Kroppens kalorieforbrug-hvor lidt kan man spise?


vindruen
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er ved at tabe mig og har de sidste par uger skåret kalorierne helt ned til ca. 600 kcal om dagen. Den første uge tabte jeg 3 kg - jubii.

Den anden uge - intet!! Først kunne jeg slet ikke fatte hvordan det kan lade sig gøre, men jeg ved godt at kroppen nedsætter sin forbrænding, hvis kroppen sulter. Dog er jeg stadig overrasket over at den kan sætte forbruget SÅ langt ned. (Det skal dog siges at jeg var meget inaktiv i de to uger)

Mit spørgsmål er: Er der nogen der ved hvor få kalorier man kan tillade sig at spise, uden at kroppen laver dette trick - dvs. max. vægttab kræver hvor mange kalorier minimum?

Jeg er klar over at jeg ikke må spise så få kalorier i længden, af hensyn til sundhed osv., men vil gerne have en hurtig start.

Mine tal: Højde: 160cm vægt: 90kg køn: kvinde.

Jeg er meget kraftigt bygget og mit vægtmål er 65-70kg.

Mvh Vindruen

Link to comment
Share on other sites

Spis noget mere. 600 kcal er på ingen måde hensigtsmæssigt.

I dit tilfælde handler det om en livsstilændring og ikke en af disse yoyo-kure. Et vægttab af den størrelse er noget der skal foregå henover et års tid og ikke på 2 måneder.

Tålmodighed er en dyd.

Link to comment
Share on other sites

Min opfattelse er, at det må være super demotiverende at have tabt 3 kg den første uge, måske holde et tempo på omkring 2 kg om ugen, og så til sidst tabe sig 500 gram om ugen.

Det er i min verden det modsatte af motiverende. Derfor synes jeg du skal gøre som salt siger, og tage en mere holdbar livsstil i brug - du bliver glad for det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har nu brugt beregneren her på siden er den er jo helt hen i vejret. Så meget kan jeg umuligt forbrænde - i så fald ville jeg være slank som en ål. Madlog siger jeg skal indtage 1200 kg. om dagen hvis jeg vil tabe 1 kg. om ugen. Ud fra de madplaner jeg har set her på siden virker det som om folk generelt overvurderer helt vildt hvad man forbrænder - jeg vil tro folk der har prøvet at tabe sig er klar over at man skal ret langt ned i indtag for at få et vægttab. Jeg er startet i motionscenter og har tænkt mig at komme der 2-3 gange om ugen.

Er der nogen (med erfaring i at tabe sig) der ved om 1200 kcal og 2 gange 1 time træning (kondi+styrke) + et arbejde hvor jeg går/står det meste af tiden er fornuftigt og gerne nogle forslag til hvilke fødevarer der måske er godt at spise (spiser ikke fisk)? Andre inputs modtages også gerne (igen fra folk med erfaring i at tabe sig)

Tak.

PS. Jeg lider af en hormonsygdom (PCO) - er der evt. andre herinde der har PCO og har gode råd?

Edited by vindruen
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde den samme betragtning for 25 kg siden da jeg besluttede mig for at de skulle væk og tænkte til at begynde med at beregnerne til basalstofskifte mv. var helt ude i hampen. Men efter lidt selvransagelse viste det sig at det der var helt ude i hampen var min egen vurdering af hvad der røg indenbords...

Prøv konsekvent at logge ALT der ryger indenbords i en periode - dvs. vej maden og skriv selv den sidste tomat på. Så vil dit syn på sagen formentlig ændres en smule. Det var i hvert fald tilfældet for mig. Jeg brugte madlog igennem knap en måneds tid til at få rettet mit syn på "hvor grænsen går".

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar. Det er dog ikke tilfældet for mig. Har brugt madlog af flere omgange og vejer og noterer ALT helt ned til sidste agurkeskive. Jeg taber mig hvis jeg indtager de 1200 kcal som madlog siger jeg skal - hvilket er langt langt mindre end hvad folk generelt snakker om herinde og hvad beregneren siger herinde. Der hvor madlog måske ikke er helt så god er hvis man så indtaster den motion man laver - der overvurderer den hvad det giver af ekstra kcal man kan indtage. Jeg noterer derfor aldrig motion - jeg holder mig til de 1200 uanset. Jeg kan har dog konstateret i sidste "vægttabsomgang" at efter et stykke tid holder de 1200 heller ikke længere - så skal jeg lidt længere ned hvis jeg fortsat vil tabe mig.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen (med erfaring i at tabe sig) der ved om 1200 kcal og 2 gange 1 time træning (kondi+styrke) + et arbejde hvor jeg går/står det meste af tiden er fornuftigt og gerne nogle forslag til hvilke fødevarer der måske er godt at spise (spiser ikke fisk)? Andre inputs modtages også gerne (igen fra folk med erfaring i at tabe sig)

Tak.

PS. Jeg lider af en hormonsygdom (PCO) - er der evt. andre herinde der har PCO og har gode råd?

Tak for svar. Det er dog ikke tilfældet for mig. Har brugt madlog af flere omgange og vejer og noterer ALT helt ned til sidste agurkeskive. Jeg taber mig hvis jeg indtager de 1200 kcal som madlog siger jeg skal - hvilket er langt langt mindre end hvad folk generelt snakker om herinde og hvad beregneren siger herinde. Der hvor madlog måske ikke er helt så god er hvis man så indtaster den motion man laver - der overvurderer den hvad det giver af ekstra kcal man kan indtage. Jeg noterer derfor aldrig motion - jeg holder mig til de 1200 uanset. Jeg kan har dog konstateret i sidste "vægttabsomgang" at efter et stykke tid holder de 1200 heller ikke længere - så skal jeg lidt længere ned hvis jeg fortsat vil tabe mig.

Jeg er forvirret. Du vil på den ene side, gerne have hjælp at vurdere, om 1200 kcal er passende, i fht. dit energiforbrug der inkl. træning og arbejde. På den anden side, så vil du ikke følge Madlogs anbefaling, om at sætte dit kcal indtag op over 1200, fordi du mener den overvurderer din motion, og du dermed vil holde dig til 1200 uanset.

Hvad er det helt konkret du vil have hjælp, forudsat at du er villig til at modtage den hjælp du måtte få herinde?

Link to comment
Share on other sites

Gerne gode råd til/vurdering af aktivitetsniveauet

Gerne gode råd fra andre med PCO

Gerne gode råd om indhold i kosten ift. vægttab (kalorier er tilsyneladende ikke bare kalorier - nogle kalorier kræver mere af kroppen end andre - men orker ikke læse 700 artikler og håber derfor nogen herinde måske ved noget om det)

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget/hurtigt taber du dig, hvis du holder dig til de 1200 kcal om dagen?

Har du fået undersøgt, om din PCO er skyld i nedsat stofskifte? Kender ikke så meget til det, men har flere gange hørt de to ting kædet sammen.

Det variere hvor meget jeg taber mig på 1200 kcal - alt fra 200 g. -1 kg. om ugen.

Nej, jeg er ikke undersøgt for nedsat stofskifte. Kan være jeg skulle spørge min læge om det. Tak for input.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hejsa!

600 kcal... aaaalt for lidt :-)) Men det ved du også godt.

Når jeg skal tabe mig ligger jeg imellem 1200-1500 kcal om dagen, og træner jævnligt.

Jeg sørger for at spise varieret, fisk, magert kød, masser af grønt, bønner, avocado og alt det gode.

Jeg tabte mig personligt 10 kg på den måde over 8 måneder. Det vil sige at jeg idag, kan spise op til 2500 kcal uden at tage på, fordi jeg ikke sultede mig selv på noget tidspunkt og får alle mulige slags madvare.

Så - en varieret kost af 12-1500 kcal og jævn motion. :-)) Er mit råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share