din fedtprocent ikke er 17, baseret på din BMI. Så skal du være ualmindelig muskuløs, som du ikke vil være som 16-årig. Helle Nielsen er ca. samme højde og vejer omkring 75kg, ved den samme fedtprocent.

Udeblivende menstruation er nok noget du skal tage med din læge. Jeg vil ikke umiddelbart mene det er farligt, da det er ret normalt for kvinder der træner mere end "normalt".

Link to comment
Share on other sites

At basere ens generelle sundhed ud fra en impedans vægt eller lign. er temmelig skørt.

Jeg gætter også på din fedtprocent ikke er 17, baseret på din BMI. Så skal du være ualmindelig muskuløs, som du ikke vil være som 16-årig. Helle Nielsen er ca. samme højde og vejer omkring 75kg, ved den samme fedtprocent.

Udeblivende menstruation er nok noget du skal tage med din læge. Jeg vil ikke umiddelbart mene det er farligt, da det er ret normalt for kvinder der træner mere end "normalt".

Tak for svar! Og ja det ender nok med et lægebesøg. Mit spørgsmål er om jeg bliver nødt til at stoppe med at træne. Og jeg er 100% sikker på at min fedtprocent er 17%. Jeg bliver jævnligt mål både på vægt og med tang. Som jeg nævnte, så er jeg muskuløs og har kun 10 kg. fedt på kroppen ud af hele min vægt på 60 kg.

Forresten er BMI ikke et godt mål - en flæskefed på 180 cm og 100 kg har samme BMI som en supertrænet på 180 cm og 100 kg fedt.

Edited by Heleneoj
Link to comment
Share on other sites

At basere ens generelle sundhed ud fra en impedans vægt eller lign. er temmelig skørt.

Jeg gætter også på din fedtprocent ikke er 17, baseret på din BMI. Så skal du være ualmindelig muskuløs, som du ikke vil være som 16-årig. Helle Nielsen er ca. samme højde og vejer omkring 75kg, ved den samme fedtprocent.

Udeblivende menstruation er nok noget du skal tage med din læge. Jeg vil ikke umiddelbart mene det er farligt, da det er ret normalt for kvinder der træner mere end "normalt".

Meget meget enig. 17% lyder ret usandsynligt

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar! Og ja det ender nok med et lægebesøg. Mit spørgsmål er om jeg bliver nødt til at stoppe med at træne. Og jeg er 100% sikker på at min fedtprocent er 17%. Jeg bliver jævnligt mål både på vægt og med tang. Som jeg nævnte, så er jeg muskuløs og har kun 10 kg. fedt på kroppen ud af hele min vægt på 60 kg.

Forresten er BMI ikke et godt mål - en flæskefed på 180 cm og 100 kg har samme BMI som en supertrænet på 180 cm og 100 kg fedt.

Jeg bruger heller ikke BMI som mål. Jeg bruger det som indikator for, hvor muskuløs bygget du er. En BMI kombineret med en fedtprocent, giver et fingerpeg om hvordan du er bygget.

Du er nok den første jeg har set, som har den samme fedtprocent målt med henholdsvis tang og vægt. 3 forskellige målemetoder giver 3 forskellige resultater, det vil det stort set altid gøre. Det er nærmest umuligt at få en 100% korrekt fedtprocentsmåling. I så fald skal du have en MRI-scanning eller lign. Alt andet er kun vejledende.

Hvis du vil have en forholdsvist præcis måling, vil jeg råde dig til at få en kompetent person til at måle dig med tang (ikke en kollega, eller fitnessinstruktør).

Sagt på en anden måde: Hvis din måling er korrekt, er du enten startet med seriøs BB-træning som 11-12 årig, og har nogle rigtig gode gener for hypertrofi. Eller også har du fået en rigtig god hormonbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Det behøves jo ikke at være enten eller med hensyn til træningen. Du kan starte med at skrue træningstiden ned til en time om dagen (eller noget lignende), og så se om ikke det retter op på menstruationen.

Med hensyn til dine data, synes jeg ikke at det ser vildt ud. Trænet ja, men ikke usundt!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et "både og". Impedans-vægte er sat til en standard med standardformler. Dvs. den passer forholdsvis præcist på 80% af hr. og fru. Danmark. Generelt er de ikke gode til trænede personer, selv under "athletic setting". Selvfølgelig vil de ofte ramme plet med en forholdsvis lille margin, men ligeså ofte passer de af H-til. Så du kan aldrig regne med den er korrekt.

For at sætte tingene lidt mere i perspektiv, kan jeg fortælle, at hvis målingen er korrekte, er Helene mere veltrænet end Kristina Dybdahl, som har samme højde, men vejer mindre off-season (hvor fedtprocenten vil være over 17%).

http://www.kristinadybdahl.com/

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et "både og". Impedans-vægte er sat til en standard med standardformler. Dvs. den passer forholdsvis præcist på 80% af hr. og fru. Danmark. Generelt er de ikke gode til trænede personer, selv under "athletic setting". Selvfølgelig vil de ofte ramme plet med en forholdsvis lille margin, men ligeså ofte passer de af H-til. Så du kan aldrig regne med den er korrekt.

For at sætte tingene lidt mere i perspektiv, kan jeg fortælle, at hvis målingen er korrekte, er Helene mere veltrænet end Kristina Dybdahl, som har samme højde, men vejer mindre off-season (hvor fedtprocenten vil være over 17%).

http://www.kristinadybdahl.com/

Mine data er forholdsvis korrekte. Det kan være mindre fedt omkring organerne eller anderledes gener. Det er hvad jeg har at gå ud fra... Din tvivl er lidt svær for mig at forholde mig til, da du ikke har set mig og jeg ikke kan gå ud fra andet end at stole på de data jeg bliver målt til. Hvad skal jeg ellers gøre? Jeg kommer her for at få gode råd ud fra det oplæg jeg giver, ikke for at blive tvivlet på omkring mit oplæg. Det kan godt lade sig gøre at fedtprocenten ikke er højere, husk jeg træner hver dag tak.
Link to comment
Share on other sites

Mine data er forholdsvis korrekte. Det kan være mindre fedt omkring organerne eller anderledes gener. Det er hvad jeg har at gå ud fra... Din tvivl er lidt svær for mig at forholde mig til, da du ikke har set mig og jeg ikke kan gå ud fra andet end at stole på de data jeg bliver målt til. Hvad skal jeg ellers gøre? Jeg kommer her for at få gode råd ud fra det oplæg jeg giver, ikke for at blive tvivlet på omkring mit oplæg. Det kan godt lade sig gøre at fedtprocenten ikke er højere, husk jeg træner hver dag tak.

Helene, det er ikke for at være efter dig, eller få dig ned med nakken eller lign. overhovedet. Men du stiller et spørgsmål, om din fedtprocent er usund? Jeg kan se ud fra dine data, at den meget sandsynlig ikke er målt korrekt. Mere er der ikke i det.

Jeg er skam kun ude på at hjælpe dig. Det er jo ærgeligt, hvis du tror dine data er korrekte, hvis de ikke er det. Derfor råder jeg dig til, at få dem verificeret af en kompetent person. Jeg stiller nogle eksempler op, for at vise dig hvor usandsynlige dine data er. Jeg kan garantere dig for at Kristina Dybdahl også træner hver dag, og det har hun gjort siden hun var teenager. At du har opnået samme/bedre resultater på 1-2 år, er altså yderst usandsynligt. Det regner jeg med, du godt kan kan se?

PS: Det er da muligt dine data er korrekt, og du bare er danmarks nye mega talent indenfor fitnes/BB, det skal jeg da slet ikke afvise! Jeg kan kun gå ud fra dine oplyste data.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share