Nu er jeg her igen - Protein og fordøjelsen


Cocofantasy
 Share

Recommended Posts

Jeg er løbet ind i et problem under mit vægttab.

Mit mål er 60 kg. og jeg vejede for 1½ uge siden 60,3.

I denne uge har jeg givet den gas med styrketræningen og derfor øget mit protein indtag. Det har ligget på mellem 90 - 120 g. protein.

Noget af det fra en protein shake, og resten fra bøf, æg og tun.

Jeg spiser 1500 kcal om dagen, og forbrænder mellem 700-1100 af dem via træning. Spinning, løb og styrketræning.

Men hele denne uge har jeg følt mig som en badebold! Har den vildeste topmave, den gør ondt og jeg er på toilettet mange gange dagligt dog normal afføring (ja undskyld). Jeg spiser både massere grønt og rugbrød til frokost. Jeg får havregrød, creme fraiche og hytteost. Så det burde ikke være dét der driller min fordøjelse (hvis det da ellers er der den er gal).

Min vægt svinger mellem 60,9 - 61,6. Det hele er meget demotiverende når jeg var så tæt på mit mål. Jeg troede i starten det var mit p-pille skift (14 dage siden) der gjorde jeg havde ekstra væske i kroppen. Jeg var i dag hos lægen som fortalte at kroppen har svært ved at nedbryde for meget protein og bad mig stoppe med protein shaken, hvilket jeg selvfølgelig gør.

Men jeg synes stadig det er rigtig trist og kan ikke lade være med at "føle" jeg har taget på.

Er der nogen der har haft samme problem med hensyn til protein indtag?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er sikker på du indtager 1500 kcal, og forbrænder 700-1100 kcal via træning, så har du helt sikkert ikke taget på. Din vægtforøgelse må skyldes vædske eller evt. ophobning af føde. Hvis du har følt dig oppustet kunne det tyde på din mave har været sat lidt istå. Jeg er sikker på du kommer under 60 snart, hvis bare du holder planen.

Hilsen

Michael

Link to comment
Share on other sites

Ja.

Oplever også til tider at vægten tager en nøk opad.

Vægt er som sådan ikke det eneste man bør have som mål. Kombiner det evt. med fedt procent, da man godt kan tage på vægt mæssigt men tabe fedt. Samtidigt bør du måske også overveje om livet bliver meget anderledes af at du når 60 kilo eller om de 300 gram virkeligt gør så store en forskel?

Detter er selvfølgeligt kun væsenligt hvis du ønsker et varigt vægt tab.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Intolerans over for visse fødevarer kan udmærket udspile maven. Det er noget man kan have i en grad. Typisk en eller flere former for korn man tåler mindre godt. Ikke at det nødvendigvis er tilfældet med dig. Som mennesker er vi meget individuelle.

Nogen kan have svært ved at få synlige mavemuskler før visse fødevarer er elimineret fra kosten (inklusiv havre). Du kan udmærket være intolerant over for sunde fødevarer. Man skal typisk søge forklaring blandt de fødevarer man spiser hver dag.

Edited by Mike75
Link to comment
Share on other sites

Tag dine mål, og i øvrigt også din vægt, om morgenen. Der burde din mave ikke være udspilet eller noget som helst. På den måde får du et mere reelt sammenligningsgrundlag.

Umiddelbart tror jeg bare det er et spørgsmål om tilvænning. Det kan måske være noget i shaken der gør det - har læst om flere der bliver oppustede efter at have drukket en proteinshake. Prøv at skær den væk i første omgang og se hvad der sker.

Jeg vil dog tillade mig at tvivle lidt på din træningsforbrænding. Hvad baserer du de 700-1100 kcal på?

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Det behøver du skam ikke tvivle på ;) det fortæller mit pulsur mig skam. Nu er det heller ikke kun en times træning om dagen vi snakker ;)

Netop det faktum at det er et pulsur der giver dig værdierne er absolut ingen garanti for at det er rigtigt. Når jeg cykler godt til ligger jeg på ca. 600 kcal/time - hvilket bliver beregnet ud fra hvor mange watt jeg træder. Kigger jeg på hvad min pulsmåler siger er vi tættere på 800-900 kcal/timen. Det er en pænt stor forskel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke gravid (:

- Åh gud, jeg anskaffede mig netop et pulsur for at kunne være så specifik som muligt med hensyn til kalorie forbrænding.

Men hvad basere du så det andet på?

Og mener du så derved at fordi jeg har hævet mit kalorie indtag fra 1200 - 1500 kan jeg godt have taget på, trods jeg har trænet hverdag og mit pulsur har givet mig mellem 700 - 1100 kcal i overskud)?

I følge diverse beregnere herinde ville jeg skulle spise mellem 2000-2500 kcal (kan ikke huske det præcise tal på stående fod) bare for at holde vægten.. :s

Målene hertil morgen siger også lidt. I denne uge er omkredsen om maven/topmave/hoften øget med 4 cm! Mens taljen er blevet 1 cm mindre....

Edited by Cocofantasy
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke gravid (:

- Åh gud, jeg anskaffede mig netop et pulsur for at kunne være så specifik som muligt med hensyn til kalorie forbrænding.

Men hvad basere du så det andet på?

Og mener du så derved at fordi jeg har hævet mit kalorie indtag fra 1200 - 1500 kan jeg godt have taget på, trods jeg har trænet hverdag og mit pulsur har givet mig mellem 700 - 1100 kcal i overskud)?

I følge diverse beregnere herinde ville jeg skulle spise mellem 2000-2500 kcal (kan ikke huske det præcise tal på stående fod) bare for at holde vægten.. :s

Målene hertil morgen siger også lidt. I denne uge er omkredsen om maven/topmave/hoften øget med 4 cm! Mens taljen er blevet 1 cm mindre....

Jeg har en wattmåler på min cykel der er nøjagtig indenfor +-2%. Det output jeg sender i pedalerne bliver registreret ret præcist, og når min træning så er overstået er det faktisk bare at omregne den mængde watt til kJ og senere til kcal.

En pulsmåler kan skam være fin nok, du skal bare tage det hele med et gran salt. Ved hård træning forbrænder man måske 6-700 kcal/time alt afhængig af vægt. Jo mere man vejer, jo flere kcal forbrænder man. Nu vejer du ikke særlig meget(60 kg), så din forbrænding er lavere end en der vejer 70 kg, ved samme fysiske udfoldelse. Som tommelfingerregel vil jeg nok sige at du skal regne med et kcal forbrug på et sted mellem 4-500 kcal/time, hvis du dyrker cardio.

Måske kan dit stop i vægttab også skyldes at du ikke får nok at spise. Hvis du kun indtager 1500 kcal, men i virkeligheden har en forbrænding på 2300 kcal, men konsekvent ligger 700-800 kcal i underskud, så vil din krop måske holde på det fedt den har. Prøv at før en logbog over hvad du indtager i løbet af en dag, og også hvad du forbrænder på en dag, og så smid den herind. Det gør det noget nemmere at finde frem til hvad der måske kan forbedres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share