Skal tabe mig 25 kg


Jesper Kampmann Madsen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg synes det må være på tide, jeg skal tabe mig, det går kun den forkerte vej efterhånden.

Jeg er 22 år gammel, 185cm høj og vejer næsten 110kg (lige nu siger vægten 110kg). Men jeg har startet på en "lidt mere sund" livstil i dag, så nok pga. alt det vandt jeg har drukket (3liter) også jeg har spist en masse tun på panden, majs, tomater, groft brød osv.

Jeg har lige brugt 3 minutter + pause + 3min på min cross-trainer og sveder helt vildt, det får min puls helt op, det er vel bare et godt tegn?

Da jeg er så overvægtig synes jeg bare det er svært at bruge 5 minutter på den, er det meget normalt? Jeg skal vel lige trænes op, ikke?

Jeg arbejder til dagligt med IT og sidder derfor meget ned, faktisk det meste af dagen, skal siges.

Men hvad er jeres råd til mig, hvis jeg skal af med 25kg? Vil gerne veje 85kg og blive slank igen, er begyndt at blive nedtrykt over min vægt og min selvtillid er også på bunden.

I dag f.eks har jeg spist og drukket 3,5 liter vand so far:

Mellemmåtider (snacks)

- Soltørrede abrikoser

- Til morgenmad:

- Kaffe

- Chesy yougurt med ananas og pære (0,01% fedt)

- Grove rugklapper med pesto og tun + mozeralla + tomater (2 stks.)

- Middag:

- Kaffe

- Yougurt igen

- En rugklap med en masse fedtfattig skinke, tomater og lidt pesto

- Eftermiddag og aften:

- Stegt tun på panden med lidt olie, citronpeber krydderi

- 2 stks. soltørrede tomater

- en masse søde majs

- Det hele er lavet i vand, ikke olie.

Er det en fin måde at tabe mig på, eller skal der hårde metoder i brug?

For føler jeg gør det rigtige, men spiser også meget af det, så er bange for jeg bare tager på af det?

HJÆÆÆÆÆÆÆLP! :)

Edited by Jesper Kampmann Madsen
Link to comment
Share on other sites

Det lyder, som om du vil have målbare resultater nu og her. I så fald synes jeg da, du skal finde lidt hjælp ved at bruge madital.dk eller madlog.dk - den første er gratis. Så får du klar besked om, hvad du må spise, og medmindre du snyder, så taber du dig med garanti. I bund og grund er du jo på jagt efter en livsstilsændring, og det handler kort og godt om at spise fornuftigt og begynde at lave lidt motion. Hvis crosstraineren slår dig ud, vil det være en god og hyggelig start, at du ganske enkelt starter med gåture til at komme i gang. Det giver appetit og forbrænder godt med energi. Tag fx god musik i ørerne, eller find fuglekvidder i skoven. Det er vigtigt, at du forstår, at en hardcore-kur ikke hjælper dig i længden - så tager du bare på igen. Du skal træffe et valg, der varer resten af livet. Start derfor langsomt, og voks med opgaven lidt ad gangen. En all or nothing-tilgang indebærer stor risiko for, at man ikke kan holde kursen og falder tilbage til de gamle vaner, når tingene bliver for sure.

Men dine valgte madvarer fejler ikke noget - det er sund og god mad. Men brug ovennænvte sites til at styre mængderne.

Edited by sittingduck
Link to comment
Share on other sites

Uden at skulle slå på tromme for den ene eller anden metode. Så har vægt konsulenternes tilgang hjulpet mig engang i tidernes morgen.

Skal så sige jeg aldrig har deltaget i deres møder osv. Men fik en af deres bøger af en Kvindelig Kollega,

Det jeg kan se der på det tidspunkt hjalp mig, var den meget konkrete anvisning på hvor meget man måtte spise, og hvad.

Vi er jo alle forskellige, men jeg havde brug for nogle direkte no nonsens anvisninger. Og for samtidigt at føle mig mæt. Som sådan er det jo en kost omlægning, og ikke en kur.

Der er sikkert ligendened koncepter derude. Men hvis du har brug for motivation osv. Er en af dem hvor man mødes, og får anvisninger måske meget godt?

Som jeg gennem den meget snak der ofte er ved frokosbordet har lyttet mig frem til, er vægtkonsulenterne og vægtvogterne nogle der operere med støtte grupper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger shape-up på mobilen. I gratisversionen er den lidt mere bøvlet, men fungerer fint. Ignorerer totalt dens anvisninger om hvor mange kcal jeg skal indtage og den fordeling af protein, kulhydrater og fedt den anbefaler. Bruger den udelukkende til at tælle kcal.

Den har en smart funktion, man kan scanne stregkoder og så slipper man for at søge i databasen efter fødevaren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bestemt også råde dig til at "tælle kalorier", har også gode erfaringer med "Shape Up"

Har tidligere brugt Frk. Skrump, en diætist via nettet, der får du lagt en decideret kostplan, og kan udover det bruge deres hjemmeside til at tælle kalorier, finde gode opskrifter osv.

Jeg sveder også max når jeg træner, tror det er meget individuelt hvordan folk har det med det, så bare keep it up :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan dit sportsliv har været. Har du dyrket meget motion før i tiden?

For hvis du ikke har det, så har dine muskler jo stort set ligget i dvale, og så er det klart, at det er noget af et chok når du stiller dig op på en crosstrainer og fyrer den af. Som der bliver nævnt, så vil jeg også starte ud med at gå nogle ture i den dejlige natur.

Du skriver at du arbejde med IT, er det så korrekt antaget, at du er teknologisk interesseret? I så fald vil jeg anbefale dig at oprette en bruger på www.fitocracy.com hvor du taster ind hvad du har lavet og jo flere point du skraber sammen, desto højere level kommer du i. Derudover er der vildt mange flinke mennesker og grupper hvor du kan få en hulens masse inspiration. Jeg bruger det selv, og er helt tosset med det. Hver gang jeg stiger i level, så boostes min motivation :)

Jeg vil lige give dig et par gode råd ang. din kost. Overordnet ser det jo fornuftigt ud - men hvad med weekender? Det er oftest der det er gået galt med mig, så det er vigtigt du holder dig i skindet på dine fridage :)

Jeg vil anbefale dig at spise skyr til morgenmad. Evt med lidt bær og nødder på - det smager super godt og har et lavt kalorieindhold + det har mange proteiner. Jeg vil droppe rugklapperne om morgenen, da der altså er mange kalorier i dem.

Til middag vil jeg så snuppe en rugklapper eller rugbrød. Men i stedet for at spise en stor middag, så spred det ud, så du ikke oplever sult i løbet af dagen. Det har hjulpet mig RIGTIG meget.

Til aftensmad, så ser det super fornuftigt ud. En heads up er, at det er en god idé at minimere indtaget af stivelse. Dvs. at ris, pasta og kartofler er noget man skal være varsom med. Jeg vil aldrig anbefale at kvitte det helt, da det indgår i utroligt mange retter.

Hvis du er typen der ikke gider står og hakke og skære, så er det også meget nemt at købe en broccoliblanding på frost og hæld det ud på panden. Det smager også okay, hvis du laver det ordentligt :) (intet stikker dog friske grøntsager)

Link to comment
Share on other sites

lad være med at fokussere alt for meget på slutmålet (de 25kg) men sæt dig nogle delmål, f.eks 5-6-7min på crosstraineren uden pause, droppe trøstespisning eller snacks en uge (bare et eksempel) og hold fast i de små fremskridt.

Jeg oplevede i sommer hvor effektiv 2X15 min cykling om dagen kan være hvis man har mulighed for at give den gas så hvis du har din egen crosstrainer er det bare om at se om du kan slide den op.

Find de lavthængende frugter som at tage trapperne i stedet for elevatoren, gå til det næste busstoppested i stedet for at stå på ved det nærmeste, cykle i stedet for at køre i bil også videre. I min optik er vigtigheden af fysisk aktivitet stadig undervurderet i forbindelse med forsøg på vægttab.

Gør evt brug af de gamle simple kostråd. Fyld tallerkenen halvt op med grønsager (helst de grove, rodfrugter, kåltyper og såen), derefter kød og til sidst evt tilbehør, tag kun en portion og sørg for at maden fylder så du ikke fristes så meget mellem måltiderne og får for meget af det "usynlige" kalorieindtag.

Kalorietælling er en super effektiv og kontrollerbar måde at få vægttab på men der er faktisk så mange små parametre at dreje på i hverdagen som også er effektive og egentlig ikke svære at bruge. Det er jo selvfølgelig et problem at effektiviteten af de enkelte tiltag ikke er til at forudse som et beregnet kalorieunderskud.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share