Hvordan kommer en dovenlas i gang?


Heidi T Hansen
 Share

Recommended Posts

Jeg har været syg(Crohns) i snart 3 år men må i gang med at røre mig. Jeg har ikke råd til fittness eller motion der koster penge (sådan er det og det kan ikke ændres) så der er løb - men jeg har altid været ualmindelig dårlig til at løbe, - cykling, men får så ondt i r**** af det, - så der er gåture tilbage - men det er i min verden dybt kedeligt at gå, og giver vel ikke så meget motion
Hvad skal jeg stille op med min dovne krop, der hellere vil være i fred. Jeg har nemlig desværre fået diabetes af medicinen for Crohns *suk* og vil frygtelig gerne af med pillerne.
Jeg har netop printet det 8 ugeres gå-program ud - bare for at komme i gang - jeg ved ikke om jeg kommer i gang, min hjerne vil gerne, min krop vil ikke...
Nogle gode råd eller ideer der kan sparke mig i gang?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får ondt i nummeren af at cykle, så er det ofte cyklen (især sadlen) der er forkert indstillet. I modsætning til hvad de fleste tror, er en bred bedstemorsaddel, ikke optimal at cykle med men så længe du ikke cykler alt for langt, og der virker du ikke umiddelbart til at gøre, så bør den ikke gøre ondt bagi. Gnave i lårene måske men ikke det andet.

Derudover er det kun superhårde carbonsadler der bør give problemer - her lider man for farten og betaler flere tusind for det, så den er heldigvis let at undgå :tongue:

Hvordan saddel og cykel skal indstilles, kan du finde bunker af youtube-videoer om.

Men husk dog at begrebet sadeltræning skal tages alvorligt nok.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Du kommer til at dø hurtigere hvis du ikke kommer i gang. Diabetes er ingen joke.

Hvis det ikke kan motivere dig, så er det svært at se hvad der skulle.

Tja, jeg har bare ingen energi, muskler eller kondition, og jeg spørger jo fordi jeg ganske tydelig er klar over vigtigheden det er bare ualmindeligt svært når man er træt, og ens krop skriger på at man lægger sig hele tiden. Jeg har desværre en masse ledsmerter pga. medicin for Crohns, samt en del andre bivirkninger.

Så selv om min hjerne ved det, så er det altså svært at komme i gang - derfor jeg bad om gode ideer og tips til at komme i gang :)

Link to comment
Share on other sites

Planlæg det. Lad være med at gøre det dag til dag, for så vågner du hver morgen og tænker "Ej, i morgen går jeg i gang!". Skriv ind i din kalender, hvornår du skal ud at gå - gerne på klokkeslettet. Gør det, fordi du har bestemt dig for at gøre det. Stop talking, start moving ;)

Jep - du har ret. Det må i system! Jeg har heldigvis en lille hund, så kan den komme på noget længere ture, den skal tabe sig (det skal jeg så ikke til gengæld, måske tværdigmod)

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får ondt i nummeren af at cykle, så er det ofte cyklen (især sadlen) der er forkert indstillet. I modsætning til hvad de fleste tror, er en bred bedstemorsaddel, ikke optimal at cykle med men så længe du ikke cykler alt for langt, og der virker du ikke umiddelbart til at gøre, så bør den ikke gøre ondt bagi. Gnave i lårene måske men ikke det andet.

Derudover er det kun superhårde carbonsadler der bør give problemer - her lider man for farten og betaler flere tusind for det, så den er heldigvis let at undgå :tongue:

Hvordan saddel og cykel skal indstilles, kan du finde bunker af youtube-videoer om.

Men husk dog at begrebet sadeltræning skal tages alvorligt nok.

Jeg har faktisk prøvet utallige sadler hos cykelhandleren, uden held. Til gengæld får jeg faktisk også ondt i armene ... måske skal jeg bare nøjes med gåture, til min stakkels krop er i en - minimal form. Lige nu har jeg nul-kondi

Jeg undgår helt sikkert carbonsadler *smil*

Tak for svar!

Link to comment
Share on other sites

Ud med hunden (tror jeg).

Kan du spise lidt mere uden den ekstra vægt belaster dine led? For lidt at spise, gavner mildt sagt ikke energien og lysten til at bevæge sig.

Har du været til en fys, som måske kan komme med bedre råd i forhold til din specielle situation? Godt nok kan vi komme med en masse råd men de fleste egner sig bedst til folk uden fysiske skavanker.

Det ville jo være ubærligt om et forkert råd forværrer din situation.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så er det super at du beder om hjælp. Det er helt fair at bede om forslag til hvad man kan gøre.

Der næst skal det , hvis det ikke allerede er tilfældet, stå dig klart at det kun er dig der kan gøre noget ved det. Motivation, personlige trænere osv er alt sammen fint, men det kan ikke tvinge dig afsted. Du skal have viljen til at ville.

Der er kommet mange gode forslag. Her er lidt

1: Som Gregers skriver, så skal din træning køre efter et program. Det er en cyklus der ikke er til diskussion. Du skal ikke skulle overveje det fra gang til gang, det er en vane, og dit øvrige liv planlægges efter det, ikke omvendt.

2: Variation. Hvis det er det samme 7 dage om ugen, eller hvad målet nu er, kan det nemt være uoverkommeligt. Har du en kondi cykel, eller en du kan låne? Har du adgang til svømmehallen, eller kan du få det via kommunen eller noget? Jeg ville klart bestræbe mig på at få lavet et program der varierer mellem gang, svømning, cykling, og hvad der nu ellers er af muligheder

3: Musik. Jeg er selv dårlig til det, men det hjælper altså med et par plugs i ørene når man skal ud over stepperne. Noget musik med lidt god energi

4: Synergier. kurven er ret stejl i starten, men for de fleste fungerer det sådan, at hvis flere ting begynder at spille for dem, så danner det en synergi der giver en endnu mere blod på tanden. Derfor er det ikke helt dumt feks at gå efter kost justeringer samtidig. Ikke at det skal være alt på en gang, men flere har oplevet at du ved at få success et sted, bliver endnu mere motiveret et andet sted.

Link to comment
Share on other sites

Der er allerede nævnt gode ting.

Lad mig tilføje: Kan du slå dig sammen med nogle, der har samme udfordringer som dig selv? Fælles gåture kan være meget stimulerende, og man kommer lettere af sted, hvis der er nogen, der står og venter.

Som Blackice er inde på, så hør noget musik undervejs, når du går alene. Eller hør radio eller måske lydbøger? Gør det lidt interessant for dig selv. Eller gå mod et bestemt mål og beløn dig selv med en kop kaffe, når du er der.

Hvad med hhv. Crohn- og Diabetesforeningen? Har de ikke rådgivere, konsulenter, brugergrupper eller kurser, der sigter mod at komme op på et minimum af motion?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er træning i varmtvands bassin godt for folk med ledsmerter. Hvis du kan komme på hold med ligesindede (smerter mm), så vil I sikkert også kunne hjælpe og støtte hinanden når motivationen

Diagnosticeret vil jeg gætte på at du kan få økonomisk støtte af kommunen hvis dit budget ikke tillader udgifter til svømmehal?

Held og lykke med det

Link to comment
Share on other sites

Bliver sku helt varm om hjertet, når så mange kommer med gode motivations råd. Det er sku en modtagelse med maner!

Heidi overvej evt at oprette en log herinde, og del dine overvejelser, opret evt et mål. Og se tilbage om et halv år. Når du har gået / cyklet eller svømmet i mål. Det kan give motivation. Læs andres log, der er flere solstråle historier herinde.

Link to comment
Share on other sites

Ud med hunden (tror jeg).

Kan du spise lidt mere uden den ekstra vægt belaster dine led? For lidt at spise, gavner mildt sagt ikke energien og lysten til at bevæge sig.

Har du været til en fys, som måske kan komme med bedre råd i forhold til din specielle situation? Godt nok kan vi komme med en masse råd men de fleste egner sig bedst til folk uden fysiske skavanker.

Det ville jo være ubærligt om et forkert råd forværrer din situation.

Ud med hunden? altså, gå med den, eller hvad ? :o

Jeg spiser hvad jeg kan (og rigeligt) men har bare altid haft en hurtig gennemgang og en høj forbøærnding, jeg kan spise næsten hvad jeg vil uden at det ændre noget.

Jeg har desværre ikke en klejne til en fys - man bliver ikke specielt rug af at være på flere slags medicin i mange år og kun have et heltidsjob (som jeg nu er blevet fyret fra pga. sygedage)

Jeg så noget af et program i går på DR2 og NEAT og HIT træning, så jeg vil forsøge at "anstrenge mig" 3 gange om dagen i et minut. Det klarer jeg nok :)

Tusind tak for dit svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er træning i varmtvands bassin godt for folk med ledsmerter. Hvis du kan komme på hold med ligesindede (smerter mm), så vil I sikkert også kunne hjælpe og støtte hinanden når motivationen

Diagnosticeret vil jeg gætte på at du kan få økonomisk støtte af kommunen hvis dit budget ikke tillader udgifter til svømmehal?

Held og lykke med det

Tror du dog det? hmm....jeg bøvler ellers ret meget med kommunen pga. ansøgning om fleksjob - men vil da forhøre mig ved lejlighed :)

Tak for ideen!

Link to comment
Share on other sites

Bliver sku helt varm om hjertet, når så mange kommer med gode motivations råd. Det er sku en modtagelse med maner!

Heidi overvej evt at oprette en log herinde, og del dine overvejelser, opret evt et mål. Og se tilbage om et halv år. Når du har gået / cyklet eller svømmet i mål. Det kan give motivation. Læs andres log, der er flere solstråle historier herinde.

Ja, det er forrygende dejligt med nogle gode svar/ideer/forslag. Jeg har ikke en bønne forstand på at oprette en log. Kikker på det.

Tusind tak for din besked :)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så er det super at du beder om hjælp. Det er helt fair at bede om forslag til hvad man kan gøre.

Der næst skal det , hvis det ikke allerede er tilfældet, stå dig klart at det kun er dig der kan gøre noget ved det. Motivation, personlige trænere osv er alt sammen fint, men det kan ikke tvinge dig afsted. Du skal have viljen til at ville.

Der er kommet mange gode forslag. Her er lidt

1: Som Gregers skriver, så skal din træning køre efter et program. Det er en cyklus der ikke er til diskussion. Du skal ikke skulle overveje det fra gang til gang, det er en vane, og dit øvrige liv planlægges efter det, ikke omvendt.

2: Variation. Hvis det er det samme 7 dage om ugen, eller hvad målet nu er, kan det nemt være uoverkommeligt. Har du en kondi cykel, eller en du kan låne? Har du adgang til svømmehallen, eller kan du få det via kommunen eller noget? Jeg ville klart bestræbe mig på at få lavet et program der varierer mellem gang, svømning, cykling, og hvad der nu ellers er af muligheder

3: Musik. Jeg er selv dårlig til det, men det hjælper altså med et par plugs i ørene når man skal ud over stepperne. Noget musik med lidt god energi

4: Synergier. kurven er ret stejl i starten, men for de fleste fungerer det sådan, at hvis flere ting begynder at spille for dem, så danner det en synergi der giver en endnu mere blod på tanden. Derfor er det ikke helt dumt feks at gå efter kost justeringer samtidig. Ikke at det skal være alt på en gang, men flere har oplevet at du ved at få success et sted, bliver endnu mere motiveret et andet sted.

Tak for dit sammenfattende svar.

Jeg hár printet et gå-program ud, tror det er det jeg kan magte lige nu.

Idag blev der så gået (med hunden) 2 gange (plejer kun 1 gang) og har så fundet på at lave noget det kaldes HIT træning 3 gange om dagen i 1 minut (skulle kunne hjælpe på blodsukkerreguleringen - i værste fald hjælper det ikke, men jeg får da spjættet lidt *gg*)

Musik gider jeg ikke når jeg går - jeg vil hellere høre -verden :)

Men ved godt mange bruger musik under motion.

Jeg tror desværre aldrig jeg bliver "bidt" af motion (har forsøgt mange gange uden held) men må nok gøre det som en del af livet :) og det er fint nok.

tusind tak til dig for at tage dig tid til at skrive så langt og godt en indlæg :)

Link to comment
Share on other sites

Der er allerede nævnt gode ting.

Lad mig tilføje: Kan du slå dig sammen med nogle, der har samme udfordringer som dig selv? Fælles gåture kan være meget stimulerende, og man kommer lettere af sted, hvis der er nogen, der står og venter.

Som Blackice er inde på, så hør noget musik undervejs, når du går alene. Eller hør radio eller måske lydbøger? Gør det lidt interessant for dig selv. Eller gå mod et bestemt mål og beløn dig selv med en kop kaffe, når du er der.

Hvad med hhv. Crohn- og Diabetesforeningen? Har de ikke rådgivere, konsulenter, brugergrupper eller kurser, der sigter mod at komme op på et minimum af motion?

Niks, jeg kender ingen der har tid/gider "bare" gå - de vil i fittnesscentre og zumba og alt muligt (det ville jeg sådan set også gerne, men har ikke pengene til det, så jeg må finde på noget andet :)

Jeg har heller ikke økonomi til at være medlem af diverse foreninger, hvorfor skal man betale for at være syg....

Men jeg klager altså ikke, jeg skal nok klare mig, men det kan være anstrengende at være bundet stramt op økonomisk samt være helt nede på energi. Jeg plejer altid at være i omdrejninger, men ligger brak på 3. år nu.....

Men ér startet på små gå-ture idag, og det var fint :)

Tak for dit svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis du måske hurtigt kører død i det, så prøv at cykle mandag, gå en fornuftig tur onsdag og tag i svømmehallen fredag. Så får du prøvet lidt forskelligt og det virker ikke så ensformigt. Desværre er der vanvittigt forskel på svømmehals priser i landet og nogle steder kan det koste 50 kr for en time lol!

Noget jeg var glad for i lang tid var, at gå lange ture og bare gå derudaf og høre noget fedt musik og tænke. Ørene kan godt tåle at høre lidt højt musik, hvis det er i begrænset omfang og de får pause.

Edited by Jesus
Link to comment
Share on other sites

Hvis du måske hurtigt kører død i det, så prøv at cykle mandag, gå en fornuftig tur onsdag og tag i svømmehallen fredag. Så får du prøvet lidt forskelligt og det virker ikke så ensformigt. Desværre er der vanvittigt forskel på svømmehals priser i landet og nogle steder kan det koste 50 kr for en time lol!

Noget jeg var glad for i lang tid var, at gå lange ture og bare gå derudaf og høre noget fedt musik og tænke. Ørene kan godt tåle at høre lidt højt musik, hvis det er i begrænset omfang og de får pause.

Problemet er at jeg keder mig - nu erjeg faktisk begyndt på et "Rygestop og Motion" kursus, men det er kun motion 1 gang om ugen, lige nu har jeg så ondt i "balle-knoglerne" af at have cyklet på motionscykel i 15 minutter. Men positivt så var mit blodsukkertal helt ned på 4 da jeg kom hjem, så jeg måtte lynhurtigt køre et par bananer mm ned.

Men du har helt ret i at variation er vigtig. Nu kan jeg så ikke løbe mere end 10 meter (mit kondi tal blev i går målt til 20) jeg svømmer ikke/aldrig, da jeg HADER vand og jeg får ondt i "balle-knoglerne " af at sidde på en cykel (det har jeg altid fået)

Jeg har spillet badminton, men så sprang jeg achillesenen....og dét har jeg på ingen måde lyst til at prøve igen.

Men vil se at komme i gang med at cykle, nu vejret/føret er bedre

Tusind tak for at tage dig tid til at svare!!!

Link to comment
Share on other sites

Nå, nu har jeg så meldt mig ind i et motionscenter, og har på tirsdag en introduktionstime, så jeg kan få lagt en program mv.

Jeg kender mig selv godt nok til at vide at når jeg først har betalt, så skal jeg nok komme derned for at få noget ud af mine penge (arbejder hårdt for at tjene dem)

Tak til mortenpalsen for råd om løbebånd, jeg prøvede sådan et i går for første gang, men det blev kun til et "gå-bånd" til en start, men kommer da nok til at løbe på det en skønne dag :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share