½ Ironman


Michael Bjørkær
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg skal til at træne op til halv Ironman til næste sommer. Jeg er i rimelig god form nu, men kunne godt tænke mig nogle gode råd til et program jeg kan følge.

Jeg kan finde et programm til hel Ironman, men man kan vel ikke bare halvere sådan et program?? Jeg har valgt at bruge god til til forberedelsen, da jeg gerne vil gennemføre i en ok tid.

Nogen der kan hjælpe?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at det kan være en god ide at følge et standardiseret program når det drejer som om tri. Uanset om du kan finde et eller ej. Det er ikke som at lære at løbe en marathon. Det er langt mere kompliceret. Mange nye triatleter er dårlige til svømning og gode til løb eller cykling. De skal så træne svømning forholdsvis meget. Personligt er jeg en teknisk god svømmer, men mangler muskelstyrke i overkroppen og jeg er en forfærdelig dårlig løber. Jeg skal altså fokusere på løb og styrketræning.

Der er ogå forskel på hvordan vi foretrækker at træne om vinteren. Nogen tager i fitness center første gang temperaturen når under 10 grader. Jeg skifter til MTB og pigsko når der ligger sne og træner ude HVER DAG (bortset fra svømning)

Det jeg prøver at sige, er at træningen er alt for individuel til at det er en god ide at følge et gennemsnitligt træningsprogram.

Vejen frem må være at kaste et kritisk blik på dig selv. Få afklaret hvor dine stærke og svage sider er. Læs - læs - læs alt hvad du kan finde om træningsteori og sammensæt så selv et program.

Et par tommelfingerregler som jeg jævnligt støder på og selv følger og syntes virker fornuftige:

1.Træn hele distancen hver uge - Altså, når du er nået op på den maksimale træningsmængde skal den samlede ugentlige træning udgøre 1900 meter svømning, 90 km cykling og 21 km løb

2.Træningsmængden må maks øges med 10% om ugen

3. Lav nogle lange træningspas hvor du træner op til 2/3 af den samlede distance. Du skal altså ud og lave din egen lille tri hvor du starter med 1300 meter svømning efterfulgt af 60 km cykling og 14 km løb

Til sidst et par links som jeg har haft glæde af:

http://www.nih.dk/nyhedsarkiv/tr%C3%A6ningsplanl%C3%A6gning.aspx

http://aktivmotion.dk/tr%C3%A6ningsplanl%C3%A6gning-og-udnyttelse-af-superkompensationsprincippet/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share