Usundt at spise ensformigt. Myte eller fakta?


Pcl754
 Share

Recommended Posts

Man hører utrolig ofte folk sige, at det dårlig for helbreddet at spise uvarieret og ensformigt. Det kommer som en automatisk selvfølge, og kan godt irritere mig anelse. Det der præcist irriterer mig er, at 9 ud af 10 ikke kan henvise til konkrete undersøgelser eller andet fakta herom, og begrunder det kun i egen teori om at så må vitaminindtaget også være uvarieret.

Det er her jeg behøver hjælp.

Jeg siger ikke, at det ikke er korrekt, at indtagelse af en ensformig kost kan være usund, men findes der nogen undersøgelser, som rent faktisk viser dette?

Link to comment
Share on other sites

Der er lige kommet nye kostråd. Et af dem handler om at spise varieret. Har du prøvet at se om du kan følge det tilbage til kilden/kilderne?

Logisk set kan man ræsonnere at alle fødevarer har noget skadeligt, men ved at sprede indtagelsen, bliver man ikke udsat for en kritisk mængde af det enkelte stof eller hvad det er, og man er derfor ikke så sårbar, sundere.

Det er naturligvis kun spekulation :-)

Link to comment
Share on other sites

fakta kan vel findes i de utallige dødsfald der var i skibsbesætninger som følge af skørbug eller andre sygdomme som følge af deres kost var meget ensidig på datidens sejlskibe ? beskøjter og saltet flæsk/fisk er næppe særlig vitaminrigt.

det vil jeg da tro der findes noget litteratur om. Men om det er relevant for dig ved jeg jo ikke :)

men der står lidt om det her http://www.vitalraadet.dk/159.0.html

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt spørgsmål - og et som jeg også selv stiller i forbindelse med de nye kostråd. Rådet er jo elastik i metermål og jeg kender ikke et menneske - hverken fagperson eller lægmand - der kan definere grænsen mellem varieret og ikke-varieret kost.

Ja, hvis man kun spiser ensidigt usundt - så er det selvfølgelig usundt. Men hvad nu, hvis man spiser ensidigt sundt? Jeg sidder her med rapporten om evidensgrundlaget for de nye kostråd og der er ikke noget om betydningen af variation.

Det er med andre ord ren snusfornuft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share