Sign in to follow this  
JannikKJ

Styrketræning og protein

Recommended Posts

Hej med jer.

Jeg er lige begyndt at træne igen. Til dagligt spiller jeg lidt fodbold engang hver anden uge og kører mountainbike 3 gange om ugen, hvis vejret tillader det.

Jeg cykler hver dag til og fra arbejde som er ca 18km tur/retur, så træner ikke rigtig ben når jeg er i fitness.

Nu har jeg besluttet at jeg gerne vil blive lidt mere markeret, specielt omkring maven og armene. Jeg er 189 høj og vejer ca. 78 kg (slank i kropbygning). Jeg har et ret højt stofskifte så tager ikke så let på rent fedtmæssigt, hvilket er meget rart.

Har haft styrketrænet før men synes nu ikke der sker den store forskel. Ser nu rimelig fit ud alligevel, men kunne godt tænke mig den lille smule ekstra uden det bliver for meget.

Jeg har aldrig prøvet protein pulver før som skulle være godt til muskel opbygning, specielt hvis man ikke får nok protein i løbet af dagen. Og jeg må da indrømme at efter jeg er flyttet hjemmefra og kommet på su igen, spiser jeg nok ikke lige så meget som jeg har gjort og helt sikkert ikke hvad anbefalet er til træning.

Jeg har læst denne guide ...

De anbefaler ....

Men skal det tages 3 gange dagligt og 2gram per kilo man vejer og i hvor lang tid skal jeg gøre det, hvis dette er det rigtige for mig?

På forhånd tak for hjælpen :)

(Kan vedhæfte billede af kropbygning om nødvendigt)

Edited by Morten Z
Link fjernet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er rigtigt, at to gram protein pr. kg kropsvægt er passende, når man styrketræner. Men det omfatter dit totale proteinindtag dvs indbefattende det, du får ind via mad. 2 gram ren protein i pulverform udover, hvad du får via rigtig mad, er alt for meget. Det er ikke noget farligt i at spise for meget protein, med mindre man har dårlige nyrer. Men det er spild af penge. Det protein musklerne ikke kan optage, tisser du ud, hvis du samlet er i kalorieunderskud, eller det sætter sig som fedt, hvis du er i kalorieoverskud.

Edited by mugge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som nævnt ovenover er der ikke noget farligt i at tage protein som kosttilskud, dog skal du være opmærksom på det er et kosttilskud og ikke måltidserstatter! Brug det med fornuft.

- Hvis jeg ikke tager meget fejl i forhold til hvad mugge mener, så er det kreatin der tisses ud og ikke protein, protein kan, hurtigt forklaret, omdannes og lagres som fedt i fedtcellerne. I sidste instans kan det igen omdannes til glykogen (Hvilket giver en ånde der minder om acetone). Ret mig hvis jeg er forkert på den. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du har et højt stofskifte og du ønsker at opbygge muskler så skal du være ekstra opmærksom på at få nok at spise. Som tommelfinger regel så hjælper det ikke at spise protein hvis du er i kalorie underskud. For at få flere muskler er det absolut vigtigste at du er i kalorie overskud, derefter at du træner og til sidst at du får nok protein.

Hvis du ikke har lyst til at veje din mad og gøre alt for meget ud af det så check din vægt 1-2 gange om ugen. Hvis den ikke stiger så skal du spise noget mere. Når vægten begynder at stige og du syntes du har en fornemmelse for hvor meget du skal spise på en dag for at tage på i vægt så begyndt at fokusere på hvor meget protein du får.

Edited by Ramius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bliver ikke omdannet til glykogen, men et stof der kan forbrændes på lignende vis, skulle jeg mene. Ellers har du helt ret!

Aminosyrer converteres til glukose via glukoneogenesis, som igen kan konverteres til glukogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis vi så lige skal fluekneppe totalt, så vil glukoneogenese i praksis aldrig omdanne aminosyre til glukose, medmindre du spiser urealistisk lidt kulhydrat generelt.

Overdreven indtag at protein vil i 99% af tiden omdannes til fedt.

Edit: Tror også det er ketogenesis Heikichi henviser til :wink:

Edited by venaN

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this