Højere maks puls af dårligere form ?


don155
 Share

Recommended Posts

Hej idag har jeg som sjov og ballade løbet sitets bip test.

Fik ca. 49 i kondital. Og følte at der måske var lidt mere i tanken hvis jeg havde presset lidt mere/været mere motiveret.

herhjemme har jeg downloadet træningen, og mit Garmin som er nogle år gammel registrerer mig til 190 slag.

Jeg har de sidste mange år haft/arbejdet med 188 som maks puls.. og bestemt ved flere lejligheder lavet ting som har presset min puls, hårdt.

Derfor undrer det mig at jeg i dag finder en "ny maks puls". Det er lang tid siden de har været helt deroppe, men 186 har den dog ramt nogle gange. Jeg har ikke lagt mere i det end at man jo mister et slag om året med alderen(det mener jeg at have læst mig til).

Så vidt jeg er orienteret falder pulsen når man kommer i bedre form. Jeg har tidligere løbet Cooper test med 3km som resultat.

denne her http://www.motion-online.dk/konditionstraening/testning/coopers_12_minutters_loebetest/

estimerer et kondital på 55 for det... da jeg løb den Cooper fik jeg pulsen op på 188.

Jeg deltog i medicinsk forsøg 2009, med test af kondi på cykel med maske der registrerer ind og udåndingsluft/hele pivtøjet. Der leverde jeg 3800ml ilt til mig korpus der dengang var 84kg(idag 89kg).. dvs. 45 i kondital.. Men jeg har som sagt altid præsteret til mere end det i Cooper test, og ved at testlederen sagde at min arbejdskapacitet var anaerobt domineret.

Mit spørgsmål er så om man får flere pulsslag(højere maks puls), når man komme i dårligere form ?

Eller er det at sammenligne på tværs mellem biptest og Cooper, noget rod der er behæftet med usikkerheder+ at Garmin uret sikkert godt kan have talt et par slag skævt ?(igen jeg mener man siger de skulle være ret præcise, det er Garmin 405, jeg bruger) ?

Begavede indspark modtages med kyshånd

på forhånd tak

Don 155

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke sammenligne de 2 test med hinanden. Der er alt for mange mulige fejlkilder.

Har gennem tiden lavet begge test rigtig mange gange. Og dem der er vand til at løbe, for også et bedre resultat end dem der ikke er, i begge test. Derimod er det typisk fodboldspillere og håndboldspillere for et bedre resultat i bib-test, end dem de lå på linje med i cooper-testen. Skyldes jo nok, at de er bedre til at vende deres løberetning.

Vedrørende om ens maxspuls. Har jeg aldring hørt eller læs, at jo dårlige form man kommer i, jo mere stiger ens maxpuls. Ens hvilepuls begynder derimod at stige, da hjertet skal arbejde mere for at pumper den samme mængde bold rundt i kroppen. Altså tror jeg de 190slag, muligt skyldes en måle fejl,

Ved din deltagelse i 2009, der kom du heller ikke op på din maxspuls, vel?

Konditest med maske, er de mest præcise test af ens kondital.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share