Leverskade af pepsi max?


mxo
 Share

Recommended Posts

jeg prøver ikke at få nogle til at blive bange for at drikke cola eller for at få opmærksomhed jeg elsker cola og tror ikke jeg kan stoppe med at drikke det men kan det være den som har gjordt mig syg?

Ja det kan godt være colaen. Det kan også være så meget andet. Måske har det ikke nogen årsag. Uanset hvad, skal du tale med din læge om det. Og uanset om det giver leverskade eller ej, bør du skære ned på colaen - ikke mindst for dine tænders skyld!

Link to comment
Share on other sites

Kan du på nogen måde fortælle hvad det er der får dig til at tro at pepsi/cola skulle have skadet din lever?

Jeg er mere bekymret for om du har taget skade længere nord.

http://jyllands-posten.dk/ditliv/madvin/article4193814.ece

http://www.livestrong.com/article/522131-does-diet-soda-damage-the-liver/http://www.livestrong.com/article/522131-does-diet-soda-damage-the-liver/

Jeg drikker altså omkring 5 liter om dagen og ikke kun et glas.........

Edited by mxo
Link to comment
Share on other sites

Indlægget henviser til sodavand med sukker. Pepsi max er light sodavand.

Jeg ville være mere bekymret for de 500 kcal du indtager dagligt, syre indholdet i sodavand er nok ikke så skadeligt set i forhold til det. Medmindre du har bulimi og derfor kan bruge dit sodavandsforbrug som forklaring på de syreskader dine tænder bliver udsat for.

Ja det er kontant,men dine tidligere indlæg tyder. På du enten har nogle problemer, eller er en begavet troller. Jeg håber på det sidste.

Edited by Arcus
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan læse : Umiddelbart skulle man tro, at problemet er løst, hvis man bare sørger for at drikke for eksempel Cola Light.

Men sådan hænger det ikke sammen. Dr. Nimer Assy fortæller, at det ikke er uden risiko at drikke light-drikke med kunstige sødestoffer.

"Light-drikke indeholder ingen fruktose, men aspartam og karamel-farvestoffer. Begge disse stoffer kan øge resistensen mod insulin og medføre fedt-lever," uddyber Dr. Nimer Assy. There is some evidence that links diet soda consumption with liver problems. A 2009 study published in the "Journal of Hepatology" found that people who drink about 33 oz. of diet soda per day, roughly three cans, were five-times more likely to develop a fatty liver than those who drank no diet soda. Other studies have also linked aspartame, an artificial sweetener widely used in diet colas, to liver damage in rats. Aspartame has been on the market since 1981 and has been subjected to numerous studies, including human trials. The U.S. Food and Drug Administration maintains that aspartame is safe as a general purpose sweetener.

Edited by mxo
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok tage alle studier af den karakter med en gran salt.

Specielt hvis det er fra USA.

Jeg husker med alt tydelighed studiet de viste at man tog på af light sodavand.

Uden at man huskede at dem der drak light sodavand i studiet spiste mere.

Det kunne være det samme med ovenstående studie. De personer der er undersøgt kunne have en uhensigtsmæssig diæt, med for mange kulhydrater, fedt osv.

Jeg har endnu ikke set noget undersøgelse der faktisk har vist at kunstige sødestoffer er direkte skadelige.

5 liter sukker holdig væske er næppe sundt.

Ps.

Jeg tror stadigt dine sundhedsmæssige udfordringer kommer af forkert ernæring.

Herunder de 5 liter sodavand du drikker, måske som erstatning for måltider?

Drik danskvand eller almindeligt vand i stedet og spis for helvede mere end 500 kcal om dagen!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_04042015

Du er 'sundhedsmæssigt udfordret' på mange niveauer så det virker vilkårligt at slå ned på cola. Men der kan udmærket være bivirkninger* fremkaldt af sødestofferne ved sådan indtag (diarre) osv. så derfor stop dog og find ud af det.

* En bivirkning ved stort indtag af Max kan også være pæn kulør.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=24508&p=1618952

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Stop endeligt og gør det nu for din egen skyld :)

Jeg har selv haft lignende problem. Dog ikke så mange liter. Men 1-2 Liter sodavand om dagen (Faxe Kondi Free & Cola Zero).

Jeg stoppede for 2½ uge siden, og har ikke rørt et glas sodvand siden. Jeg ved det kan virke lidt fanatisk, men jeg har det nu bedst med en kold tyrker. Og ser frem til i fremtiden at kunne nyde et glas i ny og næ.

Jeg ved godt der ingen kalorier er i, men jeg har tydeligt tabt mig både på vægten og i spejlet. Jeg træner også en del, og spiser sundt, men det gjorde jeg også da jeg drak det.

Men bedst af alt min mave og krop har det bedre end aldrig før (Har drukket sodvand stort set hver dag i 15 år). Min mave har det så meget bedre, og føler generelt bedre velvære.

Det er MEGA MEGA hårdt i starten, men det bliver markant nemmere og nemmere at lade det være. Så det er bare gå igang :)

Og et lille hint, en lille sætning der kan hjælpe mig en hel del. Specielt når man snakker med andre.

Jeg siger til mig selv "Jeg kan slet ikke lide det, det smager ikke godt".

Link to comment
Share on other sites

Hej MXO.

Jeg har kun smugkigget på en af de andre tråde, som du deltager i. Så jeg kender dig ikke.

Et af de sødestofferne i Pepsi Max er aspartam. Dette sødemiddel bruges også i andre "Light"-sodavand.

I maj i år vil der komme en rapport fra et organ, der tilhører - eller er i forbindelse - med EU. Det bliver som sagt formentlig i maj. Det er nemlig blevet besluttet fra EU, at man nu igen skal kigge på forskningen vedrørende aspartam. Og her om kort tid skulle resultatet foreligge.

Jeg vil ikke læse hele rapporten. Men jeg glæder mig meget til at læse og høre om dens konklusioner.

Det er muligt, at jeg husker forkert. Men så vidt jeg husker, kan man kun "tillade" at drikke 4 liter sodavand med aspartam om dagen. HVis man drikker mere end dette, overskrider man nemlig den vejledende maximum-grænse for aspartam. Ret mig, hvis jeg tager fejl. Dette bygger nemlig kun på hukommelse. Og jeg kan ikke huske, om det er en "rimelig pålidelig" kilde, som jeg har det fra.

Så hvis du drikker 5 liter Pepsi Max om dagen - og måske får lidt aspartam fra andre fødemidler - overskrider du måske maksimumgrænsen m.h.t. aspartam.

Er der nogle herinde, der ved, hvor man kan tjekke, om 4 liter sodavand med aspartam er maksimum-grænsen? Lige nu og her kan jeg nemlig ikke komme i tanke om, hvem man skal spørge om dette.

Førhen drak jeg det, som hedder KOMBISØDET sodavand. På restauranter og pizzeriaer bad jeg nemlig altid om 50 % sukkersødet cola og 50 % kunstig sødet "LIGHT"-sodavand. Det nedsætter sukkerindholdet med 50 %. Og det smager udmærket.

Men efter at jeg fik konstateret sukkersyge diabetes type 2 forrige år, har jeg helt droppet KOMBISØDET sodavand. Nu drikker jeg kun "Light"-sodavand, der kun er sødet med sødestoffer. Det vil sige ingen sukker.

Da man er i tvivl om, om apartam er usundt i almindelige mængder, har jeg nedsat mit forbrug af "Light"-sodavand fra 1½ liter til det halve.

Jeg er ikke ekspert, men jeg vil råde dig til at nedsætte dit forbrug af Pepsi Max betydeligt. Eller jeg vil sige det på en anden måde: Jeg tør ihvertfald ikke drikke 5 liter Pepsi Max eller anden "light"-sodavand om dagen, da jeg er bange for bivirkninger.

Jeg forstår ikke, at du har turdet drikke så store mængder.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej MXO.

Jeg har kun smugkigget på en af de andre tråde, som du deltager i. Så jeg kender dig ikke.

Et af de sødestofferne i Pepsi Max er aspartam. Dette sødemiddel bruges også i andre "Light"-sodavand.

I maj i år vil der komme en rapport fra et organ, der tilhører - eller er i forbindelse - med EU. Det bliver som sagt formentlig i maj. Det er nemlig blevet besluttet fra EU, at man nu igen skal kigge på forskningen vedrørende aspartam. Og her om kort tid skulle resultatet foreligge.

Jeg vil ikke læse hele rapporten. Men jeg glæder mig meget til at læse og høre om dens konklusioner.

Det er muligt, at jeg husker forkert. Men så vidt jeg husker, kan man kun "tillade" at drikke 4 liter sodavand med aspartam om dagen. HVis man drikker mere end dette, overskrider man nemlig den vejledende maximum-grænse for aspartam. Ret mig, hvis jeg tager fejl. Dette bygger nemlig kun på hukommelse. Og jeg kan ikke huske, om det er en "rimelig pålidelig" kilde, som jeg har det fra.

Så hvis du drikker 5 liter Pepsi Max om dagen - og måske får lidt aspartam fra andre fødemidler - overskrider du måske maksimumgrænsen m.h.t. aspartam.

Er der nogle herinde, der ved, hvor man kan tjekke, om 4 liter sodavand med aspartam er maksimum-grænsen? Lige nu og her kan jeg nemlig ikke komme i tanke om, hvem man skal spørge om dette.

De 4 liter light-sodavand som maksimumgrænse bekræftes i hvert fald her. Og som der står: Hvis man indtager andre ting med aspartam i, kan man selvfølgelig drikke endnu mindre.

Link to comment
Share on other sites

Sødemidlet aspartam er skadeligt for din krop! Ved i hvert fald at det er under mistanke for at give nyreskader, hjernekræft og depression. Det er nok i bund og grund "sundere" at drike sodavand sødet med sukker. Man skal så bare huske at brænde kalorierne af ;-)

Er desværre selv pepsi max misbruger og fik for et års tid siden en depression. Nu prøver jeg så at holde op med at drikke cola i rå mængder og jeg kan mærke at jeg får det markant bedre når jeg max. drikker en til to dåser dagligt. Det at jeg har det bedre motiverer mig til at yde en indsats, så jeg håber virkelig det lykkes for mig denne gang. Det er første gang jeg prøver at holde op hvor jeg har haft en god grund til det. De andre gange har jeg prøvet med det argument at det bør jeg jo, da det ikke er sundt og det har ikke virket for mig.

Syntes du skal stoppe. Held og lykke med det. At skulle kæmpe sig ud af en depression er langt sværre end at stoppe med sit colamisbrug.

Link to comment
Share on other sites

Sødemidlet aspartam er skadeligt for din krop! Ved i hvert fald at det er under mistanke for at give nyreskader, hjernekræft og depression. Det er nok i bund og grund "sundere" at drike sodavand sødet med sukker.

.

Sikke noget vrøvl.

Mistænkt for, er ikke det samme som bevist.

Der er mange fødevare der på gaden bliver kædet sammen med dette og hint.

Uden at de behøver at være rigtigt.

Så en valid kilde ville være på sin plads.

Overdrevent indtag af sødemidler virker laxaterende, som TJR allerede har nævnt. Det er jo næppe sundt, men MXO har helt andre udfordringer, når man ser på tidligere tråde af samme.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Coca Cola Zero indeholder også aspartam. Så det er et populært sødestof.

Retchen, tak for dit spændende svar. Jeg kendte godt artiklen fra www.videnskab.dk . Vi var nogle personer, som tidligere har diskuteret artiklen på Videnskab.dk. Der er nemlig mulighed for debat under de fleste af de artikler, som findes på Videnskab.dk Jeg synes, at den har mange spændende artikler og debat-tråde.

WannaBeTri. Jeg er nok enig med Arcus i, at det endnu ikke er bevist, at aspartam er skadeligt. Her tænker jeg på, hvis man indtager det i normale mængder.

Dog har jeg set en film om aspartam, som snakker om hjernekræft og andre sygdomme ved normalt forbrug af aspartam. Filmen er meget unuanceret. Men den gør, at jeg ikke tør indtage mere end 1 liter aspartam-sødet sodavand om dagen. Jeg får af og til også aspartam fra andre ting end sodavand. Efter jeg har set filmen har jeg med mere eller mindre held forsøgt at nedsætte mit sodavand-forbrug fra 1½ liter til det halve.

Man kan se filmen på linket: http://www.youtube.com/watch?v=c0UDeydlEDM

Filmen tager så vidt jeg husker 1½ time.

Jeg venter i spænding på følgende: EFSA - European Food Safety Authority, som vist er en del af EU, vil som tidligere nævnt komme med en ny rapport om aspartam i maj 2013. Det bliver enormt spændende at læse rapportens konklusion.

Linket er: http://www.efsa.europa.eu/en/press/news/120807a.htm

Måske kan sødestoffet eller sødestofferne fra planten Stevia bruges i nogle sodavend. Det kan dog have en bismag.

Venlig hilsen

Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share