Crosstraining + vægttabsfrustrationer..please hjælp!


MissIndividual
 Share

Recommended Posts

Hejsa :)

Gennem vinteren, er der desværre lige røget nogle kgs på, som jeg meget gerne vil have væk igen - helst til sommer.

Jeg vil gerne tabe ca 6-7 kgs. Men denne gang er jeg for en måneds tid siden startet i et træningscenter, hvor jeg indtil videre er 3-4 gange om ugen, ca 1 time hver gang. Plejer at konditionstræne på crosstraineren (som er en af mine foretrukne motionsformer), ca 40 minutter, (hvor jeg får pulsen op og sveder meget.) kadencen ligger på mellem 8-10 hvergang. Derefter bruger jeg 15-20 min på styrketræning, hvor jeg træner de store muskelgrupper. Jeg kan mærke, at jeg bruger meget energi hvergang. det er ikke bare hyggetræning..

Men synes bare ikke, at jeg kan mærke den store forskel indtil videre :( mit kalorie indtag er fornuftigt, mellem 1400-1600. Er lige begyndt at tælle dem på madital.dk. Gør jeg noget galt?? Er det crosstræningen, den er gal med? eller skal jeg bare væbne mig med tålmodighed? Hjælp!!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for en forskel, du forventer at kunne "mærke" og hvordan mærke den?

Og så nævner du intet om kosten - du spiser garanteret sundt - men hvis du fjerner stivelse fra din kost, skal du nok tabe dig.


Hvis jeg var dig ville jeg måle min livvidde hver mandag morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker lidt på, om du har den rigtige forståelse for kadence i forbindelse med crosstraineren? De fleste crosstrainere angiver jo steps pr. min. som er det dobbelte af kadencen :) Se evt. mere her http://iform.dk/traening/kalorieforbraending/saadan-bruger-du-crosstraineren-rigtigt

Men man siger jo, at 80 % af et vægttab afgøres af kosten.. Motion gør det blot "nemmere", at indtage færre kalorier end der forbrændes, fordi man jo netop forbrænder mere :) Men hvis du ikke har fokus på din kost, samtidig med din træning, er det jo svært at afgøre, hvorfor du ikke taber dig..

Måler du kropsmål med cm-bånd? For det kan jo afgøre om det manglende vægttab skyldes, at dine muskler bygges op, hvilket kan sløre fedttabet i forbindelse med vejning ;)

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres replies:)

Ja, jeg er blevet klar over, at kosten udgør det meste når det drejer sig om vægttab. Helt enig. Der er bare sket det, at jeg nok har skubbet fokus for meget over på al den træning jeg gør, og måske liiidt for meget væk fra det, jeg putter i munden.. Jeg spiser virkelig sundt, og rører aldrig noget usundt, så længe jeg er i vægttabs-mode.

Det eneste jeg kan sige, at jeg har syndet med, er et par små stk mørk chokolade engang imellem og et par kopper kaffe latte (som jeg selv blander med vand.) Men det burde ikke vælte læsset..

Nu er jeg som sagt lige begyndt at tælle kalorier på madital, for at få alt med, selv de små ting.

En typisk dag har indtil videre set sådan her ud:

morgenmad: 45 gram havregryn lavet til havregrød med lidt mælk, 10 g nødder, 10 gram rosiner og 3 gram smør. + kaffe.

formiddag: 1 stk frugt.

frokost: 1 stk rugbrød, 1 dåse tun i vand/eller 100 gram kylling med 200-300 gram gulerødder/grøntsager. + 1 kaffe latte, som jeg selv blander.

eftermiddag: 1 stk rugbrød med fedtfattigt pålæg ELLER 1 stk frugt + 200-300 g gulerødder + a krus kaffe

aftensmad: 100-150 gram fedtfattig kød med 4 små halve kartofler, + 200 gram grøntsager/gulerødder

sen aften: 1 portion havregrød som om morgenen, bare lidt mindre portion.

Nogle gange har jeg måske ændret kostplanen lidt, men det samlede kalorieantal er næppe højere end 1600.

Måske skal jeg være mere realistisk omkring mine mål.. Jeg har faktisk ikke vejet mig længe, så jeg ved ikke om der er sket noget på vægten. Jeg er bare helt desperat efter at kunne passe mit tøj ordentligt igen! og det er min målestok for vægttab. Bruger ikke rigtigt målebånd, men det er nok en god ide at gøre.. for ja, muskler kan jo godt sløre et vægttab, som der nævnes. :)

Stivelse eller ej.. det er vel det samlede kalorieindtag der styrer et vægttab eller øgning, ikk? oder was?

mht crosstraining.. Jeg vil tro, at skridtfrekvensen ligger på omkring 160 eller noget. Jeg ser mere på belastningen, som jeg faktisk har øget til 9-10. Det blir jeg moderat til en del forpustet af, og sveder som sagt super meget af dette.

Skal jeg holde mig fra styrketræning, og istedet bruge mere tid på konditionstræning?

Bortset fra min træning, er jeg mere eller mindre stillesidende i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Okay

Jeg vejede mig i morges, efter slet ikke at have vejet mig i ca 3 uger. Og vægten er faldet med ca 2 kgs siden :D Så noget sker der alligevel. Mangler ca 5 til mit mål :cheer:

Dr. Durden.. Den forskel, jeg gerne ville mærke, var, at jeg hurtigst muligt kan passe mine bukser igen. Er blevet klar over, at jeg har været alt for urealistisk, hvad angår tempoet af mit vægttab. Jeg er jo langt fra overvægtig, og dermed ikke behov for at skynde mig ned i vægt. Jeg så bare helst, en masse kgs fald på no-time.. Men sådan går det jo ikke. Og slet ikke, hvis det skal være sundt og holdbart i længden. Så nu tager jeg det i et fornuftigt tempo, og forstsætter mit program.

Tak for råddet omkring mere kød, skyr, valnødder osv. i min kost. Jeg spiser i forvejen en del skyr, og hytteost. Mangler bare lige at skrue op på det sunde fedt også.

Mht kadencen, så er jeg stadig ik heeelt klar over hvad det betyder ;) hvis ikke det betyder modstand..?

Men altså, det jeg gør, ser ud til at virke, og det er vel hovedsagen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg vil helt klar mene du skal bruge mere tid på styrketræning og mindre på cardio.

Derudover indtage mere protein over dagen.

Men prøv at læs lidt på Kaspers side, der står en del om det: http://personlig-traener-koebenhavn.dk/personlig-traening-tips-og-tricks/

Okay, tak for rådet :)

Nu har jeg også snart opnået mit vægttab, så jeg er begyndt at styrketræne.

Link to comment
Share on other sites

Men prøv at læs lidt på Kaspers side, der står en del om det: http://personlig-traener-koebenhavn.dk/personlig-traening-tips-og-tricks/

Virkelig interessant link! Åh, hvor ville jeg dog gerne have en personlig træner, som kunne hjælpe mig med at udføre de øvelser korrekt, så at jeg ikke gør dem forkert. Jeg har ikke brugt så meget tid på styrketræning, fordi jeg ikke syntes, at jeg har set resultater. Men måske skal man bare være tålmodig?

Link to comment
Share on other sites

Dit protein indtag er helt i orden og du har helt ret i at det handler om Kcal og ikke stivelse. Tab dig ikke hurtigere end du gør og gerne lidt langsommere da det er vanskeligt at smide fedt så hurtigt, når du ikke har særlig meget af det. For mennesker af normal vægt (og fedtmængde) er 1/2kg om ugen sikkert i den høje ende for fedttab uden muskeltab. Styrketræning med fokus på de store muskelgrupper og udført i højt tempo, kan sagtens virke med 20 min ad gangen. Prøv evt at dele din cardio op i 2 portioner, hvor du tager 20 min på løbebåndet inden du styrketræner og 20 min på crosstrainer efter styrketræning. Cykling og roning er i øvrigt også fine måde at omsætte mange kcal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil helt klar mene du skal bruge mere tid på styrketræning og mindre på cardio.

Derudover indtage mere protein over dagen.

Men prøv at læs lidt på Kaspers side, der står en del om det: http://personlig-traener-koebenhavn.dk/personlig-traening-tips-og-tricks/

Hvad er det helt præcist der har værdi på den side? Almen viden forklædt som "ekspertudsagn" på en personlig træners hjemmeside der har som formål at hyre kunder, har ikke stor relevans i denne tråd!

Venlig hilsen

Din ven

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Crosstraineren er ofte en maskine folk bruger for at gemme sig og bilde sig selv ind at de laver noget. Jeg siger ikke at det er tilfældet for dig, men sådan er det ret tit. Man kommer selvfølgelig til at svede som en hest efter 15 minutters lal på sådan et monstrum, men bliver man reelt bedre til noget? Jeg ville anbefale dig at løbe på løbebånd i stedet (hvis du endelig skal bruge maskiner) og kontinuerligt arbejde på at løbe længere på eksempelvis 20 minutter. Optimalt set skal du lave intervaller for fuld skrue, men det ligger ikke lige i kortene at det kommer til at ske.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvad er det helt præcist der har værdi på den side? Almen viden forklædt som "ekspertudsagn" på en personlig træners hjemmeside der har som formål at hyre kunder, har ikke stor relevans i denne tråd!

Venlig hilsen

Din ven

Måske ikke for dig, men trådstarter fik tilsyneladende lidt ud af det.

Hvis du har viden og information at bidrage med, jamen så kom da gerne ud af busket - sure opstøt hjælper i hvert fald ingen.

Link to comment
Share on other sites

Intervaltræning er super nice :) jeg er også begyndt at variere min træning generelt. Nu både crosstræner jeg, cykler, styrketræner lidt, går rigtigt meget og løber lidt. Herligt, at få variation i tingene. Vil også snart til at svømme. Det er så dejligt at mærke, hvordan man kan bruge kroppen på så mange forskellige måder :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share