Hst-excentrisk???


Enrique21123
 Share

Recommended Posts

Excentrisk træning er, når man sænker vægten langsomt og kontrolleret, men får en makker til at hjælpe dig, når du skal løfte vægten... Det er meget svært for en makker at løfte vægten for dig i squat og dødløft dels på grund af, at det er tunge vægte, og dels på grund af det ikke rigtig er til at komme til... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ellers kunne få et par gutter til at hjælpe sig, ville squat vel være den allermest velegnede øvelse til eksentrisk træning. Ellers kunne man (hvis man havde nerver af stål) sætte vægtene på i et powerrack, lave den eksentriske del, og så sætte stangen på "mederne". Herefter pille noget vægt af og og så cleene stangen op på plads.

Ville jo godt nok blive til singels, men ville det gøre det store?

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Det skal selvfølgelig ikke ses som en regel, at man ikke kan køre dødløft og squat excentrisk - omend det måske er lidt mere besværligt.

Jeg vil selvfølgelig give både Rommel og Xax ret i at det kan lade sig gøre.. :) og hvis du har to makkere eller på anden måde kan lave de to øvelser excentrisk, ville det da være hul i hovedet ikke at gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg vist hellere skride ind ;)

Jo, Squat kan godt lade sig gøre....

Men jeg ville fadme IKKE nyde noget af at lave dødløft excentrisk! Ikke nok med at det er ufatteligt meget mere vægt end mand er vandt til, så indeholder dødløft ikke nogen reel exentrisk fase! Det er bare et stort MF løft, hvorefter man smider vægten fra sig. Dog ikke hvis man laver mange reps, så kan man godt sænke den igen, trods det ikke er det øvelsen er beregnet til... men hvis man skal lave flere reps, med kg der ligger lagt over ens RM´s, og fokusere på at SÆNKE den langsomt, er det rent selvmord. Da ens lemmer er i vejen, og man nok vil trashe ryggen! :retard:

Mit råd er derfor: LAD VÆRE MED AT LAVE DØDLØFT EXCENTRISK!

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Nu må jeg vist hellere skride ind ;)

Jo, Squat kan godt lade sig gøre....

Men jeg ville fadme IKKE nyde noget af at lave dødløft excentrisk! Ikke nok med at det er ufatteligt meget mere vægt end mand er vandt til, så indeholder dødløft ikke nogen reel exentrisk fase! Det er bare et stort MF løft, hvorefter man smider vægten fra sig. Dog ikke hvis man laver mange reps, så kan man godt sænke den igen, trods det ikke er det øvelsen er beregnet til... men hvis man skal lave flere reps, med kg der ligger lagt over ens RM´s, og fokusere på at SÆNKE den langsomt, er det rent selvmord. Da ens lemmer er i vejen, og man nok vil trashe ryggen! :retard:

Mit råd er derfor: LAD VÆRE MED AT LAVE DØDLØFT EXCENTRISK!

Mvh Ethan

Tør øjnene og spis nogle tudekiks ;)

Der er intet til hinder for at køre eccentrisk dødløft, sålænge ens teknik er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke dit argument med, at man ikke bør lave det, fordi der er meget vægt på? Hvis man har to hjælpere som der nævnes er dette vel ikke en hindring?

Det er klart at disse to øvelser er mere besværlige, men hvis man har hjælpere, så det kan laves forsvarligt, hvorfor så ikke gøre det?

Hvis man kan køre de øvelser, man bruger, i den almindelige HST excentrisk bør man så ikke også gøre det? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke sagt at Squat ikke kan anvendes som excentrisk!

Og jo, det ER farligt! Taget i forebehold at det er de færreste der vil kunne have en teknik til at få den ned så fejlfri, så reverse af hvordan den kom op, at selv TJ ville blive målløs!

Chancerne er simpelthen ligeså store for at udføre 5 reps excentrisk dødløft uden fejl (100% som den blev kørt op, bare i backgear, simpelthen sådan det samme luftrum bliver brugt som på vej op) som at lave one-arm-barbell curl samtidigte med at man laver stiflegged Squats! (en anden ting der ville ligge på samme sandsynlighedsniveau, er at JS skriver ikke provokative, venligtsinde og letforståelige indlæg)

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Hej sokr@tez

det jeg mener med at der er for meget vægt på, er at dødløft er løft beregnet til at LØFTE. Dens excentriske fase er ikke gennemtænkt og meget uheldig. Men det er jo essentielt at vi får sænket stangen hvis vi skal lave flere reps.

Det er som regel moe besværligt at sænke stangen i forhold til at løfte den (læs, stagen er ikke beregnet til at blive sænket i dødløft), og skal vi så langt over vores RM, bliver det jo helt åndsvagt, da den excentriske fase vi i forvejen bliver tvunget til at udføre med kirugisk præcision, skal belastes med flere kg end vi kan klare. Den excentriske fase er jo ment at være den letteste (læs: derfor vi i det hele taget kan klare OVER vores RM), men sådan er det ikke i dødløft. Så skal vi over vores RM i løftet, og den excentriske del er sværere end løftet.. ja sååå..... u do the math :rolleyes:

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke sagt at Squat ikke kan anvendes som excentrisk!

Og jo, det ER farligt! Taget i forebehold at det er de færreste der vil kunne have en teknik til at få den ned så fejlfri, så reverse af hvordan den kom op, at selv TJ ville blive målløs!

Men hvor er squat så henne i dit program?
Chancerne er simpelthen ligeså store for at udføre 5 reps excentrisk dødløft uden fejl (100% som den blev kørt op, bare i backgear, simpelthen sådan det samme luftrum bliver brugt som på vej op) som at lave one-arm-barbell curl samtidigte med at man laver stiflegged Squats! (en anden ting der ville ligge på samme sandsynlighedsniveau, er at JS skriver ikke provokative, venligtsinde og letforståelige indlæg)

Helt og adeles pølsesnak som den kære JS ville udtrykke det.

det jeg mener med at der er for meget vægt på, er at dødløft er løft beregnet til at LØFTE. Dens excentriske fase er ikke gennemtænkt og meget uheldig. Men det er jo essentielt at vi får sænket stangen hvis vi skal lave flere reps.

Det er som regel moe besværligt at sænke stangen i forhold til at løfte den (læs, stagen er ikke beregnet til at blive sænket i dødløft), og skal vi så langt over vores RM, bliver det jo helt åndsvagt, da den excentriske fase vi i forvejen bliver tvunget til at udføre med kirugisk præcision, skal belastes med flere kg end vi kan klare. Den excentriske fase er jo ment at være den letteste (læs: derfor vi i det hele taget kan klare OVER vores RM), men sådan er det ikke i dødløft. Så skal vi over vores RM i løftet, og den excentriske del er sværere end løftet.. ja sååå..... u do the math  

Sikke da en gang ævl. Den eneste grund til at den eccentriske fase som regel anses for overflødig på MOL er at den i styrkeløft ganske simpelt er overflødig, og der tilfældigvis er mange styrkeløftere på MOL. Når først man har down-signalet, så skal man bare holde kontaktet med stangen til den ligger på jorden. Dette er IKKE ensbetydende med at den eccentriske fase så er overflødig hvis man f.eks. er interesseret i andet end at løfte store vægte, herunder maksimal muskeltilvækst.

Link to comment
Share on other sites

Dette er IKKE ensbetydende med at den eccentriske fase så er overflødig hvis man f.eks. er interesseret i andet end at løfte store vægte, herunder maksimal muskeltilvækst.

Dette var også min opfattelse, og grunden til at jeg ikke forstod din argumentation Ethan...

Hvorfor er den excentriske fase i dødløft ikke så god som alle de andre øvelser man laver den excentriske fase i (igen under forudsætningen af, at man har den fornødne hjælp, hvilket jo i sig selv kan være problematisk)?

Link to comment
Share on other sites

Saks! ARGH! Du brugte fy-ordet! J v skære det ud i pap for dig nederst i indlæget!

Sokr@taz>

Hvorfor er den excentriske fase i dødløft ikke så god som alle de andre øvelser man laver den excentriske fase i (igen under forudsætningen af, at man har den fornødne hjælp, hvilket jo i sig selv kan være problematisk)?

I et ord: Besværligt.

Dødløft excentrisk fase er meget svær at udføre "korrekt" (hvis der er endda er retningslinier for en sådan ting), og specielt nu da der er mere på end ens RM. Man kan meget nemt komme til at lave noget forkert, og jeg vil ikke anbefale at folk kører denne øvelse excentrisk! Og desuden vil det være akavet og svært for hjælpere (der må mindst være 2) at løfte vægten for dig! >>PUNKTUM<< [sårn Xax også kan forstå det ;) ]

MVh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Dødløft excentrisk fase er meget svær at udføre "korrekt" (hvis der er endda er retningslinier for en sådan ting), og specielt nu da der er mere på end ens RM. Man kan meget nemt komme til at lave noget forkert, og jeg vil ikke anbefale at folk kører denne øvelse excentrisk! Og desuden vil det være akavet og svært for hjælpere (der må mindst være 2) at løfte vægten for dig! >>PUNKTUM<< [sårn Xax også kan forstå det  ]

Sikke dog en gang ævl. Excentrisk dødløft er ikke særlig svært, har du overhovedet prøvet selv?! :huh: Det kræver to hjælpere næsten uanset vægt, men derudover så er ikke noget videre problem. Dine argumenter afspejler intet andet end regulært piveri, og det kan man ikke bruge til noget.

Link to comment
Share on other sites

Xax> Det eneste jeg siger er at dødløft ikke er velegnet til excentrisk udførsel, thats all. Hvis du er uenig, too bad, der er alligevel ikke noget jeg kan sige som får dig til at få en anderledes opfattelse.

sokr@tez> Jeg mener at man skal tage excentrisk i alle de øvelser det kan lade sig gøre i. Men det er en del der i hvertfald i mit program, bliver undtaget. Da de enten er risikable, besværlige at hjælpe med eller ikke kan lade sig gøre.

Summa sumarum, excentrisk udførsel af så mange øvelser så muligt :)

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Xax> Det eneste jeg siger er at dødløft ikke er velegnet til excentrisk udførsel, thats all. Hvis du er uenig, too bad, der er alligevel ikke noget jeg kan sige som får dig til at få en anderledes opfattelse.
Eh nå :huh: Det er altså kun besværligt... Hvad var det nu lige du skrev tidligere...?!
men hvis man skal lave flere reps, med kg der ligger lagt over ens RM´s, og fokusere på at SÆNKE den langsomt, er det rent selvmord. Da ens lemmer er i vejen, og man nok vil trashe ryggen!  

Kan du bestemme dig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share