tæller løb og spinning som ben-træning?


hardvig
 Share

Recommended Posts

Man hører alle steder at man skal huske at træne sine ben - hvilket jeg også gør!

nu er jeg imidlertid i en form for cutting fase (min fedt% løb lidt løbsk), og i den forbindelse har jeg smidt en del cardio ind i mit program, og så tænkte jeg på om det egentlig kan gøre det ud for min bentræning?

Jeg ved godt at man ikke vil opleve hypertrofi på samme måde med cardio som med specificeret ben-træning, men oplever man den samme grad af frigørelse af testosteron som man gør ved specifik ben-træning, så man trods alt stadig får de positive effekter af sin bentræning..?

Jeg spørger fordi det er pissehårdt at cykle, løbe og træne ben på samme dag :/

Link to comment
Share on other sites

Man vælger selvfølgelig den type for cardio der passer til ens styrketræing eller omvendt. Styrketræner du 5 gange om ugen, giver det, ud fra et restitutionssynspunkt, ikke meget mening at løbe 10 km 5 gange om ugen.

Er styrketræning førsteprioritet, så ville jeg vælge en form for cardio der er lavtakserende på restitutionen. Det kunne være at powerwalke eller stå på elipsetræneren/stepmaskinen/crosstræneren eller hvad du vælger at kalde den. På bendage kunne roning også være en mulighed.

Link to comment
Share on other sites

Dr. Durden -> Så vidt jeg har forstået så giver tung bentræning en ok mængde testosteron specielt sammenlignet med en tung gang bicepscurls (ganske simpelt fordi musklerne er større). Derfor anbefales det at træne ben sammen med overkrop også selvom man primært ønsker at gaine på overkroppen. Eller har jeg misforstået tanken bag bentræning og testosteron?

Link to comment
Share on other sites

Dr. Durden -> Så vidt jeg har forstået så giver tung bentræning en ok mængde testosteron specielt sammenlignet med en tung gang bicepscurls (ganske simpelt fordi musklerne er større). Derfor anbefales det at træne ben sammen med overkrop også selvom man primært ønsker at gaine på overkroppen. Eller har jeg misforstået tanken bag bentræning og testosteron?

Ja, desværre. Bentræning generelt giver en øget akut forøget mængde testosteron, men det giver ikke forøget hypertrofi i f.eks. bicpes, i forhold til biceps træning alene. Der findes flere studier omkring emnet, som jeg selvfølgelig ikke gider finde frem pt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det afhænger da helt af hvordan du dyrker din cardio.

Når jeg træner på min racercykel kører jeg bakkeruter, de er så hårde at jeg syrer fuldstændigt til og er ve at "dø".

Hvis det ikke giver styrke, så kald mig Jonas -og mine ben bliver da voldsomt stærkere af det, så den kan da ikke være helt galt på den.

Find en ond rute i en skov, frem for at løbe langt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker venaN og jeg vil gerne tage dit ord for det så ingen grund til links til undersøgelser. Du bliver desuden også bare flamet sønder og sammen hvis du siger noget galt :4smartass:

Læs mere:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=58986

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=52414

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=6101&p=107484

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share